- 1 Twórca Amber Gold pisze list do dziennikarzy (147 opinii)
- 2 700 stoisk i 1 mln gości w Gdańsku (99 opinii)
- 3 Pierwsza maszynistka SKM w XXI wieku (185 opinii)
- 4 Sześciu poszukiwanych wpadło w dwa dni (74 opinie)
- 5 Mieszkam nad morzem i co mi zrobisz? (363 opinie)
- 6 Autobus nie przyjechał? Oddadzą za taxi (109 opinii)
Tunel pod Sopotem coraz bardziej realny
Podziemna droga w kurorcie przestaje być futurystyczną mrzonką. - W poniedziałek w całym mieście rozpoczynają się wiercenia, które wskażą geologom najlepszy przebieg przyszłej podziemnej trasy - mówi Wojciech Ogint z sopockiego Zarządu Dróg i Zieleni. Łącznie wykonanych zostanie kilkadziesiąt odwiertów, które ujawnią rodzaj gruntu znajdującego się pod ziemią.
- Każdy z otworów będzie głęboki na 60 m - mówi Tomasz Kołakowski, prezes firmy Europrojekt, która wygrała przetarg na wykonanie tzw. studium wykonalności projektu, które jest niezbędne przy pozyskiwaniu funduszy unijnych na inwestycję.
A bez kasy z Unii się nie obejdzie. Łączny koszt tunelu to 600-800 mln zł. - Sama maszyna do wiercenia tunelu to wydatek rzędu 40 mln euro - podkreśla Kołakowski.
Jego firma przygotuje kilka wersji trasy, ale już teraz mówi się, że najbardziej prawdopodobny jest tunel idący dokładnie pod linią kolejową przecinającą Sopot. Jego początek znajdowałby się na granicy Sopotu i Gdańska, w okolicach ul. Gospody, gdzie Gdańsk zaplanował zakończenie tzw. drogi czerwonej, czyli trasy tranzytowej biegnącej wzdłuż torów. Sopocki tunel biegłby w stronę Gdyni pod torami kolejowymi. Trasa wychodziłaby na powierzchnię w okolicach obecnego wiaduktu al. Niepodległości nad torami. Przy Aquaparku obie drogi łączyłyby się.
Budowa nie wpłynie na ruch kolejowy, gdyż tunel wykonywany będzie metodą górniczą, za pomocą specjalistycznej maszyny przypominającej sposobem działania wielkiego kreta. - Na końcach tunelu musimy wykopać odpowiednie rowy, w które wprowadzamy maszynę, a ona dalej wykona tunel najpierw dla jednej jezdni, a później od przeciwnego końca dla drugiej - wyjaśnia Kołakowski.
Według niego tunel powstanie na głębokości ok. 30 m. To tyle, ile ma dziesięciopiętrowy wieżowiec. - Taka głębokość gwarantuje, że podczas budowy nie pojawią się problemy na powierzchni, takie jak np. zapadanie się gruntu. Studium wykonalności tunelu ma być gotowe do sierpnia przyszłego roku. Wtedy sopoccy samorządowcy rozpoczną starania o uzyskanie unijnych pieniędzy. Już w maju marszałek Jan Kozłowski obiecał pomoc w tej sprawie (to władze województwa wybierają projekty warte europejskich funduszy). Jeśli plan się powiedzie, tunel będzie gotowy za pięć i pół roku.
Mówi Piotr Lorens, architekt i urbanista z Politechniki Gdańskiej
Michał Tusk: Czy tunel pod Sopotem to nie jest pomysł zbyt futurystyczny jak na polskie warunki?
Piotr Lorens: Na świecie zrealizowano już tego typu projekty. W Düsseldorfie autostradę biegnącą brzegiem Renu schowano pod ziemię, oddając zajęte wcześniej tereny pod bulwar. W Bostonie do tunelu przeniesiono autostradę, która wcześniej biegła po estakadzie. Z technicznego punktu widzenia jest to możliwe. Inna sprawa to pytanie, czy tak duży koszt przedsięwzięcia rekompensuje największy plus tunelu, czyli to, że go nie widać. Tańsza estakada nad torami kolejowymi z pewnością mocno zeszpeciłaby panoramę kurortu.
Jeśli tunel powstanie, mniej obciążona będzie al. Niepodległości. Pojawiają się pomysły jej zwężenia do dwóch pasów, bądź np. zamiany na deptak na odcinku w centrum.
Wszystkie tego typu działania trzeba poprzedzić dokładnymi analizami ruchu. Być może zwężenie Niepodległości do dwóch pasów nie spowoduje paraliżu w Sopocie. Obawiam się, że jej całkowite zamknięcie, nawet na krótkim odcinku, nie wchodzi jednak w grę. Nie można zapominać, że będzie to cały czas główna ulica w mieście. Poza tym, nie wszyscy będą chcieli, choćby ze względów estetycznych, jechać tunelem.
Opinie (163) 5 zablokowanych
-
2006-10-21 20:28
KONAn
Mądre słowa. Dokładnie. Kiełbasa wyborcza, ale pomysł jest.
- 0 0
-
2006-10-21 20:32
Tunelik? czemu nieee....
jak jest kasa, to budować. Ale...
przede wszystkim (Antypolityk, niestety!) należy wybudować sieć dróg "wyprowadzających" ruch ze śródmieścia naszego 3-city, a więc połączenia z obwodnicą, dodatkowe obwodnice - gdzie się da. No i jeszcze wypada zapytać: a jak ma się nasza A1? Cos cichutko ostatnio, chyba będziemy obchodzić kolejną rocznicę uchwalenia/postanowienia, a autostrady jak nie było tak nie ma.- 0 0
-
2006-10-21 20:35
Antypolityk
Nie chodzi o to czy to jest dobre rozwiazanie czy nie , napewno swnsowne.Natomiast chodzi o sam fakt podejmowania decyzji .O tym tunelu juz słyszałam z 4 lata temu i mysle ,że jest to ponownie zagrywka wyborcza p.Karnowskiego . Z tym ,że ludzie są teraz rozsądni i nie daja się nabic w butelke. Kto chociaz troszke śledzi kampanie przedwyborczą w Sopocie to widzi róznice .Prezydent w czasie trwania kadencji , nie pokazuje się na ulicach , nie słucha głosu mieszkańców i krótko mówiąc ol...a nas , pracownicy Urzedu Miasta Sopotu są zastraszeni ( wiadomo ze źródeł)co skutkuje nieuprzejmością w stosunku do petentów , przecież złość dobrze jest na kims wyładowac czyż nie? A p.Karnowski paraduje z usmiechem i udaje ,że jest wszystko OK.
- 0 0
-
2006-10-21 20:37
Pocieszenie
Ja to sie ciesze ze tyle rzeczy sie buduje i projektuje..w koncu z branzy jestem i mam co robic..ale widac ze jest tez duzo malkontentow co by tylko nazekali..juz za 10-15 lat problemy komunikacyjne trojmiasta moga byc rozwiazane...obowdnica poludniowa gdanska, obwodnica polnocna gdyni, trasa sucharskiego, trasa kwiatkowskiego...przyczynia sie do odciazenia centrum trojmaista..ale to wymaga czasu..niestety niektorzy tego nie rozumieja i dla nich wszystko zawsze bedzie kielbasa wyborcza :-P...widac ze pomysly sa i powoli sie je realizuje..ale od projektu do budowy i oodania do uzytku dluuuga droga...z tego co wiem to w gdansku jest teraz cisnienie na obwodnice poludniowa (niedlugo przetarg na projekt budowlany i wykonawczy ma byc),projekt trasy sucharskiego juz jest praktycnzie na ukonczeniu (koncepcja+studium wykonalnosci)..potem beda aplikowac o kase z uni i dalej beda juz lecieli z PB i PW i budowa...oby tak dalej :-)
- 0 0
-
2006-10-21 20:47
baja
A1 ??? co ty nie wiesz??? jest w trakcie budowy .Proponuje Ci wyjechac chociaz za trójmiasto. Dziecko przeciez robota idzie cała parą , nie będą o tym klepać codziennie w telewizji. A przepraszam czy twoim zdaniem juz powinno sie nia kursować??? :) to nie bajka moja droga dobra wrózka nie wykona tego w parę dni.
- 0 0
-
2006-10-21 20:55
A to wszystko bla bla przed wyborami a Wy owce chwytacie ich słowa pozdrawiam
Ja nie idę na wybory i to nie będzie moja wina mniejsze lub wieksze zło.
Pozdrawiam Polak za granicą- 0 0
-
2006-10-21 21:01
Sopocianko,
naiwna istoto Boża. Na przyszły rok zaplanowano....7 km autostrad w skali kraju. O czym dziecino mówisz? Oczywiście "dziecino" - rozumkiem, bo o ile wiem, to nie wiekiem.....
- 0 0
-
2006-10-21 21:07
baja
Obecna sieć połączeń do obwodnicy powinna wystarczyć. Dochodzi WZ, poszerzenie Spacerowej, Obwodnica Południowa, Trasa Kwiatkowskiego. Co prawda znasz moje poglądy na ekologię, ale niech Ci będzie, budowa dróg jak wyżej, ale na Boga nie niszczmy naszych lasów. Toż to jest skarb ponadczasowy, jedyna ponadczasowa wartość. Dlatego, pomimo mojego radykalizmu ekologicznego jestem za tunelem w Sopocie, jako przedłużenie Drogi Gdyńskiej i Drogi Zielonej. Najlepiej gdyby był poprowadzony od granicy z Gdańskiem do ul. Wielkopolskiej i Lotników w Orłowie, zcylo tam gdzie ma się kończyć Droga Gdyńska zwana też różową. Jest szansa na kompromis pomiędzy ekologią i biznesem.
Choćoczywiście, powiedzmy sobie szczerze jest to kiełbasa wyborcza.- 0 0
-
2006-10-21 21:07
Tak się napieła że się nadeła
polak za granicą
Jasne teraz nagle wraca tunel....
później kaczyński a później wałęsa- 0 0
-
2006-10-21 21:10
baja
CO TO JEST ???? :))))) "Na przyszły rok zaplanowano....7 km autostrad w skali kraju "możesz mi wyjasnic JEŚLI POTRAFISZ:)będę dozgonnie wdzieczna?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.