• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Pachołkiem nie ma poparcia komisji Rady Miasta

Krzysztof Koprowski
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera. Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera.

- Koszt budowy jest zbyt wysoki, a skutki mogą niekorzystnie wpłynąć na rozwój miasta - tak gdańscy radni z komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta ocenili budowę tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej. Jednogłośnie negatywnie zaopiniowali oni wydanie pół miliona złotych na przygotowanie kolejnych dokumentów dla tej inwestycji.



Kto najbardziej skorzystałby na tej inwestycji?

Rzadko zdarza się, by radni potrafili wznieść się ponad polityczne podziały i razem sprzeciwiać się pomysłom forsowanym przez władze miasta.

Tym razem jednak gdańscy radni z Platformy Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości z Komisji Zrównoważonego Rozwoju jednogłośnie negatywnie ocenili projekt uchwały o wydaniu pół miliona złotych na studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania na środowisko dla wartej prawie 2 mld zł budowy tunelu i Drogi Zielonej.

Kilka tygodni temu 500 tys. zł na ten sam cel przekazał już Sopot, ale nie jest to jedyny wydatek poniesiony przez samorządy na tę inwestycję. Już wcześniej oba miasta po równo złożyły się na warte 500 tys. zł Studium Techniczno - Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ).

Głosowanie radnych z pięcioosobowej Komisji Zrównoważonego Rozwoju (podczas głosowania obecnych było czworo radnych) nie przesądza o wynikach głosowaniu całej Rady Miasta. To odbędzie się w najbliższy czwartek, podczas sesji.

Węzeł z obwodnicą Osowa, który ma zostać rozbudowany w ramach inwestycji. Węzeł z obwodnicą Osowa, który ma zostać rozbudowany w ramach inwestycji.
- Czy w projekt nie będą zaangażowane inne gminy niż Gdańsk i Sopot? Gmina Żukowo w ostatnich dwóch dekadach prawie podwoiła liczbę mieszkańców. Czy realizując tę inwestycję nie doprowadzimy do rozwoju przedmieść i tego, że część mieszkańców wyprowadzi się z Gdańska, ale nadal będzie chciała korzystać z miejskiej infrastruktury, choć podatki będzie odprowadzała już poza granicami miasta? - pytał Adam Nieroda (z PO), przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju.
W imieniu miasta odpowiedzi udzielał dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych, Marcin Dawidowski. Wielokrotnie podkreślał, że decyzja o budowie jeszcze nie zapadła, a obecnie trwa dyskusja jedynie nad dokumentem, który pozwoli zbliżyć się do pozyskania dofinansowania unijnego.

- Nowa Kielnieńska [przedłużenie ul. Spacerowej na zachód zobacz na mapie Gdańska - przyp. red.] "dotyka" Gdyni i z tego powodu prezydenci Gdańska i Sopotu zapytali prezydenta Gdyni, czy byłby gotów partycypować w kosztach budowy tego fragmentu - wyjaśnia Dawidowski - Kolejne dokumenty wskażą wizję interesariuszy przedsięwzięcia, ale na tym etapie najważniejsze jest, by podjąć decyzję o kontynuacji całego procesu programowania inwestycji.
Czytaj też: Artykuł z grudnia 2014 r.: Ważny dokument dla Obwodnicy Metropolitalnej. Budowa od 2018 r.

Istniejący odcinek Drogi Zielonej między skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej-Niepodległości-ul. Czyżewskiego oraz Ergo Areną. Istniejący odcinek Drogi Zielonej między skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej-Niepodległości-ul. Czyżewskiego oraz Ergo Areną.
- Kwota 1,98 mld zł (w tym ok. 900 mln zł na sam tunel pod Pachołkiem) odnosi się do całego zakresu wraz z Nową Kielnieńską. Mówimy więc o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku oraz możliwej budowie tramwaju na odcinku al. Hallera - ul. Obrońców Wybrzeża-Chłopska - zwraca uwagę Marcin Dawidowski.
Opór mieszkańców Zaspy i Przymorza budzi to, że szeroka Droga Zielona odetnie te osiedla od pasa nadmorskiego i rekultywowanego od wielu lat Parku Reagana.

Dawidowski apeluje jednak, by nie utożsamiać wyglądu projektowanego odcinka Drogi Zielonej z gotowym fragmentem przy Ergo Arenie, gdzie wykonano ją w wykopie, a w obrębie parkingu przy samej hali widowiskowo-sportowej postawiono kładkę nad rezerwą drogi.

Droga Zielona przetnie m.in. to przejście między Zaspą i molo w Brzeźnie na wysokości skrzyżowania ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła II. Droga Zielona przetnie m.in. to przejście między Zaspą i molo w Brzeźnie na wysokości skrzyżowania ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła II.
Konkretne rozwiązania mają bowiem być wskazane dopiero w dokumentacji projektowej, a więc w kolejnych etapach prac przygotowawczych - w momencie, gdy zapadnie decyzja o budowie trasy oraz formie jej przekroju.

- Pragnę zwrócić uwagę, że mimo etapowania kosztownej budowy Trasy Słowackiego i Sucharskiego, to największy postęp udało się nam osiągnąć dopiero przy wsparciu ze środków unijnych. I podobnie jest z tą inwestycją - jeżeli nie będziemy się teraz starali o środki unijne, to potem będzie niezwykle trudno ją wykonać - tłumaczył dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.
To jednak nie przekonało radnych. W ich ocenie inwestycja jest przeskalowana i nie rozwiąże problemów komunikacyjnych miasta, a wręcz je pogłębi - m.in. stworzy barierę wzdłuż pasa nadmorskiego oraz wtłoczy na dolny taras kolejne auta, choć już obecny układ komunikacyjny i parkingowy nie jest w stanie obsłużyć bieżącego ruchu.

- Należy raczej szukać rozwiązania korków na ul. Spacerowej poprzez węzły typu park&ride i zachęcenie do przesiadki na komunikację miejską. Ta droga [Droga Zielona - dop. red.], przecinająca pas nadmorski stanowi zagrożenie dla tej przestrzeni miasta - argumentuje Łukasz Hamadyk z PiS.
We wtorek, 25 sierpnia, tematem inwestycji zajmie się także Komisja Zagospodarowania Przestrzennego. Początek posiedzenia o godz. 16 w sali nr 208 gmachu Nowego Ratusza zobacz na mapie Gdańska. Wcześniej tego samego dnia, o godz. 15, sprawa zostanie poruszona na Komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej (s. 003 Nowego Ratusza).

Opinie (527) 3 zablokowane

  • Observator

    Idiotom przypominam, ze osowa juz nalezy do gdanska a rzekome wyprowadzanie mieszkancow z gdanska(do osowej najwiekszego osiedla przy obwodnicy ) to jakies kompletne brednie. Polozenie licznych policjantow na czyzewskiego to paranoja . Najbezpieczniej bedzie zamknac ja dla ruchu samocodowego calkowicie!
    dodatkowo kolesia ktory zaprojektowal nowe skrzyzowanie czyzewskiego z grunwaldzka nalezy zwolnic z pracy z powodu debilizmu. Za duza kase zrobil skzyzowanie gorsze niz bylo(poprzednio byl pas dla skrecajacych w prawo) teraz do sopotu trzeba tloczyc sie na jednym pasie, choc miejsca tam duzo takze na dwa kolejne pasy dla jadacych na zabianke i na pas dla skrecajacych w prawo jak przedtem. Zawsze gdy stoje tam w kolejce i patrze na ogromna przestrzen zmarnotrawiona na trawnik na rondzie to czuje sie zrobiony w balona praz tego "projektanta" jesli ktos twierdzi ze zrobienie tunelu wychodzacego prosto na nowa droge na zabianke, zrobienie czterech pasow i poszerzenie przejazdu przez obwodnice nie pomoze to niech sie leczy na glowe i chodzi pieszo do pracy przez sopockie lasy to naprawde swietne rozwiazanie jesli zrobi tak kilkanascie tysiecy ludzi! Milego spaceru.

    0

    • 13 2

  • Drogi P. Krzysztofie, jak zniszczy sie i zablokuje drogi wyjazdowe z Gdanska, to w znaczny sposób...

    Ograniczy Pan wyprowadzeńie sie mieszkańców...

    • 9 0

  • Drogi (1)

    Chcieliście jednopasmową Spacerową? To macie.
    Trzeba było pomyśleć, nie słuchać pseudoekologów i zbudować ją jako dwupasmówkę. Ktoś, kto zna drogę wie, że można było ją taką zbudować miejsca dość. A za wyciętych kilka drzew nasadzić w innej części parku drugie tyle młodych drzewek i byłoby pozamiatane.
    Ech. Mądry Polak po szkodzie.

    • 11 3

    • A co, w dwupasmowym korku jakoś inaczej się stoi? Nie rozumiem.

      • 0 1

  • Radni to ta ekipa co g. moze ?

    • 3 0

  • Podziekować ekologom.oraz mieszkańcom Osowy (2)

    Były plany budowy dwóch pasów w każdą stronę ale......ekolodzy bo drzewka i mieszkańcy Osowy bo zbyt duży ruch tranzytowy......wiec teraz niech się kiszą w korkach ..ja przeżyje mogę jechać słowackiego do góry.

    • 11 4

    • Nieprawda - mieszkańcy osowy nie protestowali (1)

      a wręcz domagali się dwóch pasów w każdą stronę.

      • 3 2

      • a guzik prawda. Protestowali bo miała iść droga do Chwaszczyna dwupasmowa i to im się nie podobało bo zwiększyć miał się ruch tranzytowy 4 krotnie....Protestowali mieszkańcy domów ze popękają im ściany i spadną ceny nieruchomości .

        • 0 0

  • POBLISKIE GMINY / MIASTA

    Pobliskie gminy i miasta niech partycypują w kosztach to da radę temat ogarnąć. W inwestycje powinny włączyć się powiaty i gminy sąsiednie (widzimy sporo "obcych" tablic rejestracyjnych) takie jak powiat Wejherowski, Pruszcz Gdański, całe Trójmiasto (z Gdynią włącznie), a nawet Kartuzy (wiadomo GKA pełno na drodze) plus unijne dofinansowanie i mamy kasę.
    A argumenty, że zakorkuje się Oliwa itp to są dla mnie śmieszne - rozwijajcie te drogi, aby zwiększyć przepustowość, a nie lamentujcie.
    Może właśnie ta inwestycja wymusi zrobienie czegokolwiek z Grunwaldzką.

    • 4 4

  • Ponad

    Radni wzniesli się ponad podziały polityczne... ciekawe kto za tym stoi. Pewnie ktoś kto pieniądze na budowę drogi i tunelu planuje przejąć na inną swoją inwestycje :(

    • 6 1

  • Teraz władze miasta będą musiały uruchomić fundusz motywacyjny

    i dotrzeć do każdego radnego indywidualnie.

    • 1 1

  • openstreetmap.org/directions?engine=mapquest_bicycle&route=54.4236%2C18.5362%3B54.4236%2C18.5636#map=14/54.4232/18.5616

    może są chętni na wycieczkę rowerową z zapisem śladu GPS tej trasy. Bardzo mnie ciekawi jakiż to straszny teren górzysty, że tunel kopać trzeba.

    • 0 1

  • robic PKM

    zeby za chwile zrobic tunel i zachecac do jezdzenia autem
    bezsens

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane