• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy pomysły na ulepszenie Fali. Ten system może i powinien być lepszy

Maciej Korolczuk
18 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (443)
System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo. System Fala ruszył w piątek, 15 grudnia, ale tylko w Gdańsku i tylko testowo.

W piątek, na razie tylko w Gdańsku i tylko testowo, ruszył system Fala. System, dodajmy, bez nowej taryfy dla pasażerów, a więc pozbawiony zachęty, by z nowej oferty korzystać masowo, a nie tylko incydentalnie. Jak mógłby i powinien wyglądać system od pierwszego dnia, by rzeczywiście okazał się rewolucją w podróżowaniu po Trójmieście i całym Pomorzu?



Oferta systemu Fala w obecnym kształcie jest:

Oto nasze propozycje i pomysły, które mogłyby odczarować Falę i przekonać do niej wielu pasażerów.

1. Tania i elastyczna taryfa przystankowa



Gdy na początku roku władze gmin finansujących Falę ogłaszały nowe (wyższe) ceny biletów komunikacji miejskiej i jednocześnie przedstawiły ofertę nowej taryfy przystankowej przygotowanej na start systemu, pomysły te zostały przyjęte przez pasażerów bardzo krytycznie.

Nie dość, że mieli płacić więcej za bilety, to jeszcze organizatorzy chcieli nałożyć na nich dodatkowe obowiązki odbijania się w pojazdach - początkowo na wejściu i wyjściu z pojazdu, później już tylko na wejściu.

Sprawdź nasze rozkłady jazdy na żywo



I nie ma się czemu dziwić - oferta sprawiała wrażenie przygotowanej "na kolanie" i w żaden sposób nie była atrakcyjna i zachęcająca dla pasażerów.

Przypomnijmy, że pomysł zakładał, by pasażerowie korzystający z biletów jednorazowych płacili za przejazd proporcjonalnie do przejechanego dystansu: bilet normalny w cenie 4,80 zł miał uprawniać do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacilibyśmy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdybyśmy wybrali się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).

Taryfa przystankowa powinna wyglądać zdecydowanie lepiej. Najkrótszy dystans do 5 przystanków musi kosztować mniej, niż 4,80 zł (to kwota obecnego biletu jednoprzejazdowego, po skasowaniu którego możemy jechać dowolną liczbę przystanków na danej linii autobusowej lub tramwajowej).

Jak by to mogło wyglądać w praktyce?

  • Symboliczna złotówka (1 zł) do pięciu przystanków (przykłady z innych miast pokazują, że gapowiczom nie opłaca się już wówczas ryzykować jazdy bez biletu na krótkim dystansie)
  • Połowa ceny biletu (np. 3 zł) - do dziesięciu przystanków
  • Pełen bilet (6 zł) - powyżej dziesięciu przystanków

Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy

2. Roczny i tańszy bilet w formule subskrypcji



Pomysłem na dłuższe związanie pasażera z komunikacją, co ułatwia planowanie oferty przewozowej organizatorom transportu publicznego, może być bilet roczny lub półroczny. Oba z nich można wprowadzić do oferty na dwa sposoby.

Pierwszy z nich to zakup 12-miesięcznego biletu przy jednorazowej, ale bardziej opłacalnej płatności. Obecnie 12-krotne przedłużenie miesięcznego biletu w cenie 117 zł kosztuje pasażera 1404 zł (w skali roku).



Co mogłoby zachęcić pasażerów do kupna takiego biletu? Obniżka jego ceny np. do 1200 zł rocznie. Wówczas średnia cena biletu miesięcznego spadłaby do 100 zł.

Drugą opcją jest przywiązanie pasażera do komunikacji na zasadzie subskrypcji biletu miesięcznego, a więc analogicznej zasady jak w przypadku np. co miesięcznej płatności za serwisy streamingowe.

Pasażer decydując się na to rozwiązanie, nie musi o niczym myśleć, bo opłata za bilet sama "schodzi" mu co miesiąc z konta (dzięki podpiętej karcie płatniczej). Można dodać do tego dodatkową zachętę np. za 12 biletów kupionych przez kolejnych dwanaście miesięcy, 13-sty możemy kupić za pół ceny.

3. Integracja z innymi systemami np. Mevo



System Fala jest przygotowany na to, by jego częścią stały się inne usługi metropolitalne. Jedną z nich jest np. rower Mevo.

Docelowo oba systemy informatyczne mają się wzajemnie "widzieć" i wzajemnie dostarczać użytkowników i danych o ich przejazdach. Pytanie, kiedy to nastąpi?

W tym przypadku też konieczne są dodatkowe zachęty np. dla użytkowników systemu Fala (czyli np. osób które kupiły za jego pośrednictwem bilet okresowy) pula darmowych minut w abonamencie Mevo jest większa o 25 proc.

07:29 15 GRUDNIA 23 (aktualizacjaakt. 15:08)

Ten system Fala to jakiś żart? (101 opinii)

Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.
Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.


Fala może i powinna być lepsza



To tylko kilka propozycji, które oczywiście mogą, ale nie muszą stać się w przyszłości częścią systemu Fala. Dodatkowe zachęty zwiększyłyby szanse na dotarcie do kolejnych pasażerów i przekonać ich do korzystania z prostego w obsłudze, taniego i skutecznego systemu.

Bo przecież taki miał być. Prawda?

Ale tak długo, jak pozostanie on tylko prostą aplikacją i planerem podróży, co oferują już inne komercyjne aplikacje, będzie on na trudnym i już podzielonym rynku aplikacji - tylko i aż - systemem jednym z wielu.

Miejsca

Opinie (443) 10 zablokowanych

  • Pan redaktor nie wie o czym pisze (1)

    Serio

    • 21 6

    • Weź się do roboty, zamiast na portalu siedzieć i się komentarzami na własny temat emocjonować.

      • 2 4

  • A wie ktoś, czy przystanki na żądanie liczą się do liczby przystanków? Co jak autobus się nawet na takim przystanku nie zatrzyma?

    • 33 0

  • System przystankowy tylko taki jak w Poznaniu

    Tam się płaci za każdy przejechany przystanek i taryfa jest malejąca, tzn przejechanie 1 przystanku kosztuje 72gr, 2 i 3 - 60gr kolejnych kilku 40 gr itd. To po pierwsze zachęca do odbijania się i na wejściu i na wyjściu (bo nie odbicie się przy wyjściu spowoduje pobranie opłaty jak za ilość przystanków jaka jest do końca kursu) a dodatkowo zachęca do korzystania i płacenia za komunikację nawet na krótszych dystansach.

    • 12 8

  • Do Autora

    Integracja z innymi systemami, a nie implementacja.
    Integracja to, upraszczając, połączenie różnych systemów, a implementacja to wdrożenie, wgrywanie, itd. Jak chcemy się połączyć z Mevo to chcemy mieć integrację.
    Pozdrawiam

    • 30 0

  • Utopili pieniądze

    A teraz kombinują jak nas zachęcić do korzystania z czegoś co nie jest nam potrzebne Pierwszy autobus w niedzielę np.na 7 Dworze odjeżdża dopiero po południu więc mamy inne potrzeby komunikacja na Letnicy potrzebna pilnie więc jest kasa potrzebna na potrzebne rzeczy a nie na fanaberie pod tytułem Fala

    • 47 0

  • Na razie jedyna funkcjonalność systemu w Trójmieście, czyli kupowanie biletów przez aplikację, działa tak źle, że nawet nie warto sobie nim zaprzątać głowy. Komercyjne jakdojade oferuje te same możliwości, ale za pośrednictwem płynnie działającej i dającej na sobie polegać aplikacji, a nie eksperymentu przeprowadzanego na mieszkańcach jedynie dlatego, że Dulkiewicz się zdenerwowała poczynaniami Borawskiego.

    • 41 0

  • Wszystkim odbije (2)

    Jak w godzinach szczytowych będą się odbijać bo komuś odbiło komuś kto nie ma pojęcia o komunikacji miejskiej a może nawet nigdy nie jechał autobusem czy tramwajem

    • 44 0

    • A w Anglii też odbijają kartę w walidatorze. (1)

      • 0 1

      • Dlatego skorzystajmy z doświadczeń Anglików i nie powielajmy błędów! Ale Polak zawsze musi sam się sparzyć zamiast korzystać z doswiadczeń innych!

        • 2 0

  • Geniusze z naszych samorządów (4)

    Uwielbiają wyważanie otwartych drzwi. Zamkniętych nawet nie dotkną

    • 52 0

    • Tyle lat był skowyt, że trzeba znać taryfy, przewoźników i ceny biletów. (3)

      Nawet kabarety o tym były.

      Jak już nie trzeba, to skowyt, że się nie podoba xD

      • 1 21

      • Nadal trzeba będzie znać.

        • 15 0

      • będzie trzeba znać w wieszcze większych szczegółach, czegoś nie kumasz chyba

        • 9 0

      • Nie, teraz nie trzeba. Teraz bedziemy placili w ciemno za klika biletów roznych przewoznikow za przejazd bez mozliwosci porownania kosztu przejazdu do alternatywnych rozwiązan typu Bolt.

        • 11 0

  • Bilety przystankowe to dyskryminacja mieszkańców osiedli położonych na obrzeżach miasta np: Pogórze Górne i Dolne, Oksywie, Dąbrowa.

    • 24 4

  • Do dobrego nie trzeba zachęcać.

    Proste.

    • 34 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane