• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Pachołkiem nie ma poparcia komisji Rady Miasta

Krzysztof Koprowski
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera. Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera.

- Koszt budowy jest zbyt wysoki, a skutki mogą niekorzystnie wpłynąć na rozwój miasta - tak gdańscy radni z komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta ocenili budowę tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej. Jednogłośnie negatywnie zaopiniowali oni wydanie pół miliona złotych na przygotowanie kolejnych dokumentów dla tej inwestycji.



Kto najbardziej skorzystałby na tej inwestycji?

Rzadko zdarza się, by radni potrafili wznieść się ponad polityczne podziały i razem sprzeciwiać się pomysłom forsowanym przez władze miasta.

Tym razem jednak gdańscy radni z Platformy Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości z Komisji Zrównoważonego Rozwoju jednogłośnie negatywnie ocenili projekt uchwały o wydaniu pół miliona złotych na studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania na środowisko dla wartej prawie 2 mld zł budowy tunelu i Drogi Zielonej.

Kilka tygodni temu 500 tys. zł na ten sam cel przekazał już Sopot, ale nie jest to jedyny wydatek poniesiony przez samorządy na tę inwestycję. Już wcześniej oba miasta po równo złożyły się na warte 500 tys. zł Studium Techniczno - Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ).

Głosowanie radnych z pięcioosobowej Komisji Zrównoważonego Rozwoju (podczas głosowania obecnych było czworo radnych) nie przesądza o wynikach głosowaniu całej Rady Miasta. To odbędzie się w najbliższy czwartek, podczas sesji.

Węzeł z obwodnicą Osowa, który ma zostać rozbudowany w ramach inwestycji. Węzeł z obwodnicą Osowa, który ma zostać rozbudowany w ramach inwestycji.
- Czy w projekt nie będą zaangażowane inne gminy niż Gdańsk i Sopot? Gmina Żukowo w ostatnich dwóch dekadach prawie podwoiła liczbę mieszkańców. Czy realizując tę inwestycję nie doprowadzimy do rozwoju przedmieść i tego, że część mieszkańców wyprowadzi się z Gdańska, ale nadal będzie chciała korzystać z miejskiej infrastruktury, choć podatki będzie odprowadzała już poza granicami miasta? - pytał Adam Nieroda (z PO), przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju.
W imieniu miasta odpowiedzi udzielał dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych, Marcin Dawidowski. Wielokrotnie podkreślał, że decyzja o budowie jeszcze nie zapadła, a obecnie trwa dyskusja jedynie nad dokumentem, który pozwoli zbliżyć się do pozyskania dofinansowania unijnego.

- Nowa Kielnieńska [przedłużenie ul. Spacerowej na zachód zobacz na mapie Gdańska - przyp. red.] "dotyka" Gdyni i z tego powodu prezydenci Gdańska i Sopotu zapytali prezydenta Gdyni, czy byłby gotów partycypować w kosztach budowy tego fragmentu - wyjaśnia Dawidowski - Kolejne dokumenty wskażą wizję interesariuszy przedsięwzięcia, ale na tym etapie najważniejsze jest, by podjąć decyzję o kontynuacji całego procesu programowania inwestycji.
Czytaj też: Artykuł z grudnia 2014 r.: Ważny dokument dla Obwodnicy Metropolitalnej. Budowa od 2018 r.

Istniejący odcinek Drogi Zielonej między skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej-Niepodległości-ul. Czyżewskiego oraz Ergo Areną. Istniejący odcinek Drogi Zielonej między skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej-Niepodległości-ul. Czyżewskiego oraz Ergo Areną.
- Kwota 1,98 mld zł (w tym ok. 900 mln zł na sam tunel pod Pachołkiem) odnosi się do całego zakresu wraz z Nową Kielnieńską. Mówimy więc o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku oraz możliwej budowie tramwaju na odcinku al. Hallera - ul. Obrońców Wybrzeża-Chłopska - zwraca uwagę Marcin Dawidowski.
Opór mieszkańców Zaspy i Przymorza budzi to, że szeroka Droga Zielona odetnie te osiedla od pasa nadmorskiego i rekultywowanego od wielu lat Parku Reagana.

Dawidowski apeluje jednak, by nie utożsamiać wyglądu projektowanego odcinka Drogi Zielonej z gotowym fragmentem przy Ergo Arenie, gdzie wykonano ją w wykopie, a w obrębie parkingu przy samej hali widowiskowo-sportowej postawiono kładkę nad rezerwą drogi.

Droga Zielona przetnie m.in. to przejście między Zaspą i molo w Brzeźnie na wysokości skrzyżowania ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła II. Droga Zielona przetnie m.in. to przejście między Zaspą i molo w Brzeźnie na wysokości skrzyżowania ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła II.
Konkretne rozwiązania mają bowiem być wskazane dopiero w dokumentacji projektowej, a więc w kolejnych etapach prac przygotowawczych - w momencie, gdy zapadnie decyzja o budowie trasy oraz formie jej przekroju.

- Pragnę zwrócić uwagę, że mimo etapowania kosztownej budowy Trasy Słowackiego i Sucharskiego, to największy postęp udało się nam osiągnąć dopiero przy wsparciu ze środków unijnych. I podobnie jest z tą inwestycją - jeżeli nie będziemy się teraz starali o środki unijne, to potem będzie niezwykle trudno ją wykonać - tłumaczył dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.
To jednak nie przekonało radnych. W ich ocenie inwestycja jest przeskalowana i nie rozwiąże problemów komunikacyjnych miasta, a wręcz je pogłębi - m.in. stworzy barierę wzdłuż pasa nadmorskiego oraz wtłoczy na dolny taras kolejne auta, choć już obecny układ komunikacyjny i parkingowy nie jest w stanie obsłużyć bieżącego ruchu.

- Należy raczej szukać rozwiązania korków na ul. Spacerowej poprzez węzły typu park&ride i zachęcenie do przesiadki na komunikację miejską. Ta droga [Droga Zielona - dop. red.], przecinająca pas nadmorski stanowi zagrożenie dla tej przestrzeni miasta - argumentuje Łukasz Hamadyk z PiS.
We wtorek, 25 sierpnia, tematem inwestycji zajmie się także Komisja Zagospodarowania Przestrzennego. Początek posiedzenia o godz. 16 w sali nr 208 gmachu Nowego Ratusza zobacz na mapie Gdańska. Wcześniej tego samego dnia, o godz. 15, sprawa zostanie poruszona na Komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej (s. 003 Nowego Ratusza).

Opinie (527) 3 zablokowane

  • (3)

    nie mozna pozwolic, zeby do gdanska był lepszy dojazd. Zeby czasem tylko nie mozna było jezdzic po gdansku bez korków. no bo przeciez beda przyjezdzac z zukowa a podatkow płacic juz nie beda. Nieroda. Bardzo dobrze, moze głupich dzieci nienarodzi.

    • 13 16

    • (1)

      Bardzo dobrze gada. Radny Miasta GDAŃSKA ma pilnować interesów gdańszczan, a nie przedmieść!

      • 7 3

      • Tylko Neptuna!

        • 0 0

    • chciało się mieszkać w Żukago? To niech wójt kominuje, jak Wam pomóc

      • 0 0

  • 2 mld mozna przeznaczyć na rozbudowę sieci tramwajowej i to przyniesie o wiele więcej pożytku niż jeden tunel! (4)

    Ale żeby ludzie z niego potem korzystali musi być dobrą alternatywa dla samochodu. Szybki, dobrze skorelowany z innymi środkami komunikacji itd.

    • 19 17

    • nie można, bo UE daje kasę na projekty wspólne miast (3)

      a nie na tramwaje w GD - w tym haczyk

      • 10 4

      • To można zbudować tramwaj do Reja w Sopocie i Pomorskiej w Gdańsku.

        • 4 4

      • UE daje wsparcie na rozwój transportu publicznego,

        zwłaszcza szynowego. Tylko lokalne betonu kombinują jak za wszelką cenę wykorzystać te środki na rozbudowę wewnątrzmiejskich "obwodnic" i "autostrad" pod pretekstem rozbudowy sieci tramwajowej. Beton Adam Owicz nawet się z tym nie kryje, Nowa Politechniczna najlepszym przykładem.

        • 6 7

      • to juz lepiej by zrobili ten tunel pod pacholkiem, w koncu unia stawia

        • 7 4

  • Nawet bez budowy Drogi Zielonej tunel ma sens ! (5)

    ruch trafi z Oliwy na nowe, duże skrzyżowanie na granicy Gdańska i Sopotu. Samochody będą mogły skręcać w stronę Gdańska, Sopotu, a prosto w kierunku dolnego tarasu i hali widowiskowej. Druga okazja pozyskania środków z UE się już nie trafi.

    • 32 19

    • (3)

      A zdajesz sobie sprawę w jakim korku utkniesz przed tym skrzyżowaniem ? Już teraz Czyżewskiego się tam korkuje a proste przekierowanie tam trasy z tunelu to będzie dramat.

      • 8 2

      • Jak zaorzesz Czyżewskiego, to nie będzie tam korków.

        A na poważnie to są takie rozwiązania, jak skrzyżowania bezkolizyjne.

        • 2 5

      • w planach to skrzyżowanie jest dwupoziomowe - jedziesz na wprost kierunku hali - nie zatrzymujesz się (1)

        • 3 4

        • okropnosc

          Kolejny kolos drogowy

          • 2 1

    • pytanie powinno brzmieć: czy to pomysł dobry, czy zabójczy dla nadmorskiego miasta?

      a nie czy sznurek na szubienice kupimy za swoje, czy ktoś nam go podaruje

      • 5 1

  • Koszt utrzymania tunelu pod Martwą Wisłą to 10 mln zł ROCZNIE, czyli tyle, co remont Wajdeloty! Drugi tunel dla Chwaszczyna to kolejne 10 baniek! Lepiej niech zrobią tunel dla tramwaju i autobusy elektryczne na Reja!

    • 17 15

  • znow "budujemy kaszubom" (2)

    nie kaszubom łosie budujecie tylko wszystkim, juz teraz na chwile obecna w sezonie drogi dojazdowe do 3ct sa tak zapakowane ze wielu warszawiakow ma w pupie wasze morze i stanie w 8h korku i jedzie do chorwacji. Czereśnie z PO patrza tylko na czubek wlasnego nosa, 2 mld mozna przeciez lepiej rozdysponowac posrod swoich ziomasow niz na jakas glupia droge ktora poprawi przepustowosc dojazdow, rowniez w zwiazku z tym bezpieczenstwo mieszkancow. zaraz pojawi sie OMT jako czesc trasy kaszubskiej i na bank bedzie nia jechal tranzyt do DCT np pojedzie jak slowaka czy AK? bez zadnej alternatywy? czy dalej tiry rozjezdzac beda oliwe.
    to jest chory kraj od 7 lat rzady aferzystow i kretaczy.

    • 9 30

    • A Gdańsk szczególnie.

      • 1 1

    • mur sobie debile postawcie jakw berlinie za komuny

      wtedy nikt sie nie wyprowadzi i podatki na miejscu zostana

      • 3 2

  • BRAWO RADNI (2)

    Dogadanie się nad podziałami to raczej ewenement, niż reguła.
    Tym większe brawo!

    To takie smutne ze na podobną zgodność nie można było do tej pory liczyć w Sopocie w sprawie otwarcia ulicy Reja. Może teraz, gdy wypłynął pomysł busów elektrycznych?

    • 16 23

    • W radnych PO obudziły się resztki rozsądku (1)

      widzą, że Adamowicz pędzi ku temu, by być drugim Grobelnym, więc już przygotowują się na czas "po Adamowiczu"

      • 5 0

      • cokolwiek jest przyczyną, fajnie

        może i sopoccy ...

        • 4 0

  • Zamiast rozbudowywać drogę zieloną (1)

    Należy w końcu zakończyć wszystkie etapy Trasy Słowackiego, która to miała w sposób naturalny połączyć tunel z obwodnicą. Skąd ta nagła zmiana strategii?

    Uważam, że alternatywa dla Spacerowej w końcu będzie musiała powstać, jednak droga zielona to pomyłka.

    • 16 8

    • na krótkim brakującym odcinku Słowackiego nie da się tyle przytulic jak na inwestyci za 2 mld

      • 3 0

  • (1)

    Nikt nie skorzysta bo koszt jest taki że za tè cenę można zrobić setkę rozsądniejszych inwestycji drogowych.

    • 7 10

    • gdyby się miało kasę

      • 1 0

  • A co forowicze myślicie o tym (6)

    aby auta puścić do Oliwy na wysokości Owczarni, a żeby nie degradować lasu drogę zabudować i w taki sposób zrobić tunel?

    • 5 19

    • (3)

      Z Owczarni - był taki pomysł od lat, ale powiedz co dalej, czyli jak ją połączyć z Grunwaldzką.

      • 2 0

      • (2)

        Przez Czyżewskiego? Przecież tunel z pachołka też by gdzieś tam wylatywał. I proszę nie minusować tylko dawać jakieś konkretne argumenyy (jak np. ten powyżej)

        • 2 3

        • Jak przez Czyżewskiego, skoro tam jest wąsko....

          • 1 2

        • Ty wiesz, gdzie Owczarnia, a gdzie Czyżewskiego? Może śladem Kościerskiej? Chcesz wpuścić drugą ulicę w to samo wąskie gardło, które dobija Spacerową? LOL

          • 1 1

    • Zostawcie Owczarnię w spokoju! :P

      • 3 1

    • Pomysł wart rozważenia

      Ale nie wyobrażam sobie polemiki z bandą pseudo ekologów

      • 1 1

  • 40 lat zapóźnień (4)

    Droga Zielona plus dogodne połączenie Oliwa-Osowa to są projekty z wczesnych lat 70 XXw. Wtedy planiście wiedzieli, co czynią, choć na pewno nie przewidzieli tak gwałtownego rozwoju miasta.
    Tyle więc jesteśmy zapóźnienie w rozwoju układu ulic w Gdańsku.
    Co odbija się czkawka na rozwoju miasta.

    A teraz "głupio-mądrzy" wymuszają na innych korzystanie ze zbiorkomu, a sami z samochodów korzystają.

    • 25 18

    • (3)

      nikt nic nie wymusza, jak chcesz stać w korku, proszę bardzo. Wolałbym tylko, abyś robił to u siebie, w Żukowie, na drodze wybudowanej za żukowskie miliardy, a nie pod oknami gdańszczan.

      • 6 1

      • (1)

        Gwoli ścisłości nie mieszkam w Żukowie, tylko w Oliwie.
        I mam korek pod oknami, więc wiem o czym piszę.

        • 3 3

        • czyli wolisz przesunąć korek pod okna sąsiada

          sprytne. Ale to nie wyjdzie

          • 0 0

      • Ty juz stoisz co weekend w Żukowie...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane