• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tu miasto będzie wyciągać pieszych "spod ziemi"

Szymon Zięba
2 lipca 2024, godz. 07:00 
Opinie (386)

Przejście tunelem pod ul. Morską w Gdyni. Tu nie ma planów "wyjęcia" przejścia na ziemię.

W Gdańsku piesi są "wyciągani z podziemi". Miasto chce przy dużej części tuneli pod ulicami wybudować naziemne przejścia. Podobnych planów na razie nie ma w Gdyni i w Sopocie. Gdzie w Gdańsku już są, a gdzie powstaną nowe przejścia naziemne? Sprawdziliśmy.





Przejścia naziemne. Wady i zalety



Jesteś zwolennikiem czy przeciwnikiem budowy przejść naziemnych?

Stworzenie przejść naziemnych oprócz istniejących przejść podziemnych w Trójmieście niesie ze sobą zarówno znaczące korzyści, ale też i wyzwania. Ważne jest, aby zrównoważyć te aspekty i wprowadzać zmiany w sposób przemyślany, mając na uwadze długoterminowe cele miejskie oraz potrzeby mieszkańców.

Zwolennicy budowy przejść naziemnych argumentują ich budowę w następujący sposób:

  • Przejścia naziemne są bardziej dostępne dla osób starszych, osób z niepełnosprawnościami oraz rodziców z wózkami dziecięcymi, co przyczynia się do większej inkluzywności w mieście.
  • Dobrze zaprojektowane przejścia naziemne mogą zwiększyć widoczność pieszych i tym samym poprawić ich bezpieczeństwo w ruchu drogowym, zwłaszcza w miejscach o dużej intensywności ruchu pieszych.
  • Ułatwienie pieszej mobilności może zachęcać mieszkańców do częstszego chodzenia, co ma pozytywny wpływ na zdrowie publiczne i jakość życia.
  • Przejścia naziemne eliminują konieczność pokonywania schodów i długich korytarzy, co jest szczególnie korzystne dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową.
  • Wprowadzenie nowych przejść naziemnych może przyczynić się do rewitalizacji przestrzeni miejskich i uczynić je bardziej przyjaznymi dla pieszych, co z kolei może zwiększyć atrakcyjność turystyczną miasta.


Wypadki i kolizje na filmach czytelników



Przeciwnicy zwracają uwagę, że:

  • Przesunięcie ruchu pieszych na poziom ulicy może zwiększyć ryzyko kolizji pieszych z pojazdami, szczególnie w okolicach ruchliwych skrzyżowań.
  • Przejścia naziemne mogą prowadzić do częstszych zatrzymań pojazdów, co może obniżyć płynność ruchu drogowego i zwiększyć czas przejazdu w niektórych częściach miasta.
  • Budowa i utrzymanie przejść naziemnych wiąże się z dodatkowymi kosztami, które mogą obciążyć budżet miejski. Należy również uwzględnić koszty sygnalizacji świetlnej oraz utrzymania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
  • W przypadku wprowadzenia nowych przejść naziemnych niektóre przejścia podziemne mogą stać się mniej użytkowane i w konsekwencji zaniedbane, co może prowadzić do ich degradacji i powstania niebezpiecznych miejsc.
  • Zwiększenie liczby przejść naziemnych może prowadzić do komplikacji w zarządzaniu ruchem pieszych, zwłaszcza w godzinach szczytu, powodując zatłoczenie i ewentualne nieporozumienia między pieszymi a kierowcami.




Inwestycja za 12 mln zł. Budowa przejścia naziemnego przy dworcu PKP w Gdańsku



W ostatnich latach w Gdańsku przeważyły argumenty zwolenników budowy przejść naziemnych. Te powstało już m.in. na wysokości LOT-u, planowana jest także budowa przy Dworcu Głównym PKP w Gdańsku.

Inwestycja będzie kosztować 12 mln zł, a urzędnicy zapowiadają, że nowe przejście dla pieszych przy dworcu to nie tylko wymalowane pasy, to także przejazd rowerowy w obrębie węzła, wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss and ride przy Dworcu Głównym, wydłużenie peronów tramwajowych i stworzenie możliwości wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych. Sam projekt jest tak dostosowany, aby zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej.

Harmonogram robót budowy przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsku Główny przewiduje zakończenie prac do końca 2024 r.
 Harmonogram robót budowy przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsku Główny przewiduje zakończenie prac do końca 2024 r.


To jednak nie jest ostatnie słowo miasta. Sprawdziliśmy bowiem, gdzie już funkcjonują nowe przejścia naziemne (obok tych podziemnych), gdzie planowane jest ich stworzenie, a gdzie piesi nadal będą musieli korzystać z tuneli.

Przejścia podziemne i naziemne w Gdańsku. Te, które są, i te, które będą





  • Przejście podziemne Okopowa - SKM Śródmieście - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Grodzkie - Dworzec PKP - planowana budowa przejścia naziemnego. Inwestycja prowadzona przez DRMG.
  • Przejście podziemne Wały Jagiellońskie - Brama Wyżynna - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Chmielna - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Elbląska - Brama Żuławska - koncepcja opracowywana w ramach przekształcenia układu komunikacyjnego węzła Brama Żuławska oraz rewaloryzacja ulicy Długie Ogrody wraz z bezpośrednim otoczeniem.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Łąkowa - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Okopowa - planowana budowa przejścia naziemnego w ramach zadania budowy pasów rowerowych w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie. Przewidywana jest budowa tylko przejścia przez jedną jezdnię w kierunku Elbląskiej - dojście do przystanku tramwajowego. Druga jezdnia w kierunku Armii Krajowej nie ma miejsca w pasie drogowym na wykonanie chodnika.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Żabi Kruk - planowana budowa przejścia naziemnego w ramach zadania budowy pasów rowerowych w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie.
  • Przejście podziemne Zwycięstwa - GUMed - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Żołnierzy Wyklętych - Obywatelska - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Żołnierzy Wyklętych - Reymonta - nie jest planowana budowa, brak technicznej możliwości. Planuje się dodatkowe przejście dla pieszych przez wlot Żołnierzy Wyklętych w rejonie ul. Srebrniki. Proceduje się to zadanie w ramach umowy 16-kowej.
  • Przejście podziemne 3 Maja - Dworzec PKS - planowane wykonanie przejścia naziemnego.
  • Przejście podziemne Chłopska - Krzywoustego - przejście naziemne obecnie funkcjonuje w rejonie ul. Czerwony Dwór.
  • Przejście podziemne Hynka - Kilińskiego - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Płażyńskiego - Marynarki Polskiej k. N. Port - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Płażyńskiego - Marynarki Polskiej k. Centrum - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Płażyńskiego - stadion - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Rzeczypospolitej - Hynka - planowana budowa - obecnie procedowana inwestycja przez DRMG.
  • Przejście podziemne Rzeczypospolitej - Startowa - planowana budowa, obecnie opracowywany jest projekt budowlany, nie ma terminu realizacji.
  • Przejście podziemne Rzeczypospolitej - Żwirki i Wigury - nie jest planowana budowa (nie ma klarownych planów).
  • Przejście podziemne Wita Stwosza - UG - jest obecnie przejście naziemne.
  • Przejście podziemne Lawendowe Wzgórze - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Wilanowska - przejście w Jarze Wilanowskim. Istnieją przejścia naziemne w ciągu ul. Wilanowskiej.
  • Jest jeszcze tunel pieszy pod Sucharskiego, w ciągu ul. Miałki Szlak - tam wykonanie przejścia naziemnego nie będzie możliwe.




Gdynia i Sopot nie mają planów przekształcania przejść podziemnych w naziemne



Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni ma w utrzymaniu 12 przejść podziemnych.



  • pod ul. Śląską przy ul. Nowogrodzkiej
  • pod ul. Śląską przy ul. Litewskiej
  • pod ul. Morską - przedłużenie tunelu PKP Gdynia Główna
  • pod ul. Morską przy przystanku SKM Gdynia Stocznia
  • pod ul. Morską przy ul. Zakręt do Oksywia
  • pod ul. Wielkopolską przy ul. Spokojnej
  • pod torami PKP - przedłużenie ul. Żwirki i Wigury
  • pod torami PKP - przedłużenie ul. Geskiego
  • pod torami PKP - dojście do ul. Chylońskiej przy przystanku Gdynia Cisowa
  • pod Drogą Gdyńską - przedłużenie tunelu PKP Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • pod Trasą Kwiatkowskiego przy ul. Ściegiennego
  • pod ul. Władysława IV i ul. Świętojańską (Węzeł Wzgórze Św. Maksymiliana)

- Obecnie nie ma w planie przekształcania ich w przejścia naziemne - mówi Agata Grzegorczyk z Urzędu Miasta w Gdyni.
Z kolei przejścia podziemne w Sopocie są zlokalizowane pod:



  • ul. Łokietka na wysokości Ergo Areny, gdzie można również przejść na poziomie jezdni,
  • al. Niepodległości na wysokości skrzyżowania z ulicami Boh. Monte Cassino i 1 Maja,
  • al. Niepodległości na wysokości skrzyżowania z ulicami Krasickiego i Marynarzy.


- Nie planujemy przekształcania tych przejść w przejścia naziemne - mówi Marek Niziołek z UM w Sopocie.

Opinie (386) ponad 20 zablokowanych

  • A może lepsze byłoby chodniki ruchome, takie jak np są w galeriach?

    • 3 3

  • ocena negatywna - brak alternatywy

    W Gdańsku władze miasta zawsze podejmuja jednokierunkowe decyzje - zróbmy przejścia dla pieszych - kierowcy będa mieli przerabane bo wydłuży to czas jazdy. Przesiadźcie sięna komunikację, która funkcjonuje mega kiepsko i nie jest zadna alternatywą dla aut. zróbmy ścieżki rowerowe - zabierzmy pas ruchu kierowcom po co mają się szybciej przemieszczać, a potem nagle wszyscy się budza no są korki, co mogło pójść nie tak - proste, brak logicznego myslenia. Jeśli tworzone sę przejscia naziemne czemu nie przebudować by ruch pojazdów schowac pod ziemią - byłoby bezkolizyjnie szybko i skorzyscią dla wszystkich. Niestety władze Gdańska nie potrafia mysleć przyszłościowe, wiele inwestycji jest bez pomysłu, bez logiki - ogólnie bez sensu. Ciekawe kiedy zacznie się budowa nowej świętokrzyskiej (hahahaha) bo w ropedzie sprzedaży gruntów chyba zabrakło juz miejsca na tą inwestycję a planowana PKM (niczym mityczne złote runo) nie rozwiąże problemów ani dziś ani za 5 lat. Zresztą za 7 lat tez nie powstanie, a jak juz kiedys uda się ta inwestycję zrobić to pewnie przewidziana jest na wolumeny dzisiejsze a nie te za lat 10 - pozdrawiam

    • 14 2

  • 12 milionów (1)

    Za przebudowę przejścia w Gdańsku Głównym. Czytałem co planują zrobić, ale cena wydaje się niewspółmiernie wysoka

    • 15 0

    • 12 pracowników po 1 milionie i masz odpowiedź. To wszystko jest chore.

      • 1 0

  • Referendum (1)

    Pod każdym artykułem na ten temat ok 80% czytelników jest przeciw. Ja też. Czemu miasto idzie w zaparte. Czemu w rejonie ul. Steżyckiej nie ma nowej szkoły. Czemu dzieci z SP6 mają lekcje na korytarzu... bo nie ma pieniędzy... gdyby budowę szkoły można było sfinansować z budżetu obywatelkiego już dano Gdańsk by miał nowe placówki, a dzieci uczyły by się w godnych warunkach... powiem szczerze... chcę referendum w sprawie budowy przejść dla pieszy w miejscu istniejących bezpiecznych, bezkolizyjnych tuneli.

    • 24 2

    • Może dlatego w ankiecie jest dużo głosów przeciw przejściom, że głosują w niej głównie ludzie którzy mieszkają na jakichś dalekich osiedlach i widzą centrum najczęściej z okien własnego samochodu? Mieszkam na Długich Ogrodach i uruchomienie świateł na Łąkowej bardzo poprawiło komfort życia mojej rodzinie. Dolne Miasto nie jest już oddzielone taką barierą od Głównego Miasta, jest mniejszy hałas (bo kierowcy już się tak nie rozpędzają). Tylko nie rozumiem dlaczego tego tunelu jeszcze nie zasypano, a zamiast tego przez chyba 2 lata robiono jego remont.

      • 0 2

  • Są inne zalety przejść naziemnych (2)

    Na tym zyskują nie tylko osoby o ograniczonych możliwościach ruchowych. Wystarczy duża torba, walizka czy rower (chociażby 40 kg Mevo) i już przejście jest niemożliwe albo bardzo utrudnione. Powinniśmy tworzyć więcej takich miejsc, aby zwiększyć ich dostępność. Przejścia takie jak Brama Wyżynna czy przy Gumedzie są fantastycznym tego przykładem. A przeciwnicy przejścia przy Śródmieście SKM chyba nigdy na rower nie wsiedli. To jest główny rowerowy ciąg komunikacyjny.

    • 6 12

    • (1)

      Rowerowym raktywistom przypominam, że udział ruchu rowerowego w badaniach ZTM spadł o 1,5 pp. A spadłby jeszcze bardziej, ale znalazł się w jednym koszyku z elektromobilnością. W tym samym badaniu udział samochodów wzrósł o 9%

      • 3 2

      • Zgadza się

        Dlatego właśnie takie działania są potrzebne. A co mają to tego Twoi "raktywiści"? To obelga?

        • 2 2

  • (1)

    Jak Dulkiewicz i klika przesiądą się z aut na komunikację miejską to i mieszkańcy to zrobią. Nie może być tak że oni będą wozić pupy samochodami a mieszkańcy jak bydło ma być upakowane w tramwajach i autobusach

    • 12 1

    • Proponuję poszukać sobie w necie odpowiedzi ratusza warszawskiego

      Na uprzejme pytanie Fundacji Starzyńskiego, czy miejscy urzędnicy zaczną wreszcie korzystać ze wspaniałego, zrównoważonego transportu i przestaną kupować służbowe limuzyny.

      • 1 0

  • Jak już ruch samochodowy spowolni się tak... (1)

    ...że jazda autem będzie wolniejsza od jazdy zepsutym tramwajem, to zaprosi się firmy z Niemiec by woziły ludzi.
    W Warszawie operatorzy autobusów już są stamtąd.

    • 8 3

    • Warszawiak

      Nie są. Ani Michalczewski, ani PKS Grodzisk mazowiecki, ani Mobilis (izraelski), ani MZK, ani Relobus nie są niemieckie. Piszesz nieprawdę

      • 0 0

  • Przejścia w centrum (1)

    Przejścia pozwolą odkryć budynki I zabytki oddzielone Grunwaldzka. Zburzenie estakady na Węźle Unii Europejskiej i przejścia w tym miejscu zwiększą dostępność miejsc takich jak Teatr Szekspirowski czy zapomniane Wały Karowe. Podobnie stanie się przy Bramie Żuławskiej. Miasto stanie się bardziej atrakcyjne.

    • 4 14

    • Srebrniki 17, 80-282 Gdańsk

      Polecam się udać. Pomogą

      • 4 0

  • Niestety pachnie to ideologicznie

    To są inwestycje dla turystów, za które płacą mieszkańcy i Gdańscy podatnicy.
    Opodatkować i surowo egzekwować booking comy . I tylko z tych dochodow finansować te szaleństwa.

    • 12 2

  • tylko przejscia bezkolizyjne - to jest przyszłość

    jedynie zacofane miasta z nieudacznymi przywódcami tworzą naziemne przejścia

    • 11 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane