• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tu miasto będzie wyciągać pieszych "spod ziemi"

Szymon Zięba
2 lipca 2024, godz. 07:00 
Opinie (396)

Przejście tunelem pod ul. Morską w Gdyni. Tu nie ma planów "wyjęcia" przejścia na ziemię.

W Gdańsku piesi są "wyciągani z podziemi". Miasto chce przy dużej części tuneli pod ulicami wybudować naziemne przejścia. Podobnych planów na razie nie ma w Gdyni i w Sopocie. Gdzie w Gdańsku już są, a gdzie powstaną nowe przejścia naziemne? Sprawdziliśmy.





Przejścia naziemne. Wady i zalety



Jesteś zwolennikiem czy przeciwnikiem budowy przejść naziemnych?

Stworzenie przejść naziemnych oprócz istniejących przejść podziemnych w Trójmieście niesie ze sobą zarówno znaczące korzyści, ale też i wyzwania. Ważne jest, aby zrównoważyć te aspekty i wprowadzać zmiany w sposób przemyślany, mając na uwadze długoterminowe cele miejskie oraz potrzeby mieszkańców.

Zwolennicy budowy przejść naziemnych argumentują ich budowę w następujący sposób:

  • Przejścia naziemne są bardziej dostępne dla osób starszych, osób z niepełnosprawnościami oraz rodziców z wózkami dziecięcymi, co przyczynia się do większej inkluzywności w mieście.
  • Dobrze zaprojektowane przejścia naziemne mogą zwiększyć widoczność pieszych i tym samym poprawić ich bezpieczeństwo w ruchu drogowym, zwłaszcza w miejscach o dużej intensywności ruchu pieszych.
  • Ułatwienie pieszej mobilności może zachęcać mieszkańców do częstszego chodzenia, co ma pozytywny wpływ na zdrowie publiczne i jakość życia.
  • Przejścia naziemne eliminują konieczność pokonywania schodów i długich korytarzy, co jest szczególnie korzystne dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową.
  • Wprowadzenie nowych przejść naziemnych może przyczynić się do rewitalizacji przestrzeni miejskich i uczynić je bardziej przyjaznymi dla pieszych, co z kolei może zwiększyć atrakcyjność turystyczną miasta.


Wypadki i kolizje na filmach czytelników



Przeciwnicy zwracają uwagę, że:

  • Przesunięcie ruchu pieszych na poziom ulicy może zwiększyć ryzyko kolizji pieszych z pojazdami, szczególnie w okolicach ruchliwych skrzyżowań.
  • Przejścia naziemne mogą prowadzić do częstszych zatrzymań pojazdów, co może obniżyć płynność ruchu drogowego i zwiększyć czas przejazdu w niektórych częściach miasta.
  • Budowa i utrzymanie przejść naziemnych wiąże się z dodatkowymi kosztami, które mogą obciążyć budżet miejski. Należy również uwzględnić koszty sygnalizacji świetlnej oraz utrzymania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
  • W przypadku wprowadzenia nowych przejść naziemnych niektóre przejścia podziemne mogą stać się mniej użytkowane i w konsekwencji zaniedbane, co może prowadzić do ich degradacji i powstania niebezpiecznych miejsc.
  • Zwiększenie liczby przejść naziemnych może prowadzić do komplikacji w zarządzaniu ruchem pieszych, zwłaszcza w godzinach szczytu, powodując zatłoczenie i ewentualne nieporozumienia między pieszymi a kierowcami.




Inwestycja za 12 mln zł. Budowa przejścia naziemnego przy dworcu PKP w Gdańsku



W ostatnich latach w Gdańsku przeważyły argumenty zwolenników budowy przejść naziemnych. Te powstało już m.in. na wysokości LOT-u, planowana jest także budowa przy Dworcu Głównym PKP w Gdańsku.

Inwestycja będzie kosztować 12 mln zł, a urzędnicy zapowiadają, że nowe przejście dla pieszych przy dworcu to nie tylko wymalowane pasy, to także przejazd rowerowy w obrębie węzła, wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss and ride przy Dworcu Głównym, wydłużenie peronów tramwajowych i stworzenie możliwości wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych. Sam projekt jest tak dostosowany, aby zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej.

Harmonogram robót budowy przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsku Główny przewiduje zakończenie prac do końca 2024 r.
 Harmonogram robót budowy przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsku Główny przewiduje zakończenie prac do końca 2024 r.


To jednak nie jest ostatnie słowo miasta. Sprawdziliśmy bowiem, gdzie już funkcjonują nowe przejścia naziemne (obok tych podziemnych), gdzie planowane jest ich stworzenie, a gdzie piesi nadal będą musieli korzystać z tuneli.

Przejścia podziemne i naziemne w Gdańsku. Te, które są, i te, które będą





  • Przejście podziemne Okopowa - SKM Śródmieście - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Grodzkie - Dworzec PKP - planowana budowa przejścia naziemnego. Inwestycja prowadzona przez DRMG.
  • Przejście podziemne Wały Jagiellońskie - Brama Wyżynna - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Chmielna - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Elbląska - Brama Żuławska - koncepcja opracowywana w ramach przekształcenia układu komunikacyjnego węzła Brama Żuławska oraz rewaloryzacja ulicy Długie Ogrody wraz z bezpośrednim otoczeniem.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Łąkowa - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Okopowa - planowana budowa przejścia naziemnego w ramach zadania budowy pasów rowerowych w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie. Przewidywana jest budowa tylko przejścia przez jedną jezdnię w kierunku Elbląskiej - dojście do przystanku tramwajowego. Druga jezdnia w kierunku Armii Krajowej nie ma miejsca w pasie drogowym na wykonanie chodnika.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Żabi Kruk - planowana budowa przejścia naziemnego w ramach zadania budowy pasów rowerowych w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie.
  • Przejście podziemne Zwycięstwa - GUMed - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Żołnierzy Wyklętych - Obywatelska - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Żołnierzy Wyklętych - Reymonta - nie jest planowana budowa, brak technicznej możliwości. Planuje się dodatkowe przejście dla pieszych przez wlot Żołnierzy Wyklętych w rejonie ul. Srebrniki. Proceduje się to zadanie w ramach umowy 16-kowej.
  • Przejście podziemne 3 Maja - Dworzec PKS - planowane wykonanie przejścia naziemnego.
  • Przejście podziemne Chłopska - Krzywoustego - przejście naziemne obecnie funkcjonuje w rejonie ul. Czerwony Dwór.
  • Przejście podziemne Hynka - Kilińskiego - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Płażyńskiego - Marynarki Polskiej k. N. Port - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Płażyńskiego - Marynarki Polskiej k. Centrum - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Płażyńskiego - stadion - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Rzeczypospolitej - Hynka - planowana budowa - obecnie procedowana inwestycja przez DRMG.
  • Przejście podziemne Rzeczypospolitej - Startowa - planowana budowa, obecnie opracowywany jest projekt budowlany, nie ma terminu realizacji.
  • Przejście podziemne Rzeczypospolitej - Żwirki i Wigury - nie jest planowana budowa (nie ma klarownych planów).
  • Przejście podziemne Wita Stwosza - UG - jest obecnie przejście naziemne.
  • Przejście podziemne Lawendowe Wzgórze - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Wilanowska - przejście w Jarze Wilanowskim. Istnieją przejścia naziemne w ciągu ul. Wilanowskiej.
  • Jest jeszcze tunel pieszy pod Sucharskiego, w ciągu ul. Miałki Szlak - tam wykonanie przejścia naziemnego nie będzie możliwe.




Gdynia i Sopot nie mają planów przekształcania przejść podziemnych w naziemne



Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni ma w utrzymaniu 12 przejść podziemnych.



  • pod ul. Śląską przy ul. Nowogrodzkiej
  • pod ul. Śląską przy ul. Litewskiej
  • pod ul. Morską - przedłużenie tunelu PKP Gdynia Główna
  • pod ul. Morską przy przystanku SKM Gdynia Stocznia
  • pod ul. Morską przy ul. Zakręt do Oksywia
  • pod ul. Wielkopolską przy ul. Spokojnej
  • pod torami PKP - przedłużenie ul. Żwirki i Wigury
  • pod torami PKP - przedłużenie ul. Geskiego
  • pod torami PKP - dojście do ul. Chylońskiej przy przystanku Gdynia Cisowa
  • pod Drogą Gdyńską - przedłużenie tunelu PKP Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • pod Trasą Kwiatkowskiego przy ul. Ściegiennego
  • pod ul. Władysława IV i ul. Świętojańską (Węzeł Wzgórze Św. Maksymiliana)

- Obecnie nie ma w planie przekształcania ich w przejścia naziemne - mówi Agata Grzegorczyk z Urzędu Miasta w Gdyni.
Z kolei przejścia podziemne w Sopocie są zlokalizowane pod:



  • ul. Łokietka na wysokości Ergo Areny, gdzie można również przejść na poziomie jezdni,
  • al. Niepodległości na wysokości skrzyżowania z ulicami Boh. Monte Cassino i 1 Maja,
  • al. Niepodległości na wysokości skrzyżowania z ulicami Krasickiego i Marynarzy.


- Nie planujemy przekształcania tych przejść w przejścia naziemne - mówi Marek Niziołek z UM w Sopocie.

Opinie (396) ponad 20 zablokowanych

  • Podwale Przedmiejskie jest koszmarem (1)

    Najbardziej przypomina miejską autostradę. Po 3 pasy w każdym kierunku, a dla pieszych i rowerzystów tylko wąski chodniczek zastawiony przez parkujące samochody i w kiepskim stanie technicznym. Tam przyda się DDR i chodnik z prawdziwego zdarzenia

    • 4 6

    • Zgadza się. Najbardziej szkokuje zobaczenie na starych zdjęciach, jak urokliwie wyglądała Wyspa Spichrzów i ta okolica przed wytyczyniem tej trasy.

      • 0 0

  • Haha przecież w Gdyni głównej to jest dojście na perony weźcie się już zamknijcie czuby z tymi naziemnymi przejściami bo nie wszędzie one mają jakikolwiek sens

    • 5 0

  • Mobilna Gdynia (1)

    Nie macie tutaj nic do powiedzenia ludziom odnośnie odwróconej piramidy transportowej? Tak się wasz pracownik mądrzy w czasie pracy na Facebooku Rowerowej Gdyni odnośnie Witomina... No i kiedy przejścia naziemne w Gdyni? To jest ta polityka mobilności i realizacja strategii rowerowej? Pan profesor od dostępności tez nie ma nic do przekazania?

    • 0 4

    • Spokojnie

      Pomysłowa klika Wojtka dostała czerwoną kartkę, pani prezydentka się chyba musi dobrze zastanowić, czy warto kontynuować walkę z połową mieszkańców miasta.

      • 0 0

  • Mam takiego pomysła, żeby przejścia podziemne zamienić na zbiorniki retencyjne na deszczówkę.

    • 3 2

  • a może ci wspaniali inaczej decydenci sami powinni zejść pod ziemię i zostawić przejścia. A może je zasypać - najlepiej CO2.

    • 3 0

  • Semiontyka (1)

    "Spod ziemi " i "z podziemi" to dwa różne znaczenia;)

    • 7 0

    • Raczej semantyka:)

      • 1 0

  • Argumenty

    A dlaczego w argumentach przeciw nikt nie wpisał że jako pieszy też musze stać 30-60s na światłach? Do tunelu wchodzę z marszu bez zatrzymywania się.

    • 13 2

  • i**otyzm do kwadratu... (2)

    Ile pieniędzy zainwestowano w windy, żeby nikogo nie wykluczać z przejść podziemnych?!
    Ponadto ostatnie artykuły w tym portalu pokazały ile osób chroni się w przejściu podziemnym przed upałem lub deszczem.
    Możliwości zrobienia niewielkich zakupów nie wspominając.
    Czy ktoś wreszcie zatrzyma tę postępującą dewastację miasta i otwartą wojnę z kierowcami?

    • 16 6

    • (1)

      Masz rację, i**otyzm do kwadratu. Może lepiej to zrozumiesz jak złamiesz nogę i będziesz musiał się przedostać na drugą stronę takiej ulicy a winda okaże się nieczynna.

      • 0 5

      • No to teraz błysnąłeś!

        Nie zdziwię się, jeśli jesteś z ZDiZ albo świty p. Aleksandry.
        Jakbyś umiał zarządzać miastem, to byś za każde zgłoszenie niedziałającej windy egzekwował takie kary, że by nikomu do głowy nie przyszło, żeby mogła nie działać. To raz. A dwa, już widzę jak na jednej zmianie świateł przebiegasz ze złamaną nogą przez kilkupasową jezdnię. Powodzenia! A trzy - może zamiast życzyć komuś połamania nóg, lepiej byś zapytał osób niepełnosprawnych jak sobie w takich sytuacjach radzą i czego Im najbardziej potrzeba. Cztery z kolei to fakt, że podłożem tych wszystkich i**otycznych decyzji o przejściach wcale nie jest troska o dobro pieszych, tylko ślepe zachłyśnięcie się nowinkami z Zachodu i ich bezrefleksyjnie zaszczepianie na nasz grunt, celem ograniczenia ruchu samochodowego i nachalnej promocji niefunkcjonalnej i niewydolnej komunikacji miejskiej. Rusz głową. Myślenie nie boli.

        • 2 0

  • Sopot

    W sopocie na Niepodległości na wysokości Goyki by się przydało przejście podziemne.

    • 4 1

  • Podziwiam inwencję autora tekstu, (1)

    Niezwykłe fikołki i akrobacje trzeba było zrobić, żeby z jedynego sensownego punktu "za" czyli ułatwień w poruszaniu się dla niektórych zrobić aż 5 puktów!

    • 12 3

    • Jeszcze bym dodał argument

      Ten drugi argument może nieco naciągany, ale z pozostałymi się w pełni zgadzam. Dodałbym nawet jeszcze, że wprowadzenie świateł ogranicza zapędy piratów w samochodach do przekraczania prędkości i w efekcie spada natężenie hałasu w całej okolicy. Mieszkam obok tunelu w ciągu Łąkowej w Gdańsku i naprawdę od czasu uruchomienia przejścia po pasach żyje się tu lepiej, a i samochodów które wbijają się w latarnie bo wpadły w poślizg na zakręcie dużo mniej.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane