• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy pomysły na ulepszenie Fali. Ten system może i powinien być lepszy

Maciej Korolczuk
18 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (443)
System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo. System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo.

W piątek, na razie tylko w Gdańsku i tylko testowo, ruszył system Fala. System, dodajmy, bez nowej taryfy dla pasażerów, a więc pozbawiony zachęty, by z nowej oferty korzystać masowo, a nie tylko incydentalnie. Jak mógłby i powinien wyglądać system od pierwszego dnia, by rzeczywiście okazał się rewolucją w podróżowaniu po Trójmieście i całym Pomorzu?



Oferta systemu Fala w obecnym kształcie jest:

Oto nasze propozycje i pomysły, które mogłyby odczarować Falę i przekonać do niej wielu pasażerów.

1. Tania i elastyczna taryfa przystankowa



Gdy na początku roku władze gmin finansujących Falę ogłaszały nowe (wyższe) ceny biletów komunikacji miejskiej i jednocześnie przedstawiły ofertę nowej taryfy przystankowej przygotowanej na start systemu, pomysły te zostały przyjęte przez pasażerów bardzo krytycznie.

Nie dość, że mieli płacić więcej za bilety, to jeszcze organizatorzy chcieli nałożyć na nich dodatkowe obowiązki odbijania się w pojazdach - początkowo na wejściu i wyjściu z pojazdu, później już tylko na wejściu.

Sprawdź nasze rozkłady jazdy na żywo



I nie ma się czemu dziwić - oferta sprawiała wrażenie przygotowanej "na kolanie" i w żaden sposób nie była atrakcyjna i zachęcająca dla pasażerów.

Przypomnijmy, że pomysł zakładał, by pasażerowie korzystający z biletów jednorazowych płacili za przejazd proporcjonalnie do przejechanego dystansu: bilet normalny w cenie 4,80 zł miał uprawniać do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacilibyśmy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdybyśmy wybrali się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).

Taryfa przystankowa powinna wyglądać zdecydowanie lepiej. Najkrótszy dystans do 5 przystanków musi kosztować mniej, niż 4,80 zł (to kwota obecnego biletu jednoprzejazdowego, po skasowaniu którego możemy jechać dowolną liczbę przystanków na danej linii autobusowej lub tramwajowej).

Jak by to mogło wyglądać w praktyce?

  • Symboliczna złotówka (1 zł) do pięciu przystanków (przykłady z innych miast pokazują, że gapowiczom nie opłaca się już wówczas ryzykować jazdy bez biletu na krótkim dystansie)
  • Połowa ceny biletu (np. 3 zł) - do dziesięciu przystanków
  • Pełen bilet (6 zł) - powyżej dziesięciu przystanków

Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy

2. Roczny i tańszy bilet w formule subskrypcji



Pomysłem na dłuższe związanie pasażera z komunikacją, co ułatwia planowanie oferty przewozowej organizatorom transportu publicznego, może być bilet roczny lub półroczny. Oba z nich można wprowadzić do oferty na dwa sposoby.

Pierwszy z nich to zakup 12-miesięcznego biletu przy jednorazowej, ale bardziej opłacalnej płatności. Obecnie 12-krotne przedłużenie miesięcznego biletu w cenie 117 zł kosztuje pasażera 1404 zł (w skali roku).



Co mogłoby zachęcić pasażerów do kupna takiego biletu? Obniżka jego ceny np. do 1200 zł rocznie. Wówczas średnia cena biletu miesięcznego spadłaby do 100 zł.

Drugą opcją jest przywiązanie pasażera do komunikacji na zasadzie subskrypcji biletu miesięcznego, a więc analogicznej zasady jak w przypadku np. co miesięcznej płatności za serwisy streamingowe.

Pasażer decydując się na to rozwiązanie, nie musi o niczym myśleć, bo opłata za bilet sama "schodzi" mu co miesiąc z konta (dzięki podpiętej karcie płatniczej). Można dodać do tego dodatkową zachętę np. za 12 biletów kupionych przez kolejnych dwanaście miesięcy, 13-sty możemy kupić za pół ceny.

3. Integracja z innymi systemami np. Mevo



System Fala jest przygotowany na to, by jego częścią stały się inne usługi metropolitalne. Jedną z nich jest np. rower Mevo.

Docelowo oba systemy informatyczne mają się wzajemnie "widzieć" i wzajemnie dostarczać użytkowników i danych o ich przejazdach. Pytanie, kiedy to nastąpi?

W tym przypadku też konieczne są dodatkowe zachęty np. dla użytkowników systemu Fala (czyli np. osób które kupiły za jego pośrednictwem bilet okresowy) pula darmowych minut w abonamencie Mevo jest większa o 25 proc.

07:29 15 GRUDNIA 23 (aktualizacjaakt. 15:08)

Ten system Fala to jakiś żart? (101 opinii)

Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.
Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.


Fala może i powinna być lepsza



To tylko kilka propozycji, które oczywiście mogą, ale nie muszą stać się w przyszłości częścią systemu Fala. Dodatkowe zachęty zwiększyłyby szanse na dotarcie do kolejnych pasażerów i przekonać ich do korzystania z prostego w obsłudze, taniego i skutecznego systemu.

Bo przecież taki miał być. Prawda?

Ale tak długo, jak pozostanie on tylko prostą aplikacją i planerem podróży, co oferują już inne komercyjne aplikacje, będzie on na trudnym i już podzielonym rynku aplikacji - tylko i aż - systemem jednym z wielu.

Miejsca

Opinie (443) 10 zablokowanych

  • Najpierw były wiaty niewypały

    z których śmiał się świat teraz jest nowy niewypał Fala czy oni się kiedyś czegoś nauczą czy dalej nasze pieniądze będą bezkarnie wyrzucać w błoto ?

    • 35 0

  • Nie chodzi o system a o ceny (4)

    Jest za drogo. W Szczecinie normalny bilet na 15 min. kosztuje 2 złote.

    • 36 0

    • Czyli w Gdańsku za minutę wychodzi taniej... (3)

      • 1 12

      • W Gdańsku bilet normalny na 15 minut jazdy kosztuje 4,8 zł. (2)

        Jak to liczyłeś, że wyszło Ci taniej ?

        • 16 0

        • Która linia w Gdańsku kończy trasę w 15 min? (1)

          Jeżeli fakty nie zgadzają się z narracją, tym gorzej dla faktów?

          • 6 6

          • Kto jeździ całe trasy?

            Czy ty jesteś normalny? Potrzebuję 5 przystanków przejechać i czemu mam płacić tak, jakbym jechał ich 30?

            • 0 0

  • nie chcemy tego g... Tak trudno zrozumieć?!

    • 40 0

  • O 8:30 w tramwaju trzeba się modlić czy uda się wepchnąć (5)

    A nie czy uda się odbić w jakimś syfie. Nigdy z tego nie skorzystam

    • 58 0

    • Rozumiem, że na co dzień jeździsz na gapę? (4)

      Bo trudniej skasować bilet niż się odbić kartą.

      • 1 31

      • (3)

        Istnieje coś takiego jak bilet miesięczny.

        • 26 1

        • (2)

          I nie przestał istnieć z okazji wprowadzenia Fali.

          • 4 15

          • (1)

            Ale z okazji wprowadzenia Fali trzeba będzie go odklikiwać, inaczej trzeba będzie więcej płacić.

            • 25 0

            • To gdzie mogę kupić ten tańszy bilet który trzeba odklikiwać? Chętnie skorzystam.

              • 3 14

  • System Fala ruszył testowo w Gdańsku ?

    Przecież nie ruszył, automaty w pojazdach nadal nie działają. Pojawiła się jedynie aplikacja do zakupu biletów, która nie jest potrzebna, jest już kilka innych aplikacji do zakupu biletów.

    • 41 0

  • po co udoskonalanie czegoś co nie działa?? (1)

    • 35 0

    • Po to by za to dodatkowe $$$ pobrać bo tego nie było w umowie :-)

      160 milionów zł + 25 milionów zł co roku to za mało na ten przekręt :-)

      • 12 0

  • Za te wpakowane pieniądze to system powinien: (1)

    wiązać krawaty, usuwać ciąże, pisać eseje itp., itd.

    • 30 0

    • Usuwanie ciąży to byłaby potrzebna funkcja.

      • 0 1

  • Pozbyć się tego dziadostwa za 160 milionów zł +25 milionów zł co roku... (2)

    Mamy za kilka dni 2024 rok i każdy ma telefon a w nim aplikacje można załadować na podstawie kodu QR. Etykiety nie kosztują tyle co ten system!!! W wielu miastach na świecie się to stosuje i to działa!!! Za zaoszczędzone pieniądze kupić nowe autobusy na GAZ !!!

    • 36 3

    • W jakich miastach używa się kodów QR w aplikacji zamiast biletów?

      • 3 1

    • A kasę zwrócić nie łaska?

      To się dla NIK-u nadaje już dawno.

      • 0 0

  • Redaktor ma rację (34)

    Bilet roczny tak, półroczny tak, subskrypcja np. miesięczna również. Ale przede wszystkim wspólny bilet na Gdańsk i Gdynię, w tym kolej. Fala tego nie ma. Sensu też nie ma. Bardzo są nam potrzebne wybory samorządowe.

    • 406 9

    • Wspólny bilet na Gdańsk i Gdynię istnieje od ładnych paru lat. (22)

      Może pora zaktualizować przekaz?

      • 8 59

      • Potrzebny jest wspólny bilet na wszystkie śroodki lokomocji w Trójmieście (13)

        Tak jak to zrobił Gdańsk, jeżeli mowa o bilecie okresowym. Jest i na ZTM, na SKM i Regio za 117zł. A Gdynia się wypięła. To, że możesz kupić tzw. bilet łączony za 270 zł to inna sprawa.

        • 45 2

        • A, jak nazywa się "łączony" a nie "wspólny", to wszystko zmienia... (12)

          • 6 32

          • oczywiście - cena (10)

            Przed inflacją, zanim Gdynia się wypięła, była mowa o wspólnym okresowym za 150 zł na Trójmiasto i linie kolejowe.
            Wtedy tzw. łączony był za 220 zł.

            • 25 2

            • No to dodaj 70% łączonej inflacji przez ostatnie 5 lat (9)

              I wyjdzie że ze 150zł robi się aktualna cena łączonego.

              A gratis masz Pruszcz i Małe Trójmiasto.

              • 3 21

              • współny bilet dla metropolii 150 zł normalny miał być w 2020 r. (4)

                cytat: Bilet pozwoli pasażerom podróżować w granicach metropolii od Pruszcza Gdańskiego i Żukowa, przez Trójmiasto, Kosakowo, Rumię, Redę, Wejherowo tak pojazdami komunikacji miejskich, jak i SKM oraz Polregio

                • 25 0

              • (2)

                to czemu PIS zablokował ustawę metropolitarną, która by to umożliwiła wprowadzenie znacznie szybciej? Fala ma to rozwiązać, to teraz kwik hejterów że też im się nie podoba

                • 2 18

              • Trójmiasto jest od ponad 20 lat pod władaniem (1)

                Peło, więc czego oczekujesz od poprzedniej władzy? Za brak deszczu też ich krytykujesz?

                • 3 1

              • problem w tym że wszystko co złe zaczeło się dziać od ostatnich 6/7 lat

                • 3 0

              • Wymówką na niewprowadzenie tego były wprowadzone przez rząd lockdowny, ale później zapomniano o tym pomyśle.

                • 9 0

              • (1)

                Kiedy inflacja była 70%?
                Procentow się nie dodaje jakby co. Problemem w stratach zkmow i kosmicznych cenach biletów jest raczej to, że 70% pasażerów jeździ tzw. za darmo, a 30% musi płacić (jak widać nie tylko za swoje przejazdy). Jak się doliczy do tego te wszystkie wspaniałe inwestycje to mamy co mamy ..

                • 4 1

              • Dokładnie

                W ten sposób to się robi bardzo drogi biznes dla tych 30% co jeżdżą beż zniżek i płacą za innych

                • 4 1

              • Po co mi ten gratis (1)

                Ja nie jeżdżę do Pruszcza i Małego Trójmiasta

                • 5 1

              • Nie ma ulgi

                a ja jeżdżę tylko 1 przystanek i płacę,ponieważ mam niepełnosprawność umiarkowaną,to muszę płacić cały bilet.

                • 3 0

          • Proponuję zobaczyć jak wspaniale kształtuje się cena biletu miesięcznego SKM przy przekroczeniu granicy miasta

            Można jechać bliżej, a płacić więcej... I to jest właśnie ta różnicą pomiędzy tym, co mamy, a wspólnym biletem

            • 10 0

      • (3)

        Nie ma wspólnego biletu jednorazowego.

        • 26 1

        • a póki go nie ma, kierowca nie spróbuje nawet jedn raz. tej jeden pierwszy - sparzy się, odkryje ile dłużej, upierdliwiej, drożej pojedzie. prędzej znajdzie nową prace, by zarobić na palypo, niz wróci do tej zdezdintegriowanej pokraki

          ostatnio trójmiejskie mapy smogu bywają gorsze niż ze Sląska i Wawy.

          • 9 6

        • Nie ma czegoś takiego jak jednorazowy wspolny (1)

          Jednorazowy wspolny to masz na SKM, w taryfie SKM. Nic innego nie jeździ z Gdyni do Gdańska.

          • 6 3

          • Na tym samym bilecie jeździ też Polregio. Oprócz tego z samych pociągów jeździ też np. Intercity, ale to już na innych (nieraz taniej wychodzących) biletach.

            • 6 0

      • Poraża mnie wyobraźnia ludzi :) (3)

        Jadę Gdańsk tramwaj - SKM - Gdynia trolejbus. I mam kupować miesięczny za 270 zł? Nie każdy codziennie jeździ między jednym a drugim miastem :)

        • 27 0

        • (2)

          Jest 24-ro godzinny, kosztuje 34 zł.

          • 0 16

          • W Warszawie 36 zł kosztuje 72 godzinny, także tego...

            • 29 1

          • Jadę tam i z powrotem, po co mi bilet 24h?

            To oferta dla ludzi, którzy nie mają nic do wyboru poza zbiorkomem. Nikt inny za 34 złote nie pojedzie :) Mamy jedną z najdroższych taryf w Polsce.

            • 11 0

    • Przede wszystkim, za przejechanie maks. 2-ch przystanków opłata powinna wynosić 3 zł, a nie 4,80 ! (4)

      • 29 1

      • Na papierze - spoko. (3)

        W praktyce - kto jeździ 500m komunikacją?

        Starsi i niepełnosprawni i tak mają przejazd za darmo.

        • 4 27

        • (1)

          ...a zdarza się, zwłaszcza w połączeniach z pociągiem.
          Np droga na Politechnikę PKM do Wrzeszcza + 115 do Teatru Miniatura. Wysiadasz i jesteś blisko np. Auditorium Novum, Wysokich Napięć itp.
          W obecnych realiach jednorazowa przejażdżka tego typu kosztuje minimum 5.50 + 4.80 (taryfa miejska w PKM + bilet jednoprzejazdowy ZTM).
          Poza tym przydatna opcja w przypadkach typu: spieszy mi się a akurat podjechał tramwaj/autobus, mogę podjechać kawałek zamiast iść.

          • 19 1

          • to powinienes placic za cala trase lacznie za km-ry

            • 2 4

        • Warszawa daje ulę takim osobom

          nie mają niepełnosprawni ze stopniem umiarkowanym żadnej ulgi,a powinni.

          • 2 0

    • No fajnie fajnie, ale czy wybory dadzą pewność, że będzie taki bilet?

      bo jakoś nie sądzę...

      • 11 0

    • panie wiesz ile to kodowania (1)

      • 2 2

      • Tak ctr c ctr v z innej apki na rynku

        • 1 0

    • Zamiast straszyc (nie strasz, bo sie...) to naucz sie ze bilet na wszystko musi kosztowac.

      Jak tacy jak ty to zrozumieją, to taki bilet powstanie.

      • 0 11

    • Wybory?

      A po co?

      • 2 2

    • na rok powinien być tańszy,a na 2 lata z czekoladą w promocji do odebrania w biurze w zajezdni tramwajowej.

      • 2 0

  • Dorośli niepełnosprawni ze stopniem umiarkowanym bez ulg w komunikacji miejskiej w Gdańsku!

    Znowu dla nas nie ma ulg w tym najnowocześniejszym,bardzo drogim systemie? Pracujemy,często na ułamek etatu,rent z ZUS-u nie pobieramy.Za to w UM zastanawiano się czy te osoby to są osoby z niepełnosprawnością,czy niepełnosprawne.Takie mają tam wydumane problemy! A my nadal bez ulg.

    • 27 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane