- 1 Twórca Amber Gold pisze list do dziennikarzy (158 opinii)
- 2 700 stoisk i 1 mln gości w Gdańsku (139 opinii)
- 3 Pierwsza maszynistka SKM w XXI wieku (187 opinii)
- 4 Sześciu poszukiwanych wpadło w dwa dni (75 opinii)
- 5 50 lat pracuje w jednym zakładzie (9 opinii)
- 6 Mieszkam nad morzem i co mi zrobisz? (364 opinie)
Tunel pod Sopotem coraz bardziej realny
Podziemna droga w kurorcie przestaje być futurystyczną mrzonką. - W poniedziałek w całym mieście rozpoczynają się wiercenia, które wskażą geologom najlepszy przebieg przyszłej podziemnej trasy - mówi Wojciech Ogint z sopockiego Zarządu Dróg i Zieleni. Łącznie wykonanych zostanie kilkadziesiąt odwiertów, które ujawnią rodzaj gruntu znajdującego się pod ziemią.
- Każdy z otworów będzie głęboki na 60 m - mówi Tomasz Kołakowski, prezes firmy Europrojekt, która wygrała przetarg na wykonanie tzw. studium wykonalności projektu, które jest niezbędne przy pozyskiwaniu funduszy unijnych na inwestycję.
A bez kasy z Unii się nie obejdzie. Łączny koszt tunelu to 600-800 mln zł. - Sama maszyna do wiercenia tunelu to wydatek rzędu 40 mln euro - podkreśla Kołakowski.
Jego firma przygotuje kilka wersji trasy, ale już teraz mówi się, że najbardziej prawdopodobny jest tunel idący dokładnie pod linią kolejową przecinającą Sopot. Jego początek znajdowałby się na granicy Sopotu i Gdańska, w okolicach ul. Gospody, gdzie Gdańsk zaplanował zakończenie tzw. drogi czerwonej, czyli trasy tranzytowej biegnącej wzdłuż torów. Sopocki tunel biegłby w stronę Gdyni pod torami kolejowymi. Trasa wychodziłaby na powierzchnię w okolicach obecnego wiaduktu al. Niepodległości nad torami. Przy Aquaparku obie drogi łączyłyby się.
Budowa nie wpłynie na ruch kolejowy, gdyż tunel wykonywany będzie metodą górniczą, za pomocą specjalistycznej maszyny przypominającej sposobem działania wielkiego kreta. - Na końcach tunelu musimy wykopać odpowiednie rowy, w które wprowadzamy maszynę, a ona dalej wykona tunel najpierw dla jednej jezdni, a później od przeciwnego końca dla drugiej - wyjaśnia Kołakowski.
Według niego tunel powstanie na głębokości ok. 30 m. To tyle, ile ma dziesięciopiętrowy wieżowiec. - Taka głębokość gwarantuje, że podczas budowy nie pojawią się problemy na powierzchni, takie jak np. zapadanie się gruntu. Studium wykonalności tunelu ma być gotowe do sierpnia przyszłego roku. Wtedy sopoccy samorządowcy rozpoczną starania o uzyskanie unijnych pieniędzy. Już w maju marszałek Jan Kozłowski obiecał pomoc w tej sprawie (to władze województwa wybierają projekty warte europejskich funduszy). Jeśli plan się powiedzie, tunel będzie gotowy za pięć i pół roku.
Mówi Piotr Lorens, architekt i urbanista z Politechniki Gdańskiej
Michał Tusk: Czy tunel pod Sopotem to nie jest pomysł zbyt futurystyczny jak na polskie warunki?
Piotr Lorens: Na świecie zrealizowano już tego typu projekty. W Düsseldorfie autostradę biegnącą brzegiem Renu schowano pod ziemię, oddając zajęte wcześniej tereny pod bulwar. W Bostonie do tunelu przeniesiono autostradę, która wcześniej biegła po estakadzie. Z technicznego punktu widzenia jest to możliwe. Inna sprawa to pytanie, czy tak duży koszt przedsięwzięcia rekompensuje największy plus tunelu, czyli to, że go nie widać. Tańsza estakada nad torami kolejowymi z pewnością mocno zeszpeciłaby panoramę kurortu.
Jeśli tunel powstanie, mniej obciążona będzie al. Niepodległości. Pojawiają się pomysły jej zwężenia do dwóch pasów, bądź np. zamiany na deptak na odcinku w centrum.
Wszystkie tego typu działania trzeba poprzedzić dokładnymi analizami ruchu. Być może zwężenie Niepodległości do dwóch pasów nie spowoduje paraliżu w Sopocie. Obawiam się, że jej całkowite zamknięcie, nawet na krótkim odcinku, nie wchodzi jednak w grę. Nie można zapominać, że będzie to cały czas główna ulica w mieście. Poza tym, nie wszyscy będą chcieli, choćby ze względów estetycznych, jechać tunelem.
Opinie (163) 5 zablokowanych
-
2006-10-21 23:21
gallux Wal się dziadu.....
- 0 0
-
2006-10-21 23:23
niewyobrażalne?zapraszam niedowiarkówdo Katowic
Śmiejecie sie ,że w Polsce niemożliwe.W Katowicach taki tunel jest na ukończeniu.
- 0 0
-
2006-10-21 23:34
desperado
to debilki są zbyt ograniczone z powodu konsumpcji "łez sołtysa" przez ich prapradziadków :=)
taka jełopa nie potrafi sobie wyobrazic i opisać na płaszczyźnie jabłka przenikanego przez banana, ale o tunelach wie wszystko:-)
hi hi hi
POcieszni ludkowie:-)
wypucujcie lepiej pikla dziadzi i postawcie esesmanowi kolejny POmniczek:-)- 0 0
-
2006-10-22 04:28
A moze...
..umiescic Sopot w tunelu?
Gora jechalyby tylko samochody wtedy.- 0 0
-
2006-10-22 08:17
Jak to dobrze
że Gierek wybudowal obwodnice Trojmiasta . Co to za koszmar by dzisiaj był bez niej . Przeciez dzisiaj by jej nie pobudowali .
- 0 0
-
2006-10-22 08:50
Lepiej za te pieniądze przedłużyć obwodnice
Gdzieś do wysokości Tczewa. przejzd przez te Pszczółki czy inne wioski to makabra...
- 0 0
-
2006-10-22 09:51
bajki
co bedzie pierwsze na granicy miast poczatek tunelu czy hala sportowa prosze o odpowiedzi nara
- 0 0
-
2006-10-22 10:39
gdanszczanin
Nic nie będzie i wcale sie do Sopotu nie dojedzie bo wszędzie będa rozpoczęte przez p.Karnowskiego , budowy .On jest niebezpieczny dla Sopotu zachowuje się jak dziecko porozrzuca zabawki , a bałagan zostawi.
- 0 0
-
2006-10-22 10:45
Nie zapominajmy, że jeszcze o dworcu bo to tez w planach Prezydenta:))))
Będziemy odcięci od świata :((( i czeka nas getto.
- 0 0
-
2006-10-22 10:58
gallux
Mieszkasz w Sopocie to powinienes byc zorientowany .Trzeba się głęboko zastanowić nad tunelem , a czy ty wiesz co to za inwestycja jakie koszty i jakie trzeba zachować środki ostrożności.Nie zdajesz sobie sprawy , ze w istniejacych budynkach (kamienicach) zostały pozasypywane przez niemców piwnice .Cały czas istnieje zagrozenie co będzie jak zacznie sie budowanie tunelu .Każdy budynek podlega najpierw kontroli .Mądrkowac to się potrafia co niektórzy i tak jak ty czy baja ubliżac , a czy znaliście takie aspekty sprawy jak wyzej opisałam?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.