• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy pomysły na ulepszenie Fali. Ten system może i powinien być lepszy

Maciej Korolczuk
18 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (443)
System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo. System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo.

W piątek, na razie tylko w Gdańsku i tylko testowo, ruszył system Fala. System, dodajmy, bez nowej taryfy dla pasażerów, a więc pozbawiony zachęty, by z nowej oferty korzystać masowo, a nie tylko incydentalnie. Jak mógłby i powinien wyglądać system od pierwszego dnia, by rzeczywiście okazał się rewolucją w podróżowaniu po Trójmieście i całym Pomorzu?



Oferta systemu Fala w obecnym kształcie jest:

Oto nasze propozycje i pomysły, które mogłyby odczarować Falę i przekonać do niej wielu pasażerów.

1. Tania i elastyczna taryfa przystankowa



Gdy na początku roku władze gmin finansujących Falę ogłaszały nowe (wyższe) ceny biletów komunikacji miejskiej i jednocześnie przedstawiły ofertę nowej taryfy przystankowej przygotowanej na start systemu, pomysły te zostały przyjęte przez pasażerów bardzo krytycznie.

Nie dość, że mieli płacić więcej za bilety, to jeszcze organizatorzy chcieli nałożyć na nich dodatkowe obowiązki odbijania się w pojazdach - początkowo na wejściu i wyjściu z pojazdu, później już tylko na wejściu.

Sprawdź nasze rozkłady jazdy na żywo



I nie ma się czemu dziwić - oferta sprawiała wrażenie przygotowanej "na kolanie" i w żaden sposób nie była atrakcyjna i zachęcająca dla pasażerów.

Przypomnijmy, że pomysł zakładał, by pasażerowie korzystający z biletów jednorazowych płacili za przejazd proporcjonalnie do przejechanego dystansu: bilet normalny w cenie 4,80 zł miał uprawniać do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacilibyśmy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdybyśmy wybrali się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).

Taryfa przystankowa powinna wyglądać zdecydowanie lepiej. Najkrótszy dystans do 5 przystanków musi kosztować mniej, niż 4,80 zł (to kwota obecnego biletu jednoprzejazdowego, po skasowaniu którego możemy jechać dowolną liczbę przystanków na danej linii autobusowej lub tramwajowej).

Jak by to mogło wyglądać w praktyce?

  • Symboliczna złotówka (1 zł) do pięciu przystanków (przykłady z innych miast pokazują, że gapowiczom nie opłaca się już wówczas ryzykować jazdy bez biletu na krótkim dystansie)
  • Połowa ceny biletu (np. 3 zł) - do dziesięciu przystanków
  • Pełen bilet (6 zł) - powyżej dziesięciu przystanków

Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy

2. Roczny i tańszy bilet w formule subskrypcji



Pomysłem na dłuższe związanie pasażera z komunikacją, co ułatwia planowanie oferty przewozowej organizatorom transportu publicznego, może być bilet roczny lub półroczny. Oba z nich można wprowadzić do oferty na dwa sposoby.

Pierwszy z nich to zakup 12-miesięcznego biletu przy jednorazowej, ale bardziej opłacalnej płatności. Obecnie 12-krotne przedłużenie miesięcznego biletu w cenie 117 zł kosztuje pasażera 1404 zł (w skali roku).



Co mogłoby zachęcić pasażerów do kupna takiego biletu? Obniżka jego ceny np. do 1200 zł rocznie. Wówczas średnia cena biletu miesięcznego spadłaby do 100 zł.

Drugą opcją jest przywiązanie pasażera do komunikacji na zasadzie subskrypcji biletu miesięcznego, a więc analogicznej zasady jak w przypadku np. co miesięcznej płatności za serwisy streamingowe.

Pasażer decydując się na to rozwiązanie, nie musi o niczym myśleć, bo opłata za bilet sama "schodzi" mu co miesiąc z konta (dzięki podpiętej karcie płatniczej). Można dodać do tego dodatkową zachętę np. za 12 biletów kupionych przez kolejnych dwanaście miesięcy, 13-sty możemy kupić za pół ceny.

3. Integracja z innymi systemami np. Mevo



System Fala jest przygotowany na to, by jego częścią stały się inne usługi metropolitalne. Jedną z nich jest np. rower Mevo.

Docelowo oba systemy informatyczne mają się wzajemnie "widzieć" i wzajemnie dostarczać użytkowników i danych o ich przejazdach. Pytanie, kiedy to nastąpi?

W tym przypadku też konieczne są dodatkowe zachęty np. dla użytkowników systemu Fala (czyli np. osób które kupiły za jego pośrednictwem bilet okresowy) pula darmowych minut w abonamencie Mevo jest większa o 25 proc.

07:29 15 GRUDNIA 23 (aktualizacjaakt. 15:08)

Ten system Fala to jakiś żart? (101 opinii)

Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.
Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.


Fala może i powinna być lepsza



To tylko kilka propozycji, które oczywiście mogą, ale nie muszą stać się w przyszłości częścią systemu Fala. Dodatkowe zachęty zwiększyłyby szanse na dotarcie do kolejnych pasażerów i przekonać ich do korzystania z prostego w obsłudze, taniego i skutecznego systemu.

Bo przecież taki miał być. Prawda?

Ale tak długo, jak pozostanie on tylko prostą aplikacją i planerem podróży, co oferują już inne komercyjne aplikacje, będzie on na trudnym i już podzielonym rynku aplikacji - tylko i aż - systemem jednym z wielu.

Miejsca

Opinie (443) 10 zablokowanych

  • A może

    Trzeba w tej całej fali zatrudnić informatyków a nie 15 latków grających w gry

    • 12 1

  • Kobiety pamiętają (1)

    zaangażowani w aferę zapomnieli, reszta zaciera ręce - sprawa ucichła a kobiety pamiętają!

    • 14 2

    • pamiętają!!!!!

      • 7 0

  • zrobienie dobrej apki do sprzedaży biletów realnie nie kosztuje nawet miliona

    znacznie mniej, na co pozostałe setki milionów? Na kasowniki czy premie dla biura projektu? Potrzebny jest publiczny audyt budżetu tego systemu! Niech ktoś kumaty przyjrzy mu się pod lupą, bo to śmierdzi na kilometr.

    • 11 0

  • Powiedzmy wprost (1)

    Że ten system nie miał służyć pasażerom w żaden sposób docelowo, a miał uszczelnić pobór opłat i pod pretekstem kosztów jego wprowadzenia doić pasażerów. Przykład biletu za 6 zł o tym świadczy najlepiej. To jest zwykle złodziejstwo i chyba każdy zdrowo myślący, który musi się przesiąść w drodze do roboty będzie omijał szerokim łukiem komunikację która przy obecnych cenach nie jest jakoś konkurencyjna do samochodu, nie wspominając nawet o czasie przejazdu. I nie, to nie są jakieś błędy w systemie tylko wytyczne tych którzy go zamawiali.

    • 11 1

    • Dokładnie

      Od początku chodziło o wydojenie ludzi i prywatyzację kasy z kpo dla innobaltiki

      • 3 0

  • A strefy

    Mogliby podzielić pomorze na strefy. Opłata za przejechana ilość stref + czas w jakim można podróżować w ramach stref.
    Oczywiście sam Gdańsk miałby sporo stref bo to duże miasto. Plus maksymalna stawka za jazdę dzienna, której nie są się przekroczyć.

    Odbijanie na wejście i wyjściu też jest ok przy odpowiednich zachętach.

    • 2 2

  • Fala to bardzo atrakcyjny system ...

    ....do przytulenia grubej kasy.

    • 13 0

  • Za pół roku będziemy cytować (1)

    Za pół roku będziemy cytować Dawida Podsiadło- nie ma fal. Ten system jest nie potrzebny. Nie wnosi nic nowego. Bilet można kupić przez kilka aplikacji do podróżowania i dodatkowo przez aplikacje bankowe. Odbijanie sie na wejściu na wyjściu, może jeszcze listę u kierowcy będzie trzeba podpisać?? Warszawa ma jeden wspólny bilet za 98 zł dla mieszkańca warszawy lub 180 zł dla pozostałych. Na ZTM+KM+WKD. Trójmiasto to samo za 270 zł. W Budapeszcie jest aplikacja BudapestGO. zaznaczasz miejsce do którego chcesz jechać i pokazuje Ci połączenia. Bilet 24h kosztuje 30 zł. A w małej sycyli trzeba wydać 160 mln zł na coś co i tak nie działa, nikt tego nie chce poza innovobalitcą bo przytuliła za to kasę. Za te pieniądze można było zrobić aplikację podobną do BudapestGO lub dofinansować komunikację miejską.

    • 13 0

    • BudapestGO

      No, no coś takiego u tego wstrętnego Orbana?

      • 0 0

  • Kontroler od 7 bolesci

    No to teraz mandaty będą sypały się falowo :)

    • 8 0

  • Jest w innych miastach (7)

    Niech zrobią tak, jak jest chociażby w Poznaniu! Odbijasz kartę przy wejściu i przy wyjściu i płacisz za ilość przystanków tylko ułamek ceny biletów czasowych. Super sprawa.

    • 27 34

    • Jest w innych krajach (6)

      W Holandii takie rozwiązanie jest zrobione w całym kraju. Na jednej karcie jeździ się pociągami, tramwajami, autobusami, metrem. Po prostu po wejściu na peron/do autobusu odbija się kartę i jedzie się do przystanku docelowego. Po wyjściu odbija się kartę spowrotem i pobiera należną sumę. Oczywiście w każdym miejscu są biletomaty gdzie można otrzymać kartę bez imienną lub zwykły bilet. Tylko że w Polsce oczywiście zrobienie tak prostej czynności jak przyłożenie karty do czytnika 2x na przejazd to jest wielkie utrudnienie i wysiłek...

      • 6 10

      • (1)

        Juz widze odbijanie kart w Gdansku glownym...

        pomysl zanim napiszesz

        • 11 3

        • To byłoby kino

          Lepiej chyba w aplikacjach jak już, ale nie każdy ma naładowany fon i chce mieć w nim milion apek

          • 1 1

      • Jak zapomnisz się "wybić" kartą z pojazdu (1)

        Albo się spieszysz i zapomnisz... To ile ci system policzy ?jakbyś non stop jeździł czy jak?

        • 6 0

        • Policzy Ci ilość przystanków jakbyś jechał do końca kursu.

          Tak przynajmniej to działa w Poznaniu.

          • 4 0

      • (1)

        Szczególnie przyłożenie miesięcznego jest niezbędne

        • 1 1

        • Przyłożenie miesięcznego nie jest niezbędne, ale przewoźnikowi mogłoby ułatwić zbieranie danych o obłożeniu kursów, o najczęściej wybieranych trasach przez mieszkańców i dopasowanie do tego nowego rozkładu, ale nie wiem, czy było wystarczająco dużo chętnych do odbijania miesięcznych, by to tworzyło jakieś wartościowe informacje.

          • 1 0

  • Niech płacą wszyscy

    Żadne rozwiązanie nie będzie dobre, dopóki 30% korzystających ze zbirokomu za niego płacą. Niech komunikacja będzie bezpłatna albo płatna dla każdego np. 2-3zl za przejazd, koszty pewnie te same co teraz, a mniejsza możliwość przekrętów.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane