• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Pachołkiem nie ma poparcia komisji Rady Miasta

Krzysztof Koprowski
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera. Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera.

- Koszt budowy jest zbyt wysoki, a skutki mogą niekorzystnie wpłynąć na rozwój miasta - tak gdańscy radni z komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta ocenili budowę tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej. Jednogłośnie negatywnie zaopiniowali oni wydanie pół miliona złotych na przygotowanie kolejnych dokumentów dla tej inwestycji.



Kto najbardziej skorzystałby na tej inwestycji?

Rzadko zdarza się, by radni potrafili wznieść się ponad polityczne podziały i razem sprzeciwiać się pomysłom forsowanym przez władze miasta.

Tym razem jednak gdańscy radni z Platformy Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości z Komisji Zrównoważonego Rozwoju jednogłośnie negatywnie ocenili projekt uchwały o wydaniu pół miliona złotych na studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania na środowisko dla wartej prawie 2 mld zł budowy tunelu i Drogi Zielonej.

Kilka tygodni temu 500 tys. zł na ten sam cel przekazał już Sopot, ale nie jest to jedyny wydatek poniesiony przez samorządy na tę inwestycję. Już wcześniej oba miasta po równo złożyły się na warte 500 tys. zł Studium Techniczno - Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ).

Głosowanie radnych z pięcioosobowej Komisji Zrównoważonego Rozwoju (podczas głosowania obecnych było czworo radnych) nie przesądza o wynikach głosowaniu całej Rady Miasta. To odbędzie się w najbliższy czwartek, podczas sesji.

Węzeł z obwodnicą Osowa, który ma zostać rozbudowany w ramach inwestycji. Węzeł z obwodnicą Osowa, który ma zostać rozbudowany w ramach inwestycji.
- Czy w projekt nie będą zaangażowane inne gminy niż Gdańsk i Sopot? Gmina Żukowo w ostatnich dwóch dekadach prawie podwoiła liczbę mieszkańców. Czy realizując tę inwestycję nie doprowadzimy do rozwoju przedmieść i tego, że część mieszkańców wyprowadzi się z Gdańska, ale nadal będzie chciała korzystać z miejskiej infrastruktury, choć podatki będzie odprowadzała już poza granicami miasta? - pytał Adam Nieroda (z PO), przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju.
W imieniu miasta odpowiedzi udzielał dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych, Marcin Dawidowski. Wielokrotnie podkreślał, że decyzja o budowie jeszcze nie zapadła, a obecnie trwa dyskusja jedynie nad dokumentem, który pozwoli zbliżyć się do pozyskania dofinansowania unijnego.

- Nowa Kielnieńska [przedłużenie ul. Spacerowej na zachód zobacz na mapie Gdańska - przyp. red.] "dotyka" Gdyni i z tego powodu prezydenci Gdańska i Sopotu zapytali prezydenta Gdyni, czy byłby gotów partycypować w kosztach budowy tego fragmentu - wyjaśnia Dawidowski - Kolejne dokumenty wskażą wizję interesariuszy przedsięwzięcia, ale na tym etapie najważniejsze jest, by podjąć decyzję o kontynuacji całego procesu programowania inwestycji.
Czytaj też: Artykuł z grudnia 2014 r.: Ważny dokument dla Obwodnicy Metropolitalnej. Budowa od 2018 r.

Istniejący odcinek Drogi Zielonej między skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej-Niepodległości-ul. Czyżewskiego oraz Ergo Areną. Istniejący odcinek Drogi Zielonej między skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej-Niepodległości-ul. Czyżewskiego oraz Ergo Areną.
- Kwota 1,98 mld zł (w tym ok. 900 mln zł na sam tunel pod Pachołkiem) odnosi się do całego zakresu wraz z Nową Kielnieńską. Mówimy więc o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku oraz możliwej budowie tramwaju na odcinku al. Hallera - ul. Obrońców Wybrzeża-Chłopska - zwraca uwagę Marcin Dawidowski.
Opór mieszkańców Zaspy i Przymorza budzi to, że szeroka Droga Zielona odetnie te osiedla od pasa nadmorskiego i rekultywowanego od wielu lat Parku Reagana.

Dawidowski apeluje jednak, by nie utożsamiać wyglądu projektowanego odcinka Drogi Zielonej z gotowym fragmentem przy Ergo Arenie, gdzie wykonano ją w wykopie, a w obrębie parkingu przy samej hali widowiskowo-sportowej postawiono kładkę nad rezerwą drogi.

Droga Zielona przetnie m.in. to przejście między Zaspą i molo w Brzeźnie na wysokości skrzyżowania ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła II. Droga Zielona przetnie m.in. to przejście między Zaspą i molo w Brzeźnie na wysokości skrzyżowania ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła II.
Konkretne rozwiązania mają bowiem być wskazane dopiero w dokumentacji projektowej, a więc w kolejnych etapach prac przygotowawczych - w momencie, gdy zapadnie decyzja o budowie trasy oraz formie jej przekroju.

- Pragnę zwrócić uwagę, że mimo etapowania kosztownej budowy Trasy Słowackiego i Sucharskiego, to największy postęp udało się nam osiągnąć dopiero przy wsparciu ze środków unijnych. I podobnie jest z tą inwestycją - jeżeli nie będziemy się teraz starali o środki unijne, to potem będzie niezwykle trudno ją wykonać - tłumaczył dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.
To jednak nie przekonało radnych. W ich ocenie inwestycja jest przeskalowana i nie rozwiąże problemów komunikacyjnych miasta, a wręcz je pogłębi - m.in. stworzy barierę wzdłuż pasa nadmorskiego oraz wtłoczy na dolny taras kolejne auta, choć już obecny układ komunikacyjny i parkingowy nie jest w stanie obsłużyć bieżącego ruchu.

- Należy raczej szukać rozwiązania korków na ul. Spacerowej poprzez węzły typu park&ride i zachęcenie do przesiadki na komunikację miejską. Ta droga [Droga Zielona - dop. red.], przecinająca pas nadmorski stanowi zagrożenie dla tej przestrzeni miasta - argumentuje Łukasz Hamadyk z PiS.
We wtorek, 25 sierpnia, tematem inwestycji zajmie się także Komisja Zagospodarowania Przestrzennego. Początek posiedzenia o godz. 16 w sali nr 208 gmachu Nowego Ratusza zobacz na mapie Gdańska. Wcześniej tego samego dnia, o godz. 15, sprawa zostanie poruszona na Komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej (s. 003 Nowego Ratusza).

Opinie (527) 3 zablokowane

  • Ma Hamadyk jaja (4)

    To się w PiS trafił rodzynek. Powinien być szefem klubu, bo przynajmniej ma swoje zdanie i cokolwiek do powiedzenia.

    • 24 17

    • nie trawię PiSu, a (1)

      faktycznie typ wydaje się być ogarnięty i właśnie dlatego nie wróżę mu w tej partii kariery.
      w ogóle myślę że jako okręg mamy nienajgorszych tych radnych. gadałem i z tym Hamadykiem i z Olek i załatwili zgłoszone im sprawy. Chyba nawet współpracują bez większych partyjnych wojenek

      • 3 3

      • przekonaj się do pisu

        Też znam takich którzy nie trawią PiSu, a potrafią podać wiele dobrych przykładów działania radnych czy posłów PiSu. Zastanów się dlaczego właściwie nie trawisz PiSu. Zapewniam cię, że PiS jest pełen takich ludzi, oni nie sa wyjątkami a raczej regułą.

        • 1 3

    • słit komcie (1)

      Hamadejro nie pisz sobie słit komci

      • 2 1

      • krzysiu do budy!

        • 0 0

  • wczoraj zostało napisane (1)

    "Jeżeli argumentem za budową tunelu pod Pachołkiem jest chęć ułatwienia dojazdu do centrum mieszkańcom Osowej..."

    Bardzo ciekawe, bo mieszkam na Przymorzu i też korzystam z tej trasy, podobnie jak ludzie którzy mieszkają w Oliwie, Żabiance, Sopocie, itd itd.

    Czy pisanie stronniczych artykułów ma sens? Wszystko można napisać tak aby wskazywało że rozwiązanie jest złe (tak jak we wcześniejszym artykule) albo tak aby wyglądało dobrze, ale gdzie tu obiektywizm i minimum myślenia? Można dobrać opnie "ekspertów" tak aby pasowało do artykułu prawda? Prościej i nie trzeba się wykazać minimum pomyślunku.

    Wg mnie jakieś rozwiązanie jest konieczne - ze względu na piękno Oliwy, które jest obecnie mało wykorzystywane przez ruch samochodów który to całkowicie zaburza.
    Opata Rybickiego powinna być całkowicie wyłączona z ruchu i należało by ten fragment zmienić np. w deptak tak aby ludzie mieli gdzie wypocząć i się spotkać.
    Jak to zrobić? Jednym z nich mógłoby być przeniesienie ruchu do tunelu pod Opata Rybickiego, innym odbicie Spacerowej w stronę Sopotu, jeszcze innym tunel pod Pachołkiem.

    • 34 18

    • Opata Jacka tylko ruch lokalny (mieszkańcy/firmy). Zamknąć dla ruchu "tranzytowego".
      Opacka - bezwzględna strefa 30 na odcinku Parku/cmentarza

      Ale przecież "eksperci" wiedza lepiej....
      Najlepiej, aby Oliwa zdychała w smrodzie tych "mądrych" co tędy do domków letniskowych się wożą, a Droga Zielona im nie pasuje..

      • 7 4

  • to może inaczej (1)

    Zamknąć armii krajowej, zwęzić słowackiego i będzie git, zmusić do przesiadki na komunikację miejską, a pieniądze wsadzić na budowę nowych połączeń komunikacji miejskiej z Żukowem Pruszczem gdańskim i innymi miejscami w których tak chetnie zaczynamy mieszkać

    • 16 12

    • i jeszcze ustaw karabiny maszynowe

      i płot kolczasty pod napięciem, wtedy będziecie zadowoleni, że nikt nie ucieka z miasta, ani obcy się po nim nie pętają...

      • 1 0

  • brawo Sopot!!

    pół bańki już poszło :-)

    • 19 2

  • (11)

    Tramwaj niech zbudują do Osowej, a nie drogę dla tirów z portu. Koniec z mokrymi snami urbanistów z lat 60 i 70!!

    • 40 21

    • Dokładnie. Poza tym tiry z portu mają GOTOWĄ już trasę Sucharskiego do Obwodnicy Południowej i dalej do Obwodnicy Zachodniej. Kierowanie ich do pasa nadmorskiego to to jakiś chory sen.

      • 14 0

    • (6)

      Tramwaj do Osowy - którędy w Oliwie ma przebiegać?

      • 2 5

      • (2)

        tereny wokół TVP mają być rozwijane, więc najlepiej, żeby linia poszła Czyżewskiego, a potem przez biura / osiedla (cokolwiek tam ma powstać) i wpiąć się do torów tramwajowych na ulicy Pomorskiej

        Opata Rybińskiego i Park Oliwski nie ucierpią na tym w żaden sposób.

        • 5 2

        • (1)

          Czyżewskiego ma jedno wąskie gardło już na początku, szkołę "czerwoną" i kościół św. Jakuba. Co zalecasz wyburzyć?

          • 1 5

          • wręcz przeciwnie, myślę, że dzieci mogą mieć przystanek pod szkołą. :)

            • 3 0

      • (2)

        W normalnym mieście mógłby zostać zaprojektowany Opacką i włączać się w Pomorską. Jednak jeżeli inwestycja byłaby firmowana przez BRG to wiązałoby się to z wyburzeniem połowy Oliwy.

        • 7 0

        • (1)

          Opacką?
          Byłeś tam kiedyś?

          • 3 2

          • Tak byłem. Tylko na wysokości cmentarza trzeba by poświęcić te 3 metry parku. Myślę, że warto.

            • 4 2

    • pełna zgoda (2)

      dzisiaj w konkurencyjnym lokalnym medium można poznać myśl autora koncepcji "Drogi Czerwonej", beton nad betony.

      • 7 1

      • (1)

        Droga Czerwona zostanie też kiedyś wybudowana...

        • 1 8

        • dziś: nie po ty wydaliśmy miliard na tunel, żeby nie budować kolejnego za dwa miliardy; gdzie te wszystkie biedne samochody mają się podziać?
          jutro: nie po to wydawaliśmy trzy miliardy na tunele, żeby nie dołożyć kolejnego miliarda na drogę czerwoną; ku zaskoczeniu wszystkich od poszerzenia drogi wjazdowej zwiększyła się liczba samochodów w mieście.

          • 9 0

  • maruda (4)

    Nie rozumiem czegoś, koniec Zielonej Drogi na ul. Grunwaldzkiej jest ok 1 km od Pachołka, to po jaką cholerę ciągnąć drogę wzdłuż ul. Czyżewskiego do Pachołka, co za problem pociągnąć na wprost przez las i wpiąć się w Spacerową daleko od Pachołka.

    • 37 5

    • Bo szkoda lasu.

      Las pocięty na spłachetka ruchliwymi drogami przestaje być lasem.

      • 6 2

    • nareszcie ktos to wydusil (1)

      Dlaczego nie mozna zrobic normalnej przecinki przez las ?

      • 1 0

      • odpowiedzi są proste

        1. Dlaczego nie można po prostu wyciąć lasu?
        - Ponieważ nachylenie trasy będzie w zimie ściągało ciężarówki
        2. Ale przecież można zrobić głęboki wykop
        - Można, ale oznacza to prawie całkowitą niwelację wzgórza lub kosztowne mrożenie.
        3. To może puścić trasę serpentyną?
        - Z 800 metrów tunelu robi się czterokilometrowa, kręta przeprawa

        • 0 0

    • ale właśnie taki jest projekt jak opisałeś geniuszu :)

      • 0 0

  • wg mapki droga bedzie przez las a nie pod pacholkiem

    • 20 2

  • Mniejsze korki (3)

    Według mnie zrobienie drogi usprawni ruch na odwiecznie zakorkowanej spacerowej. Fakt jest to spora suma ale skoro dostaniemy dofinansowanie z unii to dlaczego z tego nie skorzystać.. takto na nic nie bedziemy dostawać i nic nie bedziemy budować.

    • 23 20

    • (1)

      Niczego nie usprawni, zrozum, że lepsza droga przyciąga więcej samochodów, więc korki się nie zmniejszą.

      • 11 3

      • potem można nad każdą z nowych dróg wybudować estakadę, i będzie można podwoić św. Przepustowość!!!

        • 8 1

    • Jak jesteś otyły, to lekarz nie karze Ci kupować większych spodni, tylko wprowadzić bardziej zrównoważoną dietę.

      Tak samo jest z nadmiernym ruchem samochodowym :)

      • 7 2

  • Co za banda glupkow i niemot!!! (3)

    To po jaka cholere juz wybudowali tunel po Martwa Wisla za ponad 1mld? Chyba to jest czest skladowa jakiegos planu!!!! kurka!!! Aby tranzyt z miasta wyprowadzic!!! To po jakiego hu*** tunel jest skoro funkcji swojej nie bedzie pelnil????

    • 35 20

    • Tunel jest po to żeby wyprowadzić samochody ciężarowe np. z Marynarki Polskiej.

      • 8 1

    • Jesteś nieźle zahartowany umysłowo. Tunel łączy Nowy Port z Trasą Sucharskiego i Trasą W-Z, zatem zaczepiście wyprowadza tranzyt.

      Do tego jeszcze łącznik od ETC do DZ i żyjemy.

      • 11 0

    • pisze się: chu...

      • 2 0

  • (14)

    dobrze by było by ci wspierający to coś o nazwie tunel choć przez chwilę się zastanowił nad faktami lub czy spojrzał na mapę:
    - wybudowany fragment "drogi zielonej" jest pusty poza okazjonalnymi imprezowiczami jadącymi pod tą architektoniczną przerośniętą popielniczkę
    - kosztujący krocie tunel łączyć się będzie z ul spacerową zawsze zakorkowaną
    - most na węźle z obwodnicą ma bardzo ograniczoną przepustowość
    - utrzymanie tunelu będzie koszmarnie drogie
    co więc zrobić?
    - poszerzyć spacerową
    - wyremontować i zmodernizować czyżewskiego i opacką (koszmarny stan nawierzchni, brak prawo-skrętów)
    - wyremontować i zmodernizować opata rybińskiego i tam gdzie to możliwe wyposażyć w prawoskręty
    - wyremontować i zmodernizować kielnieńską i oliwską (koszmarny stan nawierzchni, brak prawo-skrętów)
    - wybudować prostą a'la obwodnicę Chwaszczyna (cztery odcinki dróg i cztery ronda na drogach dojazdowych)
    - zmodernizować poprzez budowę drugiego mostu węzeł nad obwodnicą
    i większość problemów mamy rozwiązanych relatywnie tanim kosztem pozostaje tylko jeden najważniejszy punkt
    - zmienić władzę w trójmieście bo obecna rozjechała się już z rzeczywistością i "rządzi" za pomocą tłitero/fejsbuków

    • 23 32

    • (1)

      Opata Rybińskiego i prawo skręty - żart.
      Czyżewskiego - teraz są tam ograniczenia prędkości ze względu na bezpieczeństwo pieszych....
      Opacka - wąska, koło cmentarza - nic nie zrobisz

      • 10 1

      • wybudowac Nowa Opacka

        • 0 3

    • WIADUKTY. Mosty to są nad wodą.

      • 6 0

    • (7)

      Wszystko spoko tylko poszerzanie Spacerowej nie ma sensu. Szersza droga zachęci tylko kolejne tysiące samochodów które teraz z rożnych względów nie wybierają Spacerowej. W skrócie poszerzenie spacerowej sparaliżuje Oliwę.

      • 12 1

      • (6)

        Trudno sparaliżować Oliwę, skoro permanentnie są tu korki.

        • 6 0

        • (5)

          Sam widzisz. Po cholere wydawać miliard skoro korki i tak będą ?

          • 9 1

          • (4)

            Po wybudowaniu tunelu korki znikną z Oliwy

            • 2 8

            • Rozumiem iż minusującym zależy, aby Oliwa była zakorkowana/

              • 2 5

            • (2)

              Tak tak, samochody wyjeżdżające rano tysiącami dwupasmówką z tunelu i skręcające do Oliwy rozpłyną się w powietrzu :)

              • 4 1

              • (1)

                tysiącami?
                propagandowo lepiej brzmi: milionami

                • 1 2

              • Kilka tysięcy na dobę jeździ...

                • 0 0

    • Tramaj z Osowy do pętli w Oliwie

      I jeden pas zostaje dla aut. To będzie najpiękniejsza trasa tramwajowa w 3miescie. Mniej samochodów w centrum. Po co tyle inwestować w tabor komunikacji, żeby nie zrobić z 3miasta naprawdę czystego miasta.?

      • 7 3

    • Tylko może i dobrze że nie poszedłeś/łaś na studia

      • 0 1

    • Mamy to co mamy bo u nas ciągle zima.

      Zima ? tak .Bo bałwan bałwana pogania

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane