• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tu miasto będzie wyciągać pieszych "spod ziemi"

Szymon Zięba
2 lipca 2024, godz. 07:00 
Opinie (360)

Przejście tunelem pod ul. Morską w Gdyni. Tu nie ma planów "wyjęcia" przejścia na ziemię.

W Gdańsku piesi są "wyciągani z podziemi". Miasto chce przy dużej części tuneli pod ulicami wybudować naziemne przejścia. Podobnych planów na razie nie ma w Gdyni i w Sopocie. Gdzie w Gdańsku już są, a gdzie powstaną nowe przejścia naziemne? Sprawdziliśmy.





Przejścia naziemne. Wady i zalety



Jesteś zwolennikiem czy przeciwnikiem budowy przejść naziemnych?

Stworzenie przejść naziemnych oprócz istniejących przejść podziemnych w Trójmieście niesie ze sobą zarówno znaczące korzyści, ale też i wyzwania. Ważne jest, aby zrównoważyć te aspekty i wprowadzać zmiany w sposób przemyślany, mając na uwadze długoterminowe cele miejskie oraz potrzeby mieszkańców.

Zwolennicy budowy przejść naziemnych argumentują ich budowę w następujący sposób:

  • Przejścia naziemne są bardziej dostępne dla osób starszych, osób z niepełnosprawnościami oraz rodziców z wózkami dziecięcymi, co przyczynia się do większej inkluzywności w mieście.
  • Dobrze zaprojektowane przejścia naziemne mogą zwiększyć widoczność pieszych i tym samym poprawić ich bezpieczeństwo w ruchu drogowym, zwłaszcza w miejscach o dużej intensywności ruchu pieszych.
  • Ułatwienie pieszej mobilności może zachęcać mieszkańców do częstszego chodzenia, co ma pozytywny wpływ na zdrowie publiczne i jakość życia.
  • Przejścia naziemne eliminują konieczność pokonywania schodów i długich korytarzy, co jest szczególnie korzystne dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową.
  • Wprowadzenie nowych przejść naziemnych może przyczynić się do rewitalizacji przestrzeni miejskich i uczynić je bardziej przyjaznymi dla pieszych, co z kolei może zwiększyć atrakcyjność turystyczną miasta.


Wypadki i kolizje na filmach czytelników



Przeciwnicy zwracają uwagę, że:

  • Przesunięcie ruchu pieszych na poziom ulicy może zwiększyć ryzyko kolizji pieszych z pojazdami, szczególnie w okolicach ruchliwych skrzyżowań.
  • Przejścia naziemne mogą prowadzić do częstszych zatrzymań pojazdów, co może obniżyć płynność ruchu drogowego i zwiększyć czas przejazdu w niektórych częściach miasta.
  • Budowa i utrzymanie przejść naziemnych wiąże się z dodatkowymi kosztami, które mogą obciążyć budżet miejski. Należy również uwzględnić koszty sygnalizacji świetlnej oraz utrzymania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
  • W przypadku wprowadzenia nowych przejść naziemnych niektóre przejścia podziemne mogą stać się mniej użytkowane i w konsekwencji zaniedbane, co może prowadzić do ich degradacji i powstania niebezpiecznych miejsc.
  • Zwiększenie liczby przejść naziemnych może prowadzić do komplikacji w zarządzaniu ruchem pieszych, zwłaszcza w godzinach szczytu, powodując zatłoczenie i ewentualne nieporozumienia między pieszymi a kierowcami.




Inwestycja za 12 mln zł. Budowa przejścia naziemnego przy dworcu PKP w Gdańsku



W ostatnich latach w Gdańsku przeważyły argumenty zwolenników budowy przejść naziemnych. Te powstało już m.in. na wysokości LOT-u, planowana jest także budowa przy Dworcu Głównym PKP w Gdańsku.

Inwestycja będzie kosztować 12 mln zł, a urzędnicy zapowiadają, że nowe przejście dla pieszych przy dworcu to nie tylko wymalowane pasy, to także przejazd rowerowy w obrębie węzła, wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss and ride przy Dworcu Głównym, wydłużenie peronów tramwajowych i stworzenie możliwości wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych. Sam projekt jest tak dostosowany, aby zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej.

Harmonogram robót budowy przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsku Główny przewiduje zakończenie prac do końca 2024 r.
 Harmonogram robót budowy przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsku Główny przewiduje zakończenie prac do końca 2024 r.


To jednak nie jest ostatnie słowo miasta. Sprawdziliśmy bowiem, gdzie już funkcjonują nowe przejścia naziemne (obok tych podziemnych), gdzie planowane jest ich stworzenie, a gdzie piesi nadal będą musieli korzystać z tuneli.

Przejścia podziemne i naziemne w Gdańsku. Te, które są, i te, które będą





  • Przejście podziemne Okopowa - SKM Śródmieście - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Grodzkie - Dworzec PKP - planowana budowa przejścia naziemnego. Inwestycja prowadzona przez DRMG.
  • Przejście podziemne Wały Jagiellońskie - Brama Wyżynna - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Chmielna - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Elbląska - Brama Żuławska - koncepcja opracowywana w ramach przekształcenia układu komunikacyjnego węzła Brama Żuławska oraz rewaloryzacja ulicy Długie Ogrody wraz z bezpośrednim otoczeniem.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Łąkowa - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Okopowa - planowana budowa przejścia naziemnego w ramach zadania budowy pasów rowerowych w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie. Przewidywana jest budowa tylko przejścia przez jedną jezdnię w kierunku Elbląskiej - dojście do przystanku tramwajowego. Druga jezdnia w kierunku Armii Krajowej nie ma miejsca w pasie drogowym na wykonanie chodnika.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Żabi Kruk - planowana budowa przejścia naziemnego w ramach zadania budowy pasów rowerowych w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie.
  • Przejście podziemne Zwycięstwa - GUMed - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Żołnierzy Wyklętych - Obywatelska - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Żołnierzy Wyklętych - Reymonta - nie jest planowana budowa, brak technicznej możliwości. Planuje się dodatkowe przejście dla pieszych przez wlot Żołnierzy Wyklętych w rejonie ul. Srebrniki. Proceduje się to zadanie w ramach umowy 16-kowej.
  • Przejście podziemne 3 Maja - Dworzec PKS - planowane wykonanie przejścia naziemnego.
  • Przejście podziemne Chłopska - Krzywoustego - przejście naziemne obecnie funkcjonuje w rejonie ul. Czerwony Dwór.
  • Przejście podziemne Hynka - Kilińskiego - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Płażyńskiego - Marynarki Polskiej k. N. Port - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Płażyńskiego - Marynarki Polskiej k. Centrum - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Płażyńskiego - stadion - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Rzeczypospolitej - Hynka - planowana budowa - obecnie procedowana inwestycja przez DRMG.
  • Przejście podziemne Rzeczypospolitej - Startowa - planowana budowa, obecnie opracowywany jest projekt budowlany, nie ma terminu realizacji.
  • Przejście podziemne Rzeczypospolitej - Żwirki i Wigury - nie jest planowana budowa (nie ma klarownych planów).
  • Przejście podziemne Wita Stwosza - UG - jest obecnie przejście naziemne.
  • Przejście podziemne Lawendowe Wzgórze - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Wilanowska - przejście w Jarze Wilanowskim. Istnieją przejścia naziemne w ciągu ul. Wilanowskiej.
  • Jest jeszcze tunel pieszy pod Sucharskiego, w ciągu ul. Miałki Szlak - tam wykonanie przejścia naziemnego nie będzie możliwe.




Gdynia i Sopot nie mają planów przekształcania przejść podziemnych w naziemne



Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni ma w utrzymaniu 12 przejść podziemnych.



  • pod ul. Śląską przy ul. Nowogrodzkiej
  • pod ul. Śląską przy ul. Litewskiej
  • pod ul. Morską - przedłużenie tunelu PKP Gdynia Główna
  • pod ul. Morską przy przystanku SKM Gdynia Stocznia
  • pod ul. Morską przy ul. Zakręt do Oksywia
  • pod ul. Wielkopolską przy ul. Spokojnej
  • pod torami PKP - przedłużenie ul. Żwirki i Wigury
  • pod torami PKP - przedłużenie ul. Geskiego
  • pod torami PKP - dojście do ul. Chylońskiej przy przystanku Gdynia Cisowa
  • pod Drogą Gdyńską - przedłużenie tunelu PKP Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • pod Trasą Kwiatkowskiego przy ul. Ściegiennego
  • pod ul. Władysława IV i ul. Świętojańską (Węzeł Wzgórze Św. Maksymiliana)

- Obecnie nie ma w planie przekształcania ich w przejścia naziemne - mówi Agata Grzegorczyk z Urzędu Miasta w Gdyni.
Z kolei przejścia podziemne w Sopocie są zlokalizowane pod:



  • ul. Łokietka na wysokości Ergo Areny, gdzie można również przejść na poziomie jezdni,
  • al. Niepodległości na wysokości skrzyżowania z ulicami Boh. Monte Cassino i 1 Maja,
  • al. Niepodległości na wysokości skrzyżowania z ulicami Krasickiego i Marynarzy.


- Nie planujemy przekształcania tych przejść w przejścia naziemne - mówi Marek Niziołek z UM w Sopocie.

Opinie (360) ponad 20 zablokowanych

  • Brawo dla pani prezydent za konsekwentną walkę z mieszkańcami w autach. (5)

    Przejścia naziemne to większe korki. Jeżeli ktoś narzeka, to niech przeskoczy na rowerek. Brawo!

    • 11 42

    • w nowomowie powinieneś napisać brawo prezydentko. pisząc pani prezydent ubliżasz swojej wybrance.

      • 8 0

    • No nie. Nie brawo. (1)

      Ta kobieta nic nie zrobiła w mieście. Poza tymi przejściami... Poprzednia kadencja, to kontynuacja planów Adamowicza, pół tej pewnie też się na tym skończy. Zanim ona coś ogarnie to już będzie czas się zbierać....

      • 10 4

      • A ty czego oczekujesz?

        Autostrady na szadółki?

        • 0 2

    • Tylko ,że drogi rowerowe też znikają, jedziesz sobie wygodnie i nagle nie ma. Pokaz mi drogi rowerowe w na terenach Starego Miasta, Przedmieście czy Głównego miasta?

      • 3 1

    • Ale pieniądze od kierowców to się chętnie bierze.

      • 2 0

  • Czy w dzisiejszych czasach używanie mózgu to deficyt ???.

    • 31 3

  • Jak głosujecie tak macie

    • 37 1

  • 12 milionów

    żeby przejść przez jezdnię, gdańska miejska mafia działa. Cyrk na kółkach.

    • 43 5

  • Trzeba jasno powiedzieć: tu nie chodzi o pieszych, tu chodzi o spowolnienie samochodów (4)

    Gdańsk jako cel polityki transportowej postawił spowolnienie samochodów że średniej prędkości 32km/h do 25km/h, żeby powolne tramwaje (tylko 17km/h i więcej nie będzie) nie przegrywały z samochodami aż tak bardzo. Oczywiście ubrali to w jakieś ładne słowa ("czas przejazdu tramwajem nie więcej niż o połowę dłuższy niż samochodem") ale wiadomo że chodzi o spowolnienie samochodów a nie o przyspieszenie tramwajów. Dlatego GZDiZ robi co może - przejścia naziemne, czerwona fala, antyzatoki, zwężanie ulic, buspasy, likwidacja zielonych strzałek itp.

    • 65 12

    • Komunistyczne równanie w dół

      Nie potrafią poprawić komunikacji zbiorowej, to chociaż pogorszą indywidualną aby innym nie było lepiej.

      • 28 4

    • Dlatego trzeba blokować takie głupie pomysły.

      My mieszkańcy tu rządzimy a nie politykierzy

      • 9 1

    • niemiec ma hotel i goście muszą mieć wygodniej

      • 0 0

    • Polska zobowiązała się do ograniczenia mobilności indywidualnej

      i dlatego takie absurdy. Do tego likwidacja parkingów, zaraz bedzie strefa czystego transportu i inne wymysły utrudniajace zycie kierowców. Tylko jeszcze wcześniej media musza wmówić ludziom ze to dobre rozwiazanie i nie wszyscy na tym skorzystają.

      • 3 0

  • Zlikwidować przejścia...

    ...i te podziemne i naziemne. Postawić za to mury. Będzie 15-minutowe miasto jak malowanie. Będzie sie czym pochwalić w Davos.

    • 22 8

  • Kilku krzykaczy żąda przejść naziemnych co widać po ankiecie Zdecydowana większość gdańszczan jest przeciwnych tej głupocie. Tutaj demokracja nie działa prezydentowo?

    • 56 10

  • Paranoja w naszym kraju (2)

    Osoby zmotoryzowane nie chcą przejść dla pieszych bo uważają że dłużej jadą nie widząc że i tak przez ogromną ilością samochodów stoją w korkach ale Ci kierowcy kiedy wysiądą z samochodu i mają do pokonania pieszo jakiś dystans wściekają się na przejęcia podziemne, długi cykl czerwonych świateł dla pieszych itd.

    • 20 37

    • Bredzisz Bartusiu. Nie mierz wszystkich swoją miarą.

      • 10 9

    • Komplenie nie rozumiesz co wypisujesz

      Czy osoba, która w danym momencie jest kierowcą to jest kierowcą cały czas? Przecież kierowca będzie za chwilę pieszym, rowerzystą lub innym uczestnikiem ruchu. Tu chodzi o bezpieczeństwo! Po co na siłę ciągnąć pieszych tam gdzie jest kolizyjność z autami? Tym bardziej, że poniżej jest przejście wymyślone w poprzednim stuleciu, które wspaniale funkcjonuje od dziesięcioleci.

      • 5 6

  • Jeszcze tunel wzdłuż Motławy

    Tak jak w Wawie słynnyprzekręt wzdłuż Wisły

    • 12 1

  • Opinia wyróżniona

    Dla mnie jako kierowcy, nie ma problemu. (23)

    Możecie sobie wybudować tyle przejść ile potrzebujecie, ale niech będą to racjonalnie wybrane miejsca. To przy dworcu, to dziwna sprawa bo 100 metrów wcześniej jest już przejście na Hucisko. Trzeba było zrobić to przejście na wysokości KFC...

    • 163 57

    • (1)

      Spokojnie tam zrobią następne. Nie długo to będzie jedno przejście dla pieszych w całym centrum miasta

      • 9 4

      • i bardzo dobrze

        jesteś w centrum miasta, nie na autostradzie. Nikt nie marudzi, że na Szerokiej czy na Podwalu przejścia są co 200m

        • 25 13

    • 100m do huciska? Ciekawe

      • 17 1

    • 100m powiadasz, twój licznik samochodowy ma legalizację? Watpię. "oko" też masz do bani....

      • 17 4

    • 300m

      Od Huciska do planowanego przy dworcu to 300m, nie 100.

      • 18 0

    • Nie wiem dokładnie w którym miejscu ma być to nowe przejście (2)

      Ale od Huciska do Dworca jest co najmniej 300 metrów, to jest co najmniej 5 minut pieszo dla zdrowej osoby. Natomiast trzeba przyznać, że część przejść naprawdę otworzyła miasto, ile razy jadę Podwalem Przedmiejskim i zatrzymuję się owszem na światłach (które i tak były, bo było skrzyżowanie z Chmielną i tak miało światła) to widzę bardzo duże potoki pieszych. A trzeba przyznać, że te tunele w okolicy nie nastrajają do wędrówek.

      • 16 4

      • (1)

        dla zdrowej to 3 min. z prędkością tylko 3,6 km/h czyli spacer.

        • 1 1

        • 3.6 km/h to 60 metrów na minutę

          3 minuty to 180 metrów. Spod dworca do prejścia pod dawnym Żakiem jest 360 metrów, więc okrągłe 6 minut. Plus przejście przez dwie jezdnie plus powrót. Robi się ponad 12 minut. Przy przeciętnej podróżnej prędkości samochodu 35 na godzinę (bez korków, ale ze światłami), te 12 minut to 7 kilometrów. Wyobraźmy teraz sobie, że od Zieleniaka do Bramy Wyżynnej każą jechać samochodem nie prosto, ale cofką do Traugutta, Sobieskiego, Powstańców Warszawskich.
          KAżdy kierowca puknie się w głowę, ale jednocześnie pieszym zaleca się nadłożenie 12 minut.

          • 7 0

    • zostań inwalidą to zrozumiesz (7)

      • 10 7

      • Żeby zrozumieć raktywistów miejskich (3)

        To musi zostać inwalidą umysłowym

        • 11 4

        • może będziesz zdrowy fizycznie do końca życia ale na pewno dopadnie cie starość (1)

          wtedy zobaczysz, że każde 100 metrów ekstra jest ogromnym wysiłkiem

          • 4 1

          • wow zabawna p..zdo życiowa wcześniej ludzie nie byli starzy nieeee

            • 1 2

        • Raktywizm to twoje wypociny

          To jest chore, że miasto jest przedzielone wielopasmową drogą przez ściśle centrum i do tego bez przejść naziemnych. A próby zbudowania odrazy spotykają się z reakcją jak Twoja...

          • 2 1

      • (2)

        A do tej pory inwalidzi drugą stronę ulicy tylko na pocztówkach podziwiali?

        • 7 6

        • Do tej pory odbijali się od niedziałających wind. Albo jechali naokoło na Hucisko. (1)

          • 7 3

          • Strasznie daleko to fakt

            • 0 0

    • To są zupelnie inne szlaki komunkacyjne

      Nikt, kto jest przy dworcu nie pojdzie na Hucisko zeby przejść.
      To jest jak najbardziej sensowne miejsce.
      Bardzuej vezsensu ze taki ruch samochodowy jest w samym centrum.

      • 14 3

    • Przy KFC będzie kolejne

      • 9 1

    • Przy KFC nie byłoby możliwości dojścia na peron tramwajowy bez zabrania po jednym pasie ruchu.

      • 8 1

    • Przy kazdym przystanku tramwajowym powinno byc przejscie dla pieszych a nie tunel (2)

      • 13 12

      • POdoba mnie się ten POmysł :)))))))))))))))))))))))))))))))))))

        • 1 1

      • pójdżmy na kompromis - budujmy kładki nad jezdnią !

        • 2 7

    • Problem w tym że ty nie wiesz ile to 100m

      Jeśli dla ciebie 500m to 100m to jesteś zbyt przywiązany do auta proponuje pochodzić tak w koło ze 3x i myślę że zmienisz zdanie.

      • 13 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane