• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Pachołkiem nie ma poparcia komisji Rady Miasta

Krzysztof Koprowski
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera. Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera.

- Koszt budowy jest zbyt wysoki, a skutki mogą niekorzystnie wpłynąć na rozwój miasta - tak gdańscy radni z komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta ocenili budowę tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej. Jednogłośnie negatywnie zaopiniowali oni wydanie pół miliona złotych na przygotowanie kolejnych dokumentów dla tej inwestycji.



Kto najbardziej skorzystałby na tej inwestycji?

Rzadko zdarza się, by radni potrafili wznieść się ponad polityczne podziały i razem sprzeciwiać się pomysłom forsowanym przez władze miasta.

Tym razem jednak gdańscy radni z Platformy Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości z Komisji Zrównoważonego Rozwoju jednogłośnie negatywnie ocenili projekt uchwały o wydaniu pół miliona złotych na studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania na środowisko dla wartej prawie 2 mld zł budowy tunelu i Drogi Zielonej.

Kilka tygodni temu 500 tys. zł na ten sam cel przekazał już Sopot, ale nie jest to jedyny wydatek poniesiony przez samorządy na tę inwestycję. Już wcześniej oba miasta po równo złożyły się na warte 500 tys. zł Studium Techniczno - Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ).

Głosowanie radnych z pięcioosobowej Komisji Zrównoważonego Rozwoju (podczas głosowania obecnych było czworo radnych) nie przesądza o wynikach głosowaniu całej Rady Miasta. To odbędzie się w najbliższy czwartek, podczas sesji.

Węzeł z obwodnicą Osowa, który ma zostać rozbudowany w ramach inwestycji. Węzeł z obwodnicą Osowa, który ma zostać rozbudowany w ramach inwestycji.
- Czy w projekt nie będą zaangażowane inne gminy niż Gdańsk i Sopot? Gmina Żukowo w ostatnich dwóch dekadach prawie podwoiła liczbę mieszkańców. Czy realizując tę inwestycję nie doprowadzimy do rozwoju przedmieść i tego, że część mieszkańców wyprowadzi się z Gdańska, ale nadal będzie chciała korzystać z miejskiej infrastruktury, choć podatki będzie odprowadzała już poza granicami miasta? - pytał Adam Nieroda (z PO), przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju.
W imieniu miasta odpowiedzi udzielał dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych, Marcin Dawidowski. Wielokrotnie podkreślał, że decyzja o budowie jeszcze nie zapadła, a obecnie trwa dyskusja jedynie nad dokumentem, który pozwoli zbliżyć się do pozyskania dofinansowania unijnego.

- Nowa Kielnieńska [przedłużenie ul. Spacerowej na zachód zobacz na mapie Gdańska - przyp. red.] "dotyka" Gdyni i z tego powodu prezydenci Gdańska i Sopotu zapytali prezydenta Gdyni, czy byłby gotów partycypować w kosztach budowy tego fragmentu - wyjaśnia Dawidowski - Kolejne dokumenty wskażą wizję interesariuszy przedsięwzięcia, ale na tym etapie najważniejsze jest, by podjąć decyzję o kontynuacji całego procesu programowania inwestycji.
Czytaj też: Artykuł z grudnia 2014 r.: Ważny dokument dla Obwodnicy Metropolitalnej. Budowa od 2018 r.

Istniejący odcinek Drogi Zielonej między skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej-Niepodległości-ul. Czyżewskiego oraz Ergo Areną. Istniejący odcinek Drogi Zielonej między skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej-Niepodległości-ul. Czyżewskiego oraz Ergo Areną.
- Kwota 1,98 mld zł (w tym ok. 900 mln zł na sam tunel pod Pachołkiem) odnosi się do całego zakresu wraz z Nową Kielnieńską. Mówimy więc o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku oraz możliwej budowie tramwaju na odcinku al. Hallera - ul. Obrońców Wybrzeża-Chłopska - zwraca uwagę Marcin Dawidowski.
Opór mieszkańców Zaspy i Przymorza budzi to, że szeroka Droga Zielona odetnie te osiedla od pasa nadmorskiego i rekultywowanego od wielu lat Parku Reagana.

Dawidowski apeluje jednak, by nie utożsamiać wyglądu projektowanego odcinka Drogi Zielonej z gotowym fragmentem przy Ergo Arenie, gdzie wykonano ją w wykopie, a w obrębie parkingu przy samej hali widowiskowo-sportowej postawiono kładkę nad rezerwą drogi.

Droga Zielona przetnie m.in. to przejście między Zaspą i molo w Brzeźnie na wysokości skrzyżowania ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła II. Droga Zielona przetnie m.in. to przejście między Zaspą i molo w Brzeźnie na wysokości skrzyżowania ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła II.
Konkretne rozwiązania mają bowiem być wskazane dopiero w dokumentacji projektowej, a więc w kolejnych etapach prac przygotowawczych - w momencie, gdy zapadnie decyzja o budowie trasy oraz formie jej przekroju.

- Pragnę zwrócić uwagę, że mimo etapowania kosztownej budowy Trasy Słowackiego i Sucharskiego, to największy postęp udało się nam osiągnąć dopiero przy wsparciu ze środków unijnych. I podobnie jest z tą inwestycją - jeżeli nie będziemy się teraz starali o środki unijne, to potem będzie niezwykle trudno ją wykonać - tłumaczył dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.
To jednak nie przekonało radnych. W ich ocenie inwestycja jest przeskalowana i nie rozwiąże problemów komunikacyjnych miasta, a wręcz je pogłębi - m.in. stworzy barierę wzdłuż pasa nadmorskiego oraz wtłoczy na dolny taras kolejne auta, choć już obecny układ komunikacyjny i parkingowy nie jest w stanie obsłużyć bieżącego ruchu.

- Należy raczej szukać rozwiązania korków na ul. Spacerowej poprzez węzły typu park&ride i zachęcenie do przesiadki na komunikację miejską. Ta droga [Droga Zielona - dop. red.], przecinająca pas nadmorski stanowi zagrożenie dla tej przestrzeni miasta - argumentuje Łukasz Hamadyk z PiS.
We wtorek, 25 sierpnia, tematem inwestycji zajmie się także Komisja Zagospodarowania Przestrzennego. Początek posiedzenia o godz. 16 w sali nr 208 gmachu Nowego Ratusza zobacz na mapie Gdańska. Wcześniej tego samego dnia, o godz. 15, sprawa zostanie poruszona na Komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej (s. 003 Nowego Ratusza).

Opinie (527) 3 zablokowane

  • A nie lepiej zostawić to nastęnym radnym po wiosennych wyborach? (1)

    • 4 9

    • radnych to akurat mamy przynajmniej w czesci

      - jak widać - sensownych. z prezydentem gorzej

      • 3 1

  • Tramwaj: pętla Oliwa - Osowa i dalej (jaka to będzie piękna i szybka trasa) (4)

    Po jednym pasie dla aut zostaje. To będzie naprawdę piękne miasto. Zyska Sopot (do którego dojedzie się na piękny dworzec kolejowy. Chyba tak turyści mają dojeżdżać do kurortu?) oraz mieszkańcy Gdańska, który zamkną drogę pomysłom z lat 70 o autostradach w centrum miast.

    • 7 16

    • Pętla w Oliwie jest zje.... (3)

      Bo jest za daleko od SKM i ciężko do Sopotu dojechać.

      • 0 3

      • To pociągnąć ją do pętli autobusowej w Sopocie ? (1)

        dla chcącego...
        PS
        Za daleko do SKM? 3,5 minuty z zegarkiem w ręku.

        • 4 0

        • Hub przesiadkowy

          Jak jest konieczna przesiadka na inny środek komunikacji, to najlepiej tak jak w Brętowie - jeden peron, synchronizacja mediów transportowych i w razie czego jeden na drugi czeka.

          3,5 minuty jak jest ładna pogoda, to nie problem. Gorzej zimą, albo jak się coś spóźni kilka minut, a następny transport za 1/2 h

          • 0 1

      • mamy 2 mld zł do dyspozycji

        stać nas

        • 3 0

  • Zgadzam się.

    Parę lat temu wysłałam pismo do Prezydenta i radnej z pomysłem linii tramwajowej.Nie wzbudziło zainteresowania bo duże nachylenie.Na Morenę i Orunię górną przez Chełm mimo nachylenia wybudowano torowisko!!!

    • 6 9

  • wlsnie sie zaczely,, (2)

    na tym forum konsultacje ze spoleczenstwem, lud ciemny to gada a wladza czyta i zrobi swoje. 2 mld to wielka kasa i zadem urzędas ani budowniczy nie odpuści nic z tego tortu. gadajcie dalej ...... tylko na to gadanie czekaja. za kilka lat nikt władzy nie zarzuci ze nie dyskutowala na ten temat z obywatelami. jedyna rada na korki to wysokie opłaty za parkowanie w centrum miasta . auto to każdy ma dla własnej wygody wiec jak chce mieć wygodnie to niech placi.

    • 8 3

    • (1)

      to niech wydają te 2 duże bańki na coś z sensem

      ma być współpraca gmin? to zróbcie wspólnie Reja i rozkmińcie węzeł korkowy w Osowej

      • 2 1

      • tramwaj na WZ aż do Karczemek

        • 1 0

  • Poszerzanie dróg o kolejne pasy nie zachęci ludzi do korzystania z komunikacji zbiorowej

    a przecież to jest zapisane we wszystkich planach rozwoju miasta. Gdzie jest napisane "promowanie indywidualnej komunikacji samochodowej" ? Ktoś coś takiego widział ?
    Jest?? Proszę o cytaty.

    • 13 6

  • (1)

    Banda debili . Radni nie myśla co z samochodami dalej .

    • 24 15

    • Ci co myślą o tunelu, też nie wiedzą co dalej z autami - myślą, że na Grunwaldzkiej się rozplyna w powietrzu.

      • 8 0

  • Brawo radni!

    W końcu trochę inicjatywy i przemyślenia z ich strony!

    • 14 21

  • Kto skorzysta - pracodawcy (8)

    W ankiecie brakuje opcji, że skorzystają pracodawcy. Usilnie lokują się na dolnym tarasie (alchemia, olivia gate itp), gdzie trudno dojechać. Tunel ułatwił dojazd pracownikom, zwiększy obroty firm i co za tym idzie - podatki placone przez te firmy Gdanskowi.

    • 17 15

    • To kto skorzysta?

      Pracodawcy czy pracownicy ? Poza tym jak ułatwi ? Będą porzucać na poboczu spacerowej bo cała grunwaldzka będzie stała w korku ?
      Jak zjadą tramwajem w dół z Osowy i dalej dojadą tramwajem do biurowca to skorzystają. Jak będzie autostrada w mieście to skorzystają tylko firmy budowlane (2mld!!)

      • 8 1

    • to moze trzeba wybudowac biorowce w zukowie , koscierzynie i kartuzach ?

      • 7 0

    • (5)

      SKM tuż obok, tramwaj blisko - a jemu "trudno dojechać" - d. przyrosła do fotela.

      • 9 1

      • dojedź SKM lub tram z Chwaszczyna lub Banina (4)

        • 2 5

        • (2)

          niech Ci autostrade Twoja gmina wybuduje

          • 7 1

          • ale tunelu brakuje w Gdańsku a nie w mojej gminie (1)

            • 1 5

            • to niech żukowska metropolia

              wyłoży te 2 miliardy złotych na tunel i go później utrzymuje, nie będę fundował dojazdu autostradą na twoją wiochę

              • 2 2

        • Autem lub rowerem do PKM, przesiadka we Wrzeszczu na SKM, i jesteś.

          • 2 0

  • Potrzeba budowy tuneli i wiaduktów. (1)

    Potrzebne są tunele lub wiadukty zastępujące przejazdy kolejowo-drogowe na Oruni ul.Dworcowa, Sandomierska.
    Ludzie czekają tam godzinami, sznury samochodów blokują całą ulicę.

    • 24 0

    • No albo Dworcowa, albo Sandomierska.

      • 1 1

  • park&ride (4)

    Nic mnie nie przekona na zamianę auta na komunikacje miejską, nawet park&ride pod domem.

    • 18 9

    • oplaty za parkowanie Cie przekonaja , dla przykladu 1h w centrum = tak na dobry poczatek dnia 50 zl ,

      a kazda nastepna to juz 40 promocyjnie

      • 9 1

    • wyobraź sobie

      że wszyscy chcą jechać autem po mieście. Po prostu się nie da. Chyba, że zastosować dodatkowe mobilizatory finansowe? Zwróć też uwagę, że dotychczas nie pokrywasz wszystkich kosztów tej formy poruszania się. Cała rzesza ludzi, często uboższych finansuje budowę tego niewydolnego systemu drogowego

      • 8 0

    • to stoj w korkach ! i nie marudz

      • 12 0

    • Amen! Zmówmy teraz krótką modlitwę do Samochodowego Sacrum, Przenajświętszego Pojazdu! A heretykom na pohybel!

      Wozie nasz,
      Któryś jest "w gazie",
      Święć się marka Twoja,
      Bądź wolna prawa Twoja,
      Jako na jezdni, tak i na parkingu.
      Paliwa taniego powszedniego zalej się Tobie pod korek,
      I odpuść nam nasze winy, jako że przecież wszyscy inni tak jeżdżą,
      I nie wódź nas na niezmotoryzowanie,ale nas zbaw od zbiorkomu.
      Przegląd techniczny racz przejść, choć światłość zewnętrzna ma braki. Niech odpoczywasz na parkingu bezpłatnym strzeżonym. Auto.

      • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane