• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy pomysły na ulepszenie Fali. Ten system może i powinien być lepszy

Maciej Korolczuk
18 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (443)
System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo. System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo.

W piątek, na razie tylko w Gdańsku i tylko testowo, ruszył system Fala. System, dodajmy, bez nowej taryfy dla pasażerów, a więc pozbawiony zachęty, by z nowej oferty korzystać masowo, a nie tylko incydentalnie. Jak mógłby i powinien wyglądać system od pierwszego dnia, by rzeczywiście okazał się rewolucją w podróżowaniu po Trójmieście i całym Pomorzu?



Oferta systemu Fala w obecnym kształcie jest:

Oto nasze propozycje i pomysły, które mogłyby odczarować Falę i przekonać do niej wielu pasażerów.

1. Tania i elastyczna taryfa przystankowa



Gdy na początku roku władze gmin finansujących Falę ogłaszały nowe (wyższe) ceny biletów komunikacji miejskiej i jednocześnie przedstawiły ofertę nowej taryfy przystankowej przygotowanej na start systemu, pomysły te zostały przyjęte przez pasażerów bardzo krytycznie.

Nie dość, że mieli płacić więcej za bilety, to jeszcze organizatorzy chcieli nałożyć na nich dodatkowe obowiązki odbijania się w pojazdach - początkowo na wejściu i wyjściu z pojazdu, później już tylko na wejściu.

Sprawdź nasze rozkłady jazdy na żywo



I nie ma się czemu dziwić - oferta sprawiała wrażenie przygotowanej "na kolanie" i w żaden sposób nie była atrakcyjna i zachęcająca dla pasażerów.

Przypomnijmy, że pomysł zakładał, by pasażerowie korzystający z biletów jednorazowych płacili za przejazd proporcjonalnie do przejechanego dystansu: bilet normalny w cenie 4,80 zł miał uprawniać do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacilibyśmy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdybyśmy wybrali się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).

Taryfa przystankowa powinna wyglądać zdecydowanie lepiej. Najkrótszy dystans do 5 przystanków musi kosztować mniej, niż 4,80 zł (to kwota obecnego biletu jednoprzejazdowego, po skasowaniu którego możemy jechać dowolną liczbę przystanków na danej linii autobusowej lub tramwajowej).

Jak by to mogło wyglądać w praktyce?

  • Symboliczna złotówka (1 zł) do pięciu przystanków (przykłady z innych miast pokazują, że gapowiczom nie opłaca się już wówczas ryzykować jazdy bez biletu na krótkim dystansie)
  • Połowa ceny biletu (np. 3 zł) - do dziesięciu przystanków
  • Pełen bilet (6 zł) - powyżej dziesięciu przystanków

Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy

2. Roczny i tańszy bilet w formule subskrypcji



Pomysłem na dłuższe związanie pasażera z komunikacją, co ułatwia planowanie oferty przewozowej organizatorom transportu publicznego, może być bilet roczny lub półroczny. Oba z nich można wprowadzić do oferty na dwa sposoby.

Pierwszy z nich to zakup 12-miesięcznego biletu przy jednorazowej, ale bardziej opłacalnej płatności. Obecnie 12-krotne przedłużenie miesięcznego biletu w cenie 117 zł kosztuje pasażera 1404 zł (w skali roku).



Co mogłoby zachęcić pasażerów do kupna takiego biletu? Obniżka jego ceny np. do 1200 zł rocznie. Wówczas średnia cena biletu miesięcznego spadłaby do 100 zł.

Drugą opcją jest przywiązanie pasażera do komunikacji na zasadzie subskrypcji biletu miesięcznego, a więc analogicznej zasady jak w przypadku np. co miesięcznej płatności za serwisy streamingowe.

Pasażer decydując się na to rozwiązanie, nie musi o niczym myśleć, bo opłata za bilet sama "schodzi" mu co miesiąc z konta (dzięki podpiętej karcie płatniczej). Można dodać do tego dodatkową zachętę np. za 12 biletów kupionych przez kolejnych dwanaście miesięcy, 13-sty możemy kupić za pół ceny.

3. Integracja z innymi systemami np. Mevo



System Fala jest przygotowany na to, by jego częścią stały się inne usługi metropolitalne. Jedną z nich jest np. rower Mevo.

Docelowo oba systemy informatyczne mają się wzajemnie "widzieć" i wzajemnie dostarczać użytkowników i danych o ich przejazdach. Pytanie, kiedy to nastąpi?

W tym przypadku też konieczne są dodatkowe zachęty np. dla użytkowników systemu Fala (czyli np. osób które kupiły za jego pośrednictwem bilet okresowy) pula darmowych minut w abonamencie Mevo jest większa o 25 proc.

07:29 15 GRUDNIA 23 (aktualizacjaakt. 15:08)

Ten system Fala to jakiś żart? (101 opinii)

Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.
Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.


Fala może i powinna być lepsza



To tylko kilka propozycji, które oczywiście mogą, ale nie muszą stać się w przyszłości częścią systemu Fala. Dodatkowe zachęty zwiększyłyby szanse na dotarcie do kolejnych pasażerów i przekonać ich do korzystania z prostego w obsłudze, taniego i skutecznego systemu.

Bo przecież taki miał być. Prawda?

Ale tak długo, jak pozostanie on tylko prostą aplikacją i planerem podróży, co oferują już inne komercyjne aplikacje, będzie on na trudnym i już podzielonym rynku aplikacji - tylko i aż - systemem jednym z wielu.

Miejsca

Opinie (443) 10 zablokowanych

  • (7)

    Nie oszukujmy się...to kolejne zmarnotrawienie publicznych pieniędzy i żadne zaklinanie prawdy tego nie zmieni.System ma być tani,prosty i skuteczny....a tych 3 prostych punktów w fali nie uświadczymy.Miejmy nadzieję że odpowiedzialni za tego misia dostaną rózgę na święta.

    • 168 3

    • Elitka musi mieć stanowiska

      Pochwalą się przy wigilijnym stole

      • 30 3

    • Nie oszukujmy sie (2)

      Masz zerowe pojęcie o komunikacji miejskiej

      • 1 46

      • racja. ja np studiow z komunikacji miejskiej nie zdalem wiec w ogole sie w to nie pcham. dzisiaj komunikacja miejska chca jezdzic ludzie bez odpowiednich certyfikatow. no skandal! powinni wprowadzic prawo jazdy dla podrozujacych zbiorkomem

        • 24 1

      • POkemon ni oszukuj sie ty pojęcia nie masz o niczym !

        • 9 2

    • Chodzi tylko oto by defraudowac setki milionów z kasy mieszkanców nic wiecej

      • 18 0

    • Zaczęło się od rydwanu. (1)

      Nabierają rozpędu w marnowaniu pieniędzy z miejskiej kasy.

      • 13 0

      • Tak to już jest, że swoje pieniądze to się oszczędza a cudze łatwo wydaje.

        • 3 0

  • (8)

    > Ten system może i powinien być lepszy

    Tego systemu nie powinno być w ogóle.

    • 222 6

    • I co ma system Fala do taryf? (2)

      taki system powinien opcjonalnie umożliwiać:
      1. Łatwe kupienie biletu w aplikacji lub połączoną z nią kartą miejską, kredytową, inną etc.
      2. Optymalizacje taryf - dla chcących kupować bilety jednorazowe i odbijających się przy wyjściu powinno naliczać niższe opłaty, np. bilet półgodzinny a nie na całą trasę czy przy kupnie np. 3 biletów automatycznie zmieniać na całodobowy etc.
      3. Transparentność - na stronie lub w aplikacji widać wszystko
      Nawet dobrze zrobiony system i tak będzie awaryjny oraz drogi w utrzymaniu - dlatego od początku warto by zadać sobie to pytanie, czy ludzie chcą ponieść ten koszt dla jakiś tam korzyści. Bo może lepsze byłyby po prostu biletomaty w pojazdach?

      • 19 0

      • Pierwsze dwa punkty to dosłownie założenia tego systemu.

        • 2 1

      • Biletomaty w pojazdach

        Są w Wawie i mega się to sprawdza, przede wszystkim wsiadasz do pojazdu komunikacji i już jedziesz a w tym czasie kupujesz bilet.
        Nie wiem po co te łamańce wymyślają w naszym UM ale to jest komusze w założeniu: leziesz do biletomatu a tramwaj w tym czasie pojeeeechał...

        • 11 0

    • ten system jest tylko poto by generowac koszty i by koleie POlitycznej władzy gdańska zarabiali miliony z kasy mieszkanców

      • 18 0

    • Kasa (2)

      Za taką kasę wywalona w błoto to komunikacja mogła by być darmowa Gdańsk nie może naśladować pomysłów Tczewa tutaj należy przepalić górę kasy Tristar fala autobusy elektryczne mewo Dziękujemy również za ograniczani miejsc parkingowych w zamian likwidując komunikację zbiorowa

      • 11 0

      • Porównaj liczbę linii komunikacji miejskiej w Tczewie i Gdańsku? (1)

        • 0 3

        • Porównaj środki finansowe Tczewa a Gdańska.

          • 3 0

    • Dobre,nie udało się wyjść z twarzą z tego bałaganu,to teraz jest

      Zmiana strategii !!!!!

      • 6 2

  • fali i spolce innobaltica powinien przyjrzeć sie Nik (6)

    Oraz inne sluzby. To z daleka wygląda conajmniej na niegospodarnosc. Prosimy też o informację ile zarabiają w innobaltika. To nasze pieniadze. A ci ludzie nic nie robią.

    • 206 1

    • 3 pomysly na usprawnienie fali (3)

      Rozwiązać spółkę innobaltica, przeprowadzić postępowanie, obciążyć tych ludzi finansowo.

      • 67 0

      • Dlatego chcą zlikwidować CBA! (2)

        Krętacze 120 mln zł za takiego "misia"

        • 18 0

        • Od tego nie jest CBA, tylko NIK.

          A Kryształowemu Marianowi zęby wybiła poprzednia ekipa, jak wyszło kto stoi za mafią VAT.

          • 6 3

        • W CBA podobno pozatrudniano sporo harcerzy odpowiedniej opcji.

          • 0 0

    • W momencie wpłynięcia naszych pieniędzy do kasy miasta (1)

      te pieniądze nie są już nasze. Są niczyje, o czym świadczy ich marnotrawienie na potężna skalę.

      • 15 1

      • nie jest to prawda

        wydatki publiczne są jawne

        • 4 3

  • Zlikwidować system fala.

    Winnych obciążyć kosztami i pociągnąć do odpowiedzialności za niegospodarność.

    • 186 3

  • Ten system jest niepotrzebny (2)

    Mam kartę (bilet elektroniczny)
    Którą ładuje przez internet i działa doskonale (jeżdżę po całym Trójmieście)
    Więc po co ta fala?

    • 208 3

    • Jak to PO co?

      Żebyś jeździł drożej

      • 32 4

    • zeby ci z tej spólki zarabiali miliony

      • 33 0

  • Najlepiej znieść obowiązek kasowania (8)

    Kupujesz bilet okresowy na interesujący obszar i zapominasz o nim na miesiąc albo i rok, aż skończy się jego ważność, o czym przypomni aplikacja.

    • 118 3

    • (7)

      No i tak jest, więc o co chodzi?

      • 15 4

      • o dosypywanie tej firmie co miesiąc milionów.

        • 21 0

      • (5)

        O to, że właśnie z falą ma się to zmienić. Nawet bilet miesięczny będziesz musiał odbijać na wejściu.

        • 22 0

        • a jaki w tym sens? (4)

          • 11 0

          • bo urzędnik tak postanowił (3)

            Ten "system" załatwia interesy wszystkich uczestników "zabawy" w transport publiczny z wyjątkiem samego pasażera, któremu dorzuca się kosztów i obowiązków. Bo każda pomyłka działa na jego niekorzyść.

            A nie o to w tym chodzi, aby budować opresyjną rzeczywistość.
            Chyba że się mylę...

            • 15 0

            • Jakie to koszta i obowiązki? (1)

              Odbicie się kartą płatniczą jest o wiele szybsze i wygodniejsze, niż kupowanie biletu w aplikacji, o papierowym już nie wspominając.

              • 1 15

              • No chyba, że aplikacja cię naciągnie. Wtedy się z tym bujaj

                • 0 0

            • Budowanie opresyjnej rzeczywistości

              W tym Totalna Demokracja jest najlepsza

              • 4 0

  • Przestarzałe rozwiązania, które zresztą nawet nie działają.

    • 113 1

  • 4. Większy rabat za podanie numeru buta i długości nosa

    • 111 2

  • Mam miesięczny (2)

    Wiec mnie fala nie dotyczy

    • 91 4

    • Do czasu

      Powrócą do pomysłu przymuszania aby odbijać miesięczne, jeśli liczba użytkowników będzie niewystarczająca aby wytłumaczyć koszty tego systemu.

      • 31 1

    • Dotyczy bo system generuje setki milionów z kasy mieszkanców takze z twojej kasy

      • 20 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane