• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy pomysły na ulepszenie Fali. Ten system może i powinien być lepszy

Maciej Korolczuk
18 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (443)
System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo. System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo.

W piątek, na razie tylko w Gdańsku i tylko testowo, ruszył system Fala. System, dodajmy, bez nowej taryfy dla pasażerów, a więc pozbawiony zachęty, by z nowej oferty korzystać masowo, a nie tylko incydentalnie. Jak mógłby i powinien wyglądać system od pierwszego dnia, by rzeczywiście okazał się rewolucją w podróżowaniu po Trójmieście i całym Pomorzu?



Oferta systemu Fala w obecnym kształcie jest:

Oto nasze propozycje i pomysły, które mogłyby odczarować Falę i przekonać do niej wielu pasażerów.

1. Tania i elastyczna taryfa przystankowa



Gdy na początku roku władze gmin finansujących Falę ogłaszały nowe (wyższe) ceny biletów komunikacji miejskiej i jednocześnie przedstawiły ofertę nowej taryfy przystankowej przygotowanej na start systemu, pomysły te zostały przyjęte przez pasażerów bardzo krytycznie.

Nie dość, że mieli płacić więcej za bilety, to jeszcze organizatorzy chcieli nałożyć na nich dodatkowe obowiązki odbijania się w pojazdach - początkowo na wejściu i wyjściu z pojazdu, później już tylko na wejściu.

Sprawdź nasze rozkłady jazdy na żywo



I nie ma się czemu dziwić - oferta sprawiała wrażenie przygotowanej "na kolanie" i w żaden sposób nie była atrakcyjna i zachęcająca dla pasażerów.

Przypomnijmy, że pomysł zakładał, by pasażerowie korzystający z biletów jednorazowych płacili za przejazd proporcjonalnie do przejechanego dystansu: bilet normalny w cenie 4,80 zł miał uprawniać do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacilibyśmy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdybyśmy wybrali się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).

Taryfa przystankowa powinna wyglądać zdecydowanie lepiej. Najkrótszy dystans do 5 przystanków musi kosztować mniej, niż 4,80 zł (to kwota obecnego biletu jednoprzejazdowego, po skasowaniu którego możemy jechać dowolną liczbę przystanków na danej linii autobusowej lub tramwajowej).

Jak by to mogło wyglądać w praktyce?

  • Symboliczna złotówka (1 zł) do pięciu przystanków (przykłady z innych miast pokazują, że gapowiczom nie opłaca się już wówczas ryzykować jazdy bez biletu na krótkim dystansie)
  • Połowa ceny biletu (np. 3 zł) - do dziesięciu przystanków
  • Pełen bilet (6 zł) - powyżej dziesięciu przystanków

Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy

2. Roczny i tańszy bilet w formule subskrypcji



Pomysłem na dłuższe związanie pasażera z komunikacją, co ułatwia planowanie oferty przewozowej organizatorom transportu publicznego, może być bilet roczny lub półroczny. Oba z nich można wprowadzić do oferty na dwa sposoby.

Pierwszy z nich to zakup 12-miesięcznego biletu przy jednorazowej, ale bardziej opłacalnej płatności. Obecnie 12-krotne przedłużenie miesięcznego biletu w cenie 117 zł kosztuje pasażera 1404 zł (w skali roku).



Co mogłoby zachęcić pasażerów do kupna takiego biletu? Obniżka jego ceny np. do 1200 zł rocznie. Wówczas średnia cena biletu miesięcznego spadłaby do 100 zł.

Drugą opcją jest przywiązanie pasażera do komunikacji na zasadzie subskrypcji biletu miesięcznego, a więc analogicznej zasady jak w przypadku np. co miesięcznej płatności za serwisy streamingowe.

Pasażer decydując się na to rozwiązanie, nie musi o niczym myśleć, bo opłata za bilet sama "schodzi" mu co miesiąc z konta (dzięki podpiętej karcie płatniczej). Można dodać do tego dodatkową zachętę np. za 12 biletów kupionych przez kolejnych dwanaście miesięcy, 13-sty możemy kupić za pół ceny.

3. Integracja z innymi systemami np. Mevo



System Fala jest przygotowany na to, by jego częścią stały się inne usługi metropolitalne. Jedną z nich jest np. rower Mevo.

Docelowo oba systemy informatyczne mają się wzajemnie "widzieć" i wzajemnie dostarczać użytkowników i danych o ich przejazdach. Pytanie, kiedy to nastąpi?

W tym przypadku też konieczne są dodatkowe zachęty np. dla użytkowników systemu Fala (czyli np. osób które kupiły za jego pośrednictwem bilet okresowy) pula darmowych minut w abonamencie Mevo jest większa o 25 proc.

07:29 15 GRUDNIA 23 (aktualizacjaakt. 15:08)

Ten system Fala to jakiś żart? (101 opinii)

Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.
Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.


Fala może i powinna być lepsza



To tylko kilka propozycji, które oczywiście mogą, ale nie muszą stać się w przyszłości częścią systemu Fala. Dodatkowe zachęty zwiększyłyby szanse na dotarcie do kolejnych pasażerów i przekonać ich do korzystania z prostego w obsłudze, taniego i skutecznego systemu.

Bo przecież taki miał być. Prawda?

Ale tak długo, jak pozostanie on tylko prostą aplikacją i planerem podróży, co oferują już inne komercyjne aplikacje, będzie on na trudnym i już podzielonym rynku aplikacji - tylko i aż - systemem jednym z wielu.

Miejsca

Opinie (443) 10 zablokowanych

  • W bloku wschodnim (2)

    i społeczeństwach postsowieckich, tak przebiegają wszelkie "inwestycje".

    Trzeba wyjechać i tyle - odwagi!

    Zawsze mnie to zastanawiało - ustrój i strefy wpływów niewiele się od zaborów zmieniły, twarze od min. 44 lat u "władzy" - w ogóle, ALE paszporty od paru lat ma każdy...

    • 8 1

    • z deszczu pod rynnę... (1)

      I zielona trawa u sąsiada...

      W jednym z państw skandynawskich uruchomiono system działający na podobnych zasadach.
      Reakcje i komentarze obywateli są wręcz tożsame z pomorskimi... ;) Wpływ morza? ;)

      Zasadniczą różnicą jest znaczące obniżenie kosztów podróży przy użyciu "elektronicznej portmonetki".
      I to przekupuje pasażerów, którzy sarkają, ale używają...
      Wbrew pozorom, komunikacja publiczna na zachodzie wcale nie jest taka dostępna, niezawodna i dogodna.
      A gdybyście usłyszeli, co sądzą o swojej poczcie...

      • 2 0

      • Nie dziwię się

        Wszak kraje skandynawskie to prymusi lewicowych rozwiązań....
        Obywatele tam obciążeni są bardzo dużymi podatkami, a wiadomo jak kasą zarządzają urzędnicy, jak np. Fala...

        • 1 0

  • Odbijanie biletu (2)

    Nie potrafię zrozumieć dla czego jesteśmy my pasażerowie tak zacietwierzeni i leniwy by odbijać kartę na wejściu i wyjście z pojazdu lub peronu? W wielu krajach tak się dzieje i nic to nikomu nie przeszkadza!

    • 1 30

    • Nie przy takim obladowaniu i przeciążeniu komunikacji jak u nas. U nas jezdzi za rzadko i za krótkimi pojazdami

      • 12 0

    • A co ma lenistwo i zacietrzewienie do rzeczy jak nie mogę łokcia w tym tłoku unieść?

      • 15 0

  • Ilość przystanków

    Tylko nie to. Taka proza jak podróżować komunikacją. A trzeba się przygotować ile przystanków pojadę. Utrudniające życie.

    • 12 0

  • W Warszawie są bilety czasowe o wiele tańsze

    • 10 0

  • bilety w Gdańsku są droższe niż w Tokio

    jedzie w knajpach również

    • 15 2

  • haha

    "Pełen bilet (6 zł) - powyżej dziesięciu przystanków" czyli za przejazd autobusem , którym jade 19 minut i ma 13przystanków i obecnie płace 4,8, mam zapłacić 6zł? Nooo duża zachęta :))

    • 15 0

  • Faaaala

    Zmarnowane pieniądze
    Mam karte miejska, n8e mam zamiaru za każdym razem się odbijać.
    Po to karta,aby m8ec w portwelu, i spoko.
    Tłok, ludzi multum , a ja mam warować przy FALI
    Strata pieniędzy

    • 17 0

  • Większość jeździ za darmo, więc tyle zachodu tylko dla garstki płacących? Macie jakiś problem z ludźmi samodzielnie pracującymi na siebie samych, nieżerującymi na socjalu i rozdawnictwie, że wymyślacie tylko dla nich podobne cuda? Od razu zamontujcie dojarki w autobusach dla nich.

    • 21 0

  • Fala czyli tristar 2 ?

    Wowczas wywalone 200 mln teraz skala mniejsza ale efekt ten sam
    Czyli lobby IT dziala, my tu takie cuda robimy a wychodzi zwyczajna funkcjonalnosc jakich mnostwo.
    Tak sie wydaje lekka reka nasze pieniadze

    • 13 0

  • może 10 lat temu była by pomocna. Teraz jest zwyczajnie nie potrzebna (3)

    jest wiele innych lepszych apek

    • 183 2

    • Gdyby oferowała dynamicznie zniżki jak Oyster Card w Londynie to co innego

      Takich możliwości żadne aplikacje nie dają. A powielanie możliwości istniejących aplikacji sensu za dużo nie ma, bo one są przynajmniej dobrze przetestowane...

      • 24 0

    • Pytanie (1)

      Czy oszacowano ile osób korzysta z komunikacji publicznej w postaci autobusów i tramwajów?
      Poproszę o informację w liczbach bezwzględnych.
      Seniorzy, uczniowie, menele korzystają z komunikacji bezpłatnie lub z dużą zniżką... jeżeli odjąć tę grupę to po co w ogóle ta Fala? Dla ilu osób i z jaką podwyżką, krętacze z UM Gdańsk

      • 22 3

      • Nowy merol kosztuje

        Pensja 30 koła miesięcznie też się z czegoś bierze

        • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane