• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem coraz bardziej realny

Michał Tusk
21 października 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 

Podziemna droga w kurorcie przestaje być futurystyczną mrzonką. - W poniedziałek w całym mieście rozpoczynają się wiercenia, które wskażą geologom najlepszy przebieg przyszłej podziemnej trasy - mówi Wojciech Ogint z sopockiego Zarządu Dróg i Zieleni. Łącznie wykonanych zostanie kilkadziesiąt odwiertów, które ujawnią rodzaj gruntu znajdującego się pod ziemią.



- Każdy z otworów będzie głęboki na 60 m - mówi Tomasz Kołakowski, prezes firmy Europrojekt, która wygrała przetarg na wykonanie tzw. studium wykonalności projektu, które jest niezbędne przy pozyskiwaniu funduszy unijnych na inwestycję.

A bez kasy z Unii się nie obejdzie. Łączny koszt tunelu to 600-800 mln zł. - Sama maszyna do wiercenia tunelu to wydatek rzędu 40 mln euro - podkreśla Kołakowski.

Jego firma przygotuje kilka wersji trasy, ale już teraz mówi się, że najbardziej prawdopodobny jest tunel idący dokładnie pod linią kolejową przecinającą Sopot. Jego początek znajdowałby się na granicy Sopotu i Gdańska, w okolicach ul. Gospody, gdzie Gdańsk zaplanował zakończenie tzw. drogi czerwonej, czyli trasy tranzytowej biegnącej wzdłuż torów. Sopocki tunel biegłby w stronę Gdyni pod torami kolejowymi. Trasa wychodziłaby na powierzchnię w okolicach obecnego wiaduktu al. Niepodległości nad torami. Przy Aquaparku obie drogi łączyłyby się.

Budowa nie wpłynie na ruch kolejowy, gdyż tunel wykonywany będzie metodą górniczą, za pomocą specjalistycznej maszyny przypominającej sposobem działania wielkiego kreta. - Na końcach tunelu musimy wykopać odpowiednie rowy, w które wprowadzamy maszynę, a ona dalej wykona tunel najpierw dla jednej jezdni, a później od przeciwnego końca dla drugiej - wyjaśnia Kołakowski.

Według niego tunel powstanie na głębokości ok. 30 m. To tyle, ile ma dziesięciopiętrowy wieżowiec. - Taka głębokość gwarantuje, że podczas budowy nie pojawią się problemy na powierzchni, takie jak np. zapadanie się gruntu. Studium wykonalności tunelu ma być gotowe do sierpnia przyszłego roku. Wtedy sopoccy samorządowcy rozpoczną starania o uzyskanie unijnych pieniędzy. Już w maju marszałek Jan Kozłowski obiecał pomoc w tej sprawie (to władze województwa wybierają projekty warte europejskich funduszy). Jeśli plan się powiedzie, tunel będzie gotowy za pięć i pół roku.

Mówi Piotr Lorens, architekt i urbanista z Politechniki Gdańskiej

Michał Tusk: Czy tunel pod Sopotem to nie jest pomysł zbyt futurystyczny jak na polskie warunki?

Piotr Lorens: Na świecie zrealizowano już tego typu projekty. W Düsseldorfie autostradę biegnącą brzegiem Renu schowano pod ziemię, oddając zajęte wcześniej tereny pod bulwar. W Bostonie do tunelu przeniesiono autostradę, która wcześniej biegła po estakadzie. Z technicznego punktu widzenia jest to możliwe. Inna sprawa to pytanie, czy tak duży koszt przedsięwzięcia rekompensuje największy plus tunelu, czyli to, że go nie widać. Tańsza estakada nad torami kolejowymi z pewnością mocno zeszpeciłaby panoramę kurortu.

Jeśli tunel powstanie, mniej obciążona będzie al. Niepodległości. Pojawiają się pomysły jej zwężenia do dwóch pasów, bądź np. zamiany na deptak na odcinku w centrum.

Wszystkie tego typu działania trzeba poprzedzić dokładnymi analizami ruchu. Być może zwężenie Niepodległości do dwóch pasów nie spowoduje paraliżu w Sopocie. Obawiam się, że jej całkowite zamknięcie, nawet na krótkim odcinku, nie wchodzi jednak w grę. Nie można zapominać, że będzie to cały czas główna ulica w mieście. Poza tym, nie wszyscy będą chcieli, choćby ze względów estetycznych, jechać tunelem.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (163) 5 zablokowanych

  • Antypolityk

    Bogacze nie chcą sie cisnąć w takiej stodole na Malczesia .Wiesz ja bym sie nie zgodziła z opinią ,że to TBS. A czy ty wiesz ,że miasto sprzedawało tam mieszkania, a ci co tam kupili nie są zadowoleni. Jeśli chodzi o dworek to nie wichura zdmuchneła:) tylko spadło na dworek stare drzewo , a tz. że co trzeba odrazu sprzedawać plac i nie odtwarzać w tym miejscu tego zabytku ,który istniał .W ten sposób można sprzątnąć z powierzchni Sopotu wszystkie cudowne zabytkowe chatki .

    • 0 0

  • Powinno się wybudować

    Powinno się wybudować długi tunel od Pruszcza Gd. do Redy. Tunel powinien mieć cztery pasy ruchu w każdą stronę, szerokie pobocze, co kilka kilometrów powinna znajdować się profesjonalna stacja obsługi, wraz ze stacją benzynową, myjnią, restauracją, barem, kawiarnią, hotelem, miejscem do relaksu (w stylu executive lounge) ze skórzanymi fotelami. A także podziemnym aquaparkiem, multipleksem, rozległą kawiarenką internetową oraz możliwością zakupu biletów na wszystkie środki komunikacji krajowej i międzynarodowej wraz z mozliwością odprawienia się pasażera na loty odlatujące z Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy a także warszawskiego Okęcia. Do tego wszystkiego sklepy z pamiątkami a także podziemna rzeka, wzdłuż której będzie się miło jechało. W równoległym tunelu należy umieścić tory szybkiej kolei jadącej ze średnią prędkościa 450km/h w ciągu szlaku kolejowego Tczew-Berlin.

    • 0 0

  • a wybory idą....

    To niechybny znak że wybory juz blisko Pomysł jednak jest bardzo nęcący ale z realizacja to już może być różnie (jak to u nas). A czy przypadkiem miasto, które zaczyna remont jednego pasa ruchu w poniedziałek rano powodując korek prawie do Hali Olivia (dzisiaj rano), poradzi sobie z takim skomplikowanym, wielowątkowym planem? Bez zaniedbań sie nie obejdzie ale i tak trzymam kciuki!

    • 0 0

  • Tunele

    to się robi w terenach górzystych, a ostatecznie w miastach, gdzie na kolejną naziemną drogę absolutnie nie ma miejsca. Sopot nie jest takim miastem! Jak ktoś w ogóle na serio może rozpatrywać takie pomysły?

    Przez dziesięciolecia zrobiono 1 (słownie: jedną) poprawiającącą ciągłość ruchu modyfikację na Niepodległości - przejście podziemne, a ci fantaści myślą o tunelu 30m pod powierzchnią? A może kosmodrom? Albo od razu teleporty, po co się męczyć z kopaniem?

    Drogę można ukryć na wiele sposobów - od obniżenia jezdni o kilka metrów, zasłonięcie ekranami dźwiękochłonnymi, itd. Ale tunel? Jak ten projekt przejdzie, to będzie znaczyło, że UE naprawdę nie ma co robić z pieniędzmi...

    • 0 0

  • DAreck

    Ciekawe jak sobie wyobrazasz ukrycie glownej jezdni sopotu kilka metrow obnizajac jej niwelete..pomysl troche..pod jezdnia znajduje sie geeesta infrastruktura (gaz, prad, kanaliza, telekomunikacja)..jak znam zycie koszty jej przebudowy bylyby ogromne a sam fakt uzgodnienia takiej przebudowy juz przyprawia mnie o dreszcze (znam to z doswiadczenia)...do tego dochodza przejscia podziemne ktore tez nalezaloby przebudowac..a halas i spaliny nadal by byly...mowisz ekrany postawmy...jasne najlepiej wzdloz calej trasy..tak zeby ludziom przed oknami wyrosly..otwieramy okienko i prosze jak fajnie..nie ma halasu ale w zamian mamy fajna sciane przed oknem..nic innego tylko namalowac tam piekny wschod/zachod slonca i podziwiac......zanim palniesz jakas glupote to ja najpierw przemysl z 10 razy...

    • 0 0

  • Ze wybory blisko to widac głównie z wpisów sopocianki i bywalca. Sprawa tunelu jest na tapecie od dłuższego czasu, teraz - jako możecie sami przeczytać - robione będzie studium wykonalności. Ale takie studium robi się dla projektów realnych, a nie tych z księzyca. Ale jeśli tyle jest dyskusji na temat 1 tunelu (ja akurat jestem za, ale sądzę że bardziej realny termin powstania to 10-15 lat, a nie 5, ale obym się pomylił), to wyobraźcie sobie, że sopocki PiS chciał w tej materii przebić Karnowskiego i zaproponował 3 tunele pod Sopotem. To dopiero jest kiełbasa wyborcza i fantasmagorie. Obiecujemy wszystko, co się da, bo obietnice nic nie kosztują. 3 miliony mieszkań i takie tam.

    • 0 0

  • Dlatego, że w Trójmieście nie ma kompletnie sensy bydować metra skoro jest skm. Metro = skm pod ziemią, to samo, tylko drożej :)

    • 0 0

  • podsumowanie

    Do wszystkich co marnują tu czas wyjasniam
    1. Tego typu inwestycje nie tworzą sie "na kolanie". Pierwsze założenia rozwoju układu komunikacyjnego dla Trójmiasta opracowano w 1947r. i wtedy pojawiły się nazwy Droga Czerwona, Zielona itp.
    2. Aktualnie realizujemy plany z lat 80-tych (trasa WZ, Nowa Spacerowa, Trasa Sucharskiego) namy olbrzymie opoznienia.
    3. Po roku 1990 i reformie samorządowej zrezrgnowano z realizcji Drogi Czerwonej takiej jaka była w planie tj droga ekspresowa lub głowna przyśpieszona 2 jezdnia po 3 pasy. Gdynia realizuje fragment tej drogi jako Droga Różowa, Gdańsk zrezygnował w ogóle.
    4. W Sopocie przez 30 lat przecwiczono wszystkie mozliwe warianty. W latach 80-90 przewidywano tunel budowany metodą odkrywkową i z/w z tym była utrzymuwana w planie zagospodarowania rezerwa terenu i mieszkańcy terenów przy PKP nie mogli wykupić swoich mieszkań .
    5. To co sie dzieje teraz nie ma prawie nic wspolniego z biezaca sytuacja polityczna, wyborami itp a tylko z tym ze dzieki UE mamy do dyspozycji takie srodki ze ze wzgledow transportowych i ekologicznych mozemy zmierzyc sie z tym tematem. Decyzja o opracowaniu takiej dokumantacji zostala podjeta w lutym tego roku a w grupie politykow lobujacych sa poslowie z PO i PIS
    6. Dopiero po wykonaniu studium wykonalnosci przy udziale firmy z Niemiec specjalizujacej sie w tunelach bedzie wiadomo jaki koszt i cz UE zgodzi sie to finansowac
    Jezli ktos chce sie czegos jeszcze dowiedziec do opowiem na powazne zapytania. 25 lat zajmuje sie projektowaniem dróg .tk2m@wp.pl

    • 0 0

  • tk2m

    Odpowiedz proszę w możliwie prost sposób, zrozumiały dla laika: w jaki sposób neutralizuje się spaliny z tunelu? Jeśli jest to możliwe, to dlaczego nie robi się tego ze spalinami na powierzchni? Zaznaczam, że jestem laikiem w tych sprawach ale to bardzo frapujące zagadnienie. To pytanie kieruję również do anonima, który stwierdził, że spaliny z tunelu zostaną zneutralizowane.

    • 0 0

  • To teraz będziemy stać w korkach pod ziemią :-)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane