• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusowa porażka Gdyni

Michał Tusk
25 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 05:22 (25 maja 2008)

Nie będzie nowych linii trolejbusowych na Witomino, Fikakowo, do Rumi i hali na granicy Gdańska i Sopotu - przynajmniej za unijne pieniądze. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego nie dopuści do konkursów tych inwestycji, które nie mają gotowych projektów budowlanych.



Gdynia od kilku lat przygotowywała kolejny etap rozwoju komunikacji trolejbusowej. W latach 2005-2006 wybudowano nową linię na Dąbrowę i do Kaczych Buków - teraz miała przyjść kolej na trasy z centrum na Witomino, z Cisowej do dworca w Rumi, z pętli w Sopocie do budowanej obecnie hali widowiskowo-sportowej na granicy z Gdańskiem oraz krótki odcinek do os. Fikakowo od ul. Wielkopolskiej. Rozbudowa sieci miała być, obok nowego terminalu promowego oraz przebudowy węzła im. Franciszki Cegielskiej, największą gdyńską inwestycją komunikacyjną najbliższych lat. Jednak nią nie będzie. Do konkursów na środki unijne (odbędą się jesienią) Gdynia złoży "okrojony" projekt - z nowych linii ostała się w nim tylko budowa krótkiego łącznika w Chyloni - pomiędzy stacją SKM a pętlą Sibeliusa. Oprócz tego w projekcie pozostały zakupy nowego taboru (45 trolejbusów), remonty istniejących odcinków i systemów zasilania trakcji. Po "odchudzeniu" wartość projektu to ok. 120 mln zł.

- Musieliśmy zrezygnować z umieszczania w projekcie nowych linii trolejbusowych - mówi wiceprezydent Gdyni Michał Guć. - Powodem jest ostatnia decyzja Ministerstwa Rozwoju Regionalnego umożliwiająca startowanie w konkursach tylko tym inwestycjom, które mają gotowe projekty budowlane. Zakładaliśmy, że rozbudowując linie trolejbusowe, wykorzystamy model "zaprojektuj i wybuduj", w którym jedna firma w ramach jednego kontraktu przygotowuje projekt budowlany i buduje trakcję - dodaje wiceprezydent.

Wcześniej, gdy Gdynia budowała linię do Kaczych Buków i na Dąbrowę, nie stosowano tego modelu - inna firma w wyniku osobnego przetargu przygotowała projekt, a inna później wybudowała trakcję.

- Niestety, mnóstwo czasu zmarnowane zostało na negocjacje i rozmowy z sąsiadującymi miastami o ewentualnej współpracy przy rozbudowie sieci. Już wtedy wiedzieliśmy, że z projektami nie zdążymy do konkursów. Wybraliśmy więc model "zaprojektuj i wybuduj", który dotychczas był akceptowany przy rozdziale środków - mówi Guć. Gdynia negocjowała z Sopotem, Rumią i Gdańskiem. I właśnie ze stolicą województwa rozmowy trwały najdłużej - Gdynia i Sopot chciały przedłużyć trakcję na Żabiankę, tak by zintegrować komunikację trolejbusową i tramwajową.

- Rozmowy z Gdańskiem były prowadzone jeszcze w zeszłym roku - mówi anonimowo pracownik jednej z instytucji zajmującej się komunikacją publiczną w Trójmieście. - Jednak dopiero w tym roku Gdańsk ostatecznie się zdecydował, ale na "nie", do tego używając nieprawdziwego argumentu o technicznej niemożności połączenia trakcji trolejbusowej i tramwajowej. Takie rozwiązania są stosowane w wielu miastach Europy - mówi nasz informator. Wczoraj nie udało nam się skontaktować z władzami Gdańska. Wiceprezydent Guć nie obwinia "przyjaciół" zza południowej granicy.

- Gdańsk ma swoje priorytety, to zrozumiałe. Problem spowodowała decyzja ministerstwa. Gdybyśmy od początku wiedzieli, że model "zaprojektuj i wybuduj" będzie zabroniony w konkursach, przygotowalibyśmy odpowiednio wcześniej projekty budowlane.

Guć liczy na to, że rozbudowę sieci miasto sfinansuje z innych źródeł, choć szczegółów nie podaje.

- Nie poddajemy się. Trolejbusy to symbol Gdyni, dlatego jestem pewien, że kolejne linie powstaną, choćby finansowane z budżetu miasta. Poza tym jest jeszcze niewielka szansa na przekonanie urzędników z Warszawy do modelu "zaprojektuj i wybuduj".

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego swoją decyzję oficjalnie tłumaczy chęcią dokonania wstępnej selekcji projektów, tak by szansę wzięcia udziału w konkursach miały tylko te odpowiednio wcześniej przygotowane. W konkursach łatwiej bowiem ocenić inwestycje z wykonanymi projektami budowlanymi (są tam m.in. dokładne wyceny) niż te takich projektów pozbawione.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (110) ponad 50 zablokowanych

  • Gallux..

    Gdańsk na zawsze z Tobą.Nie przejmuj się ludem Macza Picu. Zarazę trzeba tępić w zarodku.Pozdrawiam.

    • 0 0

  • hahaha

    A to se szczurowaci wymyślili
    Niby przez Gdańsk te gdyńskie nieudaczniki nie wybudują lini na Witomino i Fikakowo. Dobre najłatwiej własne błędy zwalić na innych.

    • 0 0

  • i znowu (4)

    wyłazi indolencja ekipy Szczurka - zamiast kompleksowo przygotowanych projektów amatorszczyzna. Weźcie się wreszcie do roboty, zamiast wydawać pieniądze podatników na kreowanie się w mediach. Szkoda tych trollejbusów, które zawaliliście swoim nieróbstwem, tak jak skanalizowanie miasta (vide Wielki Kack i in.), budowę dróg i chodników - długo by jeszcze wymieniać. Mrzonki o lotnisku i innych kosmicznych wizjach zostawcie innym. Polityka Szczura doprowadziła do tego, że Gdynia z "nowoczesnego miasta" staje się wiochą

    • 0 0

    • (1)

      Jeśli jesteś mieszkańcem Gdyni, proponuję się wyprowadzic. Gdynia na tle pozostałych miast w Polsce jest jednym z najprężniej rozwijąjących się, co widac na kazdym kroku. Jeśli ktoś tego nie widzi to albo nie jest mieszkańcem i nie zna miasta albo mieszkańcem byc nie powinien.

      • 0 0

      • Matołku Ty nie masz ani odrobiny prawa sugerować komuś przeprowadzkę...

        • 0 0

    • Jak Ci tak, żle w Gdyni wyprowadz sie do Gdańska (1)

      Tam doznasz samych rozkoszy, a komunikacje miejska będziesz miał, że szkoda gadać.
      Ikarus to jest to, zapraszamy:))

      • 0 0

      • Ikarus w GD to nie powod do narzekań

        W Gdyni hitem ostatnich lat jest trzydziestokilkuletni kundel jelczo-mercedes, którego matką chrzestną została (a jakze inaczej) żona szczurka

        • 0 0

  • Połączenie 4 miast trolejbusem (2)

    czyli ekologicznym środkiem transportu, wszyscy by na tym zyskali. Niestety, tam w stolicy nigdy nie lubili Trójmiasta

    • 0 0

    • To bylby totalny bezsens (1)

      Jest SKM,ktora tylko trzeba zmodernizowac,po co snuc plany rozciagania trajtkow czy nawet tramwajow na wszystkie 3 miasta?Przeciez juz mamy swoje trojmiejskie metro.

      • 0 0

      • Nie bluźnij

        SKM nie jest nawet profanacją metra, poza tym za połaczenie 4 miast czyms ekologicznym można chyba jakąś kasę od Unii "wydoić"

        • 0 0

  • cała prawda o Gdyni (1)

    - miasto przyjazne biznesowi - bez biznesu
    - miasto przyjazne turystom - bez turystów
    -miasto z ekologiczną komunikacją - bez nowych linii trolejbusowych

    Gdyby nie ten nadymany PR szczurek szedłby ramię w ramię z Łomżą, Piotrkowem czy Kaliszem. Dziura jakich mało!!

    • 0 0

    • czy chodzisz na Lechie?

      bo jak tak, to wszystko wyjaśnia :)

      • 0 0

  • jak czytam niektóre opinie to mam wrażenie, że

    mieszkańcy Gdańska mają duże kompleksy i szkoda, bo to ładne miasto, tylko mieszkańców jak widać ma słabych. Duże prawdopodobieństwo takiego zachowania jest przez pikę nożna, która zlasowała mózgi wielu osobom. Pozdrowienia dla całego trójmiasta, razem znaczymy więcej.

    • 0 0

  • pozostale prawdy o gdyni (3)

    -miasto z najwieksza iloscia zadowolonych mieszkancow.
    -miasto ktorego prezydent ma ponad 90% poparcie.
    -miasto ktore u wielu budzi zawisc
    -miasto usmiechnietych i szczesliwych ludzi

    niestety nawet bezsilna ekipa galluxa tego nie zmieni. pozdrawiam normalnych gdanszczan. i szacun dla szczura.

    • 0 0

    • hmmm

      co do tego 90% to sie zgodze ale reszta?? no nie wiem czy wiesz i czy sprawdzales badania ostatnie ale najwiecej zadowolonych mieszkancow to akurat jest w Gdańsku:) a z ta zawiscia to juz pojechales:)

      • 0 0

    • (1)

      Z tych 90% wielu mówi - nigdy więcej.
      A z ta zawiścią?
      Czego mozna zazdrościc Gdyni?
      Kidyś jeździło sie tam na zakupy . A teraz?
      Wszędzie beton , imprezy głównie dla pospólstwa i zero ścieżek rowerowych:)
      Czasem tam chodzę do teatru letniego w Orłowie i na konie na Kolibki. Ale konie stamtąd znikają. Dla mnie zostaje wiec tylko scena letnia.
      Czego więc Gdyni mozna zazrościć?

      Podaj chociaż jeden przykład.....

      • 0 0

      • pierwsze trzy przykłady

        ma lepszą i tanszą komunikacje miejską i tańszą wodę, a na głównym deptaku nie grasuje pijana wrzeszcząca "młodzież"

        • 0 0

  • racja git

    co wy sie tam tak zrecie w tym 3miescie?

    • 0 0

  • Tacy jesteście POrażeni słońcem - Premier Tusk i historia, Pana Historyka (2)

    To poczytaj i sprawdź to o Tusku,a może dementi w TVN24,GW i rozmowa z uczestnikami kongresu? Uciekną przed tym. "W czasie obrad II Kongresu Kaszubskiego w dniach 12 - 14 czerwca 1992 r w Gdańsku, w Domu Technika przy ul. Rajskiej 6 Donald Tusk, jako wiceprzewodniczący Zrzeszenia Kaszubsko - Pomorskiego. 13 czerwca wygłosił programowe przemówienie p.t. `Pomorska idea regionalna jako zadanie polityczne'. Przedstawił w nim program pełnej autonomii Pomorza i Kaszub, które powinny zdaniem D.Tuska posiadać własny rząd, własny pieniądz i własne wojsko. Przemówienie to wywołało oburzenie ks. prof. Janusza Pasierba, posłów Alojzego Szablewskięgo i Feliksa Pieczki, a takie reprezentantów Wielkopolan i Górno-Ślązaków, oraz wielu innych uczestników kongresu. Poseł Pieczka w odpowiedzi wygłosił pozaprogramowe, piękne, patriotyczne kontr-przemówienie, podkreślając iż oddzielenie Kaszub od Polski byłoby nie tylko przestępstwem wobec polskiej racji stanu, ale i wobec interesu Kaszubów. Przypomniał też zebranym fragment hymnu kaszubskiego, który w języku polskim brzmi:" nie ma Kaszub bez Polonii, a bez Kaszub Polski" Oświadczenie uczestnika II Kongresu Kaszubskiego, Andrzeja Marszałkowskiego, przewodniczącego Rady Naczelnej Stronnictwa Narodowego-Organizacja Polityczna Narodu Uwaga: W pisemnym sprawozdaniu z obrad kongresu usunięto program oderwania Pomorza od Polski autorstwa Tuska, lecz wygłoszenie takiego programu potwierdzają uczestnicy kongresu oraz osoba z obsługi biurowej. Oto cała prawda o Tusku."

    • 0 0

    • Kaszubi pokazali w ostanich wyborach prezydenckich, że są Polakami i z Polską (1)

      region kaszubski w przewadze głosował na Lecha Kaczyńskiego, dokładnie można to sobie sprawdzić na stronie państwowej komisji wyborczej.

      • 0 0

      • Bo majką mózg a nie porshe cayenne do wożenia cebuli na targ

        i pracowników w firmie co zarabiają 800zl.

        • 0 0

  • Nie wesele sie, a tym bardziej nie raduje:(( (1)

    ponieważ takie działanie Wolnego Gdańska (i nie tylko w podejmowaniu decyzji) strasznie spowalnia nie tylko sprawy publiczne, ale i gospodarcze naszego kochanego Trójmiasto. I co najgorsze w tym przyciąganie firm(które szukają taniej siły roboczej)sytuuje miasto nad Motławą bliżej Chin czy Indii, a nie w dynamicznie rozwijającej się z własnym biznesem Gdyni.
    Gdynia ostatnio nie ma szczęścia, a być może są to celowe działania, aby pokazać jej miejsce w szeregu - coby nie wybijała sie za szybko przed "rozwojowe żółwie". Ruszyła z ekologicznym transportem pełną para i co napotkała. Jeszcze kilka lat temu litr autogazu kosztował niewiele ponad złotówkę, obecnie cena jest wyższa o około 150 procent! To nie koniec podwyżek –od pierwszego stycznia 2009 rośnie akcyza. Niewątpliwie spowoduje to wydłużenie czasu zwrotu kosztów związanych z montażem instalacji zwłaszcza w prywatnych samochodach, a tym samym spadnie zainteresowanie kupnem oraz przystosowaniem pojazdów do napędów ekologicznych. Niewątpliwie jest to odejście od europejskich działań –ukierunkowania na minimalizację negatywnego oddziaływania transportu na środowisko - gdzie tu preferencja dla pojazdów wyposażonych w najnowocześniejsze rozwiązania, ekologiczne podatki, czy wręcz zamknięte strefy miast, a jak wiemy takiemu projektowi także przyświecało poprowadzenie linii trolejbusowej do nowej sopockiej hali!
    W polskiej komunikacji miejskiej dopiero wprowadzane są ekologiczne paliwa. I całe szczęście, że pierwsze autobusy zasilane gazem i innymi alternatywnymi paliwami jeżdżą także przez Gdynię to miasto sukcesywnie wymienia autobusy, które używają ropy. Już obserwujemy zagranicą miasta, które maja autobusy napędzane wodorem, ale to bardziej kosztowne, natomiast Gdynia ma autobusy na CNG, inne nawet małe miasta mają na rzepak lub gaz LPG, choć jak się dowiedziałem to i w mieście marzeń się pod tym względem eksperymentuje.
    Szkoda, że w Gdańsku ciągle kupują śmierdzące - duszące diesle głównie od mercedesa!!! - to chyba niemiecki kompleks?
    Obecnie mercedes chyba najwięcej sprzedaje kaszlaków właśnie w Polsce.

    Jak wiemy w Niemczech wszystkie nowe autobusy muszą być napędzane paliwem czystym ekologicznie czyli niezatruwającym powietrza - widać w Polsce preferencje są zgoła inne.

    Może ktoś zarzuci mi tu teorie spiskową, ale tak się zastanawiam czy nie jest w tej decyzji metoda? Bo nowo kupione autobusy trzeba będzie w miarę szybko wycofać, więc kto na tym wszystkim zarobi?? Zresztą o tym mówią europejskie normy emisji spalin (Euro I-VI), które są poprawiane na bardziej restrykcyjne, co prawda diesela na razie sie nie wycofuje, ale już śpiewają o tym jaskółki:)) Widzimy jak wielkim stopniu drożeje olej.
    Widzimy także, jak w przetargu wybrał Antoni Sz. firmę dla zaprojektowania i uruchomienia ścieżek rowerowych w Gdyni. Wdać już sama otwartość i decydowanie mieszkańców miasta z marzeń, w którym miejscu mają one przebiegać i ogłoszenie tego na forum internetowym mocno się nie spodobało, bo zapewne lepiej budować tam gdzie rowerzyści nimi nie jeżdżą(lub po domami decydentów)chwalić się jak to dobrze wyglądają(bo tam gdzie faktycznie jeżdżą okazuje sie, że po krótkim czasie należy je przerabiać lub remontować:)) i przecinać wstęgi. Ciesze się, że władze miasta Gdyni nie załamują się takim stanem, a do tego montują do trajtków monitory i TV, w którym jest bieżąca informacja a i czasami ciekawy krótki filmik można obejrzeć:))

    • 0 0

    • Widzimy także, jak w przetargu wybrał Antoni Sz. firmę dla zaprojektowania i uruchomienia ścieżek rowerowych w Gdyni.

      Zaprojektować tak, aby Gdyni sie ze ścieżkami nie udało:)))))
      Bo Gdańsku musi być najlepszy. Jakie to szowinistyczne:))
      Szkoda, ze gdańszczaninie nie chcą widzieć szerzej problemu komunikacji, wystarczy zobaczyć to także przy KM.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane