• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy pomysły na ulepszenie Fali. Ten system może i powinien być lepszy

Maciej Korolczuk
18 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (443)
System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo. System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo.

W piątek, na razie tylko w Gdańsku i tylko testowo, ruszył system Fala. System, dodajmy, bez nowej taryfy dla pasażerów, a więc pozbawiony zachęty, by z nowej oferty korzystać masowo, a nie tylko incydentalnie. Jak mógłby i powinien wyglądać system od pierwszego dnia, by rzeczywiście okazał się rewolucją w podróżowaniu po Trójmieście i całym Pomorzu?



Oferta systemu Fala w obecnym kształcie jest:

Oto nasze propozycje i pomysły, które mogłyby odczarować Falę i przekonać do niej wielu pasażerów.

1. Tania i elastyczna taryfa przystankowa



Gdy na początku roku władze gmin finansujących Falę ogłaszały nowe (wyższe) ceny biletów komunikacji miejskiej i jednocześnie przedstawiły ofertę nowej taryfy przystankowej przygotowanej na start systemu, pomysły te zostały przyjęte przez pasażerów bardzo krytycznie.

Nie dość, że mieli płacić więcej za bilety, to jeszcze organizatorzy chcieli nałożyć na nich dodatkowe obowiązki odbijania się w pojazdach - początkowo na wejściu i wyjściu z pojazdu, później już tylko na wejściu.

Sprawdź nasze rozkłady jazdy na żywo



I nie ma się czemu dziwić - oferta sprawiała wrażenie przygotowanej "na kolanie" i w żaden sposób nie była atrakcyjna i zachęcająca dla pasażerów.

Przypomnijmy, że pomysł zakładał, by pasażerowie korzystający z biletów jednorazowych płacili za przejazd proporcjonalnie do przejechanego dystansu: bilet normalny w cenie 4,80 zł miał uprawniać do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacilibyśmy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdybyśmy wybrali się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).

Taryfa przystankowa powinna wyglądać zdecydowanie lepiej. Najkrótszy dystans do 5 przystanków musi kosztować mniej, niż 4,80 zł (to kwota obecnego biletu jednoprzejazdowego, po skasowaniu którego możemy jechać dowolną liczbę przystanków na danej linii autobusowej lub tramwajowej).

Jak by to mogło wyglądać w praktyce?

  • Symboliczna złotówka (1 zł) do pięciu przystanków (przykłady z innych miast pokazują, że gapowiczom nie opłaca się już wówczas ryzykować jazdy bez biletu na krótkim dystansie)
  • Połowa ceny biletu (np. 3 zł) - do dziesięciu przystanków
  • Pełen bilet (6 zł) - powyżej dziesięciu przystanków

Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy

2. Roczny i tańszy bilet w formule subskrypcji



Pomysłem na dłuższe związanie pasażera z komunikacją, co ułatwia planowanie oferty przewozowej organizatorom transportu publicznego, może być bilet roczny lub półroczny. Oba z nich można wprowadzić do oferty na dwa sposoby.

Pierwszy z nich to zakup 12-miesięcznego biletu przy jednorazowej, ale bardziej opłacalnej płatności. Obecnie 12-krotne przedłużenie miesięcznego biletu w cenie 117 zł kosztuje pasażera 1404 zł (w skali roku).



Co mogłoby zachęcić pasażerów do kupna takiego biletu? Obniżka jego ceny np. do 1200 zł rocznie. Wówczas średnia cena biletu miesięcznego spadłaby do 100 zł.

Drugą opcją jest przywiązanie pasażera do komunikacji na zasadzie subskrypcji biletu miesięcznego, a więc analogicznej zasady jak w przypadku np. co miesięcznej płatności za serwisy streamingowe.

Pasażer decydując się na to rozwiązanie, nie musi o niczym myśleć, bo opłata za bilet sama "schodzi" mu co miesiąc z konta (dzięki podpiętej karcie płatniczej). Można dodać do tego dodatkową zachętę np. za 12 biletów kupionych przez kolejnych dwanaście miesięcy, 13-sty możemy kupić za pół ceny.

3. Integracja z innymi systemami np. Mevo



System Fala jest przygotowany na to, by jego częścią stały się inne usługi metropolitalne. Jedną z nich jest np. rower Mevo.

Docelowo oba systemy informatyczne mają się wzajemnie "widzieć" i wzajemnie dostarczać użytkowników i danych o ich przejazdach. Pytanie, kiedy to nastąpi?

W tym przypadku też konieczne są dodatkowe zachęty np. dla użytkowników systemu Fala (czyli np. osób które kupiły za jego pośrednictwem bilet okresowy) pula darmowych minut w abonamencie Mevo jest większa o 25 proc.

07:29 15 GRUDNIA 23 (aktualizacjaakt. 15:08)

Ten system Fala to jakiś żart? (101 opinii)

Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.
Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.


Fala może i powinna być lepsza



To tylko kilka propozycji, które oczywiście mogą, ale nie muszą stać się w przyszłości częścią systemu Fala. Dodatkowe zachęty zwiększyłyby szanse na dotarcie do kolejnych pasażerów i przekonać ich do korzystania z prostego w obsłudze, taniego i skutecznego systemu.

Bo przecież taki miał być. Prawda?

Ale tak długo, jak pozostanie on tylko prostą aplikacją i planerem podróży, co oferują już inne komercyjne aplikacje, będzie on na trudnym i już podzielonym rynku aplikacji - tylko i aż - systemem jednym z wielu.

Miejsca

Opinie (443) 10 zablokowanych

  • Przestańcie się spóźniać

    Po co mi bilet jak autobus przyjeżdża 30 minut spóźniony ?

    • 25 0

  • zlikwidować

    Jedyny sposób ulepszenia fali to jej likwidacja. Ten system nie jest do niczego potrzebny.

    • 32 0

  • Po co udoskonalac coś co jest perfekcyjnie dopracowane?

    • 7 4

  • (1)

    co ta banda nieudacznikow by zrobila gdy trzeba by bylo wprowadzic system kasowania biletow w tokyo albo nowym jorku? Jak w malym trojmiescie ktore nawetr miliona mieszkanocow nie ma sobie nie radza

    • 19 0

    • To samo

      Po prostu przesuneliby termin. Profit.

      • 0 0

  • (1)

    Tylko nie zapomnijcie odpowiednio zagłosować

    • 19 0

    • Jo

      Na naszą Panią

      • 1 0

  • Czy bilety pokrywają koszt fali kanarow urzadzen z biletami?

    • 12 0

  • Kasowniki (2)

    Ja bym tam zaczął od zdjęcia folii z kasowników. Nie wiem, czy one są komukolwiek potrzebne i czy działają, ale folia na nich raczej mówi wprost: nie dotykaj bo porysujesz. Swoją drogą gdybym przyjechał do Gdańska i zobaczył niedziałający kasownik, to po prostu olałbym zakup biletu, bo skąd niby mam wiedzieć, że to jakaś faza eksperymentalna jakiegoś projektu.

    • 24 4

    • kasowniki nie są zafoliowane.

      • 2 0

    • póki co nie działają. Działa tylko aplikacja.

      • 3 0

  • Rewolucją to była wprowadzona wiele lat temu (1)

    możliwość kupienia biletu miesięcznego na Gdynię przez internet. To rzeczywiście bardzo ułatwiało mieszkańcom życie! I co ciekawe to było i jest nadal obsługiwane przez system MZK Wejherowo :) Od tego czasu żadnej rewolucji w Trójmieście nie było. Za to rewelacyjną i niesamowicie prostą aplikację autobusową odkryliśmy ostatnio w Stavanger. Do tego mapy, które pokazują na żywo gdzie znajduje się każdy autobus. I wspólny bilet na autobusy, pociągi i promy.

    • 20 0

    • Szczególnie wspólny bilet jest tam atrakcyjny

      • 1 0

  • Za darmo jeśli pit rozliczasz w Gdańsku (1)

    A dla pozostałych jeden bilet czasowy 60 minut np za 5 zł i 30 min 4zł. A jak podróż trwa dłużej bo korki opóźnienia itd. to 1 zł za 10 minut.

    • 16 1

    • buhahah a kto za to zapłaci

      • 1 3

  • 3 pomysły na ulepszenie fali? (1)

    może trzeba by było zacząć od 3 pomysłów na sprawny transport publiczny w całym Trójmieście, a nie od aplikacji na smartfony czy autobus przyjedzie czerwony czy zielony, spalinowy czy elektryczny?

    • 19 0

    • Sposób jest banalny. Więcej buspasów i torów tramwajowych.

      W pierwszym przypadku protestują kierowcy, w drugim dla odmiany protestują kierowcy.

      • 7 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane