• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tu lepiej uważać. Najniebezpieczniejsze przejścia dla pieszych w Trójmieście

Szymon Zięba
28 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nawet niewielka prędkość - z perspektywy kierowcy - może być groźna dla pieszego. Dlatego tak istotne jest, by zachować ostrożność przed przejściem. Na zdjęciu - wypadek z ul. Świętojańskiej w Gdyni. Nawet niewielka prędkość - z perspektywy kierowcy - może być groźna dla pieszego. Dlatego tak istotne jest, by zachować ostrożność przed przejściem. Na zdjęciu - wypadek z ul. Świętojańskiej w Gdyni.

W ciągu ostatnich trzech lat w 239 wypadkach zginęło sześć osób, a 245 zostało rannych. To statystyki z Gdańska, Gdyni i Sopotu, które dotyczą tragicznych zdarzeń na przejściach dla pieszych. Choć z roku na rok spad liczba podobnych incydentów, policjanci wskazują "czarne punkty" na mapie Trójmiasta. Sprawdziliśmy, na których przejściach dla pieszych dochodzi do największej liczby wypadków i kolizji z udziałem pieszych.



Ustępujesz pierwszeństwa pieszym czekającym przy przejściu?

Na trójmiejskich drogach jest coraz bezpieczniej - wynika z policyjnych statystyk. Wpływ na to mają działania podejmowane przez miejskich urzędników: krok po kroku ograniczana jest prędkość również głównych arterii miast. Otwarcie mówi się także o priorytecie dla pieszych względem zmotoryzowanych.

Nadal jest jednak sporo do zrobienia. Z policyjnych statystyk wynika, że w Gdańsku, Gdyni i Sopocie, nie brakuje "czarnych punktów" - niebezpiecznych miejsc, w których dochodzi do największej liczby wypadków i kolizji. Wśród nich są również przejścia dla pieszych.

Poprosiliśmy policjantów o wskazanie najbardziej niebezpiecznych przejść na trójmiejskich drogach. Mundurowi wyliczają, że:

  • w Gdańsku dotyczy to ulic Elbląskiej, Hallera, Kielnieńskiej, Kołobrzeskiej, Piastowskiej i Traktu św. Wojciecha;
  • w Gdyni - al. Zwycięstwa, Chwaszczyńskiej i Władysława IV;
  • w Sopocie - Armii Krajowej, Haffnera, Powstańców Warszawy.

Na przejściach dla pieszych na tych drogach najczęściej poszkodowani byli przechodnie.


Wypadki i kolizje na przejściach dla pieszych w Trójmieście



Tylko w 2021 roku policjanci odnotowali:

W Gdańsku:
  • 44 wypadki na przejściach dla pieszych
  • dwie osoby zginęły
  • 45 było rannych

Doszło także do 22 kolizji.

  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
W Gdyni:
  • 21 wypadków
  • dwie osoby zginęły
  • 20 było rannych

Doszło do 16 kolizji

  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdyni.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdyni.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdyni.
W Sopocie:
  • trzy wypadki
  • trzy ranne osoby

Doszło do czterech kolizji.

  • Niebezpieczne przejścia na mapie Sopotu.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Sopotu.

Na przejściach dla pieszych najpierw piesi



Na koniec warto przypomnieć, że od 1 czerwca 2021 r. kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Skrzyżowania, których kierowcy "nie ogarniają"



Przepisy nie tyczą się tramwajów, gdyż droga hamowania takiego pojazdu z kompletem pasażerów na pokładzie jest kilkukrotnie dłuższa niż jadącego z tą samą prędkością samochodu osobowego.

Quiz Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz? Średni wynik 53%

Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?

Rozpocznij quiz

Opinie (406) 10 zablokowanych

  • (4)

    Fajnie. A teraz poproszę wersję rozszerzoną. Taką w które będzie informacja ile z tych wypadków spowodował pieszy przechodzący na czerwonym świetle, ile wtargnięcie pieszego i jakie były warunki podczas tych wypadków. Zaraz będzie jak z rowerzystami, że najpierw artykuł o tym ile to rowerzystów zginęło na drodze a potem okazuje się, że połowa z nich wjechała rozpędzona na czerwonym świetle. O kant D rozbić artykuł z taką analizą.

    • 8 16

    • bezmózgowcu roszczeniowy ty masz tak jechać by nikogo nie potracić w czasie jazdy masz zajmowac sie tylko jazdą

      a nie pierdołami czy gapic sie w telefon

      • 5 2

    • 86% wypadków na przejściach jest z winy kierowców. (2)

      tzw. "wtargnięcia" na przejście czyli "wejście pod nadjeżdżający pojazd" to zaledwie 1% wypadków na przejściach. wejście na czerwonym ( pieszego ) to 13% wypadków.
      Zatkało kakao?

      • 6 3

      • Nie zatkało (1)

        wtargnięcie pieszego ciężko udowodnić, a winą za zdarzenie automatycznie obarczany jest kierowca - czyli zamiast domniemania niewinności mamy domniemanie winy wobec kierowców, i teraz to kierowca musi w sądzie udowodnić swoją niewinność.

        • 5 7

        • a kto ma być obarczany? praktycznie nie ma przejść gdzie pieszy mógłby "wtargnąć".
          To są naprawdę wyjątkowe sytuacje i wyjątkowe przejścia. "wtargniecie" jest wyłącznie wtedy kiedy pieszy w sposób nagły wyskoczy z za przeszkody. miedzy chodnikiem a jezdnią prawie zawsze jest skrajnia i prawie zawsze widać pieszego zbliżającego się do przejścia. Także prawie zawsze będzie to wina kierowcy. Bo to jest wina kierowcy

          • 6 3

  • Tu myslec nie trzeba (1)

    ZDIZ tu trzeba tablic które sygnalizują wejście pieszego na przejście. Tristary za miliony robicie a nie potraficie w tak realny sposób zwiekszyc bezpieczeństwa pieszych? Na bandy chroniące drzewa przed sola pieniądze topicie a na priorytety brak?

    • 10 1

    • Akurat w tej instytucji mają problemy ze wszystkim, co widać po stanie ulic i chodników. Każdy widzi.

      • 4 0

  • Ale na Chwarznienskiej też jest niebezpiecznie

    • 4 0

  • ankieta 90% twierdzi ze ustepuje pieszym a w postach 80% ze tego nie robi:) i ze to pieszy ma uwazac by go ktos nie przejechał

    W kazdym arcie o pieszych mamy około 80% postwó od piratów drogowych wyzywających pieszych i ze to oni maja pierwszeństwo i nie beda sie zatrzymywac ma to robic pieszy nawet na zielonym dla siebie.

    • 6 6

  • Kobiety co wy sobie myślicie (2)

    Wczoraj na zeusa na przejściu dla pieszych z progami zwalniającymi(strefa 30 ale nikt tyle nie jeździ). Byłem prawie na polowie przejścia a paniusia przejaechala przez próg i mi przed nogami jak gdyby nic, nawet sie nie odwróciła. Inna sytuacja ,Wcześniej z synem zatrzymałem sie na przed przejściem aby sie upewnić ze samochody sie zatrzymają to tez paniusia z telefonem przy uchu przejechała bezczelnie ( a widziała nas dużo wcześniej przed przejściem), wczoraj po chodniku pani jechala bo do biedronki jej było spieszno bo by musiała poczekać jeszcze minutę.Trzeba chodzić z kamera.

    • 19 2

    • gapia sie w telefon w czasie jazdy a potem piszą ze pieszy jest niewidoczny i ma na głowie lampki nosic

      i ma byc oświetlony jak choinka.Ja mam rower oswietlony jak choinka a i tak ciągle muszę ustepowac pierwszeństwa piratom drogowym co wymuszają pierwszeństwo

      • 8 3

    • Jeszcze jest kwestia czy to jest przejście jednoetapowe czy wieloetap.?

      • 1 3

  • Ojojoj! (1)

    Pieszy wbiegł znienacka prosto pod koła i się zdziwił.

    • 9 8

    • Lepiej

      Siedzieć cicho niż wypisywać i okazać się burakiem. Jeżeli jeździsz to lepiej oddaj prawko, o ile ktoś je Tobie dał.

      • 0 0

  • Kilka dni temu kobieta skręcająca z 10go lutego (2)

    na Świętojańską wjechała na skrzyżowanie na czerwonym i na pasy, na których piesi mieli zielone gapiąc się cały czas w telefon, który miała w jednej ręce na kolanach. Dramat! Dobrze że piesi uciekli jej z drogi. Chyba jako pieszy też zacznę nosić kamerkę rejestrującą co się dzieje na drogach. Co trzeci kierowca ma w ręku telefon wjeżdżając na skrzyżowanie.

    • 17 0

    • (1)

      I to pokazuje że nawet na przejściu, na zielonym, w dodatku w strefie 30 pieszy nie jest bezpieczny jeśli trafi na kierowcę id!otę

      • 3 0

      • W dodatku to przejście jest bardzo dobrze

        oświetlone

        • 2 0

  • Piesi

    Kierowcy powinni jeździć z rozwagą, kochani a gdzie podziały się odruchy sprzed kilku lat (patrzę w lewo, prawo i lewo )a potem na przejście. Wg obecnych zasad wchodzicie na przejście mając klapki na oczach i nieśmiertelność w kieszeni. Uczenie dzieci o spoglądaniu na ulicę to odrębny temat, czego rodzice nie nauczą to......

    • 11 3

  • Kierofczyki dużą mówią, dużo im się wydaje. Tylko nie ma to żadnego potwierdzenia w faktach. (2)

    Jedziemy dalej ze statystykami. Gdańsk 2019-2021, warunki atmosferyczne:
    Dobre warunki atmosferyczne 156 (58%)
    Pochmurno 60 (22%)
    Opady deszczu 40 (15%)
    Opady śniegu, gradu 6 (2%)
    Oślepiające słońce 4 (1%)
    Silny wiatr 2 (1%)
    Suma: 268

    • 9 7

    • Kazdy burak z blachosmroda ma zawsze wytłumaczenie .winny zawsze jest kto inny albo co innego (1)

      gdyby mógł to by zwalił wine na kosmitów .
      Tylko potem sie okazuje ze wiekszosc wiecej czasu w czasie jazdy gapi sie w telefon niz na drogę!@

      • 4 1

      • Oddychaj chłopie oddychaj

        • 0 2

  • ulica Schuberta w Gdańsku! (1)

    Nie wiedziałem w gdańsku gorszego przejscia dla pieszych, nie dość że cała droga jest słabo oświetlona to znak przejścia dla pieszych (jak jedziemy w stronę ronda) jest schowany za drzewem! jestes w stanie go dostrzec dopiero 5m przed przejciem! pare miesięcy temu był tam wypadek, piesza leżała na ulicy ! Schuberta Schuberta Schuberta Schuberta Gdańsk!

    • 9 0

    • ja tam chodze codziennie

      i nie mam problemu z przechodzeniem. Tylko pytanie z ktorej strony do tego ronda?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane