• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy pomysły na ulepszenie Fali. Ten system może i powinien być lepszy

Maciej Korolczuk
18 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (443)
System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo. System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo.

W piątek, na razie tylko w Gdańsku i tylko testowo, ruszył system Fala. System, dodajmy, bez nowej taryfy dla pasażerów, a więc pozbawiony zachęty, by z nowej oferty korzystać masowo, a nie tylko incydentalnie. Jak mógłby i powinien wyglądać system od pierwszego dnia, by rzeczywiście okazał się rewolucją w podróżowaniu po Trójmieście i całym Pomorzu?



Oferta systemu Fala w obecnym kształcie jest:

Oto nasze propozycje i pomysły, które mogłyby odczarować Falę i przekonać do niej wielu pasażerów.

1. Tania i elastyczna taryfa przystankowa



Gdy na początku roku władze gmin finansujących Falę ogłaszały nowe (wyższe) ceny biletów komunikacji miejskiej i jednocześnie przedstawiły ofertę nowej taryfy przystankowej przygotowanej na start systemu, pomysły te zostały przyjęte przez pasażerów bardzo krytycznie.

Nie dość, że mieli płacić więcej za bilety, to jeszcze organizatorzy chcieli nałożyć na nich dodatkowe obowiązki odbijania się w pojazdach - początkowo na wejściu i wyjściu z pojazdu, później już tylko na wejściu.

Sprawdź nasze rozkłady jazdy na żywo



I nie ma się czemu dziwić - oferta sprawiała wrażenie przygotowanej "na kolanie" i w żaden sposób nie była atrakcyjna i zachęcająca dla pasażerów.

Przypomnijmy, że pomysł zakładał, by pasażerowie korzystający z biletów jednorazowych płacili za przejazd proporcjonalnie do przejechanego dystansu: bilet normalny w cenie 4,80 zł miał uprawniać do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacilibyśmy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdybyśmy wybrali się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).

Taryfa przystankowa powinna wyglądać zdecydowanie lepiej. Najkrótszy dystans do 5 przystanków musi kosztować mniej, niż 4,80 zł (to kwota obecnego biletu jednoprzejazdowego, po skasowaniu którego możemy jechać dowolną liczbę przystanków na danej linii autobusowej lub tramwajowej).

Jak by to mogło wyglądać w praktyce?

  • Symboliczna złotówka (1 zł) do pięciu przystanków (przykłady z innych miast pokazują, że gapowiczom nie opłaca się już wówczas ryzykować jazdy bez biletu na krótkim dystansie)
  • Połowa ceny biletu (np. 3 zł) - do dziesięciu przystanków
  • Pełen bilet (6 zł) - powyżej dziesięciu przystanków

Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy

2. Roczny i tańszy bilet w formule subskrypcji



Pomysłem na dłuższe związanie pasażera z komunikacją, co ułatwia planowanie oferty przewozowej organizatorom transportu publicznego, może być bilet roczny lub półroczny. Oba z nich można wprowadzić do oferty na dwa sposoby.

Pierwszy z nich to zakup 12-miesięcznego biletu przy jednorazowej, ale bardziej opłacalnej płatności. Obecnie 12-krotne przedłużenie miesięcznego biletu w cenie 117 zł kosztuje pasażera 1404 zł (w skali roku).



Co mogłoby zachęcić pasażerów do kupna takiego biletu? Obniżka jego ceny np. do 1200 zł rocznie. Wówczas średnia cena biletu miesięcznego spadłaby do 100 zł.

Drugą opcją jest przywiązanie pasażera do komunikacji na zasadzie subskrypcji biletu miesięcznego, a więc analogicznej zasady jak w przypadku np. co miesięcznej płatności za serwisy streamingowe.

Pasażer decydując się na to rozwiązanie, nie musi o niczym myśleć, bo opłata za bilet sama "schodzi" mu co miesiąc z konta (dzięki podpiętej karcie płatniczej). Można dodać do tego dodatkową zachętę np. za 12 biletów kupionych przez kolejnych dwanaście miesięcy, 13-sty możemy kupić za pół ceny.

3. Integracja z innymi systemami np. Mevo



System Fala jest przygotowany na to, by jego częścią stały się inne usługi metropolitalne. Jedną z nich jest np. rower Mevo.

Docelowo oba systemy informatyczne mają się wzajemnie "widzieć" i wzajemnie dostarczać użytkowników i danych o ich przejazdach. Pytanie, kiedy to nastąpi?

W tym przypadku też konieczne są dodatkowe zachęty np. dla użytkowników systemu Fala (czyli np. osób które kupiły za jego pośrednictwem bilet okresowy) pula darmowych minut w abonamencie Mevo jest większa o 25 proc.

07:29 15 GRUDNIA 23 (aktualizacjaakt. 15:08)

Ten system Fala to jakiś żart? (101 opinii)

Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.
Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.


Fala może i powinna być lepsza



To tylko kilka propozycji, które oczywiście mogą, ale nie muszą stać się w przyszłości częścią systemu Fala. Dodatkowe zachęty zwiększyłyby szanse na dotarcie do kolejnych pasażerów i przekonać ich do korzystania z prostego w obsłudze, taniego i skutecznego systemu.

Bo przecież taki miał być. Prawda?

Ale tak długo, jak pozostanie on tylko prostą aplikacją i planerem podróży, co oferują już inne komercyjne aplikacje, będzie on na trudnym i już podzielonym rynku aplikacji - tylko i aż - systemem jednym z wielu.

Miejsca

Opinie (443) 10 zablokowanych

  • Te pańskie pomysły to wciąż pomyłka. Polecam wybranie się do Poznania, który mimo, że też nie najlepiej (2)

    zarządzany to system biletu metropolitalnego ma rozwiązany znacznie lepiej i warto go skopiować.

    Tam jest odbijanie na wejściu i wyjściu, ale nie mamy stałej ceny biletu od - do określonej liczby przystanków tylko płacimy za każdy przejechany przystanek, przy czym im więcej przystanków tym mniejsza opłata za każdy przystanek. 72 grosze za przejazd pierwszego przystanku, 60 groszy za 2 i 3 przejechany, 40 groszy za 4 i 5 przejechany, 18 groszy za 6 i 7, a 8 groszy za od ósmego do dwudziestego przejechanego przystanku. Od 21 przystanków jest już 6 groszy. Tak więc tam 21 przystanków przejedziesz bez ulg za 4,18 zł. Dla porównania 4 złote tam kosztuje 15 minutowy bilet jednorazowy.

    Wszystkie autobusy i tramwaje mają lokalizatory, więc to żaden problem, by tak zrobić.

    Do tego Poznaniacy mają inne zachęty, bo posiadając Poznańską Elektroniczną Kartę Aglomeracyjną (PEKA) lub aplikację PEKA możesz: opłacić przejazd również osobom towarzyszącym na tej samej trasie, przesiąść się na inną linię i o ile przerwa w podróży trwa do 20 minut jest to liczone jako kontynuacja podróży i normalnie nalicza jako taryfy dla kolejnych przystanków, jak wydasz 15 zł jednego dnia to jedziesz dalej za darmo bo już ci nie nalicza opłat, jak nie masz kwoty na cały przejazd to możesz jechać "na debecie", a różnicę ściągnie ci kolejnym doładowaniu konta.

    Jedyny minus jest taki, że jak nie odbijesz karty na wyjściu to liczy ci automatycznie cenę biletu jak za przejazd do końca trasy, więc jak się miało pecha, bo jechało się 2-3 przystanki na samym początku długiej trasy to można sporo zabulić.

    • 22 9

    • W sumie to o tyle dobry pomysł, że nie wiem jak w Poznaniu, ale w Gdańsku niektóre linie (1)

      to mają 21 albo niewiele więcej przystanków np. 130 - 23 przystanki, 200 zależnie od kursu 30 lub 21, 123 - max 12, 100 - 6, więc przy tych stawkach przejechałbyś całą linię poniżej ceny biletu jednorazowego u nas.

      • 1 0

      • Wycieczki krajoznawcze,a jak zepsuje się pojazd na trasie to wtedy klops.

        • 1 0

  • System to bubel ale nikt głośno o tym nie mówi

    • 31 0

  • czyli wszystko sprowadza sie do tego ze ma byc bardzo tanio i jeszcze taniej, dobrze ze jest Pan dziennikarzem a nie pracuje w zadnej sensownej firmie bo o finansach nie powinien sie Pan wypowiadać

    • 14 3

  • (1)

    Po pierwsze to fala jest zupełnie niepotrzebna i należy ją zlikwidować.
    Po drugie: kto Ci kupi bilet roczny za 1200 zł ?

    • 29 1

    • kto kupi bilet roczny za 1200 zł? odpowiedź: wariat (wyłoży środki na rok, którymi firma będzie obracała)

      • 14 0

  • fala

    wyciagneli kase z uni i to wszystko nikt nie bedzie udostepnial swoich danych zadnej aplikacji i dawal sie inwigilowac fala do kosza a tych co ja wdrazaja do pierdla

    • 26 0

  • Mi wychodzi taniej autem (2)

    Niż bilet w 2 strony za 12 zł.

    • 26 3

    • (1)

      taaa jasne.

      • 2 13

      • tak wychodzi taniej, mi wychodzi taniej autem już przy obecnych cenach biletów

        • 0 0

  • przyjechalrm na Swieta = kupilem miesieczny metropolitalny zeby sie nie certolic w bileciki

    powymyslane na godzinki. Nic z tego nie rozumiem bo nie mam czasu ale za dwa tygodnie opuszczam ta 'mtropolie. i chetnie oddam reszte biletu potrzebujacemu/cej.

    • 22 0

  • Co to jest ta fala? (2)

    Rzadko korzystam z komunikacji miejskiej, mieszkam poza zasięgiem, myślałem że to ma być system tap in, tap out?

    • 9 1

    • pierwotne założenia (1)

      z tego co pamiętam że system fala miał obejmować wszystkich przewoźników w całym województwie,

      • 5 0

      • tylko miejskich, bo nie wszystkie miasta posiadają komunikację miejską, a np. PKSy które w życiu nie wejdą do tego systemu.

        • 0 0

  • Zadnych taryf przystankowo kilometrowych. (32)

    Klient/pasażer ma prawo wiedzieć ile zapłaci za usługę zanim podejmie decyzję o jej zakupie. A nikt nie będzie obliczał ile będzie przystanków/kilometrów, ani kombinował czy przystanek na żądanie się liczy jak autobus się zatrzyma czy się nie liczy.

    • 287 9

    • Jak to jest, że w Warszawie (29)

      Można kupić jeden bilet na SKM, metro, tramwaje i autobusy na określony czas i wszystko działa. A w trójmiejskom grajdole tylko kombinatorstwo.

      • 78 1

      • bo tam wszystkie wpływy z biletu idą do jednej kasy (8)

        a w Trójmieście do 5 kas

        • 45 2

        • (5)

          czyli leczą za pomocą fali objawy a nie przyczyny. To nie moze się udać.

          • 43 0

          • gdzie kucharek 6 tam nie ma co jesc

            • 17 0

          • A w jaki sposób wyleczysz fakt, że Trójmiasto to aglomeracja składająca się z kilku miast? (3)

            • 0 10

            • tak samo jak Warszawę, które początkowo funkcjonowała... (2)

              jaka zbiór gmin.

              • 8 0

              • Tak samo funkcjonował i Gdańsk. (1)

                Cała aglomeracja to trochę inna rozmowa.

                • 1 0

              • Nie ma co gadać, tylko trzeba sie wziac do roboty i ustalic jedna taryfę na cala aglomeracje, zamiast tego bubla. Gadanie po festynach niczego nie zmieni. Jak juz trzeba zrobic cos wiecej dla ludzi niz promowac własny PR to Ola ma problem.

                • 8 0

        • Tam jest kilkanaście firm i przynajmniej kilka kas

          2 strefa obejmuje kilkanaście miast

          • 12 0

        • prosta odpowiedź wskazująca mozliwość optymalizacji

          a działania wręcz przeciwne.

          • 1 0

      • W Warszawie nikt nie płacze, że nie ma wspólnego biletu z Radomiem. (14)

        • 5 43

        • (13)

          W Gdańsku tez nie płaczemy, ze jest brak wspólnego biletu z Sosnowcem. Czy ty wogóle rozumiesz gdzie jest problem, czy starasz sie na sile przekonac ludzi do zasadności tego przekrętu? To ci się nie uda. To klient decyduje czy czegoś chce czy nie. Spróbuj przekonać ludzi jezdzacych 20 letnim golfem do zakupu nowego elektryka, albo przekonaj mnie do zakupu 10 kg wegorzy w sklepie, bo ja powinienem przeciez chcec kupic te wegorze... bo ty tak chcesz

          • 50 2

          • (10)

            Za to płaczecie, że wspólny z Wejherowem bilet jest zbyt drogi, podając za alternatywę Warszawę, która nie ma wspólnych biletów z nikim.

            • 0 33

            • (2)

              W trojmiescie tez nie ma wspolnych biletów, za to będzie fala. leczenie cholery dzumą.

              • 36 0

              • Jak cebulaki zaakceptują ze za bilet na wszystko trzeba odpowiednio zaplacic, to bedzie wspolny bilet. (1)

                No i koniec darmochy dla wielu grup.

                • 1 6

              • A które to cebulaki nie zaakceptowały wspólnego biletu, a zaakceptowały falę? Z tego co wiem to nie było zadnego badania rynku tylko fala została narzucona przez urzędników. Zresztą w fali jadąc z osiedla w Gdansku do osiedla w Gdyni bede nadal musial kupic 3 bilety. Nic sie nie zmieni. Poza tym, ze wydano niepotrzebnie kasę, która mogla pojsc na usprawnienie komunikacji.

                • 6 0

            • (2)

              to bez sensu tak kłamać, zwłaszcza że tu wielu ludzi, którzy jeżdżą po Warszawie. i po jej satelitach. i nawet nie potrzebują wiedzieć, że Piaseczno to inne miasto.

              • 19 0

              • Kowale to też inne miasto. (1)

                Czyli mamy w Gdańsku wspólny bilet i można się rozejść?

                • 2 0

              • Nie mamy wspolnego biletu tylko bedzie proteza w postaci fali. Niczym sie to nie bedzie roznilo od obecnej sytuacji. Aby pojechac z Kowal do Gdyni Dąbrowy, bedziesz musial wykupic w fali co najmniej 3 bilety i zaraz okaze sie ze taniej byloby tobie jechac Uberem lub wlasnym samochodem. Najgorsze jest to ze to ile kasy stracisz na przejazd dowiesz sie dopiero po zakonczeniu podróży.

                • 5 0

            • Nie? (3)

              Legionowo, Piaseczno, Pruszków, Wołomin, Ożarow większość większa od Sopotu, razem większe od Gdynii jakoś się dogadują.

              • 15 1

              • (1)

                i żadne z nich nie ma swojego niedziałającego lotniska XD

                • 5 0

              • fali też nie mają papudraki

                • 6 0

              • Zielonka,Ząbki.....

                Warszawa ma Zielone Ząbki?

                • 0 0

          • Jak nie wjedziesz 20letnim golfem do.miasta, to inaczej zaspiewasz. Do Krk do centrum juz nie wjedziesz. (1)

            Są ludzie tak zachłanni że nie ma sensu dawać im marchewki, bo i tak będą chcieli znacznie więcej. Na takich tylko bat.

            • 1 11

            • Wjedzie

              Strefa wchodzi w życie w przyszłym roku, dotyczy najstarszych diesli. 20 letni golf w benzynie jeszcze obleci.

              • 9 1

      • (3)

        SKM Warszawa i Koleje Mazowieckie są w pełni własnością samorządu, to ułatwia dogadanie się odnośnie taryfy. U nas masz SKM które jest właśnością skarbu państwa i Polregio, które należy do samorządów, ale do każdego (poza mazowieckim) po trochu.

        • 10 3

        • No i co to za niedasizm? Dogadać się i już (2)

          A jak te złamane urzedąsy tego nie potrafią to odgórnie ustawą narzucić współpracę i wtedy już będą musieli. Chory kraj.

          • 17 0

          • No w sejmie nie dało się przepchnąć ustawy o aglomeracji... (1)

            • 4 2

            • i dzięki!

              Opatrzności za to!

              Bo wiadomo co z tego wyjdzie, wystarczy rozpoznać ekipę, która się przy tym kręci...

              • 1 2

      • U nas można kupić taki miesięczny, albo 24-ro godzinny, ale są drogie.

        • 1 0

    • Ale opcja "zapłać symboliczną kwotę za przejazd 3 przystanków" jest fajna

      Jak ktoś tego spróbuje (w innym mieście oczywiście), to stwierdza, że to nie jest takie głupie

      • 14 0

    • Niepełnosprawni ze stopniem umiarkowanym

      Ja potrzebuję podjechać tylko 1 przystanek.Do tej pory stać mnie było,a teraz jak będzie to nie wiem,aby nie drożej.Może wreszcie będzie zniżka?

      • 6 0

  • system powinien działać tak:

    Fala jest systemem przedpłaconym. W ciągu jednej doby za każdym wejściem do pojazdu odbijasz kartę/telefon/klikasz w aplikacji a system nalicza każdy osobny przejazd aż do osiągnięcia płatności w wysokości kosztu biletu całodziennego. Po tylu przejazdach masz wykupiony całodzienny i nie zastanawiasz co gdzie i jak i czy dobrze!
    Miesięczny wykupujesz przez aplikacje bez potrzeby odbijania przy wsiadaniu czy wysiadaniu. Dodać bilety kwartalne, półroczne i roczne z odpowiednią bonifikatą.

    • 19 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane