• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tu miasto będzie wyciągać pieszych "spod ziemi"

Szymon Zięba
2 lipca 2024, godz. 07:00 
Opinie (396)

Przejście tunelem pod ul. Morską w Gdyni. Tu nie ma planów "wyjęcia" przejścia na ziemię.

W Gdańsku piesi są "wyciągani z podziemi". Miasto chce przy dużej części tuneli pod ulicami wybudować naziemne przejścia. Podobnych planów na razie nie ma w Gdyni i w Sopocie. Gdzie w Gdańsku już są, a gdzie powstaną nowe przejścia naziemne? Sprawdziliśmy.





Przejścia naziemne. Wady i zalety



Jesteś zwolennikiem czy przeciwnikiem budowy przejść naziemnych?

Stworzenie przejść naziemnych oprócz istniejących przejść podziemnych w Trójmieście niesie ze sobą zarówno znaczące korzyści, ale też i wyzwania. Ważne jest, aby zrównoważyć te aspekty i wprowadzać zmiany w sposób przemyślany, mając na uwadze długoterminowe cele miejskie oraz potrzeby mieszkańców.

Zwolennicy budowy przejść naziemnych argumentują ich budowę w następujący sposób:

  • Przejścia naziemne są bardziej dostępne dla osób starszych, osób z niepełnosprawnościami oraz rodziców z wózkami dziecięcymi, co przyczynia się do większej inkluzywności w mieście.
  • Dobrze zaprojektowane przejścia naziemne mogą zwiększyć widoczność pieszych i tym samym poprawić ich bezpieczeństwo w ruchu drogowym, zwłaszcza w miejscach o dużej intensywności ruchu pieszych.
  • Ułatwienie pieszej mobilności może zachęcać mieszkańców do częstszego chodzenia, co ma pozytywny wpływ na zdrowie publiczne i jakość życia.
  • Przejścia naziemne eliminują konieczność pokonywania schodów i długich korytarzy, co jest szczególnie korzystne dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową.
  • Wprowadzenie nowych przejść naziemnych może przyczynić się do rewitalizacji przestrzeni miejskich i uczynić je bardziej przyjaznymi dla pieszych, co z kolei może zwiększyć atrakcyjność turystyczną miasta.


Wypadki i kolizje na filmach czytelników



Przeciwnicy zwracają uwagę, że:

  • Przesunięcie ruchu pieszych na poziom ulicy może zwiększyć ryzyko kolizji pieszych z pojazdami, szczególnie w okolicach ruchliwych skrzyżowań.
  • Przejścia naziemne mogą prowadzić do częstszych zatrzymań pojazdów, co może obniżyć płynność ruchu drogowego i zwiększyć czas przejazdu w niektórych częściach miasta.
  • Budowa i utrzymanie przejść naziemnych wiąże się z dodatkowymi kosztami, które mogą obciążyć budżet miejski. Należy również uwzględnić koszty sygnalizacji świetlnej oraz utrzymania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
  • W przypadku wprowadzenia nowych przejść naziemnych niektóre przejścia podziemne mogą stać się mniej użytkowane i w konsekwencji zaniedbane, co może prowadzić do ich degradacji i powstania niebezpiecznych miejsc.
  • Zwiększenie liczby przejść naziemnych może prowadzić do komplikacji w zarządzaniu ruchem pieszych, zwłaszcza w godzinach szczytu, powodując zatłoczenie i ewentualne nieporozumienia między pieszymi a kierowcami.




Inwestycja za 12 mln zł. Budowa przejścia naziemnego przy dworcu PKP w Gdańsku



W ostatnich latach w Gdańsku przeważyły argumenty zwolenników budowy przejść naziemnych. Te powstało już m.in. na wysokości LOT-u, planowana jest także budowa przy Dworcu Głównym PKP w Gdańsku.

Inwestycja będzie kosztować 12 mln zł, a urzędnicy zapowiadają, że nowe przejście dla pieszych przy dworcu to nie tylko wymalowane pasy, to także przejazd rowerowy w obrębie węzła, wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss and ride przy Dworcu Głównym, wydłużenie peronów tramwajowych i stworzenie możliwości wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych. Sam projekt jest tak dostosowany, aby zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej.

Harmonogram robót budowy przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsku Główny przewiduje zakończenie prac do końca 2024 r.
 Harmonogram robót budowy przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsku Główny przewiduje zakończenie prac do końca 2024 r.


To jednak nie jest ostatnie słowo miasta. Sprawdziliśmy bowiem, gdzie już funkcjonują nowe przejścia naziemne (obok tych podziemnych), gdzie planowane jest ich stworzenie, a gdzie piesi nadal będą musieli korzystać z tuneli.

Przejścia podziemne i naziemne w Gdańsku. Te, które są, i te, które będą





  • Przejście podziemne Okopowa - SKM Śródmieście - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Grodzkie - Dworzec PKP - planowana budowa przejścia naziemnego. Inwestycja prowadzona przez DRMG.
  • Przejście podziemne Wały Jagiellońskie - Brama Wyżynna - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Chmielna - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Elbląska - Brama Żuławska - koncepcja opracowywana w ramach przekształcenia układu komunikacyjnego węzła Brama Żuławska oraz rewaloryzacja ulicy Długie Ogrody wraz z bezpośrednim otoczeniem.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Łąkowa - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Okopowa - planowana budowa przejścia naziemnego w ramach zadania budowy pasów rowerowych w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie. Przewidywana jest budowa tylko przejścia przez jedną jezdnię w kierunku Elbląskiej - dojście do przystanku tramwajowego. Druga jezdnia w kierunku Armii Krajowej nie ma miejsca w pasie drogowym na wykonanie chodnika.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Żabi Kruk - planowana budowa przejścia naziemnego w ramach zadania budowy pasów rowerowych w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie.
  • Przejście podziemne Zwycięstwa - GUMed - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Żołnierzy Wyklętych - Obywatelska - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Żołnierzy Wyklętych - Reymonta - nie jest planowana budowa, brak technicznej możliwości. Planuje się dodatkowe przejście dla pieszych przez wlot Żołnierzy Wyklętych w rejonie ul. Srebrniki. Proceduje się to zadanie w ramach umowy 16-kowej.
  • Przejście podziemne 3 Maja - Dworzec PKS - planowane wykonanie przejścia naziemnego.
  • Przejście podziemne Chłopska - Krzywoustego - przejście naziemne obecnie funkcjonuje w rejonie ul. Czerwony Dwór.
  • Przejście podziemne Hynka - Kilińskiego - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Płażyńskiego - Marynarki Polskiej k. N. Port - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Płażyńskiego - Marynarki Polskiej k. Centrum - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Płażyńskiego - stadion - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Rzeczypospolitej - Hynka - planowana budowa - obecnie procedowana inwestycja przez DRMG.
  • Przejście podziemne Rzeczypospolitej - Startowa - planowana budowa, obecnie opracowywany jest projekt budowlany, nie ma terminu realizacji.
  • Przejście podziemne Rzeczypospolitej - Żwirki i Wigury - nie jest planowana budowa (nie ma klarownych planów).
  • Przejście podziemne Wita Stwosza - UG - jest obecnie przejście naziemne.
  • Przejście podziemne Lawendowe Wzgórze - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Wilanowska - przejście w Jarze Wilanowskim. Istnieją przejścia naziemne w ciągu ul. Wilanowskiej.
  • Jest jeszcze tunel pieszy pod Sucharskiego, w ciągu ul. Miałki Szlak - tam wykonanie przejścia naziemnego nie będzie możliwe.




Gdynia i Sopot nie mają planów przekształcania przejść podziemnych w naziemne



Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni ma w utrzymaniu 12 przejść podziemnych.



  • pod ul. Śląską przy ul. Nowogrodzkiej
  • pod ul. Śląską przy ul. Litewskiej
  • pod ul. Morską - przedłużenie tunelu PKP Gdynia Główna
  • pod ul. Morską przy przystanku SKM Gdynia Stocznia
  • pod ul. Morską przy ul. Zakręt do Oksywia
  • pod ul. Wielkopolską przy ul. Spokojnej
  • pod torami PKP - przedłużenie ul. Żwirki i Wigury
  • pod torami PKP - przedłużenie ul. Geskiego
  • pod torami PKP - dojście do ul. Chylońskiej przy przystanku Gdynia Cisowa
  • pod Drogą Gdyńską - przedłużenie tunelu PKP Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • pod Trasą Kwiatkowskiego przy ul. Ściegiennego
  • pod ul. Władysława IV i ul. Świętojańską (Węzeł Wzgórze Św. Maksymiliana)

- Obecnie nie ma w planie przekształcania ich w przejścia naziemne - mówi Agata Grzegorczyk z Urzędu Miasta w Gdyni.
Z kolei przejścia podziemne w Sopocie są zlokalizowane pod:



  • ul. Łokietka na wysokości Ergo Areny, gdzie można również przejść na poziomie jezdni,
  • al. Niepodległości na wysokości skrzyżowania z ulicami Boh. Monte Cassino i 1 Maja,
  • al. Niepodległości na wysokości skrzyżowania z ulicami Krasickiego i Marynarzy.


- Nie planujemy przekształcania tych przejść w przejścia naziemne - mówi Marek Niziołek z UM w Sopocie.

Opinie (396) ponad 20 zablokowanych

  • Weganie, zwolennicy elektryków (4)

    ideowcy. Człowieki patrzący przez swój wyimaginowany pryzmat patrzenia na świat próbują narzucić większości swoje racje, biadoląc o inkluzywności. Czy naprawdę pokonanie kilku stopni dół / góra jest aż takim problemem?
    Rozumiem argument dla niepełnosprawnych ale znajdzie się rozwiązanie.
    Matki z wózkami ? Zrównajmy na jeden poziom miasta aby podjazdów nie było.
    No tak zostały dzieci wpatrzone w telefon, mogą spaść ze schodów.......

    • 14 5

    • (3)

      Ludzie są leniwi czego nie rozumiesz, tyły im rosną coraz większe od nic nie robienia, nogi zaczynają boleć po przejściu 500m, więc jakim cudem oczekujesz by mieli siłę wejść i zejść do tunelu. To już przekracza ich możliwości. Wszystko muszą mieć podstawione pod nos, coraz więcej udogodnień, nie potrafią zrobić nic na co trzeba trochę wysiłku włożyć. Im się po prostu należy za samo istnienie

      • 6 2

      • (2)

        I pisze to koleś, który do lidla 100 m od domu musi pojechać swoim autkiem.

        • 2 1

        • (1)

          Skąd wiesz

          • 0 1

          • Z tego samego źródła, z którego swoje rewelacje czerpie autor powyżej (o pieszych, których bolą nogi po przejściu 500 metrów).

            • 2 0

  • Różnie to bywa

    Jeśli ruch pieszy jest mały a przejście podziemne jest wygodne, oświetlone i bezpieczne to nie widzę problemów by zostawić je w niektórych miejscach. Problem w tym, że zazwyczaj spore grupy pieszych muszą wspinać się po bardzo zniszczonych i stromych schodach nadrabiając zupełnie bez sensu duże odległości. Tunele ze Śląskiej powinny np zupełnie zniknąć. Tu mieszkają ludzie i ich wygoda jest najważniejsza. Nie może być tak, że centrum miasta przecina i odcina droga szybkiego ruchu, po której kierowcy gnają całą dobę po 100km/h a lokalni mieszkańcy muszą uciekać pod ziemię by móc wyjść z domu. Uspokoić ruch i wymalować pasy, Nie podoba się coś - jedź obwodnicą.

    • 1 7

  • (2)

    Hola hola, niedawno wydali nasze pieniądze na remont tuneli. Żądam zwrotu mojej części kwoty która została na ten cel wydana. Niech to będzie i grosz, ale ma wrócić do mojej kieszeni. Pieniądze w budżecie nie są pieniędzmi urzędników więc nie mają prawa dysponować nimi jak oni sami chcą

    • 12 1

    • hahahah hihih hohoho sie z choinki urwałes ?Urzednicy moga robic co chca z kasa jak beda chcieli to dokupia jeszce 10 rydwanów (1)

      • 2 1

      • Urzędnik się odezwał?

        • 0 0

  • Demokracja

    Przy wyborach jest CACY. Przy takich decyzjach, które mają wpływ na wszystkich je BE. Problem jest taki, że na grupie 700 osób - proporcje to 30% za i 70% przeciw. Zakładam, że w referendum, czy głosowaniu online, jak przy BO będzie podobnie. Dlaczego w BO pytacie o domki dla kotów, gry terenowe (nie mam nic przeciwko), a nie zapytacie o przejścia dla pieszych? Nie da się? Otóż da się, ale tego nie chcecie. Wynikiem takich właśnie zmian, będzie wyprowadzka jakiegoś % mieszkańców (odpłyną podatki do Kolbud, Żukowa itp.) i martwe centrum nie służące mieszkańcom, a turystom. Tylko ciekawe, kto do tego centrum będzie jeździł np. zimą, gdy turystów brak.

    • 7 1

  • Węgorzewo i Kętrzyn zaczeły sie udzielać. (3)

    w końcu dotarli do miasta i ktoś teraz im ogranicza mozliwość jeżdzenia na pełnej prędkości samochodami. Bo jakże to tak ? Oni u sibie jezdzili rowerami i chodzili na piechote, to teraz jak kupili samochód to odbieraja im ich prawa. Helloł ....dotarliście do miast ,żyjecie jak miastowi. Rowery, spacery a nie 100 m do piekarni po bułki samochodem.

    • 4 10

    • Właśnie wyszło z ciebie to co najgorsze

      Po pierwsze, to jak segregujesz mieszkańców w imię swojego zdania na ten temat, świadczy wyłącznie o tobie.
      Po drugie, to czy ktoś jest z Węgorzewa, Pruszcza nie ma żadnego znaczenia, płaci podatki, jest mieszkańcem Gdańska (a płaci tak, czy siak mieszkając, wynajmując, kupując, jeżdżąc).
      Po trzecie, Gdańsk ma fatalną komunikację miejską i to nie wina ludzi, że do dojazdów (pracy, szkoły, czy zakupów) używają samochodów. To wina miasta i urzędników, że zbiokumu nie rozwijają i nie planują na 10-20 lat do przodu.
      Po czwarte, nikt przy zdrowych zmysłach nie jeździ do piekarni, 100 m samochodem. Gdybyś wykazał minimum inteligencji i prześledził analizy ruchu w Gdańsku, to zobaczyłbyś, coś odmiennego.

      • 4 0

    • Rowerami to się właśnie na wsi do GS po bułki jeździło.

      • 2 0

    • odezwał się mieszkaniec co zamiast nad morze to pcha się autem nad jeziora mazurskie.

      • 2 0

  • Żadna ideologia nie jest dobra.

    Naćpanie przejść dla pieszych co 100 metrów tylko pogorszy sytuację na jezdni, nie poprawiając zbyt mocno komfortu pieszych.
    W miastach dawanych za przykład przede wszystkim zmniejszono natężenie ruchu samochodowego, a dopiero potem poprawiano komfort ruchu pieszego. U nas zaś wygląda to tak, jak gdyby mnożeniem voonerfów i przejść naziemnych chciano obrzydzić kierowcom jeżdżenie samochodami.

    • 7 2

  • Brawo za decyzje, nareszcie miasto dla ludzi nie dla aut (4)

    Gdyby ankiete podzielic na miastowych i ludzi z okolicznych wiosek to wyniki bylyby jednoznaczne. Ludzie w miescie nie chca tych tysiecy aut codziennie przyjezdzajacych z okolicznych wiosek. Chca przejsc naziemnych, czystego powietrza, mniej halasu. Nie chcemy autostrad w naszym miescie!

    Niech ci ktorzy sie wyprowadzili z miasta dojezdzaja kolejka i tramwajami. Miasto dla ludzi !

    • 6 10

    • Srebrniki 17, 80-282 Gdańsk (2)

      Tam ci pomogą, proszę skorzystaj

      • 4 3

      • (1)

        Jak dokładnie znasz adres. Niedawno cię wypuścili?

        • 1 2

        • Niee

          Poprostu czasem odwożę tam takich jak ty

          • 0 0

    • Miasto dla ludzi, nie dla rowerów!

      • 3 1

  • Najlepiej byłoby przy dworcu przenieść ruch samochodowy pod ziemię.

    Mnożenie miejsc zwiększających tylko korki w centrum to jakiś id.iotyzm.

    • 8 0

  • Zrobić przejścia naziemne przez obwodnicę

    chociażby na wysokości Karczemek, przy CH Auchan.

    Bez sygnalizacji świetlnej.

    • 12 0

  • Trójmiasto a w szczegulnosci gdańsk jest wylegarnia piratów drogowych dlatego buraczki z blachosmrodów sie juz zaplułyi glupota (2)

    Słychac wycie znakomicie!! Zacznijcie sie przyzwyczajac do bycia pieszym bo juz w tym roku wprowadza strefy czystego transportu .strefy wolne od spalin i podatki od trucia splinami !!
    Nie bedzie was stac na jazdy tym szrotem co obecnie macie i bedziecie musieli zostac pieszym lub korzystac z rowery czy komunikacji. A elektryków nie kupicie

    • 3 11

    • Ty naprawdę powinieneś wybrać się na wakacje do Tworek. Ile w tobie nienawiści do drugiego człowieka tylko dlatego że ten jeździ samochodem. To nie jest normalne pieniaczu.

      • 2 0

    • Raktywiszcza są niby bardzo inkluzywne

      Ale takich wyzwisk jak z tamtej strony to gdzie indziej w sieci nie spotykam.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane