• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem coraz bardziej realny

Michał Tusk
21 października 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 

Podziemna droga w kurorcie przestaje być futurystyczną mrzonką. - W poniedziałek w całym mieście rozpoczynają się wiercenia, które wskażą geologom najlepszy przebieg przyszłej podziemnej trasy - mówi Wojciech Ogint z sopockiego Zarządu Dróg i Zieleni. Łącznie wykonanych zostanie kilkadziesiąt odwiertów, które ujawnią rodzaj gruntu znajdującego się pod ziemią.



- Każdy z otworów będzie głęboki na 60 m - mówi Tomasz Kołakowski, prezes firmy Europrojekt, która wygrała przetarg na wykonanie tzw. studium wykonalności projektu, które jest niezbędne przy pozyskiwaniu funduszy unijnych na inwestycję.

A bez kasy z Unii się nie obejdzie. Łączny koszt tunelu to 600-800 mln zł. - Sama maszyna do wiercenia tunelu to wydatek rzędu 40 mln euro - podkreśla Kołakowski.

Jego firma przygotuje kilka wersji trasy, ale już teraz mówi się, że najbardziej prawdopodobny jest tunel idący dokładnie pod linią kolejową przecinającą Sopot. Jego początek znajdowałby się na granicy Sopotu i Gdańska, w okolicach ul. Gospody, gdzie Gdańsk zaplanował zakończenie tzw. drogi czerwonej, czyli trasy tranzytowej biegnącej wzdłuż torów. Sopocki tunel biegłby w stronę Gdyni pod torami kolejowymi. Trasa wychodziłaby na powierzchnię w okolicach obecnego wiaduktu al. Niepodległości nad torami. Przy Aquaparku obie drogi łączyłyby się.

Budowa nie wpłynie na ruch kolejowy, gdyż tunel wykonywany będzie metodą górniczą, za pomocą specjalistycznej maszyny przypominającej sposobem działania wielkiego kreta. - Na końcach tunelu musimy wykopać odpowiednie rowy, w które wprowadzamy maszynę, a ona dalej wykona tunel najpierw dla jednej jezdni, a później od przeciwnego końca dla drugiej - wyjaśnia Kołakowski.

Według niego tunel powstanie na głębokości ok. 30 m. To tyle, ile ma dziesięciopiętrowy wieżowiec. - Taka głębokość gwarantuje, że podczas budowy nie pojawią się problemy na powierzchni, takie jak np. zapadanie się gruntu. Studium wykonalności tunelu ma być gotowe do sierpnia przyszłego roku. Wtedy sopoccy samorządowcy rozpoczną starania o uzyskanie unijnych pieniędzy. Już w maju marszałek Jan Kozłowski obiecał pomoc w tej sprawie (to władze województwa wybierają projekty warte europejskich funduszy). Jeśli plan się powiedzie, tunel będzie gotowy za pięć i pół roku.

Mówi Piotr Lorens, architekt i urbanista z Politechniki Gdańskiej

Michał Tusk: Czy tunel pod Sopotem to nie jest pomysł zbyt futurystyczny jak na polskie warunki?

Piotr Lorens: Na świecie zrealizowano już tego typu projekty. W Düsseldorfie autostradę biegnącą brzegiem Renu schowano pod ziemię, oddając zajęte wcześniej tereny pod bulwar. W Bostonie do tunelu przeniesiono autostradę, która wcześniej biegła po estakadzie. Z technicznego punktu widzenia jest to możliwe. Inna sprawa to pytanie, czy tak duży koszt przedsięwzięcia rekompensuje największy plus tunelu, czyli to, że go nie widać. Tańsza estakada nad torami kolejowymi z pewnością mocno zeszpeciłaby panoramę kurortu.

Jeśli tunel powstanie, mniej obciążona będzie al. Niepodległości. Pojawiają się pomysły jej zwężenia do dwóch pasów, bądź np. zamiany na deptak na odcinku w centrum.

Wszystkie tego typu działania trzeba poprzedzić dokładnymi analizami ruchu. Być może zwężenie Niepodległości do dwóch pasów nie spowoduje paraliżu w Sopocie. Obawiam się, że jej całkowite zamknięcie, nawet na krótkim odcinku, nie wchodzi jednak w grę. Nie można zapominać, że będzie to cały czas główna ulica w mieście. Poza tym, nie wszyscy będą chcieli, choćby ze względów estetycznych, jechać tunelem.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (163) 5 zablokowanych

  • Tunel świetnie... a co z sala widowiskowo sportową na granicy Sopotu i Gdańska???? o tym juz panowie samorządowcy zapomnieli ....

    • 0 0

  • po kolei

    - najpierw trzeba zbudowac tunel z Oliwy/Sopotu do obwodnicy, potem skórt z Warszway pod
    kanałem portowym a ten tez konieczny ale na 3 miejscu!!

    • 0 0

  • 2006-10-21 19:24

    Teraz juz nie powinniśmy sie wściekać i lekcewazyć pomysłów p.Karnowskiego tylko POWINNIŚMY SIĘ ICH BAĆ!!!!!!

    • 0 0

  • zastanawiajace????

    "Inna sprawa to pytanie, czy tak duży koszt przedsięwzięcia rekompensuje największy plus tunelu, czyli to, że go nie widać."
    Hm... nie wiedziałam ,że najwiekszym plusem tunelu jest to ,że go nie widac , a ja myslałam ,że największym plusem jest to ,że odciazy się zatłoczona Al.Niepodległości :) Ot nawiności kobieca:)

    • 0 0

  • Następne zastanawiajace stwierdzenie???

    "Poza tym, nie wszyscy będą chcieli, choćby ze względów estetycznych, jechać tunelem."
    Długo zastanawiam sie jakie względy estetyczne ma na mysli p.Lorens ???

    • 0 0

  • takie rzeczy to tylko w erze

    • 0 0

  • komar

    Tunel będzie przedłużeniem Drogi Zielonej w Gdańsku oraz Drogi Gdyńskiej, więc nie jest złym pomysłem. Nie skorzysta na tym tylko Sopot, bez przesady.

    • 0 0

  • gegroza

    Jestem za tunelem bo jest ekologiczny. Ja wiem, że dla Ciebie liczy się tylko wyłącznie czysty rachunek ekonomiczy. Ale dlaczego na świecie buduje się tunele, choć wystarczyłoby przecież wywłaszczyć ludzi, poprowadzić drogę na durś i byłby spokój.

    • 0 0

  • Sopocianka

    Oczywiście nie chciałbym tunelu, ale alternatywą dla tunelu są niestety połączenia do obwodnicy przez lasy trójmiejskie. Coś dla gegrozy. Dlatego uważam:
    1. Tunel TAK
    2. Hala widowiskowa NIE !!!!

    • 0 0

  • Tunel...

    duzo osob pisze tutaj o tym za za cene budowy tunelu mozna dziury polatac wybudowac kladki i przejscia podziemne...jendak jesli sie glebiej nad tym zastanowimy to nalezy zadac sobie pytnaie: jaki jest cel budowy tunelu ??
    SOPOT ma status UZDROWISKA...juz teraz teoretycznie nie powinien nim byc bo normy poziomu spalin i halasu sa przekroczone...budowa tunelu ma sluzyc odciazeniu glownej ulicy w sopocie i jendoczesnie zmniejszeniu zanieczyszczenia powietrza w tym rejonie oraz poziomu halasu...wtedy uspokojenie ruchu na obecnej glownej ulicy sopotu spowoduje ze nie beda potrzebne kladki ani przejscia podziemne...ruch sie zmniejszy drastycznie. Inna kwestia sa skomplikowane warunki guntowo wodne pod sopotem...to co tam wystepuje jest nawet dla naszych specjalistow z PG ciezkim orzechem do zgryzienia...stad sie biora odwierty az do glebokosci 60m. Alternatywny pomysl z estakada nad torami kolejowymi JEST DO DUPY..doszczetnie zeszpeci widok, zwiekszy sie poziom halasu i zanieczyszczen..poza tym..wezmy przyklad takiego bostonu..tam w latach 60 wybudowali estakady...a nie dawno z nich zrezygnowali i przeszli do tunelu ktory idzie w calosci pod miatem...http://www.boston.com/beyond_bigdig/

    Przynaje racje tym co mowia ze jest to kielbasa wyborcza...wiadomo wybory ida..ale pomysl ten juz istnial od dawna w glowach urzedasow..a ze realizacja zbiegla sie z wyborami..to jzu inna historia..poza tym..koszta rzedu 600-800 mln sa NIEREALNE..obstawiam minimum 1 mld zlotych..sama trasa sucharskiego z tunelem dlugosci okolo 1km to koszt 1 mld zl..a w tym sam tunel to 500 mln zl i to budowany metoda wykopu otwartego..a w sopocie bedzie uzywana technologia ktora jest drozsza od tej proponowanej przy trasie sucharskiego...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane