• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem coraz bardziej realny

Michał Tusk
21 października 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 

Podziemna droga w kurorcie przestaje być futurystyczną mrzonką. - W poniedziałek w całym mieście rozpoczynają się wiercenia, które wskażą geologom najlepszy przebieg przyszłej podziemnej trasy - mówi Wojciech Ogint z sopockiego Zarządu Dróg i Zieleni. Łącznie wykonanych zostanie kilkadziesiąt odwiertów, które ujawnią rodzaj gruntu znajdującego się pod ziemią.



- Każdy z otworów będzie głęboki na 60 m - mówi Tomasz Kołakowski, prezes firmy Europrojekt, która wygrała przetarg na wykonanie tzw. studium wykonalności projektu, które jest niezbędne przy pozyskiwaniu funduszy unijnych na inwestycję.

A bez kasy z Unii się nie obejdzie. Łączny koszt tunelu to 600-800 mln zł. - Sama maszyna do wiercenia tunelu to wydatek rzędu 40 mln euro - podkreśla Kołakowski.

Jego firma przygotuje kilka wersji trasy, ale już teraz mówi się, że najbardziej prawdopodobny jest tunel idący dokładnie pod linią kolejową przecinającą Sopot. Jego początek znajdowałby się na granicy Sopotu i Gdańska, w okolicach ul. Gospody, gdzie Gdańsk zaplanował zakończenie tzw. drogi czerwonej, czyli trasy tranzytowej biegnącej wzdłuż torów. Sopocki tunel biegłby w stronę Gdyni pod torami kolejowymi. Trasa wychodziłaby na powierzchnię w okolicach obecnego wiaduktu al. Niepodległości nad torami. Przy Aquaparku obie drogi łączyłyby się.

Budowa nie wpłynie na ruch kolejowy, gdyż tunel wykonywany będzie metodą górniczą, za pomocą specjalistycznej maszyny przypominającej sposobem działania wielkiego kreta. - Na końcach tunelu musimy wykopać odpowiednie rowy, w które wprowadzamy maszynę, a ona dalej wykona tunel najpierw dla jednej jezdni, a później od przeciwnego końca dla drugiej - wyjaśnia Kołakowski.

Według niego tunel powstanie na głębokości ok. 30 m. To tyle, ile ma dziesięciopiętrowy wieżowiec. - Taka głębokość gwarantuje, że podczas budowy nie pojawią się problemy na powierzchni, takie jak np. zapadanie się gruntu. Studium wykonalności tunelu ma być gotowe do sierpnia przyszłego roku. Wtedy sopoccy samorządowcy rozpoczną starania o uzyskanie unijnych pieniędzy. Już w maju marszałek Jan Kozłowski obiecał pomoc w tej sprawie (to władze województwa wybierają projekty warte europejskich funduszy). Jeśli plan się powiedzie, tunel będzie gotowy za pięć i pół roku.

Mówi Piotr Lorens, architekt i urbanista z Politechniki Gdańskiej

Michał Tusk: Czy tunel pod Sopotem to nie jest pomysł zbyt futurystyczny jak na polskie warunki?

Piotr Lorens: Na świecie zrealizowano już tego typu projekty. W Düsseldorfie autostradę biegnącą brzegiem Renu schowano pod ziemię, oddając zajęte wcześniej tereny pod bulwar. W Bostonie do tunelu przeniesiono autostradę, która wcześniej biegła po estakadzie. Z technicznego punktu widzenia jest to możliwe. Inna sprawa to pytanie, czy tak duży koszt przedsięwzięcia rekompensuje największy plus tunelu, czyli to, że go nie widać. Tańsza estakada nad torami kolejowymi z pewnością mocno zeszpeciłaby panoramę kurortu.

Jeśli tunel powstanie, mniej obciążona będzie al. Niepodległości. Pojawiają się pomysły jej zwężenia do dwóch pasów, bądź np. zamiany na deptak na odcinku w centrum.

Wszystkie tego typu działania trzeba poprzedzić dokładnymi analizami ruchu. Być może zwężenie Niepodległości do dwóch pasów nie spowoduje paraliżu w Sopocie. Obawiam się, że jej całkowite zamknięcie, nawet na krótkim odcinku, nie wchodzi jednak w grę. Nie można zapominać, że będzie to cały czas główna ulica w mieście. Poza tym, nie wszyscy będą chcieli, choćby ze względów estetycznych, jechać tunelem.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (163) 5 zablokowanych

  • Antypolityk

    A ja sadze ,że p.Karnowski by cię jeszcze zaskoczył swoją "pomysłowością" .Cos by jeszcze zniszczył , aby tylko sprzedac.Pamietasz może jeszcze dworek na przeciwko Grandu , niby nic takiego ładnego lecz uroczego .Czemu w tym miejscu nie odbudowano zabytkowego dworku ? to właśnie był Sopot te małe wdzięczne chatki . To co oni teraz stawiaja to ma być urokliwe nie to wręcz działa odpychajaco takich nowych osiedli , mamy ogrom poza trójmiastem. A na Malczewskiego co zrobili pobudowali stodołe ,która zasłania widoczność mieszkańcom okoliczneych domów , oni to napewno klną na Karnowskiego .Nie mozna tam było zbudowac cos mniejszego i wkomponowanego w okolice ?

    • 0 0

  • ten ekspert urbanista

    nie jeździ do pracy przez Sopot tylko kawałek gdańską Grosse Alee więc budowa na głównej trasie komunikacyjnej Trójmiasta jest tylko problemem estetycznym. Lata mijaja a teorie urbanistyczne ciągle żywe i nadal nic sensownego nie powstaje.

    • 0 0

  • Proponuje aby tym tunelem puscic kolejke a gora samochody.A wtedy bedzie prawie jak METRO.Czyli Sopot bedzie prawie jak metropolia!Tak niewiele trzeba zeby osiagnac tak wiele!

    • 0 0

  • Droga ta u was kielbasa wyborcza!Nie ma co!Byle kolki albo zaparcia po niej nie dostac!

    • 0 0

  • Sopocianka

    To jest ten element, który mi się nie podoba. Dworek vis a vis Grandu padł pod naporem wichury 1997, a Alcon pobudował na Malczewskiego TBS. Być może dlatego nikogo to nie obchodzi. Buć może gdyby powstało tam zmknięte dla b ogaczy np. Dolina jakaś tam toby inaczej to wyglądało.

    • 0 0

  • antypolityk

    nikt nie bedzie budowal tunelu do wielkopolskiej. to bez sensu i kosztowalo by krocie. tunel w sopocie jest projektowany, zeby uniknac wyburzen badz szpecacej miasto estakady. poza tym sopot jako kurort nie chce wiecej spalin, a spaliny z tunelu moga byc neutralizowane.
    droga gdynska bedzie szla wzdluz torow, na powierzchni, az do granicy z sopotem. jest na to rezerwa terenu i nie trzeba wyburzac budynkow. w sopocie trasa dalej bedzie przebiegac na powierzchni, az do ul haffnera, gdzie bedzie zaczynal sie tunel.

    • 0 0

  • anonim

    A ja bym chciał, aby tunel poprowadzono do wylotu Drogi Gdyńskiej, ze względu na unikatowe walory przyrodniczo-krajobrazowe terenu Kolibek, a tunel na tym terenie można budować o wiele łatwiejszą i tańszą metodą aniżeli przez centrum Sopotu. Chociaż zdaje sobie sprawę, że brzmi to jak utopia.
    Natomiast jak powstanie tunel w obecnej wersji i następnie zostanie poprowadzona droga wzdłuż torów to i tak jest to o niebo lepiej, aniżeli budowanie dodatkowych nitek do obwodnicy przez lasy Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, co sugerują niektórzy internauci. Takie jest moje zdanie.

    • 0 0

  • tunel

    Tunel to będzie taki jak hala tylko na papierku. Pogrzebali w ziemi i znikneli. Kto podpisywał umowy z wykonawcami.Gratuluje wiedzy i zaradności

    • 0 0

  • Tunel...

    Czy naprawde ludzie sa na tyle ogranicznieni aby w to uwierzyc? Dla koga sa te dyrdymaly?

    • 0 0

  • Te dyrdymały są dla czytelników Gazety Wyborczej

    gdzie trwa przewyborcza akcja marketingowa PO w wykonaniu Michała Tuska i t p.
    Działania Platformy i Samorządności Sopot niestery nie są proekologiczne.
    1. Brudna i śmierdząca plaża
    2. Tysiace sztuk bezwartościowej makulatury wyborczej "obozu Karnowskiego" wiszących na słupach i pilnowanych od switu do nocy przez policję.
    To obraz doprawdy żałosny.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane