• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tu lepiej uważać. Najniebezpieczniejsze przejścia dla pieszych w Trójmieście

Szymon Zięba
28 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nawet niewielka prędkość - z perspektywy kierowcy - może być groźna dla pieszego. Dlatego tak istotne jest, by zachować ostrożność przed przejściem. Na zdjęciu - wypadek z ul. Świętojańskiej w Gdyni. Nawet niewielka prędkość - z perspektywy kierowcy - może być groźna dla pieszego. Dlatego tak istotne jest, by zachować ostrożność przed przejściem. Na zdjęciu - wypadek z ul. Świętojańskiej w Gdyni.

W ciągu ostatnich trzech lat w 239 wypadkach zginęło sześć osób, a 245 zostało rannych. To statystyki z Gdańska, Gdyni i Sopotu, które dotyczą tragicznych zdarzeń na przejściach dla pieszych. Choć z roku na rok spad liczba podobnych incydentów, policjanci wskazują "czarne punkty" na mapie Trójmiasta. Sprawdziliśmy, na których przejściach dla pieszych dochodzi do największej liczby wypadków i kolizji z udziałem pieszych.



Ustępujesz pierwszeństwa pieszym czekającym przy przejściu?

Na trójmiejskich drogach jest coraz bezpieczniej - wynika z policyjnych statystyk. Wpływ na to mają działania podejmowane przez miejskich urzędników: krok po kroku ograniczana jest prędkość również głównych arterii miast. Otwarcie mówi się także o priorytecie dla pieszych względem zmotoryzowanych.

Nadal jest jednak sporo do zrobienia. Z policyjnych statystyk wynika, że w Gdańsku, Gdyni i Sopocie, nie brakuje "czarnych punktów" - niebezpiecznych miejsc, w których dochodzi do największej liczby wypadków i kolizji. Wśród nich są również przejścia dla pieszych.

Poprosiliśmy policjantów o wskazanie najbardziej niebezpiecznych przejść na trójmiejskich drogach. Mundurowi wyliczają, że:

  • w Gdańsku dotyczy to ulic Elbląskiej, Hallera, Kielnieńskiej, Kołobrzeskiej, Piastowskiej i Traktu św. Wojciecha;
  • w Gdyni - al. Zwycięstwa, Chwaszczyńskiej i Władysława IV;
  • w Sopocie - Armii Krajowej, Haffnera, Powstańców Warszawy.

Na przejściach dla pieszych na tych drogach najczęściej poszkodowani byli przechodnie.


Wypadki i kolizje na przejściach dla pieszych w Trójmieście



Tylko w 2021 roku policjanci odnotowali:

W Gdańsku:
  • 44 wypadki na przejściach dla pieszych
  • dwie osoby zginęły
  • 45 było rannych

Doszło także do 22 kolizji.

  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
W Gdyni:
  • 21 wypadków
  • dwie osoby zginęły
  • 20 było rannych

Doszło do 16 kolizji

  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdyni.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdyni.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdyni.
W Sopocie:
  • trzy wypadki
  • trzy ranne osoby

Doszło do czterech kolizji.

  • Niebezpieczne przejścia na mapie Sopotu.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Sopotu.

Na przejściach dla pieszych najpierw piesi



Na koniec warto przypomnieć, że od 1 czerwca 2021 r. kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Skrzyżowania, których kierowcy "nie ogarniają"



Przepisy nie tyczą się tramwajów, gdyż droga hamowania takiego pojazdu z kompletem pasażerów na pokładzie jest kilkukrotnie dłuższa niż jadącego z tą samą prędkością samochodu osobowego.

Quiz Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz? Średni wynik 53%

Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?

Rozpocznij quiz

Opinie (406) 10 zablokowanych

  • (3)

    Czy po IP można odebrać prawa jazdy tym co głosują na jazdę niezgodna z przepisami?

    • 4 6

    • to by była dobra idea

      ale samo odebrania prawa jazdy moze nie zadzialac. Samochody odbierac do odwolania.

      • 3 4

    • (1)

      tobie powinni dostep do netu odebrac

      • 4 4

      • nie jemu, a tobie nigdy nie dawac.

        • 0 1

  • proponuję dodać przyszłe przejście Brama Wyżynna

    a te urzędniki co szukały taniego poklasku niech już się modlą za tych zmarłych

    • 7 2

  • Wystarczy, że na przejściu dla pieszych będzie dodatkowe mocne oświetlenie skierowane w lini prostej na pasy. (2)

    To znacznie ułatwia kierowcy dostrzec pieszego. Sam jeżdżę codzinne traktem i te przejścia są słabo oświetlone co z perspektywy kierowcy jest kluczowe.

    • 8 2

    • Nie wystarczy. Dla kierowców morderców nic nie będzie skuteczne.

      Jak wali z predkoscia donalda tuska w terenie zabudowanym. tu nic nie pomaga.

      • 1 4

    • Co ma ci ułatwic?

      Pieszych nie widac wyłącznie wtedy jak cos oslepia z naprzeciwka wtedy zadne dodatkowe oswietlenie nic nie daje. Jedyny sposob to zatrzymac sie i upewnic. No ale polscy kierowcy są na to za głupi. Cisną na oślep i potem zdziwienie ze pieszy jest rozjechany

      • 0 2

  • Zlikwidujmy jeszcze kila przejść podziemnych, to pojawią się nowe czarne punkty.

    • 7 6

  • Najlepsi są ci co potrafia objezdzac pasem przeciwnym (pod prad) kiedy pieszy jest juz na pasach

    dokladnie w ich polowie.

    • 6 1

  • Polecam też w Gdańsku ul Nowatorów i Budowlanych tam też dzieją się cuda na przejściach.Niewymusisz to nie przejdziesz,innej opcji niema.

    • 5 0

  • Na przejsciach chodza ludzie z laskami. Sam mam taka sasiadke (3)

    Obowiązki są proporcjonalne do możliwości wyrządzania szkody

    Pieszy może być legalnie ślepy, głuchy, ociężały umysłowo i pijany. Dlatego kierowca operując kilkutonową maszyną ma więcej obowiązków.

    • 8 5

    • Obowiązki muszą być w zgodzie z prawami fizyki (2)

      i zdrowym rozsądkiem.

      • 2 3

      • głupi jesteś i tyle (1)

        pieszym może być dziecko, osoba starsza czy niepełnosprawna która nie jest w stanie prawidłowo ocenić sytuacji. Wszyscy mają prawo czuć się bezpiecznie na przejściu, a nie że dzban pędzi i tłumaczy się bredniami o prawach fizyki.

        • 4 2

        • a pewnie z fizyki zna tylko nazwę "fizyka".

          • 0 1

  • Bardzo cenny artykuł.

    Konkrety dla naszego bezpieczeństwa.

    • 4 1

  • Piesi pomimo zakazu nadal chodzą z telefonem przy uchu. Czas zacząć ich pałować! (5)

    • 5 8

    • Piesi jak piesi ale kierowca bawiacy sie telefonem podczas jazdy to juz standard (2)

      • 6 3

      • Ciekawe jak

        Może coś wpisywać w nawigację i tyle. W przeciwieństwie do pieszego fejska nie sprawdza

        • 2 2

      • Z moich obserwacji wynika, że jest na odwrót i to zdecydowanie

        Zakaz pozostał na papierze

        • 3 1

    • I mnie się przytrafiło...

      Wczoraj przeszedłem przez małe lokalne przejście dla pieszych z telefonem przy uchu.

      • 1 1

    • Kierowcy

      Ja raczej widzę kierowców rozmawiających przez komórkę i kierujących jedną ręką.

      • 0 0

  • Nie wiem jakim cymbałem trzeba być, żeby nie zwolnić i nie zwrócić szczególnej uwagi w pobliżu przejść (5)

    Jadę przepisowo, ale przed przejściem noga z gazu na hamulec, jak nie widzę wyraźnie że nikt nie idzie to zwalniam choćby do 20. Średni czas jazdy nigdy mi na tym nie ucierpiał a i ja i piesi mamy spokojniej.

    • 9 5

    • Nie popadajmy w paranoję. Piesi też mają oczy.

      • 4 8

    • Chłopie nie szalej (2)

      Ja przed przejściem zatrzymuje się wychodzę z samochodu i szukam pieszego. Tak szukam, bo jak to mówią strzeżonego Pan Bóg strzeże. Jak pieszy jest to czasem sobie porozmawiam. Bo co za różnica czy dojadę za godzinę czy dwie, ważne że dojadę.
      A Ty chłopie tak nie szalej 20 km/h po przejściu bo licho nie śpi.

      • 7 5

      • no juz sie popisales.

        a teraz siusiu myj zabki i spac. bo po dobranocce.

        • 3 5

      • Przeczytaj jeszcze raz mój komentarz ze zrozumieniem.

        Każdy jest taki fwuj hehe wesoły do czasu aż nie potrąci dzieciaka w drodze do szkoły w ciemny zimowy poranek, a potem kocia morda i głupie tłumaczenie.

        • 2 0

    • Zapomniałeś dodać że jeździsz tylko w niedzielę do kościoła.
      I teraz wszystko jest spójne i logiczne

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane