• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem coraz bardziej realny

Michał Tusk
21 października 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 

Podziemna droga w kurorcie przestaje być futurystyczną mrzonką. - W poniedziałek w całym mieście rozpoczynają się wiercenia, które wskażą geologom najlepszy przebieg przyszłej podziemnej trasy - mówi Wojciech Ogint z sopockiego Zarządu Dróg i Zieleni. Łącznie wykonanych zostanie kilkadziesiąt odwiertów, które ujawnią rodzaj gruntu znajdującego się pod ziemią.



- Każdy z otworów będzie głęboki na 60 m - mówi Tomasz Kołakowski, prezes firmy Europrojekt, która wygrała przetarg na wykonanie tzw. studium wykonalności projektu, które jest niezbędne przy pozyskiwaniu funduszy unijnych na inwestycję.

A bez kasy z Unii się nie obejdzie. Łączny koszt tunelu to 600-800 mln zł. - Sama maszyna do wiercenia tunelu to wydatek rzędu 40 mln euro - podkreśla Kołakowski.

Jego firma przygotuje kilka wersji trasy, ale już teraz mówi się, że najbardziej prawdopodobny jest tunel idący dokładnie pod linią kolejową przecinającą Sopot. Jego początek znajdowałby się na granicy Sopotu i Gdańska, w okolicach ul. Gospody, gdzie Gdańsk zaplanował zakończenie tzw. drogi czerwonej, czyli trasy tranzytowej biegnącej wzdłuż torów. Sopocki tunel biegłby w stronę Gdyni pod torami kolejowymi. Trasa wychodziłaby na powierzchnię w okolicach obecnego wiaduktu al. Niepodległości nad torami. Przy Aquaparku obie drogi łączyłyby się.

Budowa nie wpłynie na ruch kolejowy, gdyż tunel wykonywany będzie metodą górniczą, za pomocą specjalistycznej maszyny przypominającej sposobem działania wielkiego kreta. - Na końcach tunelu musimy wykopać odpowiednie rowy, w które wprowadzamy maszynę, a ona dalej wykona tunel najpierw dla jednej jezdni, a później od przeciwnego końca dla drugiej - wyjaśnia Kołakowski.

Według niego tunel powstanie na głębokości ok. 30 m. To tyle, ile ma dziesięciopiętrowy wieżowiec. - Taka głębokość gwarantuje, że podczas budowy nie pojawią się problemy na powierzchni, takie jak np. zapadanie się gruntu. Studium wykonalności tunelu ma być gotowe do sierpnia przyszłego roku. Wtedy sopoccy samorządowcy rozpoczną starania o uzyskanie unijnych pieniędzy. Już w maju marszałek Jan Kozłowski obiecał pomoc w tej sprawie (to władze województwa wybierają projekty warte europejskich funduszy). Jeśli plan się powiedzie, tunel będzie gotowy za pięć i pół roku.

Mówi Piotr Lorens, architekt i urbanista z Politechniki Gdańskiej

Michał Tusk: Czy tunel pod Sopotem to nie jest pomysł zbyt futurystyczny jak na polskie warunki?

Piotr Lorens: Na świecie zrealizowano już tego typu projekty. W Düsseldorfie autostradę biegnącą brzegiem Renu schowano pod ziemię, oddając zajęte wcześniej tereny pod bulwar. W Bostonie do tunelu przeniesiono autostradę, która wcześniej biegła po estakadzie. Z technicznego punktu widzenia jest to możliwe. Inna sprawa to pytanie, czy tak duży koszt przedsięwzięcia rekompensuje największy plus tunelu, czyli to, że go nie widać. Tańsza estakada nad torami kolejowymi z pewnością mocno zeszpeciłaby panoramę kurortu.

Jeśli tunel powstanie, mniej obciążona będzie al. Niepodległości. Pojawiają się pomysły jej zwężenia do dwóch pasów, bądź np. zamiany na deptak na odcinku w centrum.

Wszystkie tego typu działania trzeba poprzedzić dokładnymi analizami ruchu. Być może zwężenie Niepodległości do dwóch pasów nie spowoduje paraliżu w Sopocie. Obawiam się, że jej całkowite zamknięcie, nawet na krótkim odcinku, nie wchodzi jednak w grę. Nie można zapominać, że będzie to cały czas główna ulica w mieście. Poza tym, nie wszyscy będą chcieli, choćby ze względów estetycznych, jechać tunelem.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (163) 5 zablokowanych

  • tunel??

    TUNEL,LADNIE,LADNIE....NIE MA CO-POMYSL-JAK Z FILMU SCI-FI,ALE CO TAM-ZAPLACIMY....

    • 0 0

  • tunel !!!

    świetna sprawa taki tunel... zawsze mozna go zakopac lub zasypac jak dojdzie do władzy nowe elita. są jeszcze nowe pomysly co z nim zrobic... mozna sprobowac np uzyskac dofinansowanie z uni na restrukturyzacje górnictwa sopockiego :)pozdrawiam futurystów.

    • 0 0

  • Brawo!

    Pnie Karnowski, brawo.. wyboru tuż, tuż a pod siedzeniem jakoś dziwnie gorąco, co? No to rusza tunel i inne obiecanki - a będzie jak zwykle, kasa duża to i metody dowolne.

    • 0 0

  • W Polsce??

    chyba gdzies w połowie XXIII wieku

    • 0 0

  • Sopot sobie tunel orze...

    Ewidentny brak spójności interesów, każdy sobie rzepke czy w tym przypadku tunel kopie,idealnym rozwiązaniem dla zapchanego trójmiasta byłoby wybudowanie wspólnie drogi nad torami kolejowymi z Gdańska do Gdyni,zdecydowanie niższy koszt a i auta w tym miejscu nikomu by nie przeszkadzały... teraz nawet niewielki deszczyk zalewa wszystkie przejazdy pod torami w Sopocie,jak będzie tunel to będzie inaczej?

    • 0 0

  • Ładne przedwyborcze bzdury.

    .

    • 0 0

  • ludzie

    tu idzie o kasę dla firmy która dokona tzw.studium,jak Karnowski przegra wybory , a kasa ruszy z UE , to ma On tam pewne zatrudnienie, nastepcy i tak to zaakceptują , bo też dostana do rączki

    • 0 0

  • czemu nie metro? (1)

    Skoro maja drazyc ten tunel pod obecnymi torami kolejowymi to czemu nie zrobic pierwszego kroku w strone trojmiejskiego metra i pod ziemie nie schowac wlasnie torow?

    • 0 0

    • ano dlatego, że problemem nie jest komunikacja miejska, a ruch samochodowy, głównie tranzytowy mądralo!

      • 0 0

  • bardzo dobrze przynajmniej korki zostaną rozładowane w ciągu godzin szczytu w Trójmieście :D

    • 0 0

  • tunel != metro trojmiejskie

    Witam! No wlasnie dlaczego nie metro?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane