- 1 Dostał 5 mandatów naraz (33 opinie)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (257 opinii)
- 3 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (110 opinii)
- 4 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (34 opinie)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (182 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (15 opinii)
Trolejbusem do Ergo Areny? Gdynia i Sopot rozmawiają o komunikacji
Linia trolejbusowa z Gdyni może sięgać aż do Ergo Areny, czyli na granicę z Gdańskiem. Nie wymagałoby to rozbudowy sieci trakcyjnej, a jedynie kupna takich trolejbusów, które mogłyby pokonywać długie dystanse korzystając ze swoich baterii. Rozmowy już trwają.
O planach przedłużenia trasy gdyńskich trolejbusów, aby dowoziły one pasażerów aż do granicy Sopotu z Gdańskiem, mówi się od dawna. W 2008 roku pomysł był już nawet blisko realizacji, ostatecznie jednak zrezygnowano z niego, gdyż nie udało się uzyskać unijnych pieniędzy na realizację inwestycji.
Teraz jednak temat powrócił, a władze Gdyni i Sopotu wznowiły rozmowy. - Nowy okres aplikacyjny umożliwia ponowne staranie się o dofinansowanie dla tego projektu, dlatego też warto wrócić do tego pomysłu - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
Więcej szczegółów zdradzają władze Gdyni. - Na dobrą sprawę już teraz dysponujemy trolejbusami, które mogłyby pojechać do Ergo Areny, korzystając z baterii na trasie, gdzie nie ma wybudowanej sieci trakcyjnej. Problemem byłoby jednak stworzenie stałej linii i jeżdżenie na stałe tą trasą. Poza tym, wysyłając trolejbusy do Sopotu, musielibyśmy je zabrać z innych miejsc. Konieczne byłoby więc zwiększenie taboru i to o trolejbusy najnowszej generacji. A, jak wiadomo, im lepsze baterie posiada pojazd, tym jest droższy - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
- Postęp techniczny w tej kwestii jest wyjątkowo szybki. Wszystko zmienia się w mgnieniu oka. W przyszłym roku będziemy testować dwa trolejbusy najnowszej generacji. Testy te pokażą m.in. na ile realne będzie stworzenie stałego połączenia do Ergo Areny - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.
Poza rozmowami dotyczącymi przedłużenia linii trolejbusowej w okolice hali, władze Sopotu rozmawiają także z urzędnikami z Gdańska na temat... przedłużenia do Sopotu linii tramwajowych.
Nie jest to wbrew pozorom inwestycja z rodzaju science-fiction, gdyż tramwaje między Gdańskiem i Sopotem już jeździły. Tuż po II wojnie światowej, kiedy większość linii tramwajowych w Gdańsku była zniszczona, wybudowano m.in. połączenie między Targiem Węglowym, Wrzeszczem, Oliwą i właśnie Sopotem. Obsługiwała je linia nr 7, a sopocka pętla była zlokalizowana przy ul. Reja
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Tramwaje przestały jeździć do Sopotu w roku 1961. Wiązało się to z uruchomieniem - dziewięć lat wcześniej - linii Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Teraz władze Sopotu chcą uruchomić linię nr 7 na nowo.
- To oczywiście melodia przyszłości. Zanim zaczniemy ten pomysł realizować, będziemy się chcieli zapytać mieszkańców i przeprowadzić konsultacje dotyczące jego zasadności - mówi Jacek Karnowski.
Opinie (172) 3 zablokowane
-
2013-10-05 10:54
Jakie byłyby koszty przedłużenia linii trolejbusowej z Reja do Oliwy?
Pewno niższe niż budowa linii tramwajowej.
Być może byłby problem z zawracaniem trajtków do Sopotu.
Ale może znalazłby się rozwiązanie.
Ale nie do Ergo Areny - nie głupiejmy.- 4 2
-
2013-10-05 11:10
najpierw Karnowski zatruł życie mieszkańcom Żabianki częściowo likwidując trasę autobusu 122, potem - również częściowo- ją przywrócił, ale w sposób tak idiotyczny, że już głupiej nie można (kto tym autobusem jeździ,to wie o czym piszę...a nie można po prostu podciągnąć autobusu 180 z pętli trolejbusowej do pętli tramwajowej? koszta praktycznie żadne, a już można by się dostawać z Gdańska do Gdyni łatwiej niż teraz.Ile razy trzeba jeżdzić do Ergo Areny?
- 4 1
-
2013-10-05 12:16
haha
trajtki z takimi bateriami nie istnieją, a jak takie zrobią to na warsztacie w PKT szybko je roz...przą. haha jak wszystkie inne nowe trajtki !!!
- 1 2
-
2013-10-05 15:04
Trajtki bez trakcji? (1)
Uważam ten pomysł za poroniony. Jeżeli linia trolejbusowa (Fikakowo, Ergo Arena, Witomino itp) to tylko na sieci trakcyjnej!
Baterie w trolejbusach mają charakter czysto awaryjny. Pojazd może dzięki temu ominąć miejsce w którym był wypadek, pojechać objazdem z tytułu chwilowego zamknięcia ulicy (np. maratony, przemarsze, biegi itp) jak i remontu.
Nie ma takich baterii, które pozwoliłyby pojazdom zarówno ominąć powyższe sytuacje, jak i bez trakcji udać się na przejazd na długi odcinek np. pod Ergo Arenę. No i co by się działo? Stłuczka na Orłowie, trolejbus jedzie objazdem a dalej nie dojeżdża do pętli docelowej bo ma wyczerpane baterie... chore.
Trzeba elektryfikować ulice i koniec jak się chce puścić trolejbus.
Moim zdaniem taka elektryfikacja jest konieczna na już na odcinkach:
- Fikakowo - Gryfa Pomorskiego (dziś trwa remont ulicy, można było od razu ją przystosować do ruchu trolejbusów)
- przedłużenie linii 21 i 31 do pętli Gdańsk Oliwa (wraz z liniami 181 i S odciąży mocno SKM, bo każdy jadący z południa Gdyni na północ Gdańska będzie się mógł 1 raz wygodnie przesiąść).
- warto pomyśleć o trolejbusie z Węzła Franciszki Cegielskiej przez Witomino do pętli Chwarzno Sokółka - rozbudowujące się osiedla - i tak zaprojektować przebudowę Chwarznieńskiej, by ww. trolejbusy uwzględnić..- 7 1
-
2013-10-05 16:31
3 x TAK !!!
- 1 0
-
2013-10-05 15:52
Przedłużać wszystko do Oliwy (1)
Każdy bus i trol kończący na Reja powinien jechać do Oliwy lub na Gospody/Pomorską. Komunikacyjna dziura w tym rejonie to katastrofa mimo, że mieszkają tu w blokach dziesiątki tysięcy ludzi. Ja mam do skm na Żabę 20 min spaceru a przystanek na Gospody 5 min, najwolniejszy nawet bus do Sopotu będzie lepszy niż skm. A pamiętajmy, że z Reja do Oliwy bus pojedzie nie więcej jak 8 min więc koszty nie będą wielkie.
- 5 0
-
2013-10-05 19:37
Mieszkańcu - trajtkiem nie przejdziesz pod wiaduktem na Pomorskiej
Jest tam za mała skrajnia
A poza tym jest tramwaj.
Uważam że w rejonie Żabianki komunikacja jest dość dobra.
Masz SKM, autobusy i tramwaje.
A 20 minut spacerku - dla zdrowia mieszkańcu.
Dla zdrowia.- 0 1
-
2013-10-05 16:16
To bez sensu
po cholerę trajtek miałby jeździć do Oliwy? Czy Gdańszczanie potrzebują dodatkowego środka komunikacji publ.?
Pewnie, że to nie zwiększy ilości osób odwiedzających Arenę. Lepiej dodatkowe pojazdy rano .- 2 0
-
2013-10-05 17:32
lepiej pogadajcie o zapłatą kartą za bilet w trolejbusie
jak byłem w wawie świetnie się to sprawdzało. A nie, że pąłcisz 50 a kierowca ci mendzi że nie ma z czego wydać, albo daje ci 7 5złotówek w reszcie
- 0 1
-
2013-10-05 17:52
idę dalej
Pobudować na granicy słynnych miast lotnisko.A w pobliżu terminal pasażerski dla turystów przybywających na fenomenalną arenę wielkimi statkami do tego przedłużyć warszawską linię metra do przystanku Ergo Arena . A na pobliskim Cape Hel wybudować odpalarnie rakiet kosmicznych , niebawem mogą się przdać a jak nie to wysłać w kosmos wolnomyślicieli.
- 4 1
-
2013-10-05 21:00
Nie za nasze pieniądze
To jest głupi pomysł żeby trolejbusy Gdyńskie jeżdziły do Gdańska. Jak Gdańsk jest taki mądry to niech zakupi conajmiej 3 trolejbusy przegłubowe to zobaczą jaki jest koszt. Jestem przeciw jazdy trolejbusów do Ergo Areny. Od stacji Gdańsk Zabianka AWFiS jest zaledwie 10 min na piechotę.
- 1 0
-
2013-10-05 21:02
Nowy okres aplikacyjny
Aplikować to można sobie lewatywę. Po polsku: nowy okres składania podań.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.