• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem coraz bardziej realny

Michał Tusk
21 października 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 

Podziemna droga w kurorcie przestaje być futurystyczną mrzonką. - W poniedziałek w całym mieście rozpoczynają się wiercenia, które wskażą geologom najlepszy przebieg przyszłej podziemnej trasy - mówi Wojciech Ogint z sopockiego Zarządu Dróg i Zieleni. Łącznie wykonanych zostanie kilkadziesiąt odwiertów, które ujawnią rodzaj gruntu znajdującego się pod ziemią.



- Każdy z otworów będzie głęboki na 60 m - mówi Tomasz Kołakowski, prezes firmy Europrojekt, która wygrała przetarg na wykonanie tzw. studium wykonalności projektu, które jest niezbędne przy pozyskiwaniu funduszy unijnych na inwestycję.

A bez kasy z Unii się nie obejdzie. Łączny koszt tunelu to 600-800 mln zł. - Sama maszyna do wiercenia tunelu to wydatek rzędu 40 mln euro - podkreśla Kołakowski.

Jego firma przygotuje kilka wersji trasy, ale już teraz mówi się, że najbardziej prawdopodobny jest tunel idący dokładnie pod linią kolejową przecinającą Sopot. Jego początek znajdowałby się na granicy Sopotu i Gdańska, w okolicach ul. Gospody, gdzie Gdańsk zaplanował zakończenie tzw. drogi czerwonej, czyli trasy tranzytowej biegnącej wzdłuż torów. Sopocki tunel biegłby w stronę Gdyni pod torami kolejowymi. Trasa wychodziłaby na powierzchnię w okolicach obecnego wiaduktu al. Niepodległości nad torami. Przy Aquaparku obie drogi łączyłyby się.

Budowa nie wpłynie na ruch kolejowy, gdyż tunel wykonywany będzie metodą górniczą, za pomocą specjalistycznej maszyny przypominającej sposobem działania wielkiego kreta. - Na końcach tunelu musimy wykopać odpowiednie rowy, w które wprowadzamy maszynę, a ona dalej wykona tunel najpierw dla jednej jezdni, a później od przeciwnego końca dla drugiej - wyjaśnia Kołakowski.

Według niego tunel powstanie na głębokości ok. 30 m. To tyle, ile ma dziesięciopiętrowy wieżowiec. - Taka głębokość gwarantuje, że podczas budowy nie pojawią się problemy na powierzchni, takie jak np. zapadanie się gruntu. Studium wykonalności tunelu ma być gotowe do sierpnia przyszłego roku. Wtedy sopoccy samorządowcy rozpoczną starania o uzyskanie unijnych pieniędzy. Już w maju marszałek Jan Kozłowski obiecał pomoc w tej sprawie (to władze województwa wybierają projekty warte europejskich funduszy). Jeśli plan się powiedzie, tunel będzie gotowy za pięć i pół roku.

Mówi Piotr Lorens, architekt i urbanista z Politechniki Gdańskiej

Michał Tusk: Czy tunel pod Sopotem to nie jest pomysł zbyt futurystyczny jak na polskie warunki?

Piotr Lorens: Na świecie zrealizowano już tego typu projekty. W Düsseldorfie autostradę biegnącą brzegiem Renu schowano pod ziemię, oddając zajęte wcześniej tereny pod bulwar. W Bostonie do tunelu przeniesiono autostradę, która wcześniej biegła po estakadzie. Z technicznego punktu widzenia jest to możliwe. Inna sprawa to pytanie, czy tak duży koszt przedsięwzięcia rekompensuje największy plus tunelu, czyli to, że go nie widać. Tańsza estakada nad torami kolejowymi z pewnością mocno zeszpeciłaby panoramę kurortu.

Jeśli tunel powstanie, mniej obciążona będzie al. Niepodległości. Pojawiają się pomysły jej zwężenia do dwóch pasów, bądź np. zamiany na deptak na odcinku w centrum.

Wszystkie tego typu działania trzeba poprzedzić dokładnymi analizami ruchu. Być może zwężenie Niepodległości do dwóch pasów nie spowoduje paraliżu w Sopocie. Obawiam się, że jej całkowite zamknięcie, nawet na krótkim odcinku, nie wchodzi jednak w grę. Nie można zapominać, że będzie to cały czas główna ulica w mieście. Poza tym, nie wszyscy będą chcieli, choćby ze względów estetycznych, jechać tunelem.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (163) 5 zablokowanych

  • o nowy tunel w Sopocie

    to dresy będą mialy gdzie napier ...... normalnych ludzi czyli sopockiej ballady tygryska ciąg dalszy.

    • 0 0

  • i kto w to wierzy przed wyborami ???

    chyba tylko te wykształciuchy z PO
    hehe

    • 0 0

  • Jednego przejścia

    pod Grunwaldzką nie moga wybudowac , a tunele sie snią .

    • 0 0

  • Wystarczyłoby przebudować/dodać wyloty z trójmiasta na obwodnicę, i już odciążyłoby to centra Gdańska, Gdyni i Sopotu z ruchu tranzytowego. Przebudować te drogi, polikwidować światła generujące zatory, a dla pieszych zrobić kładki lub przejścia podziemne. I wszystko to za o wiele mniejszą kasę. No ale oczywiście trzeba wydać kupę forsy na spektakularne przedsięwzięcia, potrzebne komu jak druga dziura w rzyci.

    • 0 0

  • no metro a jak!!

    az sie prosi zeby metro wrzucic w ta dziurke co ja wykopią!!

    • 0 0

  • and

    Już pisałem, że nie można tworzyć dodatkowych połączeń do obwodnicy, bo odbędzie się to kosztem lasów Trójmiejskiego Parku Krajobrazoweg, płuc Trójmiasta i miejsca wypoczynku. Co innego modernizacja obecnych połączeń, ale wiadomo, że to nie wystarczy? Dlatego jestem za takimi spektakularnymi działaniami jak tunele, aby właśnie chronić nasze lasy kochane.

    • 0 0

  • geotechnikom nie geologom !!!!

    • 0 0

  • egoizm Sopotu

    Czy wkopanie jezdni usprawni ruch w Gdańsku i Gdyni? Tyle kasy powinno się przeznaczyć na budowę alternatywnej jezdni przez całe 3-miasto, Sopot jest jednak temu przeciwny. Może zamiast wkopywać drogę zakazać ruchu do sopotu od strony Gdańska i Gdyni zostawiając połączenie Sopotu tylko z obwodnicą. W Gdańsku zmniejszą się korki i co nas obchodzi Sopot. Takie rozwiązanie jest oczywiście głupie ale wkopywanie drogi ma ten sam charakter - u nas problem zniknie z powierzchni ziemi a inni niech się martwią. Podsumowują pomysł tunelu jest idiotyczny i wynika tylko z egoizmu Sopotu.

    • 0 0

  • Takie bzdury to chyba tylko z wyborami są zwiazane

    oczywiście jakby z nieba spadł ten tunel to by było ok, ale na cud nie liczcie. Liczy sie stosunek - koszt - efekt !!! A za 800 mln to mozna wszystkie dziurawe drogi załatać, zrobić ścieżki rowerowe, itp, itd.
    najciekawsze że nawet antypolityk jest ZA !?

    • 0 0

  • no to będziemy mieli kolejna rozpoczeta budowe.

    ciekawe kto zakończy porywy p.Karnowskiego.Aż strach pomysleć co będzie jak nie wypali kolejna inwestycja "Pomysłowego Dobromiła" .Chyba mieszkancy Sopotu i ich potomni nie wypłaca sie z tych mrzonek Prezydenckich .

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane