• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem coraz bardziej realny

Michał Tusk
21 października 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 

Podziemna droga w kurorcie przestaje być futurystyczną mrzonką. - W poniedziałek w całym mieście rozpoczynają się wiercenia, które wskażą geologom najlepszy przebieg przyszłej podziemnej trasy - mówi Wojciech Ogint z sopockiego Zarządu Dróg i Zieleni. Łącznie wykonanych zostanie kilkadziesiąt odwiertów, które ujawnią rodzaj gruntu znajdującego się pod ziemią.



- Każdy z otworów będzie głęboki na 60 m - mówi Tomasz Kołakowski, prezes firmy Europrojekt, która wygrała przetarg na wykonanie tzw. studium wykonalności projektu, które jest niezbędne przy pozyskiwaniu funduszy unijnych na inwestycję.

A bez kasy z Unii się nie obejdzie. Łączny koszt tunelu to 600-800 mln zł. - Sama maszyna do wiercenia tunelu to wydatek rzędu 40 mln euro - podkreśla Kołakowski.

Jego firma przygotuje kilka wersji trasy, ale już teraz mówi się, że najbardziej prawdopodobny jest tunel idący dokładnie pod linią kolejową przecinającą Sopot. Jego początek znajdowałby się na granicy Sopotu i Gdańska, w okolicach ul. Gospody, gdzie Gdańsk zaplanował zakończenie tzw. drogi czerwonej, czyli trasy tranzytowej biegnącej wzdłuż torów. Sopocki tunel biegłby w stronę Gdyni pod torami kolejowymi. Trasa wychodziłaby na powierzchnię w okolicach obecnego wiaduktu al. Niepodległości nad torami. Przy Aquaparku obie drogi łączyłyby się.

Budowa nie wpłynie na ruch kolejowy, gdyż tunel wykonywany będzie metodą górniczą, za pomocą specjalistycznej maszyny przypominającej sposobem działania wielkiego kreta. - Na końcach tunelu musimy wykopać odpowiednie rowy, w które wprowadzamy maszynę, a ona dalej wykona tunel najpierw dla jednej jezdni, a później od przeciwnego końca dla drugiej - wyjaśnia Kołakowski.

Według niego tunel powstanie na głębokości ok. 30 m. To tyle, ile ma dziesięciopiętrowy wieżowiec. - Taka głębokość gwarantuje, że podczas budowy nie pojawią się problemy na powierzchni, takie jak np. zapadanie się gruntu. Studium wykonalności tunelu ma być gotowe do sierpnia przyszłego roku. Wtedy sopoccy samorządowcy rozpoczną starania o uzyskanie unijnych pieniędzy. Już w maju marszałek Jan Kozłowski obiecał pomoc w tej sprawie (to władze województwa wybierają projekty warte europejskich funduszy). Jeśli plan się powiedzie, tunel będzie gotowy za pięć i pół roku.

Mówi Piotr Lorens, architekt i urbanista z Politechniki Gdańskiej

Michał Tusk: Czy tunel pod Sopotem to nie jest pomysł zbyt futurystyczny jak na polskie warunki?

Piotr Lorens: Na świecie zrealizowano już tego typu projekty. W Düsseldorfie autostradę biegnącą brzegiem Renu schowano pod ziemię, oddając zajęte wcześniej tereny pod bulwar. W Bostonie do tunelu przeniesiono autostradę, która wcześniej biegła po estakadzie. Z technicznego punktu widzenia jest to możliwe. Inna sprawa to pytanie, czy tak duży koszt przedsięwzięcia rekompensuje największy plus tunelu, czyli to, że go nie widać. Tańsza estakada nad torami kolejowymi z pewnością mocno zeszpeciłaby panoramę kurortu.

Jeśli tunel powstanie, mniej obciążona będzie al. Niepodległości. Pojawiają się pomysły jej zwężenia do dwóch pasów, bądź np. zamiany na deptak na odcinku w centrum.

Wszystkie tego typu działania trzeba poprzedzić dokładnymi analizami ruchu. Być może zwężenie Niepodległości do dwóch pasów nie spowoduje paraliżu w Sopocie. Obawiam się, że jej całkowite zamknięcie, nawet na krótkim odcinku, nie wchodzi jednak w grę. Nie można zapominać, że będzie to cały czas główna ulica w mieście. Poza tym, nie wszyscy będą chcieli, choćby ze względów estetycznych, jechać tunelem.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (163) 5 zablokowanych

  • dzidek

    „Proponuje skupić się na utworzeniu drug dojazdowych do obwodnicy, co sprowokowałoby kierowców do jeżdżenia z Gdańska do Gdyni ta trasa”

    Nie jest to dobry pomysł. Należałoby znowu przeciąć lasy Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, a to jest największy skarb i płuca Trójmiasta. Z tego co wiem, poza Trasą Kwiatkowskiego nie ma też takich planów, i dobrze.

    „Po drugie usprawnienie jazdy kolejek i zwiększenie taborów również ułatwiłoby ruch. Na moim przykładzie wiem, że gdyby nie tłok w kolejkach zostawiłbym auto w domu.”

    Zmiany idą ku lepszemu, co prawda bardzo powoli bo SKM-ka jednak nie jest jeszcze na europejskim poziomie, ale idą.

    „...droga np tylko dla osobówek wzdłuż brzegu morza jednak zdaje sobie sprawę z trudności wykonania takiej trasy.”

    Również w tym względzie jest postęp. W dolnym Sopocie mamy do czynienia z wyciszaniem ruchu, np. drogi jednokierunkowe. Weź jednak pod uwagę, że wszelkie próby ograniczenia ruchu w mieście budzą sprzeciw kierowców, więc te zmiany nie będą szły tak szybko. Coś za coś. Nie możemy mieć w miastach spokojnej uliczki i jednocześnie możliwość dojazdu wszędzie.

    Dlatego tunel przez Sopot, choć to odległa przyszłość, jest wg mnie wspaniałym rozwiązaniem, gdyby jeszcze przedłużono go jeszcze do Orłowa i połączono z Drogą Gdyńską.

    Pozdrawiam

    • 0 0

  • adrem

    Nie można tworzyć dodatkowych połączeń do obwodnicy, bo odbędzie się to kosztem lasów Trójmiejskiego Parku Krajobrazoweg, płuc Trójmiasta i miejsca wypoczynku. Nie widzisz tego? Tunel jest najepszym rozwiązaniem.

    • 0 0

  • tunel?

    tory i tak sa brzydkie, moze jednak lepiej by bylo dac estakade?
    chyba latwiej zrobic wjazdy/zjazdy i byloby to rozwiazanie w skali trojmiasta, a nie tylko sopotu.

    • 0 0

  • ?

    A co z tunelem który miał iść pod lasem i wychodzić na spacerowej? Przecież na tym odcinku też były robione jakieś odwierty. Co oni z tymi tunelami powariowali?

    • 0 0

  • mj

    Tunel cały czas jest w planach. Napotkano jednak trudności gdyż grunt jest grząski.

    • 0 0

  • ANTYPOLITYK

    DOBRY TEMAT DO DYSKUSJI - co jest lepsze - poszerzenie dróg i usprawnienie ruchu czy wdychanie spalin generowanych przez wlokące się w korkach auta.

    • 0 0

  • o tym tunelu to juz sie mowilo kilka lat temu....no ciekawe ile lat to zajmie. piec i pol...hahah to tak jak z autostrada. zadaje sie ze juz od ponad oku powinna byc...hmmm
    no ale w sumie to dobra sprawa z tunelem. napewno ulatwil zycie

    • 0 0

  • adrem

    Co innego poszerzenie Spacerowej, a co innego budowanie kolejnej nitki do obwodnicy przez lasy trójmiejskie.

    • 0 0

  • Czerwona droga z lat 60-70,może wreszcie...

    Drogie to będzie jak sam sk..syn. Raczej nas nie stać.

    • 0 0

  • Najpierw wyremontujcie te drogi, które są na ziemi, a potem budujcie te pod ziemią, a swoją drogą nie wyobrażam sobie szczytu pod ziemią.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane