• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy pomysły na ulepszenie Fali. Ten system może i powinien być lepszy

Maciej Korolczuk
18 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (443)
System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo. System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo.

W piątek, na razie tylko w Gdańsku i tylko testowo, ruszył system Fala. System, dodajmy, bez nowej taryfy dla pasażerów, a więc pozbawiony zachęty, by z nowej oferty korzystać masowo, a nie tylko incydentalnie. Jak mógłby i powinien wyglądać system od pierwszego dnia, by rzeczywiście okazał się rewolucją w podróżowaniu po Trójmieście i całym Pomorzu?



Oferta systemu Fala w obecnym kształcie jest:

Oto nasze propozycje i pomysły, które mogłyby odczarować Falę i przekonać do niej wielu pasażerów.

1. Tania i elastyczna taryfa przystankowa



Gdy na początku roku władze gmin finansujących Falę ogłaszały nowe (wyższe) ceny biletów komunikacji miejskiej i jednocześnie przedstawiły ofertę nowej taryfy przystankowej przygotowanej na start systemu, pomysły te zostały przyjęte przez pasażerów bardzo krytycznie.

Nie dość, że mieli płacić więcej za bilety, to jeszcze organizatorzy chcieli nałożyć na nich dodatkowe obowiązki odbijania się w pojazdach - początkowo na wejściu i wyjściu z pojazdu, później już tylko na wejściu.

Sprawdź nasze rozkłady jazdy na żywo



I nie ma się czemu dziwić - oferta sprawiała wrażenie przygotowanej "na kolanie" i w żaden sposób nie była atrakcyjna i zachęcająca dla pasażerów.

Przypomnijmy, że pomysł zakładał, by pasażerowie korzystający z biletów jednorazowych płacili za przejazd proporcjonalnie do przejechanego dystansu: bilet normalny w cenie 4,80 zł miał uprawniać do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacilibyśmy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdybyśmy wybrali się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).

Taryfa przystankowa powinna wyglądać zdecydowanie lepiej. Najkrótszy dystans do 5 przystanków musi kosztować mniej, niż 4,80 zł (to kwota obecnego biletu jednoprzejazdowego, po skasowaniu którego możemy jechać dowolną liczbę przystanków na danej linii autobusowej lub tramwajowej).

Jak by to mogło wyglądać w praktyce?

  • Symboliczna złotówka (1 zł) do pięciu przystanków (przykłady z innych miast pokazują, że gapowiczom nie opłaca się już wówczas ryzykować jazdy bez biletu na krótkim dystansie)
  • Połowa ceny biletu (np. 3 zł) - do dziesięciu przystanków
  • Pełen bilet (6 zł) - powyżej dziesięciu przystanków

Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy

2. Roczny i tańszy bilet w formule subskrypcji



Pomysłem na dłuższe związanie pasażera z komunikacją, co ułatwia planowanie oferty przewozowej organizatorom transportu publicznego, może być bilet roczny lub półroczny. Oba z nich można wprowadzić do oferty na dwa sposoby.

Pierwszy z nich to zakup 12-miesięcznego biletu przy jednorazowej, ale bardziej opłacalnej płatności. Obecnie 12-krotne przedłużenie miesięcznego biletu w cenie 117 zł kosztuje pasażera 1404 zł (w skali roku).



Co mogłoby zachęcić pasażerów do kupna takiego biletu? Obniżka jego ceny np. do 1200 zł rocznie. Wówczas średnia cena biletu miesięcznego spadłaby do 100 zł.

Drugą opcją jest przywiązanie pasażera do komunikacji na zasadzie subskrypcji biletu miesięcznego, a więc analogicznej zasady jak w przypadku np. co miesięcznej płatności za serwisy streamingowe.

Pasażer decydując się na to rozwiązanie, nie musi o niczym myśleć, bo opłata za bilet sama "schodzi" mu co miesiąc z konta (dzięki podpiętej karcie płatniczej). Można dodać do tego dodatkową zachętę np. za 12 biletów kupionych przez kolejnych dwanaście miesięcy, 13-sty możemy kupić za pół ceny.

3. Integracja z innymi systemami np. Mevo



System Fala jest przygotowany na to, by jego częścią stały się inne usługi metropolitalne. Jedną z nich jest np. rower Mevo.

Docelowo oba systemy informatyczne mają się wzajemnie "widzieć" i wzajemnie dostarczać użytkowników i danych o ich przejazdach. Pytanie, kiedy to nastąpi?

W tym przypadku też konieczne są dodatkowe zachęty np. dla użytkowników systemu Fala (czyli np. osób które kupiły za jego pośrednictwem bilet okresowy) pula darmowych minut w abonamencie Mevo jest większa o 25 proc.

07:29 15 GRUDNIA 23 (aktualizacjaakt. 15:08)

Ten system Fala to jakiś żart? (101 opinii)

Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.
Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.


Fala może i powinna być lepsza



To tylko kilka propozycji, które oczywiście mogą, ale nie muszą stać się w przyszłości częścią systemu Fala. Dodatkowe zachęty zwiększyłyby szanse na dotarcie do kolejnych pasażerów i przekonać ich do korzystania z prostego w obsłudze, taniego i skutecznego systemu.

Bo przecież taki miał być. Prawda?

Ale tak długo, jak pozostanie on tylko prostą aplikacją i planerem podróży, co oferują już inne komercyjne aplikacje, będzie on na trudnym i już podzielonym rynku aplikacji - tylko i aż - systemem jednym z wielu.

Miejsca

Opinie (443) 10 zablokowanych

  • Żadna fala nie zachęci do korzystania ze zbiorkomu (9)

    Bilet tam i z powrotem to koszt przewyższający cenę litra paliwa do samochodu.

    • 70 0

    • Tak to jest, kiedy masz sponsorowany z naszych podatków parking. (5)

      • 7 27

      • A ty komunikację miejską. (3)

        Także gdzie różnica?

        • 17 6

        • W nakładach. (2)

          • 5 10

          • Ano. Idę o zakład, że do komunikacji miejskiej rocznie dokładamy o rząd wielkości więcej, niż do jakiegokolwiek parkingu. (1)

            Tym bardziej biorąc pod uwagę fakt, że obecna ekipa rządząca wszędzie chce wprowadzić opłaty za postój.

            • 10 3

            • Opłaty za parking

              Jedynie w ten sposób mogą wydoić kierowców, bo generalnie ta grupa jest niezależna od nacisków władz.
              Ale spoko, tresowanie populacji dopiero się zaczęło, Totalna Demokracja ma władzę w łapach ledwo tydzień....
              A już chcą niektórych zniszczyć stosując pomówienia, szantaż polityczny i kłamstwa, stare wraca migusiem

              • 6 3

      • Jaki sponsorowany. Stać mnie na opłaty parkongowe

        i eksploatację samochodu.

        • 4 4

    • (2)

      Komunikacją miejską opłaca się jeździć tylko, gdy nie masz samochodu.

      • 8 3

      • Tak może napisać człowiek mieszkający na kartonowo gipsowych osiedlach

        Jak się mieszka we Wrzeszczu, oliwie, Sopocie, to samochód większość czasu stoi w garazu

        • 4 5

      • Ja na takim nie mieszkam, mam doskonale skomunikowana dzielnice i jak zminiłam prace zaczęłam jeżdzić do pracu tramwajem, ale po podyżce cen biletów mi si to zwyczajnie nie opłaca i dalej jeżdze autem . Jesli teraz bilet będzie kosztował 6 zł to pojechanie do pracy - zrobienie zakupów i powrór będzi emnie kosztował 15 zł!!! sic. samochodem przejadę za to prawie 40 km

        • 0 0

  • Mnie nic nie jest w stanie do tego zachecić;/

    • 42 0

  • Fala niech s.... Se idzie hehe

    • 45 0

  • Bardzo dobrze, że trzeba odbijać.

    Już niedługo będę wiedział po jakich przystankach się poruszam. Bo przecież na bilecie nie ma takiej informacji i konieczne jest odbijanie przy szwindlomacie.

    • 16 38

  • Najlepszy pomysl zlikwidować ten projekt

    Najlepszy pomysł to zlikwidować ten projekt. Wycofać się.

    • 60 0

  • to pomysły rodem z przedsiębiorstw, gdzie się dba o klienta

    w państwowym, urzędniczym monopolu, to jest nieistotne: ważne są etaty i wydane środki.
    A że system może ostatecznie będzie droższy dla pasażerów, ale za to mniej wygodny. Ważne, że coś zrobiono i można się pochwalić

    • 40 0

  • (2)

    Niech do kupią jeszcze z 10 samochodów w ramach promocji, bo ileś tam kupili. Do nauki obsługi systemu, tylko ich nigdzie nie widać

    • 48 1

    • Bo jak upadną to auta zostają zapisane na prywatna osobę w

      • 2 0

    • Pewnie. I jeszcze dla turystôw,

      by przed zwiedzaniem miasta zaliczyli kurs poruszania się komunikacją

      • 3 0

  • Tyle zachodu i tyle milionów złotych... (2)

    Dla tych 20-25% pasażerów płacących za bilety. Przecież to w żadnym miejscu nie jest i nie będzie rekompensowało kosztów. Bilans na minusie jak stąd na księżyc. Wprowadzić przewozy bezbiletowe dla wszystkich a i budżet i ludzie (pracujący) odetchną.

    • 59 1

    • Menele będą miały gdzie odpocząć (1)

      Po ciężkim, nieprzepracowany dniu

      • 3 16

      • menele tak robią obecnie

        i są nie do ruszenia przez renomę, nawet do nich nie podchodzą.

        • 17 0

  • Większość z tych rozwiązań (2)

    Do wprowadzenia nie wymaga fali, także nawet to pokazuje jak bardzo przydatny jest ten system

    • 97 0

    • Ojjj, co ty gadasz. Fala była konieczna! (1)

      Po to, żeby wydać kasę na zakup wypasionych i drogich busów do "szkolenia ludzi" z tego wspaniałego systemu. Komu miała się opłacać, to już się opłaciła. Przecież nikt pasażerami i kasą podatników nie będzie się przejmował. Grunt, że 'się kręci' i jest coś nowego na co można przewalić pieniądze.

      • 16 0

      • Masz rację, teraz czas na poklepanie sie po plecach i odebranie nagórd

        • 7 0

  • My nie jesteśmy od tego, żeby myśleć jak system ma działać (1)

    Twórcy biorą za to kasę i to nie mała, więc system powinien być dopracowany w każdym detalu.

    Jedyne trzy pomysły jakie miała nasza władza to pomysły na festyny lub wyprowadzanie kasy poprzez takie porażki jak ta, a w obecnej kadencji mamy ich wyjątkowo wiele.

    • 50 0

    • Podsumowując, ile procent dziury Morawieckiego zostało razem "wyprowadzone"?

      • 0 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane