• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusowa porażka Gdyni

Michał Tusk
25 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 05:22 (25 maja 2008)

Nie będzie nowych linii trolejbusowych na Witomino, Fikakowo, do Rumi i hali na granicy Gdańska i Sopotu - przynajmniej za unijne pieniądze. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego nie dopuści do konkursów tych inwestycji, które nie mają gotowych projektów budowlanych.



Gdynia od kilku lat przygotowywała kolejny etap rozwoju komunikacji trolejbusowej. W latach 2005-2006 wybudowano nową linię na Dąbrowę i do Kaczych Buków - teraz miała przyjść kolej na trasy z centrum na Witomino, z Cisowej do dworca w Rumi, z pętli w Sopocie do budowanej obecnie hali widowiskowo-sportowej na granicy z Gdańskiem oraz krótki odcinek do os. Fikakowo od ul. Wielkopolskiej. Rozbudowa sieci miała być, obok nowego terminalu promowego oraz przebudowy węzła im. Franciszki Cegielskiej, największą gdyńską inwestycją komunikacyjną najbliższych lat. Jednak nią nie będzie. Do konkursów na środki unijne (odbędą się jesienią) Gdynia złoży "okrojony" projekt - z nowych linii ostała się w nim tylko budowa krótkiego łącznika w Chyloni - pomiędzy stacją SKM a pętlą Sibeliusa. Oprócz tego w projekcie pozostały zakupy nowego taboru (45 trolejbusów), remonty istniejących odcinków i systemów zasilania trakcji. Po "odchudzeniu" wartość projektu to ok. 120 mln zł.

- Musieliśmy zrezygnować z umieszczania w projekcie nowych linii trolejbusowych - mówi wiceprezydent Gdyni Michał Guć. - Powodem jest ostatnia decyzja Ministerstwa Rozwoju Regionalnego umożliwiająca startowanie w konkursach tylko tym inwestycjom, które mają gotowe projekty budowlane. Zakładaliśmy, że rozbudowując linie trolejbusowe, wykorzystamy model "zaprojektuj i wybuduj", w którym jedna firma w ramach jednego kontraktu przygotowuje projekt budowlany i buduje trakcję - dodaje wiceprezydent.

Wcześniej, gdy Gdynia budowała linię do Kaczych Buków i na Dąbrowę, nie stosowano tego modelu - inna firma w wyniku osobnego przetargu przygotowała projekt, a inna później wybudowała trakcję.

- Niestety, mnóstwo czasu zmarnowane zostało na negocjacje i rozmowy z sąsiadującymi miastami o ewentualnej współpracy przy rozbudowie sieci. Już wtedy wiedzieliśmy, że z projektami nie zdążymy do konkursów. Wybraliśmy więc model "zaprojektuj i wybuduj", który dotychczas był akceptowany przy rozdziale środków - mówi Guć. Gdynia negocjowała z Sopotem, Rumią i Gdańskiem. I właśnie ze stolicą województwa rozmowy trwały najdłużej - Gdynia i Sopot chciały przedłużyć trakcję na Żabiankę, tak by zintegrować komunikację trolejbusową i tramwajową.

- Rozmowy z Gdańskiem były prowadzone jeszcze w zeszłym roku - mówi anonimowo pracownik jednej z instytucji zajmującej się komunikacją publiczną w Trójmieście. - Jednak dopiero w tym roku Gdańsk ostatecznie się zdecydował, ale na "nie", do tego używając nieprawdziwego argumentu o technicznej niemożności połączenia trakcji trolejbusowej i tramwajowej. Takie rozwiązania są stosowane w wielu miastach Europy - mówi nasz informator. Wczoraj nie udało nam się skontaktować z władzami Gdańska. Wiceprezydent Guć nie obwinia "przyjaciół" zza południowej granicy.

- Gdańsk ma swoje priorytety, to zrozumiałe. Problem spowodowała decyzja ministerstwa. Gdybyśmy od początku wiedzieli, że model "zaprojektuj i wybuduj" będzie zabroniony w konkursach, przygotowalibyśmy odpowiednio wcześniej projekty budowlane.

Guć liczy na to, że rozbudowę sieci miasto sfinansuje z innych źródeł, choć szczegółów nie podaje.

- Nie poddajemy się. Trolejbusy to symbol Gdyni, dlatego jestem pewien, że kolejne linie powstaną, choćby finansowane z budżetu miasta. Poza tym jest jeszcze niewielka szansa na przekonanie urzędników z Warszawy do modelu "zaprojektuj i wybuduj".

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego swoją decyzję oficjalnie tłumaczy chęcią dokonania wstępnej selekcji projektów, tak by szansę wzięcia udziału w konkursach miały tylko te odpowiednio wcześniej przygotowane. W konkursach łatwiej bowiem ocenić inwestycje z wykonanymi projektami budowlanymi (są tam m.in. dokładne wyceny) niż te takich projektów pozbawione.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (110) ponad 50 zablokowanych

  • o galluxie i nie tylko

    ... galluxie tu żeś przesadził......? im gorzej tym lepiej ? co ty pleciesz i do czego pijesz no bo chyba nie do tego że za rządów Pisklaków było lepiej bo w to nieumwierze i zreszą to marny argument nawet jak na ciebie...a poza tym moim zdaniem stajesz sie powoli nudny....zwyczajnie nudny mało znaczący krzykacz-inteligent co to pozjadał rouzmki puchatka....zmien płyte :) :)

    A co do art. to gdynia tym razem sie nie spisała, szkoda tej kasy a przyda sie wszystko to co poprawi funkcjonowanie i życie tych którzy tego potrzebują, a ci którzy sa przeciwni z tych czy innych powodów radze wysłać do innego miasta i to predko...nikt was tu nie trzyma...:):)

    • 0 0

  • Harcerz Guć ,super specjalista od funduszy okazał sie tym czym jest tj drużynowym a nie żadnym prezydentem Miasta. Cały ten nadmuchany dwór Szczurka to wielka porażka dla Gdyni. Matoły i tak będą głosować na El Prezydento.

    • 0 0

  • o galluxie i nie tylko

    ... galluxie tu żeś przesadził...? im gorzej tym lepiej ? co ty pleciesz i do czego pijesz no bo chyba nie do tego że za rządów Pisklaków było lepiej bo w to nie uwierze i zreszą to marny argument nawet jak na ciebie...a poza tym moim zdaniem stajesz sie powoli nudny....zwyczajnie nudny mało znaczący krzykacz-inteligent co to pozjadał rozumki puchatka....zmien płyte :) :)

    A co do art. to gdynia tym razem sie nie spisała, szkoda tej kasy a przyda sie wszystko to co poprawi funkcjonowanie i życie tych którzy tego potrzebują, a ci którzy tego niepotrzebują i sa na dodatek przeciwni i zawistni z tych czy innych powodów radze wysłać do innego miasta i to predko...nikt was tu nie trzyma...:):)

    • 0 0

  • Co za bzdura puszczać trolejbus na Fikakowo?

    • 0 0

  • (2)

    Ten program jaki odtrąbiono w 2004 roku był dla mnie od początku śmieszny i w wielu punktach mało realny.Trolejbusy do Rumi?Po co i na co?Rumia sama przyjęła uchwałę że nie chce żadnych trolejbusów bo nie stać jej na ładowanie się w tak kosztowne i nierentowne przedsięwzięcie.Żaden trolejbus nie wygra konkurencji z SKM czasowej i cenowej.Debile chcieli zastąpić trolejbusem linię 173 którą masa rumian jeździ do Chylonii po zakupy pytanie tylko po co.Linia 30 którą chcieli tam pociągnąć nie zajeżdża na plac Dworcowy w Chylonii więc lepszym wyjściem byłaby kolejka w takim układzie.Trolebus na Fikakowo gdzie mieszkańcy nie życzyli sobie w ogóle żadnej trakcji i słupów o czym wyraźnie informowali ale takie Gucie czy inne wiedzą lepiej ta banda p******ców wie lepiej co dla ludzi jest dobre.Trakcja do Gdańska?A po co komu.Przejechanie przez Sopot sprawia że pociągiem jesteś już w Gdańsku a trolejbus ledwo dojeżdża do Monte Cassino.Jednym słowem bezsens totalny.Ten kawałek trakcji na Chylońskiej potrzebny jak psu na budę nie wiadomo po co i na co chyba tylko po to żeby nie odgwizdać zupełnej katastrofy i nie jest to już Chylonia tylko Cisowa tak gwoli ścisłości.To co za Obwodnicą w kierunku granicy z Rumią to jest Cisowa.

    • 0 0

    • Debile (1)

      "Debile chcieli zastąpić trolejbusem linię 173 którą masa rumian jeździ do Chylonii po zakupy"

      A mnie się wydawało, że jeżdzą przede wszystkim do Auchana, który mają pod nosem.

      • 0 0

      • Ale

        czesciowo ma racje: trolejbus do Rumii to bzdura wielka, trasa na Fikakowo mimo iz mieszkancy osto protestowali (a niby to "dla mieszkancow") tez bzdura itd itp.

        • 0 0

  • (1)

    A barany w najbliższych wyborach i tak znowu dzadzą się nabrać i zagłosują na szczurka, który będzie startował np z Obłuża bo im wyjdzie w badaniach że tam poparcie dla kolesiów jest najmniejsze (tak było ostatnio z Chylonią - szczurek startował jako kandydat z chyloii a tak naprawdę to chyba jego noga tam nawet nie stanęła....brudno i niemedialnie...)

    • 0 0

    • Barany

      maja w d**ie Twoich "ukochanych przywodcow" ktorych czas sie definitywnie skonczyl NA ZAWSZE.

      • 0 0

  • GDYNIO JESTES WSPANIALA KOCHAM CIE

    JESTES RAJEM NA NASZEJ POLSKIEJ ZIEMI

    • 0 0

  • GDYNIO JESTES WSPANIALA KOCHAM CIE

    • 0 0

  • Gdyby decyzje o Baltic Arenie zależały od "gotowego projektu budowlanego", to by tej Areny w Gdańsku nie stawiali, szczęśliwie

    • 0 0

  • dziwny pomysł

    Zadziwiony jestem, że taki projekt w ogóle był. Nie rozumiem po co trolejbus do miałby gdzieś jeszcze kursować, "główne arterie" sa już ze soba połączone, z resztą Trójmiasta łączy Gdynię SKM, a z Sopot dodatkowo 181, S i 21, 31. Nie wiem po co się jeszcze z tym pchać, a ominąć korków nie pomoże zgadzam się. Sam mieszkam w Gdyni Dąbrowie i cieszę się, że połączono tą dzielnicę z siecią trajtków, ale do Rumii to już paranoja:)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane