• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusem do Ergo Areny? Gdynia i Sopot rozmawiają o komunikacji

Piotr Weltrowski
4 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Czy "trajtki" będą dowozić publiczność z Gdyni do Ergo Areny? Okaże się po przeprowadzonych w przyszłym roku testach. Czy "trajtki" będą dowozić publiczność z Gdyni do Ergo Areny? Okaże się po przeprowadzonych w przyszłym roku testach.

Linia trolejbusowa z Gdyni może sięgać aż do Ergo Areny, czyli na granicę z Gdańskiem. Nie wymagałoby to rozbudowy sieci trakcyjnej, a jedynie kupna takich trolejbusów, które mogłyby pokonywać długie dystanse korzystając ze swoich baterii. Rozmowy już trwają.



Dziś do Ergo Areny najłatwiej dostać się kolejkami SKM. Stworzenie połączenia trolejbusowego pozwoliłoby jednak odciążyć kolejki, które w trakcie imprez odbywających się w hali, przeważnie wypełnione są do ostatniego miejsca. Dziś do Ergo Areny najłatwiej dostać się kolejkami SKM. Stworzenie połączenia trolejbusowego pozwoliłoby jednak odciążyć kolejki, które w trakcie imprez odbywających się w hali, przeważnie wypełnione są do ostatniego miejsca.
O planach przedłużenia trasy gdyńskich trolejbusów, aby dowoziły one pasażerów aż do granicy Sopotu z Gdańskiem, mówi się od dawna. W 2008 roku pomysł był już nawet blisko realizacji, ostatecznie jednak zrezygnowano z niego, gdyż nie udało się uzyskać unijnych pieniędzy na realizację inwestycji.

Teraz jednak temat powrócił, a władze Gdyni i Sopotu wznowiły rozmowy. - Nowy okres aplikacyjny umożliwia ponowne staranie się o dofinansowanie dla tego projektu, dlatego też warto wrócić do tego pomysłu - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Więcej szczegółów zdradzają władze Gdyni. - Na dobrą sprawę już teraz dysponujemy trolejbusami, które mogłyby pojechać do Ergo Areny, korzystając z baterii na trasie, gdzie nie ma wybudowanej sieci trakcyjnej. Problemem byłoby jednak stworzenie stałej linii i jeżdżenie na stałe tą trasą. Poza tym, wysyłając trolejbusy do Sopotu, musielibyśmy je zabrać z innych miejsc. Konieczne byłoby więc zwiększenie taboru i to o trolejbusy najnowszej generacji. A, jak wiadomo, im lepsze baterie posiada pojazd, tym jest droższy - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Czy inwestowanie w rozbudowę linii tramwajowej lub trolejbusowej, kiedy działa linia SKM, ma sens?

Aktualne plany rozszerzenia komunikacji trolejbusowej nie przewidują bowiem budowy nowych odcinków sieci trakcyjnej. Alternatywą jest sprowadzenie jeszcze lepszych trolejbusów mogących poruszać się dzięki dwóm napędom, czyli korzystających z sieci trakcyjnej i z baterii.

- Postęp techniczny w tej kwestii jest wyjątkowo szybki. Wszystko zmienia się w mgnieniu oka. W przyszłym roku będziemy testować dwa trolejbusy najnowszej generacji. Testy te pokażą m.in. na ile realne będzie stworzenie stałego połączenia do Ergo Areny - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.

Poza rozmowami dotyczącymi przedłużenia linii trolejbusowej w okolice hali, władze Sopotu rozmawiają także z urzędnikami z Gdańska na temat... przedłużenia do Sopotu linii tramwajowych.

Nie jest to wbrew pozorom inwestycja z rodzaju science-fiction, gdyż tramwaje między Gdańskiem i Sopotem już jeździły. Tuż po II wojnie światowej, kiedy większość linii tramwajowych w Gdańsku była zniszczona, wybudowano m.in. połączenie między Targiem Węglowym, Wrzeszczem, Oliwą i właśnie Sopotem. Obsługiwała je linia nr 7, a sopocka pętla była zlokalizowana przy ul. Reja zobacz na mapie Gdańska.

Tramwaje przestały jeździć do Sopotu w roku 1961. Wiązało się to z uruchomieniem - dziewięć lat wcześniej - linii Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Teraz władze Sopotu chcą uruchomić linię nr 7 na nowo.

- To oczywiście melodia przyszłości. Zanim zaczniemy ten pomysł realizować, będziemy się chcieli zapytać mieszkańców i przeprowadzić konsultacje dotyczące jego zasadności - mówi Jacek Karnowski.

Opinie (172) 3 zablokowane

  • Niedługo wszystkie autobusy będą elektryczne (1)

    Kiepski pomysł. Niedługo wszystkie autobusy będą elektryczne a trojlebusy odjadą do muzeów. Po co więc inwestować w coś co nie ma przyszłości?

    • 1 2

    • Myślę, że Twoje "niedługo"

      w polskich realizach oznacza co najmniej kilkanaście lat. Więc chyba jest po co?

      • 2 1

  • Do PGE ARENA też muszą jeździ elektryczne trolejbusy

    i elektryczne tramwaje.

    • 0 0

  • Autobus linii S

    Przedłużyć Autobus linii S i po kłopocie

    • 2 0

  • a moze zamiast kupowac nowe trolejbusy z bateriamy, wyslac po prostu autobusy?

    • 0 0

  • komunikacja

    Dobry pomysł
    A może przywrócić do życia legendarną linie 101 ? .Mogłaby kursować co godzinę.
    Trolejbusy do Gdańska - jak najbardziej,zredukuje to tłok w skm.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane