• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy pomysły na ulepszenie Fali. Ten system może i powinien być lepszy

Maciej Korolczuk
18 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (443)
System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo. System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo.

W piątek, na razie tylko w Gdańsku i tylko testowo, ruszył system Fala. System, dodajmy, bez nowej taryfy dla pasażerów, a więc pozbawiony zachęty, by z nowej oferty korzystać masowo, a nie tylko incydentalnie. Jak mógłby i powinien wyglądać system od pierwszego dnia, by rzeczywiście okazał się rewolucją w podróżowaniu po Trójmieście i całym Pomorzu?



Oferta systemu Fala w obecnym kształcie jest:

Oto nasze propozycje i pomysły, które mogłyby odczarować Falę i przekonać do niej wielu pasażerów.

1. Tania i elastyczna taryfa przystankowa



Gdy na początku roku władze gmin finansujących Falę ogłaszały nowe (wyższe) ceny biletów komunikacji miejskiej i jednocześnie przedstawiły ofertę nowej taryfy przystankowej przygotowanej na start systemu, pomysły te zostały przyjęte przez pasażerów bardzo krytycznie.

Nie dość, że mieli płacić więcej za bilety, to jeszcze organizatorzy chcieli nałożyć na nich dodatkowe obowiązki odbijania się w pojazdach - początkowo na wejściu i wyjściu z pojazdu, później już tylko na wejściu.

Sprawdź nasze rozkłady jazdy na żywo



I nie ma się czemu dziwić - oferta sprawiała wrażenie przygotowanej "na kolanie" i w żaden sposób nie była atrakcyjna i zachęcająca dla pasażerów.

Przypomnijmy, że pomysł zakładał, by pasażerowie korzystający z biletów jednorazowych płacili za przejazd proporcjonalnie do przejechanego dystansu: bilet normalny w cenie 4,80 zł miał uprawniać do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacilibyśmy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdybyśmy wybrali się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).

Taryfa przystankowa powinna wyglądać zdecydowanie lepiej. Najkrótszy dystans do 5 przystanków musi kosztować mniej, niż 4,80 zł (to kwota obecnego biletu jednoprzejazdowego, po skasowaniu którego możemy jechać dowolną liczbę przystanków na danej linii autobusowej lub tramwajowej).

Jak by to mogło wyglądać w praktyce?

  • Symboliczna złotówka (1 zł) do pięciu przystanków (przykłady z innych miast pokazują, że gapowiczom nie opłaca się już wówczas ryzykować jazdy bez biletu na krótkim dystansie)
  • Połowa ceny biletu (np. 3 zł) - do dziesięciu przystanków
  • Pełen bilet (6 zł) - powyżej dziesięciu przystanków

Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy

2. Roczny i tańszy bilet w formule subskrypcji



Pomysłem na dłuższe związanie pasażera z komunikacją, co ułatwia planowanie oferty przewozowej organizatorom transportu publicznego, może być bilet roczny lub półroczny. Oba z nich można wprowadzić do oferty na dwa sposoby.

Pierwszy z nich to zakup 12-miesięcznego biletu przy jednorazowej, ale bardziej opłacalnej płatności. Obecnie 12-krotne przedłużenie miesięcznego biletu w cenie 117 zł kosztuje pasażera 1404 zł (w skali roku).



Co mogłoby zachęcić pasażerów do kupna takiego biletu? Obniżka jego ceny np. do 1200 zł rocznie. Wówczas średnia cena biletu miesięcznego spadłaby do 100 zł.

Drugą opcją jest przywiązanie pasażera do komunikacji na zasadzie subskrypcji biletu miesięcznego, a więc analogicznej zasady jak w przypadku np. co miesięcznej płatności za serwisy streamingowe.

Pasażer decydując się na to rozwiązanie, nie musi o niczym myśleć, bo opłata za bilet sama "schodzi" mu co miesiąc z konta (dzięki podpiętej karcie płatniczej). Można dodać do tego dodatkową zachętę np. za 12 biletów kupionych przez kolejnych dwanaście miesięcy, 13-sty możemy kupić za pół ceny.

3. Integracja z innymi systemami np. Mevo



System Fala jest przygotowany na to, by jego częścią stały się inne usługi metropolitalne. Jedną z nich jest np. rower Mevo.

Docelowo oba systemy informatyczne mają się wzajemnie "widzieć" i wzajemnie dostarczać użytkowników i danych o ich przejazdach. Pytanie, kiedy to nastąpi?

W tym przypadku też konieczne są dodatkowe zachęty np. dla użytkowników systemu Fala (czyli np. osób które kupiły za jego pośrednictwem bilet okresowy) pula darmowych minut w abonamencie Mevo jest większa o 25 proc.

07:29 15 GRUDNIA 23 (aktualizacjaakt. 15:08)

Ten system Fala to jakiś żart? (101 opinii)

Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.
Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.


Fala może i powinna być lepsza



To tylko kilka propozycji, które oczywiście mogą, ale nie muszą stać się w przyszłości częścią systemu Fala. Dodatkowe zachęty zwiększyłyby szanse na dotarcie do kolejnych pasażerów i przekonać ich do korzystania z prostego w obsłudze, taniego i skutecznego systemu.

Bo przecież taki miał być. Prawda?

Ale tak długo, jak pozostanie on tylko prostą aplikacją i planerem podróży, co oferują już inne komercyjne aplikacje, będzie on na trudnym i już podzielonym rynku aplikacji - tylko i aż - systemem jednym z wielu.

Miejsca

Opinie (443) 10 zablokowanych

  • Zachęta

    Najlepszą zachętą byłoby osadzenie w więzieniu wszystkich autorów tego projektu Fala.

    • 27 0

  • uporczywie reklamujecie ten szajs - jedynym ulepszeniem jest utylizacja tego projektu na wysypisku - Szadółki lubią to

    • 23 0

  • Toć to się nie opłaca. (1)

    Miesięczny wolę kupować i mieć ten system fala w poważaniu.
    Początkowo mówiono o wspólnym bilecie Metropolitalnym za 150zł, i to był najlepszy pomysł z punktu widzenia pasażera.
    Obecnie jak widać samorządy się wolały po cichu wycofać i wprowadzić coś co jest narzędziem do łupienia pasażerów z forsy.
    Pytanie, kto ma na tym zyskać?
    Teraz to niezależnie czego by nie mówić na korzyść tego systemu, to ludzie i tak będą woleli stać w korkach własnym autem niż gimnastykować się w zatłoczonym tramwaju by dotrzeć do walidatora tylko po to by się odbić. W godzinach szczytu nie jest to proste zadanie więc będzie jeździł tylko ten kto nie będzie miał innego wyjścia.

    • 27 0

    • W ten sposob zalozenie tworcow fali o zmniejszeniu ilosci pasazerow zostanie osiagniete.

      • 5 0

  • To jest wir, a nie fala. Wir wciągający nasze pieniądze.

    Powtarzam od dawna , w Niemczech 30 lat temu komunikacja publiczna była tak zorganizowana że przy znajomości paru słów dawałem sobie radę z kupowaniem odpowiednich biletów i trafiałem tam dokąd chciałem.
    Wszystko było jasne, proste, przejrzyste i logiczne.
    Tym bardziej teraz, u nas, w dobie internetu itp to powinno działać po prostu samo.
    A tu wciąż jakieś nieszczęsne twory powstają...

    • 19 0

  • Bardzo dobre pomysły, popieram! (1)

    Obecne ceny biletów jednorazowych to jakiś dramat, zwłaszcza na krótkich odcinkach. Wprowadzenie niższych stawek zmniejszy ilość gapowiczów, a dzięki temu można na przykład zaoszczędzić na "Renomie" i kontrolach.
    Subskrypcja to też fajny pomysł. Nie trzeba będzie pamiętać co miesiąc o odnowieniu biletu. Jestem za!
    Nad połączeniem z MEVO, skoro oba systemy są kompatybilne, nie powinni się nawet zastanawiać.

    • 0 14

    • Ale oni nie chcą wprowadzać nizszych stawek za krotsze przejazdy tylko zostawic 4,80 dla krotkich tras a dla dluzszych przejazdow ma byc drozej

      • 6 0

  • Zliwidujcie ta fale i przekażcie te mln zl na komuniakcje (1)

    • 22 0

    • Sęk w tym że te miliony już są wydane.

      Więc nie ma czego przekazać :D

      • 6 0

  • I co z tego, że pomysły nienajgorsze, skoro i tak nikt się nad tym nie pochyli. Dobrze, że już dawno zrezygnowałem z tej żałosnej komunikacji miejskiej. Ciągle opóźnionej, bez skomunikowania, z awariami codziennie i wypadającymi kursami. Do tego jeszcze perspektywa tej absurdalnej fali. Nie mam zamiaru wracać do tego.

    • 12 0

  • A gdzie sa busy mające służyć do edukacji pasażerów? Prezesi mają pod domem?

    • 12 0

  • Calo

    Roczny bilet a jak nie dożyje to zwrócą rodzinie

    • 12 0

  • jedyne ulepszenie Fali to likwidacja

    • 18 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane