• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy pomysły na ulepszenie Fali. Ten system może i powinien być lepszy

Maciej Korolczuk
18 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (443)
System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo. System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo.

W piątek, na razie tylko w Gdańsku i tylko testowo, ruszył system Fala. System, dodajmy, bez nowej taryfy dla pasażerów, a więc pozbawiony zachęty, by z nowej oferty korzystać masowo, a nie tylko incydentalnie. Jak mógłby i powinien wyglądać system od pierwszego dnia, by rzeczywiście okazał się rewolucją w podróżowaniu po Trójmieście i całym Pomorzu?



Oferta systemu Fala w obecnym kształcie jest:

Oto nasze propozycje i pomysły, które mogłyby odczarować Falę i przekonać do niej wielu pasażerów.

1. Tania i elastyczna taryfa przystankowa



Gdy na początku roku władze gmin finansujących Falę ogłaszały nowe (wyższe) ceny biletów komunikacji miejskiej i jednocześnie przedstawiły ofertę nowej taryfy przystankowej przygotowanej na start systemu, pomysły te zostały przyjęte przez pasażerów bardzo krytycznie.

Nie dość, że mieli płacić więcej za bilety, to jeszcze organizatorzy chcieli nałożyć na nich dodatkowe obowiązki odbijania się w pojazdach - początkowo na wejściu i wyjściu z pojazdu, później już tylko na wejściu.

Sprawdź nasze rozkłady jazdy na żywo



I nie ma się czemu dziwić - oferta sprawiała wrażenie przygotowanej "na kolanie" i w żaden sposób nie była atrakcyjna i zachęcająca dla pasażerów.

Przypomnijmy, że pomysł zakładał, by pasażerowie korzystający z biletów jednorazowych płacili za przejazd proporcjonalnie do przejechanego dystansu: bilet normalny w cenie 4,80 zł miał uprawniać do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacilibyśmy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdybyśmy wybrali się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).

Taryfa przystankowa powinna wyglądać zdecydowanie lepiej. Najkrótszy dystans do 5 przystanków musi kosztować mniej, niż 4,80 zł (to kwota obecnego biletu jednoprzejazdowego, po skasowaniu którego możemy jechać dowolną liczbę przystanków na danej linii autobusowej lub tramwajowej).

Jak by to mogło wyglądać w praktyce?

  • Symboliczna złotówka (1 zł) do pięciu przystanków (przykłady z innych miast pokazują, że gapowiczom nie opłaca się już wówczas ryzykować jazdy bez biletu na krótkim dystansie)
  • Połowa ceny biletu (np. 3 zł) - do dziesięciu przystanków
  • Pełen bilet (6 zł) - powyżej dziesięciu przystanków

Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy

2. Roczny i tańszy bilet w formule subskrypcji



Pomysłem na dłuższe związanie pasażera z komunikacją, co ułatwia planowanie oferty przewozowej organizatorom transportu publicznego, może być bilet roczny lub półroczny. Oba z nich można wprowadzić do oferty na dwa sposoby.

Pierwszy z nich to zakup 12-miesięcznego biletu przy jednorazowej, ale bardziej opłacalnej płatności. Obecnie 12-krotne przedłużenie miesięcznego biletu w cenie 117 zł kosztuje pasażera 1404 zł (w skali roku).



Co mogłoby zachęcić pasażerów do kupna takiego biletu? Obniżka jego ceny np. do 1200 zł rocznie. Wówczas średnia cena biletu miesięcznego spadłaby do 100 zł.

Drugą opcją jest przywiązanie pasażera do komunikacji na zasadzie subskrypcji biletu miesięcznego, a więc analogicznej zasady jak w przypadku np. co miesięcznej płatności za serwisy streamingowe.

Pasażer decydując się na to rozwiązanie, nie musi o niczym myśleć, bo opłata za bilet sama "schodzi" mu co miesiąc z konta (dzięki podpiętej karcie płatniczej). Można dodać do tego dodatkową zachętę np. za 12 biletów kupionych przez kolejnych dwanaście miesięcy, 13-sty możemy kupić za pół ceny.

3. Integracja z innymi systemami np. Mevo



System Fala jest przygotowany na to, by jego częścią stały się inne usługi metropolitalne. Jedną z nich jest np. rower Mevo.

Docelowo oba systemy informatyczne mają się wzajemnie "widzieć" i wzajemnie dostarczać użytkowników i danych o ich przejazdach. Pytanie, kiedy to nastąpi?

W tym przypadku też konieczne są dodatkowe zachęty np. dla użytkowników systemu Fala (czyli np. osób które kupiły za jego pośrednictwem bilet okresowy) pula darmowych minut w abonamencie Mevo jest większa o 25 proc.

07:29 15 GRUDNIA 23 (aktualizacjaakt. 15:08)

Ten system Fala to jakiś żart? (101 opinii)

Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.
Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.


Fala może i powinna być lepsza



To tylko kilka propozycji, które oczywiście mogą, ale nie muszą stać się w przyszłości częścią systemu Fala. Dodatkowe zachęty zwiększyłyby szanse na dotarcie do kolejnych pasażerów i przekonać ich do korzystania z prostego w obsłudze, taniego i skutecznego systemu.

Bo przecież taki miał być. Prawda?

Ale tak długo, jak pozostanie on tylko prostą aplikacją i planerem podróży, co oferują już inne komercyjne aplikacje, będzie on na trudnym i już podzielonym rynku aplikacji - tylko i aż - systemem jednym z wielu.

Miejsca

Opinie (443) 10 zablokowanych

  • Ten system jest idealnym dowodem na to jak biurokraci i decydenci są odklejeni od rzeczywistości (6)

    żyją w swoim hermetycznym otoczeniu, nigdy paniczki z komunikacji miejskiej nie korzystali i zielonego pojęcia nie mają jak wygląda życie przeciętnego człowieka i jakie są mankamenty komunikacji w trójmieście. Malo tego przedkładają interes partyjny ponad dobro publiczne, do czego to podobne by było takie dziwactwa biletowe gdzie warszawa pokazała jak to powinno działać, ale dobro odklejonych dziadków leśnych i ich rodziny w radach nadzorczych dziesiątek spółek są ponad dobro milionów

    • 42 2

    • jest taka zasada: kupujesz cos dla siebie za swoje pieniadze - bedzie tanio i dobrze, kupujesz cos za swoje pieniadze dla kogos - bedzie tanio ale niekoniecznie zgodne z oczekiwaniami, kupujesz cos za cudze pieniadze dla siebie - bedzie drogo i dopasowane do oczekiwan, kupujesz nie za swoje nie dla siebie - bedzie drogo i bubel. I tutaj mamy klasyczny czwarty przykład wypisz wymaluj.

      • 15 0

    • I tacy jak oni beda teraz rzadzic całym krajem nie tylko Gdańskiem (1)

      • 6 2

      • Właśnie załamka

        Wciskanie kitu i odwracanie znaczeń to ich modus operandi, gdyby tylko to...

        • 1 0

    • Dokładnie (2)

      • 3 0

      • Wystarczyło skopiować rozwiązania z Wawy, ale nie... trzeba przewalić gdzieś te miliony, bo przecież nam się przelewa (1)

        toniemy w kasie, szczególnie na poprawę komunikacji miejskieej ;)

        • 3 0

        • Skopiować? Ale w życiu

          My som mądrzejsi

          • 0 0

  • (1)

    Przydałby się bilet półroczny albo roczny. Subskrypcja to też niezła myśl.

    • 3 6

    • Kto zapłaci 3600 zł za bilet roczny?

      • 3 2

  • pomysł

    każdy pasażer dostanie smartfona

    • 16 1

  • Jeszcze Polska

    Starszy człowiek w barze mlecznym je kartofle z ogórkami Całe życie tyrał w fali, a do fali dokładali Cała jego ciężka praca, wszystko było ch... warte Gdyby leżał całe życie, mniejszą czyniłby on stratę

    • 11 1

  • Hahah

    Może najpierw niech to zacznie działać, to już będzie ulepszenie...
    W Gdyni już od kwietnia płacimy za wdrożenie systemu w biletach... Była podwyżka a konto fali, a fali nie ma. Cisza

    • 10 0

  • Bilet miesieczny w Pradze na wszystkie srodki transportu miejskiego kosztuje, w przeliczeniu na złotowki, okolo 60 PLN / mc (2)

    przy kupnie biletu na rok z góry. Koniec tematu.

    • 27 0

    • (1)

      ale u nas jest wiele gmin i tu jest problem.

      • 0 8

      • Problemy trzeba rozwiązywać a nie zamiatać pod dywan (fala). Ale nasze władze nadają się tylko do lansu na festynach, a nie do rozwiązywania problemów.

        • 10 0

  • Drogo

    Skomplikowane. Wiele opłat, liczenie przystanków? Serio? To nie będę mógł pogadać z miłą koleżanką, a na liczeniu będę miał przyjemność miałką. I dodatkowy stres. Czy nie może być prosto jak na Malcie. Kupuję kartę która nie jest imienna, nikt nie śledzi gdzie jadę i gdzie wysiadam. Mogę ją komuś pożyczyć. A przede wszystkim jadę ile chce i przesiadam się ile razy chce. Odbijamy tylko przy wsiadaniu. A przede wszystkim jest w Gdańsku za drogo. Prąd drogi, benzyna droga, gaz drogi. Przecież to wszystko po powinno na nasze zarobki, kosztować 3-4 razy taniej!!

    • 24 0

  • Nadal nie rozumieja ze fala powstała by marnowac setki milionów dla kolesiów obecnej władzy Powskiej w miescie!Anie by było

    Wiec te wszystkie ich pomysły nie wymagają systemu fala!! Ma byc gorzej ma byc drozej i ma to byc Miś który bedzie generował wielkie koszty i utworzyć stanowiska dla kolesiów co beda na tym zarabiac miliony .Identycznie jak tramwaje które przynosza gigantyczne straty i sa nie wydolne awaryjne i najwiekszymi szkodnikami w miescie

    • 20 0

  • Co tak mało artykułów

    Pisać ile wlezie
    Nikt nie wiedział nawet kiedy ruszy w piątek
    Jak będzie to będzie
    Co to ma być
    Ja mieszkam w Gdyni i bilet zawsze będę kupował czemu nie ma tocznych kwartalnych abonamentowych
    Połączyć systemy
    Zobaczycie ile jest tych biletów różnych a to nie wszystkie miasta

    • 9 0

  • tusk zalatwil pieniadze z kpo teraz beda mogli wydawac i kombinowac dalej

    • 17 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane