• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy pomysły na ulepszenie Fali. Ten system może i powinien być lepszy

Maciej Korolczuk
18 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (443)
System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo. System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo.

W piątek, na razie tylko w Gdańsku i tylko testowo, ruszył system Fala. System, dodajmy, bez nowej taryfy dla pasażerów, a więc pozbawiony zachęty, by z nowej oferty korzystać masowo, a nie tylko incydentalnie. Jak mógłby i powinien wyglądać system od pierwszego dnia, by rzeczywiście okazał się rewolucją w podróżowaniu po Trójmieście i całym Pomorzu?



Oferta systemu Fala w obecnym kształcie jest:

Oto nasze propozycje i pomysły, które mogłyby odczarować Falę i przekonać do niej wielu pasażerów.

1. Tania i elastyczna taryfa przystankowa



Gdy na początku roku władze gmin finansujących Falę ogłaszały nowe (wyższe) ceny biletów komunikacji miejskiej i jednocześnie przedstawiły ofertę nowej taryfy przystankowej przygotowanej na start systemu, pomysły te zostały przyjęte przez pasażerów bardzo krytycznie.

Nie dość, że mieli płacić więcej za bilety, to jeszcze organizatorzy chcieli nałożyć na nich dodatkowe obowiązki odbijania się w pojazdach - początkowo na wejściu i wyjściu z pojazdu, później już tylko na wejściu.

Sprawdź nasze rozkłady jazdy na żywo



I nie ma się czemu dziwić - oferta sprawiała wrażenie przygotowanej "na kolanie" i w żaden sposób nie była atrakcyjna i zachęcająca dla pasażerów.

Przypomnijmy, że pomysł zakładał, by pasażerowie korzystający z biletów jednorazowych płacili za przejazd proporcjonalnie do przejechanego dystansu: bilet normalny w cenie 4,80 zł miał uprawniać do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacilibyśmy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdybyśmy wybrali się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).

Taryfa przystankowa powinna wyglądać zdecydowanie lepiej. Najkrótszy dystans do 5 przystanków musi kosztować mniej, niż 4,80 zł (to kwota obecnego biletu jednoprzejazdowego, po skasowaniu którego możemy jechać dowolną liczbę przystanków na danej linii autobusowej lub tramwajowej).

Jak by to mogło wyglądać w praktyce?

  • Symboliczna złotówka (1 zł) do pięciu przystanków (przykłady z innych miast pokazują, że gapowiczom nie opłaca się już wówczas ryzykować jazdy bez biletu na krótkim dystansie)
  • Połowa ceny biletu (np. 3 zł) - do dziesięciu przystanków
  • Pełen bilet (6 zł) - powyżej dziesięciu przystanków

Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy

2. Roczny i tańszy bilet w formule subskrypcji



Pomysłem na dłuższe związanie pasażera z komunikacją, co ułatwia planowanie oferty przewozowej organizatorom transportu publicznego, może być bilet roczny lub półroczny. Oba z nich można wprowadzić do oferty na dwa sposoby.

Pierwszy z nich to zakup 12-miesięcznego biletu przy jednorazowej, ale bardziej opłacalnej płatności. Obecnie 12-krotne przedłużenie miesięcznego biletu w cenie 117 zł kosztuje pasażera 1404 zł (w skali roku).



Co mogłoby zachęcić pasażerów do kupna takiego biletu? Obniżka jego ceny np. do 1200 zł rocznie. Wówczas średnia cena biletu miesięcznego spadłaby do 100 zł.

Drugą opcją jest przywiązanie pasażera do komunikacji na zasadzie subskrypcji biletu miesięcznego, a więc analogicznej zasady jak w przypadku np. co miesięcznej płatności za serwisy streamingowe.

Pasażer decydując się na to rozwiązanie, nie musi o niczym myśleć, bo opłata za bilet sama "schodzi" mu co miesiąc z konta (dzięki podpiętej karcie płatniczej). Można dodać do tego dodatkową zachętę np. za 12 biletów kupionych przez kolejnych dwanaście miesięcy, 13-sty możemy kupić za pół ceny.

3. Integracja z innymi systemami np. Mevo



System Fala jest przygotowany na to, by jego częścią stały się inne usługi metropolitalne. Jedną z nich jest np. rower Mevo.

Docelowo oba systemy informatyczne mają się wzajemnie "widzieć" i wzajemnie dostarczać użytkowników i danych o ich przejazdach. Pytanie, kiedy to nastąpi?

W tym przypadku też konieczne są dodatkowe zachęty np. dla użytkowników systemu Fala (czyli np. osób które kupiły za jego pośrednictwem bilet okresowy) pula darmowych minut w abonamencie Mevo jest większa o 25 proc.

07:29 15 GRUDNIA 23 (aktualizacjaakt. 15:08)

Ten system Fala to jakiś żart? (101 opinii)

Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.
Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.


Fala może i powinna być lepsza



To tylko kilka propozycji, które oczywiście mogą, ale nie muszą stać się w przyszłości częścią systemu Fala. Dodatkowe zachęty zwiększyłyby szanse na dotarcie do kolejnych pasażerów i przekonać ich do korzystania z prostego w obsłudze, taniego i skutecznego systemu.

Bo przecież taki miał być. Prawda?

Ale tak długo, jak pozostanie on tylko prostą aplikacją i planerem podróży, co oferują już inne komercyjne aplikacje, będzie on na trudnym i już podzielonym rynku aplikacji - tylko i aż - systemem jednym z wielu.

Miejsca

Opinie (443) 10 zablokowanych

  • Przyznajcie rację, że to jest największy przekręt (1)

    Pomorskiego XXI wieku. I powinno się za to wyciągnąć konsekwencje i rozrzucać po więzieniach za to.

    • 19 2

    • w twoich psich snach

      • 0 5

  • Rondo praw kobiet,

    a kobiety niech wstają godzinę wcześniej, bo nie wiadomo ile będzie spoźnienia, marzną na przystankach, jadą w ścisku, przepłacają - grunt, że koledzy z władz miejskich i samorządowych na intratnych posadkach.

    • 18 2

  • Proszę o listę nazwisk - kto i co przez te miesiące robił i ile zarobił.

    Ja jestem w pracy rozliczana z efektów pracy, jak się nie wyrabiam to pracodawca grozi mi zwolnieniem, a koledzy prezydent i marszałka za nic biorą kasę.

    • 22 0

  • Jedyna skuteczna fala to będzie ta, która Was usunie ze stołków po wyborach samorządowych. (3)

    • 25 1

    • (1)

      sam spływaj, kajakiem do Szwecji

      • 0 10

      • Radek, nie denerwuj się i tak po Ciebie przyjdą.

        Pozdrów Olę.

        • 9 0

    • Oni są przyspawani do stołków.

      Potrzebna jest potężna fala, tsunami.

      • 9 0

  • Powinna być możliwość kupna biletu na dowolny okres, co to za problem w dobie internetu?

    A także bonusy gdy autobus, tramwaj czy pociąg się spóźnia. Np. 1 zł za każdą rozpoczętą minutę opóźnienia. Może wreszcie zaczęliby jeździć punktualnie.

    • 11 0

  • Potrzebne to jak lotnisko w Radomiu (2)

    • 11 7

    • (1)

      To już nie chcesz wspólnego biletu?

      • 0 2

      • Bilet wspólny chcemy. Nie chcemy systemu, w ktorym nie będę wiedziął ile zapłacę za przejazd i ktory będzie mnie kasował przy każdej przesiadce.. Po fakcie okaże się, że taniej byłoby pojechac uberem.

        • 8 0

  • Dla turystów

    Fala z założenia jest bardzo zaawansowanym i ciekawym systemem. Mieszkańcy jednak srednio będą z niej korzystać. Może jak 2x w roku chcą się przejechać SKM czy PKM do Gdyni, bądź Sopotu. Pozostali, którzy jeżdżą codzienne, mają bilet miesięczny/metropolitalny. Największą grupą będą turyści, którzy wreszcie będą mieli możliwość zakupu biletu w pojeździe, ale czy do tego potrzebny jest drogi i tam rozbudowany system informatyczny i drogie kasowniki z większą ilością funkcji? Nie wystarczyłyby biletomaty na kartę stosowane wcześniej w autobusach na liniach 110 i 210?

    • 15 0

  • Przestańcie marudzić (1)

    wszystko będzie OK

    • 0 24

    • Pewnie, jak koledzy wydoją jeszcze trochę kasy za nic to dla nich będzie bardzo OK.

      • 13 0

  • Symboliczna złotówka?

    czy kogoś tu pogrzało?

    • 7 0

  • 150 milionów

    150 milionów poszło na system, który nic nie usprawni, a jedynie jeśli już coś zmieni to skomplikuje przejazdy. Sasin to cienki Bolek w porównaniu do włodarzy województwa pomorskiego.

    • 20 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane