• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Pachołkiem nie ma poparcia komisji Rady Miasta

Krzysztof Koprowski
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera. Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera.

- Koszt budowy jest zbyt wysoki, a skutki mogą niekorzystnie wpłynąć na rozwój miasta - tak gdańscy radni z komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta ocenili budowę tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej. Jednogłośnie negatywnie zaopiniowali oni wydanie pół miliona złotych na przygotowanie kolejnych dokumentów dla tej inwestycji.



Kto najbardziej skorzystałby na tej inwestycji?

Rzadko zdarza się, by radni potrafili wznieść się ponad polityczne podziały i razem sprzeciwiać się pomysłom forsowanym przez władze miasta.

Tym razem jednak gdańscy radni z Platformy Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości z Komisji Zrównoważonego Rozwoju jednogłośnie negatywnie ocenili projekt uchwały o wydaniu pół miliona złotych na studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania na środowisko dla wartej prawie 2 mld zł budowy tunelu i Drogi Zielonej.

Kilka tygodni temu 500 tys. zł na ten sam cel przekazał już Sopot, ale nie jest to jedyny wydatek poniesiony przez samorządy na tę inwestycję. Już wcześniej oba miasta po równo złożyły się na warte 500 tys. zł Studium Techniczno - Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ).

Głosowanie radnych z pięcioosobowej Komisji Zrównoważonego Rozwoju (podczas głosowania obecnych było czworo radnych) nie przesądza o wynikach głosowaniu całej Rady Miasta. To odbędzie się w najbliższy czwartek, podczas sesji.

Węzeł z obwodnicą Osowa, który ma zostać rozbudowany w ramach inwestycji. Węzeł z obwodnicą Osowa, który ma zostać rozbudowany w ramach inwestycji.
- Czy w projekt nie będą zaangażowane inne gminy niż Gdańsk i Sopot? Gmina Żukowo w ostatnich dwóch dekadach prawie podwoiła liczbę mieszkańców. Czy realizując tę inwestycję nie doprowadzimy do rozwoju przedmieść i tego, że część mieszkańców wyprowadzi się z Gdańska, ale nadal będzie chciała korzystać z miejskiej infrastruktury, choć podatki będzie odprowadzała już poza granicami miasta? - pytał Adam Nieroda (z PO), przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju.
W imieniu miasta odpowiedzi udzielał dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych, Marcin Dawidowski. Wielokrotnie podkreślał, że decyzja o budowie jeszcze nie zapadła, a obecnie trwa dyskusja jedynie nad dokumentem, który pozwoli zbliżyć się do pozyskania dofinansowania unijnego.

- Nowa Kielnieńska [przedłużenie ul. Spacerowej na zachód zobacz na mapie Gdańska - przyp. red.] "dotyka" Gdyni i z tego powodu prezydenci Gdańska i Sopotu zapytali prezydenta Gdyni, czy byłby gotów partycypować w kosztach budowy tego fragmentu - wyjaśnia Dawidowski - Kolejne dokumenty wskażą wizję interesariuszy przedsięwzięcia, ale na tym etapie najważniejsze jest, by podjąć decyzję o kontynuacji całego procesu programowania inwestycji.
Czytaj też: Artykuł z grudnia 2014 r.: Ważny dokument dla Obwodnicy Metropolitalnej. Budowa od 2018 r.

Istniejący odcinek Drogi Zielonej między skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej-Niepodległości-ul. Czyżewskiego oraz Ergo Areną. Istniejący odcinek Drogi Zielonej między skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej-Niepodległości-ul. Czyżewskiego oraz Ergo Areną.
- Kwota 1,98 mld zł (w tym ok. 900 mln zł na sam tunel pod Pachołkiem) odnosi się do całego zakresu wraz z Nową Kielnieńską. Mówimy więc o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku oraz możliwej budowie tramwaju na odcinku al. Hallera - ul. Obrońców Wybrzeża-Chłopska - zwraca uwagę Marcin Dawidowski.
Opór mieszkańców Zaspy i Przymorza budzi to, że szeroka Droga Zielona odetnie te osiedla od pasa nadmorskiego i rekultywowanego od wielu lat Parku Reagana.

Dawidowski apeluje jednak, by nie utożsamiać wyglądu projektowanego odcinka Drogi Zielonej z gotowym fragmentem przy Ergo Arenie, gdzie wykonano ją w wykopie, a w obrębie parkingu przy samej hali widowiskowo-sportowej postawiono kładkę nad rezerwą drogi.

Droga Zielona przetnie m.in. to przejście między Zaspą i molo w Brzeźnie na wysokości skrzyżowania ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła II. Droga Zielona przetnie m.in. to przejście między Zaspą i molo w Brzeźnie na wysokości skrzyżowania ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła II.
Konkretne rozwiązania mają bowiem być wskazane dopiero w dokumentacji projektowej, a więc w kolejnych etapach prac przygotowawczych - w momencie, gdy zapadnie decyzja o budowie trasy oraz formie jej przekroju.

- Pragnę zwrócić uwagę, że mimo etapowania kosztownej budowy Trasy Słowackiego i Sucharskiego, to największy postęp udało się nam osiągnąć dopiero przy wsparciu ze środków unijnych. I podobnie jest z tą inwestycją - jeżeli nie będziemy się teraz starali o środki unijne, to potem będzie niezwykle trudno ją wykonać - tłumaczył dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.
To jednak nie przekonało radnych. W ich ocenie inwestycja jest przeskalowana i nie rozwiąże problemów komunikacyjnych miasta, a wręcz je pogłębi - m.in. stworzy barierę wzdłuż pasa nadmorskiego oraz wtłoczy na dolny taras kolejne auta, choć już obecny układ komunikacyjny i parkingowy nie jest w stanie obsłużyć bieżącego ruchu.

- Należy raczej szukać rozwiązania korków na ul. Spacerowej poprzez węzły typu park&ride i zachęcenie do przesiadki na komunikację miejską. Ta droga [Droga Zielona - dop. red.], przecinająca pas nadmorski stanowi zagrożenie dla tej przestrzeni miasta - argumentuje Łukasz Hamadyk z PiS.
We wtorek, 25 sierpnia, tematem inwestycji zajmie się także Komisja Zagospodarowania Przestrzennego. Początek posiedzenia o godz. 16 w sali nr 208 gmachu Nowego Ratusza zobacz na mapie Gdańska. Wcześniej tego samego dnia, o godz. 15, sprawa zostanie poruszona na Komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej (s. 003 Nowego Ratusza).

Opinie (527) 3 zablokowane

  • APEL - Do mieszkańców sąsiednich gmin:

    Zwracajcie się do swoich władz gminnych o rozwiązywanie własnych problemów komunikacyjnych, my Gdańszczanie mamy swoje priorytety.

    Już i tak wiele dla was zrobiliśmy.

    • 8 18

  • Zasada nie?

    Kilkanaście lat temu wybitni fachowcy zdecydowanie przeciwstawiali się budowie PKM (za drogo i bez sensu).zwolennikami bylo 1-2 osoby tylko. Ci co byli przeciwko teraz są za. Tak samo (przez analogie) będzie z budową tunelu pod Pachołkiem. I kogo popierać?.

    • 21 4

  • Czy sonda w artykule była napisana przez jakiegoś debila ?? (4)

    Ostatni punkt sondy ( na który głosowało 36% ) mówi, że " nikt nie skorzysta, bo budowa nowych dróg nie likwiduje korków, lecz je potęguje "

    Jak można takie brednie wypisywać w było nie było szanującym się portalu ?
    Redaktorów w trójmiasto.pl mają z łapanki ?
    Budowanie kolejnych dróg tworzy korki ? Niedługo jakiś redaktor tu napisze, że Słońce kręci się wokół Ziemi lub Ziemia jest płaska i za tym też zagłosuje 36% cymbałów.

    • 29 6

    • nie rozumiesz.... (1)

      budowa drog powoduje iz coraz wiecej ludzi przesiada sie z transportu publicznego na auto to raz, po drugie drogi zachecaja do wyprowadzki z miasta. Wraz ze wzrostem ilosci drog i autostrad w miescie staje sie ono nieatrakcyjne dla mieszkancow i nastepuje masowa ucieczka no a potem ci mieszkancy dojezdzaja autami. To jest samonapedzajace sie bledne koło.

      • 4 8

      • To jakiś manifest ultra ekologów czy też bełkot kompletnego idioty ktory chce aby wszędzie jeździły autobusy

        kompletna utopia

        • 6 4

    • sam jesteś debilem (1)

      każda drogą prędzej czy później się zakorkuje, a nowe tylko zachęcają do korzystania z aut a nie poruszania się tramwajami/autobusami

      • 5 8

      • Z takimi tezami to ty jesteś mega debilem

        Napisz jeszcze, że należy wszelkie maszyny oddać na złom bo zabierają ludziom pracę.

        • 4 4

  • (2)

    Skoro budowa nowych dróg potęguje korki to zlikwidujmy wszystkie drogi i korków nie będzie. O to panu chodzi panie redaktorze?

    • 29 4

    • Przeginanie przez redukcję do absurdu jest nudne, nie uważacie?

      • 9 6

    • Drogi można zostawić tak jak są

      Nie trzeba ich poszerzać w nieskończoność. Ale trzeba tak projektować infrastrukturę, żeby nie opłacało się jeździć samochodem.

      • 3 9

  • Ankieta pod artykułem jest durna.
    Moze ogrodzony miasto murem? Kto chce z niego skorzystać niech wniesie myto

    • 20 0

  • TAK!!! (1)

    Wysyłałem już rok temu do naszej radnej propozycję wzięcia pod uwagę połączenia Osowej z Oliwą linią tramwajową. Niestety bez odpowiedzi. Podejrzewam, że w większości krajów cywilizowanych takie połączenie już by istniało.

    • 7 8

    • k*rwa wsiadaj w ten tramwaj i spier*laj stąd

      radna

      • 5 5

  • (1)

    Ukraina chce zbudować mur na granicy z Rosją za 250 mln dolarów to jak to się ma do tej dziury pod Pachołkiem za 900 mln złotych.

    • 15 5

    • Nijak się to nie ma do niczego, ale miło, że zapytało.

      • 2 0

  • GŁUPOTA, GŁUPOTA, GŁUPOTA (1)

    Odkorkowanie Spacerowej jest priorytetem!!! Tą drogą jeżdżą wszyscy, mieszkańcy Trójmiast, okolic i turyści. Przepraszam jeżdżą to zbyt śmiałe stwierdzenie, nawet się nie toczą tylko wloką.
    ODKORKOWAĆ SPACEROWĄ ! TO POWINNA BYĆ PRIORYTETOWA INWESTYCJA, ponieważ ta droga w obecnym stanie to hańba dla Gdańska!

    • 27 7

    • glownie mieszkancy Bojana, Koleczkowa, Karczemek itp

      • 4 1

  • Molo w Sopocie jest darmowe tylko dla Sopocian. Jesteś z Gdańska czy Gdyni to musisz płacić jak turyści (1)

    Wprowadźmy więc opłatę dla Sopocian za przejazd Spacerową i korek będzie o połowę mniejszy. Oczywiście w nocy też nie za darmo ;)

    • 12 6

    • Za przejście Długą itp. Także,

      Z nami są w WMG a każą nam płacić...!

      • 1 0

  • 36% uważa że problemem jest budowanie dróg

    I mają rację bo czym więcej życia tym więcej kłopotów

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane