• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusowa porażka Gdyni

Michał Tusk
25 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 05:22 (25 maja 2008)

Nie będzie nowych linii trolejbusowych na Witomino, Fikakowo, do Rumi i hali na granicy Gdańska i Sopotu - przynajmniej za unijne pieniądze. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego nie dopuści do konkursów tych inwestycji, które nie mają gotowych projektów budowlanych.



Gdynia od kilku lat przygotowywała kolejny etap rozwoju komunikacji trolejbusowej. W latach 2005-2006 wybudowano nową linię na Dąbrowę i do Kaczych Buków - teraz miała przyjść kolej na trasy z centrum na Witomino, z Cisowej do dworca w Rumi, z pętli w Sopocie do budowanej obecnie hali widowiskowo-sportowej na granicy z Gdańskiem oraz krótki odcinek do os. Fikakowo od ul. Wielkopolskiej. Rozbudowa sieci miała być, obok nowego terminalu promowego oraz przebudowy węzła im. Franciszki Cegielskiej, największą gdyńską inwestycją komunikacyjną najbliższych lat. Jednak nią nie będzie. Do konkursów na środki unijne (odbędą się jesienią) Gdynia złoży "okrojony" projekt - z nowych linii ostała się w nim tylko budowa krótkiego łącznika w Chyloni - pomiędzy stacją SKM a pętlą Sibeliusa. Oprócz tego w projekcie pozostały zakupy nowego taboru (45 trolejbusów), remonty istniejących odcinków i systemów zasilania trakcji. Po "odchudzeniu" wartość projektu to ok. 120 mln zł.

- Musieliśmy zrezygnować z umieszczania w projekcie nowych linii trolejbusowych - mówi wiceprezydent Gdyni Michał Guć. - Powodem jest ostatnia decyzja Ministerstwa Rozwoju Regionalnego umożliwiająca startowanie w konkursach tylko tym inwestycjom, które mają gotowe projekty budowlane. Zakładaliśmy, że rozbudowując linie trolejbusowe, wykorzystamy model "zaprojektuj i wybuduj", w którym jedna firma w ramach jednego kontraktu przygotowuje projekt budowlany i buduje trakcję - dodaje wiceprezydent.

Wcześniej, gdy Gdynia budowała linię do Kaczych Buków i na Dąbrowę, nie stosowano tego modelu - inna firma w wyniku osobnego przetargu przygotowała projekt, a inna później wybudowała trakcję.

- Niestety, mnóstwo czasu zmarnowane zostało na negocjacje i rozmowy z sąsiadującymi miastami o ewentualnej współpracy przy rozbudowie sieci. Już wtedy wiedzieliśmy, że z projektami nie zdążymy do konkursów. Wybraliśmy więc model "zaprojektuj i wybuduj", który dotychczas był akceptowany przy rozdziale środków - mówi Guć. Gdynia negocjowała z Sopotem, Rumią i Gdańskiem. I właśnie ze stolicą województwa rozmowy trwały najdłużej - Gdynia i Sopot chciały przedłużyć trakcję na Żabiankę, tak by zintegrować komunikację trolejbusową i tramwajową.

- Rozmowy z Gdańskiem były prowadzone jeszcze w zeszłym roku - mówi anonimowo pracownik jednej z instytucji zajmującej się komunikacją publiczną w Trójmieście. - Jednak dopiero w tym roku Gdańsk ostatecznie się zdecydował, ale na "nie", do tego używając nieprawdziwego argumentu o technicznej niemożności połączenia trakcji trolejbusowej i tramwajowej. Takie rozwiązania są stosowane w wielu miastach Europy - mówi nasz informator. Wczoraj nie udało nam się skontaktować z władzami Gdańska. Wiceprezydent Guć nie obwinia "przyjaciół" zza południowej granicy.

- Gdańsk ma swoje priorytety, to zrozumiałe. Problem spowodowała decyzja ministerstwa. Gdybyśmy od początku wiedzieli, że model "zaprojektuj i wybuduj" będzie zabroniony w konkursach, przygotowalibyśmy odpowiednio wcześniej projekty budowlane.

Guć liczy na to, że rozbudowę sieci miasto sfinansuje z innych źródeł, choć szczegółów nie podaje.

- Nie poddajemy się. Trolejbusy to symbol Gdyni, dlatego jestem pewien, że kolejne linie powstaną, choćby finansowane z budżetu miasta. Poza tym jest jeszcze niewielka szansa na przekonanie urzędników z Warszawy do modelu "zaprojektuj i wybuduj".

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego swoją decyzję oficjalnie tłumaczy chęcią dokonania wstępnej selekcji projektów, tak by szansę wzięcia udziału w konkursach miały tylko te odpowiednio wcześniej przygotowane. W konkursach łatwiej bowiem ocenić inwestycje z wykonanymi projektami budowlanymi (są tam m.in. dokładne wyceny) niż te takich projektów pozbawione.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (110) ponad 50 zablokowanych

  • KOLEJNY SUKCES SZCZURA !!!

    ACH ! to my pępek świata, u nas tylko same SUKCESY !!! BUHAHAHAHAHAHA
    Zmiana w UM !!! a nie znów 110% poparcia dla gryzoni

    • 0 0

  • gdyńska mafia

    W Gdyni nic się nie zmieni dopóki nie wywali się nierobów z mafii prokomowo-gryzoniowej

    • 0 0

  • środki unijne (3)

    Jeszcze coś na temat wykorzystania środków unijnych. Od wejścia do UE słychac było ciągłe narzekania że Polska wykorzystuje jedynie mały procent środków unijnych. Za rządów PiS to się poprawiło. Uproszczono procedury i wiele ciekawych i potrzebnych projektów udało się zrealizowac. Po przejęciu władzy przez PO znów zaczęły się problemy. Wiele projektów z różnych dziedzin życia jest odrzucanych, inne odkładane w czasie, wprowadza się jakieś bezsensowne konkursy. Bo jak w konkursie porównywac projekt budowy linii trolejbusowych np. z projektem oczyszczalni ścieków czy budowy jakiegoś muzeum. Jakie przyjąc kryteria. Chyba komuś chodzi o to żeby Polska nie koniecznie szybko się rozwijała. Byc może też w unijnej kasie brakuje pieniędzy. A Słońce Kaszub ma za zadanie od swoich unijnych ( czyt. niemieckich ) Panów spowolnienie strumienia pieniędzy zasilających różne projekty. W takiej sytuacji każdy pretekst do odrzucenia projektu jest dobry.
    A teraz czekam na inwektywy od tolerancyjnych PO-wców, na teksty o spiskowej teorii dziejów, kaczorydzykogrodzie itp.

    • 0 0

    • Gdynianin (1)

      Przecież PiS to antyeuropejskie ugrupowanie!
      Cały czas był problem z wykorzystaniem środków unijnych i ten problem pozostanie,
      bowiem
      po 2 latach kaczych rządów i obsadach ludzi z "kaczego nadani" trudno będzie znaleźć kompetentnych urzędników,
      Nie bronię Donalda bo już załapał u mnie karne punkty za infrastrukturę i jej ministra, nie tylko z resztą!
      ale myślę że p. M. Tusk pisząc taki artykuł dopełni reszty!
      bo zrobić jazgot - nie sztuka!
      ale napisać zakończenie - to "opus magnum"!
      Winny musi się znależć!

      • 0 0

      • pankracy

        "antyeuropejskie ugrupowanie" - ta inwektywa względem PIS zabiera ci resztki zdrowego myślenia, ale to typowe dla PO - rzucic jakieś hasło nie myśląc czy jest zasadne zamiast odpowiedziec argumentem na argument drugiej strony

        • 0 0

    • A Słońce Kaszub ma za zadanie od swoich unijnych ( czyt. niemieckich ) Panów spowolnienie strumienia pieniędzy zasilających

      różne projekty No jakie spowolnienie?? Zaraz, zaraz:))
      Będą najnowsze 20-stoparo-lenie tramwaje niemieckie, tylko na takie Gdańsk zasługuje i na nie może otrzymać dofinansowanie:))
      Brawo dla Adamowicza, brawo dla Gdańska:))

      • 0 0

  • "TROLL MANIAKALNY PANKRACY (antilocalisatora propirata).
    Gatunek ten jest wyjątkowo niebezpieczny, po pierwsze ze względu na swoją agresję, którą przewyższa
    inne trolle, po drugie ze względu na zdolność do niemal natychmiastowej regeneracji (raz ubity troll maniakalny rychło wraca na forum), a po trzecie ze względu na przywiązanie do haseł, których zdecydował się “bronić”.
    Troll maniakalny jest niestety bezużyteczny, gdyż jego umiejętności
    komunikacji z człowiekiem są prawie zerowe. Nauka okazuje się bezradna wobec
    tak daleko posuniętego zdziczenia. Ze względu na wysoki stopień agresji i
    ekspansywność niemożliwe jest także izolowanie go. Uważa się, że jakakolwiek
    hodowla trolla maniakalnego powinna być prawnie zakazana.
    Najskuteczniejszą obroną przed trollingiem jest całkowite zignorowanie wszelkich zaczepek trolla, w momencie gdy się zorientujemy, że mamy z nim do czynienia.
    Zazwyczaj konsekwentne ignorowanie trolla skutkuje jego zniechęceniem i przeniesieniem się w inne miejsce lub całkowitym zaprzestaniem działalności."

    a w kierunku niejakiego waszki, to mi sie nawet pierdnąć nie chce
    kumales?? senior gonzales???

    • 0 0

  • Ja piernicze

    Te wszystkie wypociny kompleksu malego "ptaszka" antyGdynia - proGdansk wypisuje jeden kretyn czy kilku?

    • 0 0

  • Co ma Gdańsk

    do rozbudowy lini na Witomino czy Fikakowo?

    • 0 0

  • A NIE MOZNA BYłO KUPIć?

    przecież w gdyni myslą że wszystko jest na sprzedaż :P

    • 0 0

  • i bardzo dobrze

    bardzo dobrze, ze nie bedzie trolejbusów na witominie. czy ktos sie wogóle spytał mieszkanców o zdanie. niekt tego tutaj nie potrzebuje połaczenie do centrum jest wystarczające i zadowalajace.

    • 0 0

  • HA HA

    Gdynia miasto sukcesów...bleeeeeeeeeeeee

    • 0 0

  • Do dupy

    i trajtki są do kitu i tramwaje bo jedno sie psuje to korkuje całą trase jak i trajtki stoją w korkach wiec wcale szybciej niema-czas zeby rozejrzec sie nad czyms nowy. Są projekty nowych podwieszanych kolejek czy jak to tam sie nazywa-trzeba isc do przodu a nie dalej to samo na cholere w gdyni te korki i autobusy tylko korkuja cale miasto czas na zejscie z drug! Metro jest dobrym rozwiazaniem ale drogim-wiec kolejki podwieszane!:-)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane