• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tu miasto będzie wyciągać pieszych "spod ziemi"

Szymon Zięba
2 lipca 2024, godz. 07:00 
Opinie (359)

Przejście tunelem pod ul. Morską w Gdyni. Tu nie ma planów "wyjęcia" przejścia na ziemię.

W Gdańsku piesi są "wyciągani z podziemi". Miasto chce przy dużej części tuneli pod ulicami wybudować naziemne przejścia. Podobnych planów na razie nie ma w Gdyni i w Sopocie. Gdzie w Gdańsku już są, a gdzie powstaną nowe przejścia naziemne? Sprawdziliśmy.





Przejścia naziemne. Wady i zalety



Jesteś zwolennikiem czy przeciwnikiem budowy przejść naziemnych?

Stworzenie przejść naziemnych oprócz istniejących przejść podziemnych w Trójmieście niesie ze sobą zarówno znaczące korzyści, ale też i wyzwania. Ważne jest, aby zrównoważyć te aspekty i wprowadzać zmiany w sposób przemyślany, mając na uwadze długoterminowe cele miejskie oraz potrzeby mieszkańców.

Zwolennicy budowy przejść naziemnych argumentują ich budowę w następujący sposób:

  • Przejścia naziemne są bardziej dostępne dla osób starszych, osób z niepełnosprawnościami oraz rodziców z wózkami dziecięcymi, co przyczynia się do większej inkluzywności w mieście.
  • Dobrze zaprojektowane przejścia naziemne mogą zwiększyć widoczność pieszych i tym samym poprawić ich bezpieczeństwo w ruchu drogowym, zwłaszcza w miejscach o dużej intensywności ruchu pieszych.
  • Ułatwienie pieszej mobilności może zachęcać mieszkańców do częstszego chodzenia, co ma pozytywny wpływ na zdrowie publiczne i jakość życia.
  • Przejścia naziemne eliminują konieczność pokonywania schodów i długich korytarzy, co jest szczególnie korzystne dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową.
  • Wprowadzenie nowych przejść naziemnych może przyczynić się do rewitalizacji przestrzeni miejskich i uczynić je bardziej przyjaznymi dla pieszych, co z kolei może zwiększyć atrakcyjność turystyczną miasta.


Wypadki i kolizje na filmach czytelników



Przeciwnicy zwracają uwagę, że:

  • Przesunięcie ruchu pieszych na poziom ulicy może zwiększyć ryzyko kolizji pieszych z pojazdami, szczególnie w okolicach ruchliwych skrzyżowań.
  • Przejścia naziemne mogą prowadzić do częstszych zatrzymań pojazdów, co może obniżyć płynność ruchu drogowego i zwiększyć czas przejazdu w niektórych częściach miasta.
  • Budowa i utrzymanie przejść naziemnych wiąże się z dodatkowymi kosztami, które mogą obciążyć budżet miejski. Należy również uwzględnić koszty sygnalizacji świetlnej oraz utrzymania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
  • W przypadku wprowadzenia nowych przejść naziemnych niektóre przejścia podziemne mogą stać się mniej użytkowane i w konsekwencji zaniedbane, co może prowadzić do ich degradacji i powstania niebezpiecznych miejsc.
  • Zwiększenie liczby przejść naziemnych może prowadzić do komplikacji w zarządzaniu ruchem pieszych, zwłaszcza w godzinach szczytu, powodując zatłoczenie i ewentualne nieporozumienia między pieszymi a kierowcami.




Inwestycja za 12 mln zł. Budowa przejścia naziemnego przy dworcu PKP w Gdańsku



W ostatnich latach w Gdańsku przeważyły argumenty zwolenników budowy przejść naziemnych. Te powstało już m.in. na wysokości LOT-u, planowana jest także budowa przy Dworcu Głównym PKP w Gdańsku.

Inwestycja będzie kosztować 12 mln zł, a urzędnicy zapowiadają, że nowe przejście dla pieszych przy dworcu to nie tylko wymalowane pasy, to także przejazd rowerowy w obrębie węzła, wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss and ride przy Dworcu Głównym, wydłużenie peronów tramwajowych i stworzenie możliwości wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych. Sam projekt jest tak dostosowany, aby zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej.

Harmonogram robót budowy przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsku Główny przewiduje zakończenie prac do końca 2024 r.
 Harmonogram robót budowy przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsku Główny przewiduje zakończenie prac do końca 2024 r.


To jednak nie jest ostatnie słowo miasta. Sprawdziliśmy bowiem, gdzie już funkcjonują nowe przejścia naziemne (obok tych podziemnych), gdzie planowane jest ich stworzenie, a gdzie piesi nadal będą musieli korzystać z tuneli.

Przejścia podziemne i naziemne w Gdańsku. Te, które są, i te, które będą





  • Przejście podziemne Okopowa - SKM Śródmieście - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Grodzkie - Dworzec PKP - planowana budowa przejścia naziemnego. Inwestycja prowadzona przez DRMG.
  • Przejście podziemne Wały Jagiellońskie - Brama Wyżynna - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Chmielna - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Elbląska - Brama Żuławska - koncepcja opracowywana w ramach przekształcenia układu komunikacyjnego węzła Brama Żuławska oraz rewaloryzacja ulicy Długie Ogrody wraz z bezpośrednim otoczeniem.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Łąkowa - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Okopowa - planowana budowa przejścia naziemnego w ramach zadania budowy pasów rowerowych w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie. Przewidywana jest budowa tylko przejścia przez jedną jezdnię w kierunku Elbląskiej - dojście do przystanku tramwajowego. Druga jezdnia w kierunku Armii Krajowej nie ma miejsca w pasie drogowym na wykonanie chodnika.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Żabi Kruk - planowana budowa przejścia naziemnego w ramach zadania budowy pasów rowerowych w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie.
  • Przejście podziemne Zwycięstwa - GUMed - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Żołnierzy Wyklętych - Obywatelska - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Żołnierzy Wyklętych - Reymonta - nie jest planowana budowa, brak technicznej możliwości. Planuje się dodatkowe przejście dla pieszych przez wlot Żołnierzy Wyklętych w rejonie ul. Srebrniki. Proceduje się to zadanie w ramach umowy 16-kowej.
  • Przejście podziemne 3 Maja - Dworzec PKS - planowane wykonanie przejścia naziemnego.
  • Przejście podziemne Chłopska - Krzywoustego - przejście naziemne obecnie funkcjonuje w rejonie ul. Czerwony Dwór.
  • Przejście podziemne Hynka - Kilińskiego - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Płażyńskiego - Marynarki Polskiej k. N. Port - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Płażyńskiego - Marynarki Polskiej k. Centrum - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Płażyńskiego - stadion - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Rzeczypospolitej - Hynka - planowana budowa - obecnie procedowana inwestycja przez DRMG.
  • Przejście podziemne Rzeczypospolitej - Startowa - planowana budowa, obecnie opracowywany jest projekt budowlany, nie ma terminu realizacji.
  • Przejście podziemne Rzeczypospolitej - Żwirki i Wigury - nie jest planowana budowa (nie ma klarownych planów).
  • Przejście podziemne Wita Stwosza - UG - jest obecnie przejście naziemne.
  • Przejście podziemne Lawendowe Wzgórze - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Wilanowska - przejście w Jarze Wilanowskim. Istnieją przejścia naziemne w ciągu ul. Wilanowskiej.
  • Jest jeszcze tunel pieszy pod Sucharskiego, w ciągu ul. Miałki Szlak - tam wykonanie przejścia naziemnego nie będzie możliwe.




Gdynia i Sopot nie mają planów przekształcania przejść podziemnych w naziemne



Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni ma w utrzymaniu 12 przejść podziemnych.



  • pod ul. Śląską przy ul. Nowogrodzkiej
  • pod ul. Śląską przy ul. Litewskiej
  • pod ul. Morską - przedłużenie tunelu PKP Gdynia Główna
  • pod ul. Morską przy przystanku SKM Gdynia Stocznia
  • pod ul. Morską przy ul. Zakręt do Oksywia
  • pod ul. Wielkopolską przy ul. Spokojnej
  • pod torami PKP - przedłużenie ul. Żwirki i Wigury
  • pod torami PKP - przedłużenie ul. Geskiego
  • pod torami PKP - dojście do ul. Chylońskiej przy przystanku Gdynia Cisowa
  • pod Drogą Gdyńską - przedłużenie tunelu PKP Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • pod Trasą Kwiatkowskiego przy ul. Ściegiennego
  • pod ul. Władysława IV i ul. Świętojańską (Węzeł Wzgórze Św. Maksymiliana)

- Obecnie nie ma w planie przekształcania ich w przejścia naziemne - mówi Agata Grzegorczyk z Urzędu Miasta w Gdyni.
Z kolei przejścia podziemne w Sopocie są zlokalizowane pod:



  • ul. Łokietka na wysokości Ergo Areny, gdzie można również przejść na poziomie jezdni,
  • al. Niepodległości na wysokości skrzyżowania z ulicami Boh. Monte Cassino i 1 Maja,
  • al. Niepodległości na wysokości skrzyżowania z ulicami Krasickiego i Marynarzy.


- Nie planujemy przekształcania tych przejść w przejścia naziemne - mówi Marek Niziołek z UM w Sopocie.

Opinie (359) ponad 20 zablokowanych

  • Ostatnią przejezdną drogę urzędy chcą zakorkować. Nie czas na przewietrzenie urzędów?

    • 19 6

  • (2)

    Pomysł z przejściami naziemnymi i blokowaniem płynności przejazdu pojazdów, to pogarszanie stanu powietrza w miastach. Im dłużej stoi na światłach samochód, tym gorsze powietrze i wiecej CO2

    • 50 10

    • Ty to wiesz, ja to wiem oni pewnie też dla tego to robią

      aby później biadolić że korki, że smog, że potrzebna SCT... a najlepiej zbanować auta - ku chwale Klausa i eko szurów co się przyklejają do asfaltu.

      • 14 2

    • Jakby ci faktycznie zależało na poprawieniu powietrza to byś nie wyjeżdżał samochodem. I kropka.

      • 1 1

  • Przejścia naziemne (2)

    Jak w ty mieście ma być dobrze, wystarczy spojrzeć na komentarze i od razu widać że większość mieszkańców to banda i**otów i taką samą bandę i**otów wybrali na urząd. Powodzenia

    • 11 10

    • (1)

      akurat w tym przypadku zdecydowana większość jest przeciwna przejściom naziemnym

      • 8 3

      • 58% popiera przejścia naziemne

        • 1 0

  • Konieczne są minimum 2 przejścia naziemne na Lotnisku im L. Wałęsy

    Nie będą samolociarze wymuszać chodzenia dookoła taki kawał drogi.

    • 45 2

  • Zastępczy drogi problem, nie ma ważniejszych spraw ? na nic nie ma kasy ale na malowanie pasów miliony są (3)

    I to tam gdzie jest tunel, wariactwo ideologiczne, skansen.

    • 42 9

    • Zapylenie (1)

      Każde zatrzymanie i ruszenie pojazdu ( każdego) powoduje olbrzymi wzrost zapylenia. Zużywają się opony, tarcze, klocki a w spalinowozach sprzęgła. Wszystko w powietrze jest eksportowane

      • 8 0

      • olbrzymi to nie ale faktem jest że pył z klocków lata w powietrzu

        • 1 0

    • ale są jeszcze droższe

      • 0 0

  • Popieram przejścia naziemne (5)

    Tunele nie są dobrą wizytówką Gdańska. Kobiety z dziećmi i osoby starsze wolą normalność.

    • 10 49

    • Normalnoscia sa (1)

      Tunele. Tak jest od lat 60

      • 11 0

      • To wróć do auta bez klimy i wspomagania bo wtedy takie były

        I kartki na paliwo (mi tam starczą bo mieszczę się w 50l miesięcznie).

        • 1 1

    • Jak tu ma być dobrze jak rządzą aktywiści myślący w kategoriach wizytówek i widokówek? Dla nich nie jest ważne to, że Droga Krajowa 91 powstała tam po to, żeby ruch omijał centrum miasta, które jest przeznaczone dla pieszych. Dla nich ważne jest tylko to, że poza centrum miasta istnieje taka droga. To ich kuje w oczy.

      • 4 0

    • Dodać windy i po sprawie.

      • 6 0

    • kobiety z dziećmi i osoby starsze muszą się jakoś dostać na SKM - rozumiem że normalność w tym przypadku polega na zrobieniu przejścia naziemnego przez tory kolejowe?

      • 1 0

  • Chory pomysł chorych ludzi

    • 24 6

  • Moja Pani Prezydent!!!

    Poprzednia kadencja, to nieudolna kontynuacja polityki P. Adamowicza. Obecna kadencja dopiero się zaczyna, ale można śmiało powiedzieć, że zanim moja Pani Prezydent, ruszy z jakimś naprawdę porządnym tematem, to już będzie czas się zwijać (na szczęście) I tak się to będzie teraz kręcić... Ludzie bez wizji i czasu na działanie. Gdyby w Polsce zabronili FB to nikt by nawet nie wiedział co się dzieje u Pani Prezydent...

    • 16 5

  • 30 lat zaniedbań i brak wizji (2)

    Tam nawet można by deptak zrobić. Tylko trzeba było to planować i ruch wyprowadzać z centrum. Każda wiocha dorabia się obwodnic. Tylko nie centrum wiochy gdańskiej.

    • 12 3

    • To nie jest centrum miasta! (1)

      Nawet sama nazwa ulicy Podwale Grodzkie mówi, to teren poza murami miasta, czyli zdecydowanie poza jego centrum.

      • 1 2

      • bo to nie jest miasto ani wiocha

        Wiochy mają obwodnice i tylko mieszkańcy tam wjeżdżają.

        • 0 0

  • Gdańsk zwiększa atrakcyjność dla turystów a

    Malaga i Wenecja walczy o zmniejszenie liczby turystów. Zawsze nie podążyliśmy za zmieniającym się mentalnościowo światem

    • 18 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane