• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem coraz bardziej realny

Michał Tusk
21 października 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 

Podziemna droga w kurorcie przestaje być futurystyczną mrzonką. - W poniedziałek w całym mieście rozpoczynają się wiercenia, które wskażą geologom najlepszy przebieg przyszłej podziemnej trasy - mówi Wojciech Ogint z sopockiego Zarządu Dróg i Zieleni. Łącznie wykonanych zostanie kilkadziesiąt odwiertów, które ujawnią rodzaj gruntu znajdującego się pod ziemią.



- Każdy z otworów będzie głęboki na 60 m - mówi Tomasz Kołakowski, prezes firmy Europrojekt, która wygrała przetarg na wykonanie tzw. studium wykonalności projektu, które jest niezbędne przy pozyskiwaniu funduszy unijnych na inwestycję.

A bez kasy z Unii się nie obejdzie. Łączny koszt tunelu to 600-800 mln zł. - Sama maszyna do wiercenia tunelu to wydatek rzędu 40 mln euro - podkreśla Kołakowski.

Jego firma przygotuje kilka wersji trasy, ale już teraz mówi się, że najbardziej prawdopodobny jest tunel idący dokładnie pod linią kolejową przecinającą Sopot. Jego początek znajdowałby się na granicy Sopotu i Gdańska, w okolicach ul. Gospody, gdzie Gdańsk zaplanował zakończenie tzw. drogi czerwonej, czyli trasy tranzytowej biegnącej wzdłuż torów. Sopocki tunel biegłby w stronę Gdyni pod torami kolejowymi. Trasa wychodziłaby na powierzchnię w okolicach obecnego wiaduktu al. Niepodległości nad torami. Przy Aquaparku obie drogi łączyłyby się.

Budowa nie wpłynie na ruch kolejowy, gdyż tunel wykonywany będzie metodą górniczą, za pomocą specjalistycznej maszyny przypominającej sposobem działania wielkiego kreta. - Na końcach tunelu musimy wykopać odpowiednie rowy, w które wprowadzamy maszynę, a ona dalej wykona tunel najpierw dla jednej jezdni, a później od przeciwnego końca dla drugiej - wyjaśnia Kołakowski.

Według niego tunel powstanie na głębokości ok. 30 m. To tyle, ile ma dziesięciopiętrowy wieżowiec. - Taka głębokość gwarantuje, że podczas budowy nie pojawią się problemy na powierzchni, takie jak np. zapadanie się gruntu. Studium wykonalności tunelu ma być gotowe do sierpnia przyszłego roku. Wtedy sopoccy samorządowcy rozpoczną starania o uzyskanie unijnych pieniędzy. Już w maju marszałek Jan Kozłowski obiecał pomoc w tej sprawie (to władze województwa wybierają projekty warte europejskich funduszy). Jeśli plan się powiedzie, tunel będzie gotowy za pięć i pół roku.

Mówi Piotr Lorens, architekt i urbanista z Politechniki Gdańskiej

Michał Tusk: Czy tunel pod Sopotem to nie jest pomysł zbyt futurystyczny jak na polskie warunki?

Piotr Lorens: Na świecie zrealizowano już tego typu projekty. W Düsseldorfie autostradę biegnącą brzegiem Renu schowano pod ziemię, oddając zajęte wcześniej tereny pod bulwar. W Bostonie do tunelu przeniesiono autostradę, która wcześniej biegła po estakadzie. Z technicznego punktu widzenia jest to możliwe. Inna sprawa to pytanie, czy tak duży koszt przedsięwzięcia rekompensuje największy plus tunelu, czyli to, że go nie widać. Tańsza estakada nad torami kolejowymi z pewnością mocno zeszpeciłaby panoramę kurortu.

Jeśli tunel powstanie, mniej obciążona będzie al. Niepodległości. Pojawiają się pomysły jej zwężenia do dwóch pasów, bądź np. zamiany na deptak na odcinku w centrum.

Wszystkie tego typu działania trzeba poprzedzić dokładnymi analizami ruchu. Być może zwężenie Niepodległości do dwóch pasów nie spowoduje paraliżu w Sopocie. Obawiam się, że jej całkowite zamknięcie, nawet na krótkim odcinku, nie wchodzi jednak w grę. Nie można zapominać, że będzie to cały czas główna ulica w mieście. Poza tym, nie wszyscy będą chcieli, choćby ze względów estetycznych, jechać tunelem.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (163) 5 zablokowanych

  • gdańszczanin

    Mam nadzieję, że będzie tunel i to aż do Orłowa, do ul. Wielkopolskiej, a hala nigdy nie powstanie. Można by zrobić za to tam pole golfowe dla biznesmenów warszawskich. Każdy snob by się ucieszył grając w golfa na polu z widokiem na morze. A i gegroza bt przyklasnął.

    • 0 0

  • Sopocianko

    Dziękuję, za nazwanie mnie oszołomem. Baja też tak mnie kiedyś nazywała. Możecie więc podać sobie ręce i nie kłócić się więcej.

    • 0 0

  • Gdańszczanin

    Nie ma żadnego rozsądnego rozwiązania w obecnych czasach na rozładowanie korków i usprawnienie ruchu samochodowego. Obojętnie co się zrobi to wąskie gardła będą, np. dokończy się Słowackiego, to na Grunwaldzkiej będą tworzyć się korki. Zapytaj się jakiegokolwiek mieszkańca Niemiec, gdzie, wydawałoby się, system autostrad i dróg szybkiego ruchu doprowadzony jest do perfekcji, czy nie ma korków na autostradach. Po prostu to nic nie daje przy takiej rosnącej masie samochodów. Oczywiście 99% internautów tego nie rozumie. w*****zy poprowadzić dodatkowe nitki do obwodnicy ibędzie kul. Zobaczymy na jak długo A 1 rozwiąże sprawę. Jedyną drogą do rozwiązania tego problemu jest rzwój alternatywnych środków transportu oraz zmiana świadomości społecznej, co dzisiaj wydaje się zupełną utopią.

    • 0 0

  • Gdańsk i Sopot tunelami stoi!

    pierwszy powinnien być tunel z Oliwy i Sopotu do obwodnicy
    najpierw trzeba jakoś dojechać i wyjechać z Sopotu ;-)

    • 0 0

  • tutejszy

    Popieram, Żeby jeszcze tylko do ul Wielkopolskiej.

    • 0 0

  • Antypolityk

    Ja nie wiem czemu baja Ciebie tak nazwała .Mogę ustosunkowac sie tylko do swojej wypowiedzi.Mogę Cię nawet przeprosic jeśli czujesz się urazony lecz nazwaniem kogoś oszołomem nie dotyczy osób dbajacych o ekologie lecz ogólnie do osób ,które przyklaskują p.Karnowskiemu i nie widzą wielu czynników uzależniajacych wykonania planowanych inwestycji. W naturze tych ludzi (oszołomów) leży , aby tylko krzyczec i ślepo wierzyć w narazie nierealne pomysły " Piotrusia Pana"

    • 0 0

  • Sopocianka

    A to co innego. Baja nazwała mnie oszołomem kiedyś, gdyż dyskutowaliśmy na tematy ekologiczne. Bodajże poruszliśmy sprawę prywtayzacji Lasów Państwowych. Ja jako ekolog (nie wstydzę się tego) przeważnie jestem obrzucany błotem z każdej strony, czy z lewa, czy z prawa, czy przez zwolenników PiS-u czy PO, ale jestem już do tego przyzwyczajony, gdyż ekologia jets ponadczasowa i polityczna. Wierz mi, że będę głosował w wyborach samorządowych na tego kto bardziej będzie zaangażowany w ekologię Sopotu, co jest trudne, gdyż nie ma u nas ani przemysłu, ani dróg za bardzo nie ma gdzie budować (no chyba, że ktoś wpadnie na pomysł doprowadzenia nitki np. przez 23-go Marca do obwodnicy, o... ten jest u mnie przegrany na 100%), ani za bardzo nie ma gdzie budować (poza tą paskudną halą). Pozostaje tu więc jedynie dbałość o: bezpieczeństwo, interesy mieszkańców, uwłaszczenie mieszkań komunalnych, czyste miasto itd.
    Powiem Ci Sopocianko, że chciałbym, aby inne miasta i gminy w Polsce miały te problemy co Sopot. Nie jest u nas tak źle.

    • 0 0

  • Przemas

    Plan takiego tunelu jest, tzw. Nowa Spacerowa. Problem w tym, że wzgórza morenowe są nasączone wodą podskórną. Istnieje niebezpieczeństwo, że zamiast tunelu zrobią zwykłą drogę naziemną. I nikt tym się, poza garstką ludzi, którym na sercu leży los Lasów Oliwskich, nie zależy. Ludziom zależy wyłącznie na tym, aby wygodnie iszybko dojechać do obwodnicy.

    • 0 0

  • Oj Antypolityku!

    Rozumiem Cię, to świetnie, że masz poglądy których potrafisz sensownie bronić. Ale życie to sztuka kompromisów. Zgadzam się, że dodatkowe nitki do obwodnicy to kicha a nie pomysł. Jestem za niewycinaniem lasów. Ale spaliny z tunelu systemami wentylacyjnymi wydostaną się na powierzchnię, gdzie i tak będziesz je wdychał. A samochody jadące przez Sopot w korku po parę km/h (czy to przez tunel czy na powierchni) wydzielają o wiele wiecej spalin niż jadące z prędkością ekonomiczną. Korki w tunelu też będą, bo w razie gdyby udało się go przekopać, to przewiduje się ograniczenie ruchu aut Al. Niepodległości, a nawet wyeliminowanie go (patrz tekst). Obstaję przy swoim pomyśle, o wybudowaniu drogi dookoła górnego Sopotu (o wiele mniej drzew do wycięcia niż przy tworzeniu dodatkowych nitek do obwodnicy). I zgadzam się absolutnie z Sopocianką, że pomysł z tunelem na dziś, to wielka, ogromna ale śmierdząca kiełbasa wyborcza z "masarni" p. Karnowskiego.

    • 0 0

  • Anty............

    W większości się z Tobą zgadzam; lasy przy autostradach w Niemczech, Francji............umierają. Ale za maluczka jestem na SZKLANE DOMY/TUNELE Karnowskiego, czy innych. tu nie można kombinować pojedynczo:Gdańsk,Sopot,Gdynia. Tu musza usiąść tęgie głowy od ekologa po inż. drogownictwa, kolejarza, logistyka, etc i wymyśleć KOMPLEKSOWY sposób na odblokowanie 3miasta!? Wcale to niełatwe, ale czy nie do zrobienia?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane