• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusem do Ergo Areny? Gdynia i Sopot rozmawiają o komunikacji

Piotr Weltrowski
4 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Czy "trajtki" będą dowozić publiczność z Gdyni do Ergo Areny? Okaże się po przeprowadzonych w przyszłym roku testach. Czy "trajtki" będą dowozić publiczność z Gdyni do Ergo Areny? Okaże się po przeprowadzonych w przyszłym roku testach.

Linia trolejbusowa z Gdyni może sięgać aż do Ergo Areny, czyli na granicę z Gdańskiem. Nie wymagałoby to rozbudowy sieci trakcyjnej, a jedynie kupna takich trolejbusów, które mogłyby pokonywać długie dystanse korzystając ze swoich baterii. Rozmowy już trwają.



Dziś do Ergo Areny najłatwiej dostać się kolejkami SKM. Stworzenie połączenia trolejbusowego pozwoliłoby jednak odciążyć kolejki, które w trakcie imprez odbywających się w hali, przeważnie wypełnione są do ostatniego miejsca. Dziś do Ergo Areny najłatwiej dostać się kolejkami SKM. Stworzenie połączenia trolejbusowego pozwoliłoby jednak odciążyć kolejki, które w trakcie imprez odbywających się w hali, przeważnie wypełnione są do ostatniego miejsca.
O planach przedłużenia trasy gdyńskich trolejbusów, aby dowoziły one pasażerów aż do granicy Sopotu z Gdańskiem, mówi się od dawna. W 2008 roku pomysł był już nawet blisko realizacji, ostatecznie jednak zrezygnowano z niego, gdyż nie udało się uzyskać unijnych pieniędzy na realizację inwestycji.

Teraz jednak temat powrócił, a władze Gdyni i Sopotu wznowiły rozmowy. - Nowy okres aplikacyjny umożliwia ponowne staranie się o dofinansowanie dla tego projektu, dlatego też warto wrócić do tego pomysłu - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Więcej szczegółów zdradzają władze Gdyni. - Na dobrą sprawę już teraz dysponujemy trolejbusami, które mogłyby pojechać do Ergo Areny, korzystając z baterii na trasie, gdzie nie ma wybudowanej sieci trakcyjnej. Problemem byłoby jednak stworzenie stałej linii i jeżdżenie na stałe tą trasą. Poza tym, wysyłając trolejbusy do Sopotu, musielibyśmy je zabrać z innych miejsc. Konieczne byłoby więc zwiększenie taboru i to o trolejbusy najnowszej generacji. A, jak wiadomo, im lepsze baterie posiada pojazd, tym jest droższy - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Czy inwestowanie w rozbudowę linii tramwajowej lub trolejbusowej, kiedy działa linia SKM, ma sens?

Aktualne plany rozszerzenia komunikacji trolejbusowej nie przewidują bowiem budowy nowych odcinków sieci trakcyjnej. Alternatywą jest sprowadzenie jeszcze lepszych trolejbusów mogących poruszać się dzięki dwóm napędom, czyli korzystających z sieci trakcyjnej i z baterii.

- Postęp techniczny w tej kwestii jest wyjątkowo szybki. Wszystko zmienia się w mgnieniu oka. W przyszłym roku będziemy testować dwa trolejbusy najnowszej generacji. Testy te pokażą m.in. na ile realne będzie stworzenie stałego połączenia do Ergo Areny - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.

Poza rozmowami dotyczącymi przedłużenia linii trolejbusowej w okolice hali, władze Sopotu rozmawiają także z urzędnikami z Gdańska na temat... przedłużenia do Sopotu linii tramwajowych.

Nie jest to wbrew pozorom inwestycja z rodzaju science-fiction, gdyż tramwaje między Gdańskiem i Sopotem już jeździły. Tuż po II wojnie światowej, kiedy większość linii tramwajowych w Gdańsku była zniszczona, wybudowano m.in. połączenie między Targiem Węglowym, Wrzeszczem, Oliwą i właśnie Sopotem. Obsługiwała je linia nr 7, a sopocka pętla była zlokalizowana przy ul. Reja zobacz na mapie Gdańska.

Tramwaje przestały jeździć do Sopotu w roku 1961. Wiązało się to z uruchomieniem - dziewięć lat wcześniej - linii Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Teraz władze Sopotu chcą uruchomić linię nr 7 na nowo.

- To oczywiście melodia przyszłości. Zanim zaczniemy ten pomysł realizować, będziemy się chcieli zapytać mieszkańców i przeprowadzić konsultacje dotyczące jego zasadności - mówi Jacek Karnowski.

Opinie (172) 3 zablokowane

  • Jakie byłyby koszty przedłużenia linii trolejbusowej z Reja do Oliwy?

    Pewno niższe niż budowa linii tramwajowej.
    Być może byłby problem z zawracaniem trajtków do Sopotu.
    Ale może znalazłby się rozwiązanie.
    Ale nie do Ergo Areny - nie głupiejmy.

    • 4 2

  • najpierw Karnowski zatruł życie mieszkańcom Żabianki częściowo likwidując trasę autobusu 122, potem - również częściowo- ją przywrócił, ale w sposób tak idiotyczny, że już głupiej nie można (kto tym autobusem jeździ,to wie o czym piszę...a nie można po prostu podciągnąć autobusu 180 z pętli trolejbusowej do pętli tramwajowej? koszta praktycznie żadne, a już można by się dostawać z Gdańska do Gdyni łatwiej niż teraz.Ile razy trzeba jeżdzić do Ergo Areny?

    • 4 1

  • haha

    trajtki z takimi bateriami nie istnieją, a jak takie zrobią to na warsztacie w PKT szybko je roz...przą. haha jak wszystkie inne nowe trajtki !!!

    • 1 2

  • Trajtki bez trakcji? (1)

    Uważam ten pomysł za poroniony. Jeżeli linia trolejbusowa (Fikakowo, Ergo Arena, Witomino itp) to tylko na sieci trakcyjnej!

    Baterie w trolejbusach mają charakter czysto awaryjny. Pojazd może dzięki temu ominąć miejsce w którym był wypadek, pojechać objazdem z tytułu chwilowego zamknięcia ulicy (np. maratony, przemarsze, biegi itp) jak i remontu.

    Nie ma takich baterii, które pozwoliłyby pojazdom zarówno ominąć powyższe sytuacje, jak i bez trakcji udać się na przejazd na długi odcinek np. pod Ergo Arenę. No i co by się działo? Stłuczka na Orłowie, trolejbus jedzie objazdem a dalej nie dojeżdża do pętli docelowej bo ma wyczerpane baterie... chore.

    Trzeba elektryfikować ulice i koniec jak się chce puścić trolejbus.

    Moim zdaniem taka elektryfikacja jest konieczna na już na odcinkach:
    - Fikakowo - Gryfa Pomorskiego (dziś trwa remont ulicy, można było od razu ją przystosować do ruchu trolejbusów)
    - przedłużenie linii 21 i 31 do pętli Gdańsk Oliwa (wraz z liniami 181 i S odciąży mocno SKM, bo każdy jadący z południa Gdyni na północ Gdańska będzie się mógł 1 raz wygodnie przesiąść).
    - warto pomyśleć o trolejbusie z Węzła Franciszki Cegielskiej przez Witomino do pętli Chwarzno Sokółka - rozbudowujące się osiedla - i tak zaprojektować przebudowę Chwarznieńskiej, by ww. trolejbusy uwzględnić..

    • 7 1

    • 3 x TAK !!!

      • 1 0

  • Przedłużać wszystko do Oliwy (1)

    Każdy bus i trol kończący na Reja powinien jechać do Oliwy lub na Gospody/Pomorską. Komunikacyjna dziura w tym rejonie to katastrofa mimo, że mieszkają tu w blokach dziesiątki tysięcy ludzi. Ja mam do skm na Żabę 20 min spaceru a przystanek na Gospody 5 min, najwolniejszy nawet bus do Sopotu będzie lepszy niż skm. A pamiętajmy, że z Reja do Oliwy bus pojedzie nie więcej jak 8 min więc koszty nie będą wielkie.

    • 5 0

    • Mieszkańcu - trajtkiem nie przejdziesz pod wiaduktem na Pomorskiej

      Jest tam za mała skrajnia
      A poza tym jest tramwaj.
      Uważam że w rejonie Żabianki komunikacja jest dość dobra.
      Masz SKM, autobusy i tramwaje.
      A 20 minut spacerku - dla zdrowia mieszkańcu.
      Dla zdrowia.

      • 0 1

  • To bez sensu

    po cholerę trajtek miałby jeździć do Oliwy? Czy Gdańszczanie potrzebują dodatkowego środka komunikacji publ.?
    Pewnie, że to nie zwiększy ilości osób odwiedzających Arenę. Lepiej dodatkowe pojazdy rano .

    • 2 0

  • lepiej pogadajcie o zapłatą kartą za bilet w trolejbusie

    jak byłem w wawie świetnie się to sprawdzało. A nie, że pąłcisz 50 a kierowca ci mendzi że nie ma z czego wydać, albo daje ci 7 5złotówek w reszcie

    • 0 1

  • idę dalej

    Pobudować na granicy słynnych miast lotnisko.A w pobliżu terminal pasażerski dla turystów przybywających na fenomenalną arenę wielkimi statkami do tego przedłużyć warszawską linię metra do przystanku Ergo Arena . A na pobliskim Cape Hel wybudować odpalarnie rakiet kosmicznych , niebawem mogą się przdać a jak nie to wysłać w kosmos wolnomyślicieli.

    • 4 1

  • Nie za nasze pieniądze

    To jest głupi pomysł żeby trolejbusy Gdyńskie jeżdziły do Gdańska. Jak Gdańsk jest taki mądry to niech zakupi conajmiej 3 trolejbusy przegłubowe to zobaczą jaki jest koszt. Jestem przeciw jazdy trolejbusów do Ergo Areny. Od stacji Gdańsk Zabianka AWFiS jest zaledwie 10 min na piechotę.

    • 1 0

  • Nowy okres aplikacyjny

    Aplikować to można sobie lewatywę. Po polsku: nowy okres składania podań.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane