• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy pomysły na ulepszenie Fali. Ten system może i powinien być lepszy

Maciej Korolczuk
18 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (443)
System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo. System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo.

W piątek, na razie tylko w Gdańsku i tylko testowo, ruszył system Fala. System, dodajmy, bez nowej taryfy dla pasażerów, a więc pozbawiony zachęty, by z nowej oferty korzystać masowo, a nie tylko incydentalnie. Jak mógłby i powinien wyglądać system od pierwszego dnia, by rzeczywiście okazał się rewolucją w podróżowaniu po Trójmieście i całym Pomorzu?



Oferta systemu Fala w obecnym kształcie jest:

Oto nasze propozycje i pomysły, które mogłyby odczarować Falę i przekonać do niej wielu pasażerów.

1. Tania i elastyczna taryfa przystankowa



Gdy na początku roku władze gmin finansujących Falę ogłaszały nowe (wyższe) ceny biletów komunikacji miejskiej i jednocześnie przedstawiły ofertę nowej taryfy przystankowej przygotowanej na start systemu, pomysły te zostały przyjęte przez pasażerów bardzo krytycznie.

Nie dość, że mieli płacić więcej za bilety, to jeszcze organizatorzy chcieli nałożyć na nich dodatkowe obowiązki odbijania się w pojazdach - początkowo na wejściu i wyjściu z pojazdu, później już tylko na wejściu.

Sprawdź nasze rozkłady jazdy na żywo



I nie ma się czemu dziwić - oferta sprawiała wrażenie przygotowanej "na kolanie" i w żaden sposób nie była atrakcyjna i zachęcająca dla pasażerów.

Przypomnijmy, że pomysł zakładał, by pasażerowie korzystający z biletów jednorazowych płacili za przejazd proporcjonalnie do przejechanego dystansu: bilet normalny w cenie 4,80 zł miał uprawniać do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacilibyśmy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdybyśmy wybrali się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).

Taryfa przystankowa powinna wyglądać zdecydowanie lepiej. Najkrótszy dystans do 5 przystanków musi kosztować mniej, niż 4,80 zł (to kwota obecnego biletu jednoprzejazdowego, po skasowaniu którego możemy jechać dowolną liczbę przystanków na danej linii autobusowej lub tramwajowej).

Jak by to mogło wyglądać w praktyce?

  • Symboliczna złotówka (1 zł) do pięciu przystanków (przykłady z innych miast pokazują, że gapowiczom nie opłaca się już wówczas ryzykować jazdy bez biletu na krótkim dystansie)
  • Połowa ceny biletu (np. 3 zł) - do dziesięciu przystanków
  • Pełen bilet (6 zł) - powyżej dziesięciu przystanków

Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy

2. Roczny i tańszy bilet w formule subskrypcji



Pomysłem na dłuższe związanie pasażera z komunikacją, co ułatwia planowanie oferty przewozowej organizatorom transportu publicznego, może być bilet roczny lub półroczny. Oba z nich można wprowadzić do oferty na dwa sposoby.

Pierwszy z nich to zakup 12-miesięcznego biletu przy jednorazowej, ale bardziej opłacalnej płatności. Obecnie 12-krotne przedłużenie miesięcznego biletu w cenie 117 zł kosztuje pasażera 1404 zł (w skali roku).



Co mogłoby zachęcić pasażerów do kupna takiego biletu? Obniżka jego ceny np. do 1200 zł rocznie. Wówczas średnia cena biletu miesięcznego spadłaby do 100 zł.

Drugą opcją jest przywiązanie pasażera do komunikacji na zasadzie subskrypcji biletu miesięcznego, a więc analogicznej zasady jak w przypadku np. co miesięcznej płatności za serwisy streamingowe.

Pasażer decydując się na to rozwiązanie, nie musi o niczym myśleć, bo opłata za bilet sama "schodzi" mu co miesiąc z konta (dzięki podpiętej karcie płatniczej). Można dodać do tego dodatkową zachętę np. za 12 biletów kupionych przez kolejnych dwanaście miesięcy, 13-sty możemy kupić za pół ceny.

3. Integracja z innymi systemami np. Mevo



System Fala jest przygotowany na to, by jego częścią stały się inne usługi metropolitalne. Jedną z nich jest np. rower Mevo.

Docelowo oba systemy informatyczne mają się wzajemnie "widzieć" i wzajemnie dostarczać użytkowników i danych o ich przejazdach. Pytanie, kiedy to nastąpi?

W tym przypadku też konieczne są dodatkowe zachęty np. dla użytkowników systemu Fala (czyli np. osób które kupiły za jego pośrednictwem bilet okresowy) pula darmowych minut w abonamencie Mevo jest większa o 25 proc.

07:29 15 GRUDNIA 23 (aktualizacjaakt. 15:08)

Ten system Fala to jakiś żart? (101 opinii)

Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.
Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.


Fala może i powinna być lepsza



To tylko kilka propozycji, które oczywiście mogą, ale nie muszą stać się w przyszłości częścią systemu Fala. Dodatkowe zachęty zwiększyłyby szanse na dotarcie do kolejnych pasażerów i przekonać ich do korzystania z prostego w obsłudze, taniego i skutecznego systemu.

Bo przecież taki miał być. Prawda?

Ale tak długo, jak pozostanie on tylko prostą aplikacją i planerem podróży, co oferują już inne komercyjne aplikacje, będzie on na trudnym i już podzielonym rynku aplikacji - tylko i aż - systemem jednym z wielu.

Miejsca

Opinie (443) 10 zablokowanych

  • A linii papilarnych i materiału genetycznego już żądają?

    • 8 0

  • dodajcie Vouchery dla pracowników

    Super byłoby gdyby pracodawca dawał pracownikom wybór: albo wjazd na firmowy parking, albo comiesięczna dopłata (ryczałt) do Fala/mevo. Po pewnym czasie mogłoby to pomóc i zwolnić nieco miejsc na parkingach, a przy okazji mogłoby zlikwidować aktualny efekt, że ktoś kto za własne pieniądze dojeżdża SKM czy inną komunikacją do siedziby firmy, dopłaca swoją pracą do kosztów wynamu miejsc parkingowych dla kolegów przyspawanych do samochodu ;)

    • 1 4

  • Kto liczy kilometry

    Nikt
    Kto liczy przystanki
    Nikt

    • 11 0

  • Fala do wymiany

    Mam teraz bilet miesięczny na Gdańsk i wsiadam do tramwaju czy autobusu i nie muszę liczyć przystanków. Nie wszyscy noszą przy sobie komórkę czy kartę bankomatową. A co się stanie gdy "padnie" mi komórka? Jak zapłacę za bilet? Czy wiadomo będzie czy dobrze policzyłem przystanki? Czy starsze osoby , które jeszcze nie przekroczyły 70 lat poradzą sobie ? Wątpię. Ten kto wymyślił system fala nie myślał logicznie , jak będzie to wszystko wyglądać w praktyce . A bilety są zbyt drogie i nie dziwię się że większość jeździ swoimi samochodami. 150 milionów to z naszych podatków urząd opłacił ten system. A ty człowieku płacz i płać. Ktoś powienien to skontrolować.

    • 18 0

  • żeby chociaż jeden (9)

    z tych mądrych co to nam chcą wcisnąć powiedział nie ! po co to ? jakie korzyści ma z tego pasażer ? czy nie lepiej za tą kase uprościć cennik normalny przejazd 3 zł ulgowy 2 zło bez stref bez kombinacji wszyscy zadowoleni bilety papierowe dla turystów powinny byc dostepne też i tyle

    • 140 1

    • (3)

      No nie, tramwaje pełne byłyby bezdomnych krążących za 2 zł cały dzień.

      • 3 22

      • Bezdomni i tak krążą (2)

        Za 0

        • 27 1

        • i śmierdzą

          • 12 2

        • ?

          Chyba żaden bezdomny nie wydałby 2 zyli na bilet. Nie ma kasy, dlatego jest bezdomny - 2 złote to dla niego majątek. Jeżdżą za free, bo wezwania do zapłaty za jazdę na gapę przecież nie ma nawet gdzie wysła
          ć

          • 5 0

    • Wymagasz myślenia od gości (2)

      Którzy wywali 160 baniek na kilka autobusów elektrycznych. To za dużo dla nich, oni mają rozkmine czy cukier czy sól do kawy wsypać

      • 23 0

      • Mylisz się

        Ci goście są bardzo myślący. Tylko oni robią kolejny przekręt dla swoich

        • 14 0

      • Nie 160, tylko 171 i nie na autobusy elektryczne (których zakupiono 18 za 60 milionów), lecz wynajem 10 wodorowców.

        • 4 0

    • Bo to nie chodzi o nasze korzysci, tylko tego co wdraza. Oni dostaja za to pewnie gruba kase, a podejrzewam ze sami komunikacja jezdzic nie beda.

      Mam wrazenie, ze dobro pasazerow jest na ostatnim miejscu w przypadku Fali.

      • 3 0

    • tygodniowy za 30 zlotych - zredukowal by koszty i troche tych modrali w UM.

      • 0 0

  • Może nowy konkurs na nazwę? ;-)

    Nie wiem czy zwiększy atrakcyjność tego czegoś ale na pewno pozwoli 'przytulić' kolejne kilka milionów.

    • 9 0

  • ten system nie jest do wprowadzania rewolucji, a jedynie po to, aby hajs się w innobaltice zgadzał

    • 8 0

  • Wszyscy krytykowali założenia systemu, zanim jeszcze powstał. Urzędnicy to olali, i zrobili po swojemu. Jeżeli chcemy coś naprawiać, to najpierw trzeba ich wyrzucić i zastąpić kimś kompetentnym. Może z Tczewa, bo tak im coś lepiej wyszło liczenie pieniędzy

    • 16 0

  • Radze pojechać do Wawy lub Wrocław. Tam rozwiązania są idealne.

    • 7 0

  • No dla mnie jak i dla większości

    Fala to taki syf pod nosem, potrzebny jak świni siodło

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane