• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusem do Ergo Areny? Gdynia i Sopot rozmawiają o komunikacji

Piotr Weltrowski
4 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Czy "trajtki" będą dowozić publiczność z Gdyni do Ergo Areny? Okaże się po przeprowadzonych w przyszłym roku testach. Czy "trajtki" będą dowozić publiczność z Gdyni do Ergo Areny? Okaże się po przeprowadzonych w przyszłym roku testach.

Linia trolejbusowa z Gdyni może sięgać aż do Ergo Areny, czyli na granicę z Gdańskiem. Nie wymagałoby to rozbudowy sieci trakcyjnej, a jedynie kupna takich trolejbusów, które mogłyby pokonywać długie dystanse korzystając ze swoich baterii. Rozmowy już trwają.



Dziś do Ergo Areny najłatwiej dostać się kolejkami SKM. Stworzenie połączenia trolejbusowego pozwoliłoby jednak odciążyć kolejki, które w trakcie imprez odbywających się w hali, przeważnie wypełnione są do ostatniego miejsca. Dziś do Ergo Areny najłatwiej dostać się kolejkami SKM. Stworzenie połączenia trolejbusowego pozwoliłoby jednak odciążyć kolejki, które w trakcie imprez odbywających się w hali, przeważnie wypełnione są do ostatniego miejsca.
O planach przedłużenia trasy gdyńskich trolejbusów, aby dowoziły one pasażerów aż do granicy Sopotu z Gdańskiem, mówi się od dawna. W 2008 roku pomysł był już nawet blisko realizacji, ostatecznie jednak zrezygnowano z niego, gdyż nie udało się uzyskać unijnych pieniędzy na realizację inwestycji.

Teraz jednak temat powrócił, a władze Gdyni i Sopotu wznowiły rozmowy. - Nowy okres aplikacyjny umożliwia ponowne staranie się o dofinansowanie dla tego projektu, dlatego też warto wrócić do tego pomysłu - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Więcej szczegółów zdradzają władze Gdyni. - Na dobrą sprawę już teraz dysponujemy trolejbusami, które mogłyby pojechać do Ergo Areny, korzystając z baterii na trasie, gdzie nie ma wybudowanej sieci trakcyjnej. Problemem byłoby jednak stworzenie stałej linii i jeżdżenie na stałe tą trasą. Poza tym, wysyłając trolejbusy do Sopotu, musielibyśmy je zabrać z innych miejsc. Konieczne byłoby więc zwiększenie taboru i to o trolejbusy najnowszej generacji. A, jak wiadomo, im lepsze baterie posiada pojazd, tym jest droższy - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Czy inwestowanie w rozbudowę linii tramwajowej lub trolejbusowej, kiedy działa linia SKM, ma sens?

Aktualne plany rozszerzenia komunikacji trolejbusowej nie przewidują bowiem budowy nowych odcinków sieci trakcyjnej. Alternatywą jest sprowadzenie jeszcze lepszych trolejbusów mogących poruszać się dzięki dwóm napędom, czyli korzystających z sieci trakcyjnej i z baterii.

- Postęp techniczny w tej kwestii jest wyjątkowo szybki. Wszystko zmienia się w mgnieniu oka. W przyszłym roku będziemy testować dwa trolejbusy najnowszej generacji. Testy te pokażą m.in. na ile realne będzie stworzenie stałego połączenia do Ergo Areny - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.

Poza rozmowami dotyczącymi przedłużenia linii trolejbusowej w okolice hali, władze Sopotu rozmawiają także z urzędnikami z Gdańska na temat... przedłużenia do Sopotu linii tramwajowych.

Nie jest to wbrew pozorom inwestycja z rodzaju science-fiction, gdyż tramwaje między Gdańskiem i Sopotem już jeździły. Tuż po II wojnie światowej, kiedy większość linii tramwajowych w Gdańsku była zniszczona, wybudowano m.in. połączenie między Targiem Węglowym, Wrzeszczem, Oliwą i właśnie Sopotem. Obsługiwała je linia nr 7, a sopocka pętla była zlokalizowana przy ul. Reja zobacz na mapie Gdańska.

Tramwaje przestały jeździć do Sopotu w roku 1961. Wiązało się to z uruchomieniem - dziewięć lat wcześniej - linii Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Teraz władze Sopotu chcą uruchomić linię nr 7 na nowo.

- To oczywiście melodia przyszłości. Zanim zaczniemy ten pomysł realizować, będziemy się chcieli zapytać mieszkańców i przeprowadzić konsultacje dotyczące jego zasadności - mówi Jacek Karnowski.

Opinie (172) 3 zablokowane

  • Jeśli będą osiągać takie "kosmiczne prędkości" na tych bateriach jak teraz to powodzenia życzę. Na żadne występy nikt nie zdąży.

    • 14 6

  • metro (3)

    Jedynym slusznym rozwiazaniem jest metro

    • 5 11

    • mamy już metro (1)

      Trójmiejskie metro już jest - nazywa się SKM

      • 5 0

      • chyba musical metro w ergo arena

        • 0 0

    • Ależ my juz je mamy.

      Tylko zakopać nam się go nie chciało.

      • 0 0

  • Jakbym nie był

    takim dziadem bez kasy to bym sobie nalał paliwa do swojego starego okularnika i sam pojechał do Ergo Areny.

    • 8 0

  • a hala w gdyni , gdynikom nie wystarczy??

    • 9 7

  • Zbudujcie lepiej jakieś przedszkole

    a nie jakieś wyimaginowane, kombinacyjne pomysły jakby nie było nic innego do zrobienia. Za dużo pieniędzy macie? Normalnie druga Szwajcaria. Niedługo z nudów też zaczniecie robić dziury w serze bo nie będzie nic do roboty? Oj przewraca się w głowie...

    • 7 9

  • Bez sensu. (1)

    Albo dajemy trolejbusy z pełną infrastrukturą i siecią trakcyjna do samej Ergo Areny, albo puszczamy zwykły autobus CNG. Po co się bawić w trolejbusy z bateriami. Przecież te baterie tam są tylko na wypadek sytuacji awaryjnej. Takie baterie trzeba wymieniać co kilka lat.

    • 24 2

    • i płacić za ich wożenie - ciężar i zajęte miejsce

      bzdura jedna z tymi bateriami i tyle

      • 10 0

  • (1)

    Niech zrobią trolejbusy do dworca w Rumi

    • 8 2

    • ????

      w rumi macie furmanki...a nie, bo mgła konie wydusiła...

      • 0 1

  • 7-mka jeździ do Nowego Portu ale tramwaj do Sopotu to wcale nie głupie (3)

    Tramwaj do Sopotu to wcale nie głupi pomysł , tym bardziej że al. Grunwaldzka od Wojska Polskiego to komunikacyjna dziura. Kursują tam tylko autobusy , które często stoją w korkach. Tramwaj tam jadący na pewno by miał pasażerów. Na dobrą sprawę wystarczy tylko położyć szyny i postawić trakcje bo miejsce jest. Na Reja nawet nie trzeba nawet robić pętli , tylko skorzystać z rozwiązania , które ma być na Morenie. Tramwaj zapewnił by też bezpośrednie połączenie z Sopotem z Południowych dzielnic Gdańska ( Chełmu , Łostowic ). Mieszkańcy tych dzielnic mogli by docierać do Sopotu bez przesiadki. Teraz podróż komunikacją z Chełmu do Sopotu to droga przez mękę , dzięki tramwajowi byłoby dużo łatwiej

    • 18 0

    • i na pewno wygodniej niż tą gdyńską SyfKiłąMogiłą

      zlikwidować badziewie i urządzić od nowa, z nowymi ludźmi

      • 4 1

    • heheh z chełmu do głownego i na skm...ale ty wolisz jechac tramwajem przez jakies 80 minut (1)

      powodzenia

      • 1 0

      • Tylko, że tramwaj to nie samolot. Mało kto jeździ od pętli do pętli.

        • 1 0

  • karnowski (2)

    Kochamy pana panie Karnowski jest pan Wielkim wizjonerem i wspanialym czlowiekiem

    • 4 5

    • Panie prezydencie tak trzymać !

      sopocka karawana idzie dalej

      • 2 0

    • Łubu dubu, łubu dubu, niech nam zyje prezydent wizjonej!

      • 0 0

  • Zasięg to nie wszystko. (3)

    Baterie w trolejbusie są przydatne, ale tylko w sensie napędu. Natomiast podróż z klimatyzacją, ogrzewaniem lub ze 100 % frekwencją pasażerów może być już niemożliwa ze względu na zbyt duże obciążenia układu bateryjnego. Tłumy wracające z imprez na Ergo Arenie mogą nie być tym zachwycone.

    • 9 2

    • Można a nawet trzeba zrobić z klimą i ogrzewaniem (2)

      To jest kwestia pojemności baterii i możliwej do pobrania z niej mocy. Z pewnością jest to wykonalne. Przy odpowiednich bateriach nie będzie konieczności skrajnego oszczędzania energii i mocy.

      Pozdrawiam serdecznie

      • 1 0

      • im wiecej baterii tym mniej miejsca dla pasazerow

        • 5 0

      • Jest, i są takie konstrukcje, z tym, że w wypadku autobusów elektrycznych.

        W wypadku tratjków bateria jest systemem awaryjnym i nie opłaca się budować inaczej, bo w takim wypadku można już w ogóle z szelek zrezygnować i zrobić autobus.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane