• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem coraz bardziej realny

Michał Tusk
21 października 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 

Podziemna droga w kurorcie przestaje być futurystyczną mrzonką. - W poniedziałek w całym mieście rozpoczynają się wiercenia, które wskażą geologom najlepszy przebieg przyszłej podziemnej trasy - mówi Wojciech Ogint z sopockiego Zarządu Dróg i Zieleni. Łącznie wykonanych zostanie kilkadziesiąt odwiertów, które ujawnią rodzaj gruntu znajdującego się pod ziemią.



- Każdy z otworów będzie głęboki na 60 m - mówi Tomasz Kołakowski, prezes firmy Europrojekt, która wygrała przetarg na wykonanie tzw. studium wykonalności projektu, które jest niezbędne przy pozyskiwaniu funduszy unijnych na inwestycję.

A bez kasy z Unii się nie obejdzie. Łączny koszt tunelu to 600-800 mln zł. - Sama maszyna do wiercenia tunelu to wydatek rzędu 40 mln euro - podkreśla Kołakowski.

Jego firma przygotuje kilka wersji trasy, ale już teraz mówi się, że najbardziej prawdopodobny jest tunel idący dokładnie pod linią kolejową przecinającą Sopot. Jego początek znajdowałby się na granicy Sopotu i Gdańska, w okolicach ul. Gospody, gdzie Gdańsk zaplanował zakończenie tzw. drogi czerwonej, czyli trasy tranzytowej biegnącej wzdłuż torów. Sopocki tunel biegłby w stronę Gdyni pod torami kolejowymi. Trasa wychodziłaby na powierzchnię w okolicach obecnego wiaduktu al. Niepodległości nad torami. Przy Aquaparku obie drogi łączyłyby się.

Budowa nie wpłynie na ruch kolejowy, gdyż tunel wykonywany będzie metodą górniczą, za pomocą specjalistycznej maszyny przypominającej sposobem działania wielkiego kreta. - Na końcach tunelu musimy wykopać odpowiednie rowy, w które wprowadzamy maszynę, a ona dalej wykona tunel najpierw dla jednej jezdni, a później od przeciwnego końca dla drugiej - wyjaśnia Kołakowski.

Według niego tunel powstanie na głębokości ok. 30 m. To tyle, ile ma dziesięciopiętrowy wieżowiec. - Taka głębokość gwarantuje, że podczas budowy nie pojawią się problemy na powierzchni, takie jak np. zapadanie się gruntu. Studium wykonalności tunelu ma być gotowe do sierpnia przyszłego roku. Wtedy sopoccy samorządowcy rozpoczną starania o uzyskanie unijnych pieniędzy. Już w maju marszałek Jan Kozłowski obiecał pomoc w tej sprawie (to władze województwa wybierają projekty warte europejskich funduszy). Jeśli plan się powiedzie, tunel będzie gotowy za pięć i pół roku.

Mówi Piotr Lorens, architekt i urbanista z Politechniki Gdańskiej

Michał Tusk: Czy tunel pod Sopotem to nie jest pomysł zbyt futurystyczny jak na polskie warunki?

Piotr Lorens: Na świecie zrealizowano już tego typu projekty. W Düsseldorfie autostradę biegnącą brzegiem Renu schowano pod ziemię, oddając zajęte wcześniej tereny pod bulwar. W Bostonie do tunelu przeniesiono autostradę, która wcześniej biegła po estakadzie. Z technicznego punktu widzenia jest to możliwe. Inna sprawa to pytanie, czy tak duży koszt przedsięwzięcia rekompensuje największy plus tunelu, czyli to, że go nie widać. Tańsza estakada nad torami kolejowymi z pewnością mocno zeszpeciłaby panoramę kurortu.

Jeśli tunel powstanie, mniej obciążona będzie al. Niepodległości. Pojawiają się pomysły jej zwężenia do dwóch pasów, bądź np. zamiany na deptak na odcinku w centrum.

Wszystkie tego typu działania trzeba poprzedzić dokładnymi analizami ruchu. Być może zwężenie Niepodległości do dwóch pasów nie spowoduje paraliżu w Sopocie. Obawiam się, że jej całkowite zamknięcie, nawet na krótkim odcinku, nie wchodzi jednak w grę. Nie można zapominać, że będzie to cały czas główna ulica w mieście. Poza tym, nie wszyscy będą chcieli, choćby ze względów estetycznych, jechać tunelem.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (163) 5 zablokowanych

  • A to, kurde, na pewno jest mniej przyjemne niż stać w korkach na powierzchni.

    • 0 0

  • A NIBY DLACZEGO SOPOT MA BUDOWAĆ TUNEL KOSZTEM GDAŃSKA?????

    ŁADNIE TO TAK???

    Do nowej hali i spowrotem będzie jeździło mnóstwo ludzi. Władze Sopotu, Gdańska i Gdyni były inicjatorami budowy tej hali. Ale władze Sopotu już teraz umywają ręce od nadmiernego ruchu komunikacyjnego związanego z tym obiektem. No i postanowiono wybudować tunel pod Sopotem. Natomiast poza Sopotem cały ruch miałby odbywać m.in. przez osiedle mieszkaniowe w Gdańsku - Żabiance.
    Niby dlaczego więc tunel za pieniądze unijne miałby być w Sopocie? Precież w Sopocie mało ludzi mieszka, więc ewentualny smród spalin szkodziłby w mniejszym stopniu jeśli tunel będzie się znajdował pod Gdańskiem a nie pod Sopotem. Analogicznie sprawa będzie wyglądać z hałasem i niszczeniem budynków wskutek wibracji od ruchu ulicznego.
    CHCIAŁBYM TU Z NACISKIEM ZAZNACZYĆ, ŻE ZACHOWANIE WALORÓW ŚRODOWISKA TYLKO DLA TURYSTÓW NIE JEST TAK ISTOTNE JAK ZACHOWANIE WALORÓW ŚRODOWISKOWYCH/ZDROWOTNYCH DLA MIESZKAŃCÓW.

    • 0 0

  • mariek

    "Odpowiedz proszę w możliwie prost sposób, zrozumiały dla laika: w jaki sposób neutralizuje się spaliny z tunelu? "

    Neutralizuje sie w w tunelu w sposób następujący: pompuje się świerze powietrze do tunelu, natomiast smród spalin wyciąga się na powierzchnię... zapewne głównie w miejscach wlotu i wylotu, a więc m.in. na osiedle Żabianka :( :( :(

    • 0 0

  • tunel

    ,,, i jak w koncu, tunel pod Sopotem bedzie wybudowany, i faktycznie oddany tez do funkcjonalnego uzytku, to prosze aby i nie zapomniec o postawieniu pomnikow tym ktorzy to wymyslili,,,

    • 0 0

  • http://www.zabianka.gda.pl/

    "Gdańsk-Osowa wybroniła się od tej drogi dzięki swoim radnym. Niestety radnych naszej dzielnicy to nie interesuje."

    "Żądajmy zablokowania budowy drogi i konsultacji władz z mieszkańcami. Urząd Miasta Gdańska i Sopotu zafundowali nam drogę degradującą środowisko. Na całym świecie buduje się obwodnice a tu za zgodą Prezydentów zaprojektowano drogę środkiem miasta. Skandalem należy nazwać jednak zaprojektowanie drogi w odległości 30 mb od budynków na ul.Rybackiej."

    • 0 0

  • Wygodnie tunelem do Real`a; >

    Moim zdaniem przydałby się tunel, który wychodziłby bezpośrednio na hipermarket Real w Gdansku-Przymorzu. W ten sposób nie trzeba by było stać w korkach ulicznych (no tylko czasami) i będzie można wygodnie dojechać do ulubionego sklepu...;> Ułatwiłoby to drogę turystom, jeśli teraz któryś się zapyta: jak dojechać do hipermarketu na środku osiedla mieszkaniowego? Odpowiemy: wjedź do tunelu i jedź cały czas prosto, aż do parkingu na samym końcu ...

    • 0 0

  • kaya

    NINIEJSZYM OGŁASZAMY PRZETARG NA WYKONANIE POMNIKÓW DLA POMYSŁODAWCÓW TUNELU POD SOPOTKOWEM.

    Wybierzemy najlepszy projekt do realizacji i zwrócimy się o fundusze unijne na jego sfinansowanie.

    • 0 0

  • spaliny

    W tunelu jest wentylacja. Powietrze ze spalinami przed odprowadzeniem na zewnątrz jest oczyszczane w specjalnych urządzeniach. Podobnie jak dzieje sie to w katalizatorach samochodowych, na kominach fabrycznych, elektrowniach itp.
    Powoduje to istotne ograniczenia emisji spalin.

    • 0 0

  • tunele do nikąd zbudujmy

    w końcu dostaniemy antynobla

    • 0 0

  • spaliny c.d.

    Katalizatory katalizatorami, ale są to urządzenia wymagające częstych konserwacji, wymiany filtrów itp. A komu u nas będzie się chciało te wszystkie czynności wwykonywać? tak więc smród i tak będzie i to nie tylko polityczny :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane