• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tu lepiej uważać. Najniebezpieczniejsze przejścia dla pieszych w Trójmieście

Szymon Zięba
28 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nawet niewielka prędkość - z perspektywy kierowcy - może być groźna dla pieszego. Dlatego tak istotne jest, by zachować ostrożność przed przejściem. Na zdjęciu - wypadek z ul. Świętojańskiej w Gdyni. Nawet niewielka prędkość - z perspektywy kierowcy - może być groźna dla pieszego. Dlatego tak istotne jest, by zachować ostrożność przed przejściem. Na zdjęciu - wypadek z ul. Świętojańskiej w Gdyni.

W ciągu ostatnich trzech lat w 239 wypadkach zginęło sześć osób, a 245 zostało rannych. To statystyki z Gdańska, Gdyni i Sopotu, które dotyczą tragicznych zdarzeń na przejściach dla pieszych. Choć z roku na rok spad liczba podobnych incydentów, policjanci wskazują "czarne punkty" na mapie Trójmiasta. Sprawdziliśmy, na których przejściach dla pieszych dochodzi do największej liczby wypadków i kolizji z udziałem pieszych.



Ustępujesz pierwszeństwa pieszym czekającym przy przejściu?

Na trójmiejskich drogach jest coraz bezpieczniej - wynika z policyjnych statystyk. Wpływ na to mają działania podejmowane przez miejskich urzędników: krok po kroku ograniczana jest prędkość również głównych arterii miast. Otwarcie mówi się także o priorytecie dla pieszych względem zmotoryzowanych.

Nadal jest jednak sporo do zrobienia. Z policyjnych statystyk wynika, że w Gdańsku, Gdyni i Sopocie, nie brakuje "czarnych punktów" - niebezpiecznych miejsc, w których dochodzi do największej liczby wypadków i kolizji. Wśród nich są również przejścia dla pieszych.

Poprosiliśmy policjantów o wskazanie najbardziej niebezpiecznych przejść na trójmiejskich drogach. Mundurowi wyliczają, że:

  • w Gdańsku dotyczy to ulic Elbląskiej, Hallera, Kielnieńskiej, Kołobrzeskiej, Piastowskiej i Traktu św. Wojciecha;
  • w Gdyni - al. Zwycięstwa, Chwaszczyńskiej i Władysława IV;
  • w Sopocie - Armii Krajowej, Haffnera, Powstańców Warszawy.

Na przejściach dla pieszych na tych drogach najczęściej poszkodowani byli przechodnie.


Wypadki i kolizje na przejściach dla pieszych w Trójmieście



Tylko w 2021 roku policjanci odnotowali:

W Gdańsku:
  • 44 wypadki na przejściach dla pieszych
  • dwie osoby zginęły
  • 45 było rannych

Doszło także do 22 kolizji.

  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
W Gdyni:
  • 21 wypadków
  • dwie osoby zginęły
  • 20 było rannych

Doszło do 16 kolizji

  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdyni.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdyni.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdyni.
W Sopocie:
  • trzy wypadki
  • trzy ranne osoby

Doszło do czterech kolizji.

  • Niebezpieczne przejścia na mapie Sopotu.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Sopotu.

Na przejściach dla pieszych najpierw piesi



Na koniec warto przypomnieć, że od 1 czerwca 2021 r. kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Skrzyżowania, których kierowcy "nie ogarniają"



Przepisy nie tyczą się tramwajów, gdyż droga hamowania takiego pojazdu z kompletem pasażerów na pokładzie jest kilkukrotnie dłuższa niż jadącego z tą samą prędkością samochodu osobowego.

Quiz Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz? Średni wynik 53%

Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?

Rozpocznij quiz

Opinie (406) 10 zablokowanych

  • Jedna wspólna cecha (1)

    Jeśli chodzi o Gdańsk to większość niebezpiecznych przejść to przejścia, przez 2 pasy ruchu w jednym kierunku, tak samo zresztą jak słynne przejście na Hallera, gdzie zginęło wiele osób. Niestety ale wszystkie takie przejścia powinny posiadać sygnalizację świetlną.

    • 22 2

    • Bzdura

      Po prostu przed przejściem powinno być zwężenie do jednego pasa, jak koło xl burgera

      • 1 3

  • Brakuje opcji w ankiecie (4)

    "Ustępuję jak widzę pieszego". Niestety co raz częściej mijam czarne słupki wielkości człowieka przy drodze. I co z tego, że zwolnię. Za cholerę nie da się rozpoznać czy to człowiek/słup/drzewo.

    • 27 6

    • tu jest zasadniczy problem!

      kierowca reaguje dopiero na pieszego zamiast reagować na znaki.
      Kierowcy są po prostu niedouczeni

      • 5 4

    • (1)

      Większość kierowców nie widzi pieszych, bo nawet nie próbują się rozejrzeć.
      No i nie czarujmy się, większość wypadków nie jest w nocy.

      • 1 0

      • Dokładnie

        A jak widzi to i tak ma w d... Nie raz widziałam jak w ogóle nie zwalniają przed przejściem...

        • 0 0

    • To nie jeździj

      To nie wsiadaj za kółko! Kto dał prawo jazdy????

      • 0 1

  • Nikt o zdrowych zmysłach (6)

    Nie wchodzi na przejście nie mając pewności, że kierowca go nie widzi. /Przechodzenie przez jezdnię nie jest zabawą.
    Zatrzymaj się! Spójrz w lewo, potem w prawo/ to tekst piosenki dla przedszkolaków. Nigdy nie zrozumiem dorosłych ludzi, którzy wpatrzeni w ekran telefonu wchodzą na przejście jak święte krowy. To samobójcy nie piesi.

    • 41 14

    • Zgoda. Tylko że pieszy nie musi być o zdrowych zmysłach, może być legalnie ociężały lub pijany i jeśli jest na tyle ogarnięty żeby przechodzić po przejściu to włos mu z głowy spaść nie może

      • 5 6

    • Nikt o zdrowych zmysłach nie wjeżdża na przejście nie mając pewności że nie ma tam pieszego! (3)

      przejazd przez przejście to nie zabawa! .....

      • 6 4

      • Zabawny jest ten Twoj upor :)

        • 3 5

      • Dlatego nikt tego nie robi. (1)

        Czasami pieszych po prostu nie widać.

        • 2 3

        • zawsze widać.

          • 2 2

    • A g to mnie obchodzi

      To ja mam widzieć za kierowcę. Z głową u ciebie wszystko w porządku??? Kto dał prawo jazdy? I kto uczył zachowania na drodze? Lepiej nie wsiadaj za kółko z taką wiedzą....

      • 0 0

  • Ankieta (1)

    jeżeli za mną jest 500 metrów przerwy to nie, jeżeli sznur samochodów to tak.

    • 4 6

    • No dokładnie, dla mądrych inaczej prawo obowiązuje w zależności kto za nim jedzie.

      • 1 0

  • Gdynia: wszystkie zaznaczone skrzyżowania są sterowane przez sygnalizację świetlną.
    Dalej w artykule: "na przejściach dla pieszych najpierw piesi"

    Nie, na przejściach dla pieszych nie ma żadnego "najpierw ten, najpierw tamten", na przejściu dla pieszych obowiązują zasady ruchu drogowego.

    Poza tym na tych skrzyżowaniach jest albo powinien być zamontowany monitoring Tristar, który zliczałby stosunek pieszych przechodzących na czerwonym świetle do wszystkich pieszych korzystających z tych skrzyżowań i skonfrontował to z ilością kierowców przejeżdżających na czerwonym do całego ruchu samochodowego.

    • 15 5

  • Ile % wypadków spowodowali piesi z tych 239 wypadków? (4)

    Czy pieszy był trzeźwy?
    Z jaką prędkością poruszali się kierujący i czy przyczynili się do śmierci lub obrażeń pieszego przekraczając prędkość.

    • 16 14

    • zastanawia zbieżność miejsca

      jeżeli w pobliżu jest stacja benzynowa z alkoholem to możemy przewidywać wtargnięcie na pasy spragnionego konesera.

      • 4 4

    • Pieszy może legalnie przechodzić przez przejście po pijaku (2)

      Znowu to bezsensowne zrównywanie obowiązków kierowców do obowiązków pieszych. To że kierowca ma obowiązek być trzeźwy nie oznacza że pieszy musi. Jeśli pijak przechodzi przez przejście to ma tam pierwszeństwo i podobnie jak dziecko czy staruszek może legalnie nie ogarniać sytuacji a przeszkolony kierowca powinien to przewidzieć.

      • 9 2

      • (1)

        "Pieszy może legalnie przechodzić przez przejście po pijaku"

        pod warunkiem, że nie jest to wtargnięcie na jezdnię,

        "Jeśli pijak przechodzi przez przejście to ma tam pierwszeństwo "

        pod warunkiem, że ruch na tym skrzyżowaniu nie jest kierowany.

        • 3 3

        • Trudno jest pieszemu wtargnąć na przejściu bez świateł

          • 0 0

  • (8)

    Ankieta wprowadza w błąd... w nowych przepisach nie ma opcji że należy ustapić pieszemu stojącemu przed przejściem dla pieszych! Pieszy nabywa pierwszeństwa dopiero gdy wszedł na pasy. Przypomnieć należy również że nadal obowiązuje pieszego obowiązek zatrzymania się przed przejsciem , rozejrzenia w obie strony i dopiero po upewnieniu się czy nic nie nadjeżdza pieszemu wolno wejść na pasy! I co ważne nadal obowiązuje przepis mówiący że pieszemu nie wolno wejść na pasy wprost przed nadjeżdzający pojazd... jest to wykroczenie i wymuszenie pierwszeństwa!

    • 15 18

    • To powinno być usunięte przez moderatora, bo ktoś przez to zginie. (1)

      • 11 5

      • Uważasz że ktoś zginie bo zachowa się jak należy? Że zatrzyma się przed przejściem rozejrzy się i upewni czy nic nie jedzie i bezpiecznie przejdzie na drugą stronę bez narażania własnego życia i zdrowia? Ciekawa teoria!

        • 2 4

    • A kodeks drogowy na to "pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego" (3)

      Gdzie tu masz że dopiero gdy wszedł na pasy? Gdzie masz przepis mówiący że pieszy ma się zatrzymać do zera i rozejrzeć koniecznie w obie strony? Czekamy.

      • 7 4

      • Jest napisane, że nie może wejść przed nadjeżdżający pojazd lub zza przeszkody także na przejściu dla pieszych. Logicznie wynika z tego, że powinien się upewnić czy nic nie nadjeżdża (jeśli zajdzie potrzeba także zatrzymać się) a jeśli tak to upewnić się, czy kierujący go widzi i że się zatrzymał by ten mógł bezpiecznie przejść. Taka powinna być kolejność. + obowiązek noszenia elementu odblaskowego w widocznym miejscu.

        • 5 5

      • Kodeks ruchu drogowego!

        • 1 1

      • No właśnie... pieszy znajdujący się na przejsciu albo na nie wchodzący... w ankiecie jest pytanie o pieszego czekającego przed przejściem !

        • 1 3

    • A samochód nabywa pierwszeństwo dopiero

      Jak wjedzie na skrzyżowanie. Po prostu nie rozumiesz przepisów i jesteś zagrożeniem na drodze.

      • 2 1

    • Nie wierzę

      Lepiej oddaj prawo jazdy. Wstyd się chwalić swoją niewiedzą....

      • 0 1

  • na Piastowskiej mega niebezpiecznie (2)

    bo nie dosc ze auta jada szybko to drzewa praktycznie zaslaniaja pieszego ktory chce przejsc przez pasy. Teraz zrobili progi zwalniajace (sic!) z jednej strony. Ale w sumie pomoglo to polowicznie bo niektorzy zwalniaja a reszta jezdzi po staremu.
    Na Piastowskiej powinny byc juz dawno 3 swiatla na zadanie tak jak jest przy Droszynskiego tj. na skrzyzowaniu z Beniowskiego, Msciwoja, Piastwoskiej.
    Poza tym wyjechanie samochodem z Msciowja lub Beniowskiego do Piastowskiej to totalna porazka, takze moze swiatla przydalby sie na stale w tych miejscach.
    To samo dotyczy "drugiej strony" tj. skrzyzowan Beniowskiego, Msciowoja z Bora Komorowskiego - tam wlaczenie sie do ruchu graniczy z cudem. Dlatego dochodzi tam do coraz czestszych wypadkow jak ostatnio.

    Miasto pozwala na budowe kolejnych biurowcow i mieszkan ale ma w nosie bezpieczenstwo swoich mieszkancow. Ruch ostatnio zwiekszyl sie gigantycznie.

    • 12 2

    • No to może niech auta zwolnią (1)

      Bo auta by nie chciały żeby ktos większy od nich je skasował bo nie chciało mu się zwolnić

      • 1 2

      • "świetna rada"

        myślenie naiwne jak przedszkolaka, brawo za pomysł - "to niech auta zwolnią".

        • 0 1

  • Statystyki kolizji i wypadków na przejściach w Trójmieście: (5)

    Na 442 zdarzenia (2019-2021)
    - 397 z winy kierujących (90%)
    - 40 z winy pieszych (9%)
    - 5 innych (1%)

    źródło: sewik.pl

    • 14 1

    • dzbano kierowcy nie przetłumaczysz

      wszystko winne tylko nie kierowcy

      • 6 1

    • Kolejny mi upadl

      • 0 1

    • Jak kierowca nie zauważy pieszego ubranego na czarno, wchodzącego na nieoświetlone przejście po zmroku, to też wina kierowcy? (2)

      Bo jeśli tak, to te statystyki o niczym nie świadczą - obie strony nie zadbały o bezpieczeństwo, a z automatu wina spada na kierowcę, który też jest człowiekiem i może czegoś lub kogoś nie zauważyć.

      • 4 3

      • Tak, wtedy tez wina kierowcy

        • 1 0

      • Wina kierowcy

        Jak nie widzisz to zwolnij przed przejściem. Jak nadal nie widzisz - nie wsiadaj za kółko

        • 0 0

  • Ulice w Gdyni (1)

    Ciekawe, że wśród najniebezpieczniejszych przejść w Gdyni wymienia się te na ul. Władysława IV.
    Prócz jednego skrzyżowania (ze Starowiejską), wszystkie pozostałe przejścia są z sygnalizacją świetlną. Niektóre z nich są dwuetapowe. Czyli wychodzi na to, że jeśli nawet tam dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń, to któryś z uczestników (kierowca bądź pieszy) nie uważał na światła.

    • 13 1

    • Znając życie, to synchronizacja świateł sprzyja wypadkom.
      Bardzo często zielone dla kierowców zapala się szybciej niż dla pieszych. Skręcający w prawo mają czas się rozpędzić, bo piesi nadal mają czerwone, jednak w momencie dojazdu do przejścia, pyk robi się zielone i piesi zaczynają wchodzić.

      Nie wiem czemu miasta jeszcze się za to na porządnie nie zabrały.
      W Gdańsku zmienili przy Galerii Bałtyckiej (skręt w prawo do Kościuszki) i jest zdecydowanie bezpieczniej i swobodniej można przejść, czy przejechać rowerem. Kiedyś prawie normą było, że ktoś próbował się wcisnąć przed pieszych, obecnie to rzadkość i raczej w wykonaniu "spóźnialskich" od strony Słowackiego.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane