• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem musi jeszcze poczekać

Piotr Weltrowski
28 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tunel tranzytowy pod Sopotem ma być alternatywą dla wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości. Tunel tranzytowy pod Sopotem ma być alternatywą dla wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości.

Budowa 3,5 km tunelu pod Sopotem na pewno nie rozpocznie się przed 2013 rokiem. Mimo wcześniejszych zapowiedzi, urzędnicy zrezygnowali też z przeprowadzenia analizy, mającej określić możliwe sposoby finansowania wycenianej na 2,3 mld zł inwestycji.



Wizualizacja, przedstawiająca jeden z możliwych wariantów przebiegu tunelu. Wizualizacja, przedstawiająca jeden z możliwych wariantów przebiegu tunelu.
O konieczności budowy tunelu tranzytowego władze Sopotu przekonują od lat. Dziś, z wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości, którą tunel miałby zastąpić, korzysta dziennie około 60 tys. aut. Trudno się więc dziwić, że również mieszkańcy kurortu, którzy wzięli udział w konsultacjach społecznych, dotyczących inwestycji, byli w tej sprawie niemal jednogłośni - blisko 95 proc. z nich uznało, że tunel powstać musi.

Pod koniec 2006 roku w Sopocie przeprowadzono nawet specjalne odwierty, mające dać odpowiedź na pytanie, czy budowa tunelu jest w ogóle możliwa. Ich wyniki do tego stopnia zdopingowały urzędników, że rok później uwzględnili projekt w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.

Łącznie na przygotowania do budowy wydano już około 2,5 mln zł - głównie na studium wykonalności inwestycji. Kolejny milion wydany miał być w roku ubiegłym na analizę finansową projektu. Mimo urzędniczych zapowiedzi, nic jednak w tej sprawie nie zrobiono.

Czy wierzysz w to, że tunel pod Sopotem powstanie?

Dlaczego? Władze miasta chciały się skupić na inwestycjach, wspartych przez unijne pieniądze. Tunelu na pewno nie udałoby skończyć przed rokiem 2013, więc Sopot nie zdążyłby rozliczyć środków unijnych do końca obecnego okresu programowania, co przekreśliłoby szanse na dotację.

- Nie znaczy to, że w sprawie tunelu nic się nie działo. Zweryfikowane zostało studium wykonalności inwestycji, tłumaczone były dokumenty, trwały też rozmowy z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju - wylicza Paweł Orłowski, wiceprezydent Sopotu.

Jak udało się nam dowiedzieć, bank zasugerował miastu, aby prywatny inwestor mógł po zakończeniu budowy pobierać opłaty za przejazd tranzytowy tunelem. Zwolnieni z nich byliby jednak mieszkańcy Sopotu. Takie rozwiązanie byłoby możliwe w wypadku inwestycji w ramach formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.

Urzędnicy przyznają, że to jeden z kilku rozpatrywanych scenariuszy. Jedno jest pewne - inwestycji na pewno nie udźwignie samodzielnie budżet miasta. 2,3 mld zł (dla porównania stadion piłkarski w Gdańsku ma kosztować około 650 mln zł) to tyle, ile Sopot wydaje na wszystkie sprawy bieżące i inwestycje w ciągu pięciu lat, a nie 12 miesięcy.

- Na pewno pomogłoby nam przyjęcie w końcu regulacji, dotyczących metropolii. Myślę, że akurat ta inwestycja powinna być traktowana jako metropolitalna. Szukać będziemy więc zarówno środków unijnych, jak i centralnych i regionalnych - dodaje Paweł Orłowski.

W wypadku, gdyby inwestycja realizowana była w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, możliwe byłoby również zaoferowanie ewentualnemu inwestorowi gruntów.

Nie jest też wykluczona emisja przez gminę obligacji. W ich dystrybucji pomógłby z kolei Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju - tego tematu także dotyczyły rozmowy z bankiem.

To jednak wciąż melodia przyszłości. Urzędnicy zapowiadają, że do 2013 roku powstanie analiza finansowa inwestycji, dopiero później rozpoczną się kolejne przygotowania do realizacji inwestycji.

Opinie (249) 8 zablokowanych

  • Wreszcie jakaś dobra wiadomość z Sopotu

    Może zaprzestaną wreszcie ryć.

    • 5 5

  • wydali 2.5 miliona w błoto... (1)

    bo jak się zaczną na poważnie do tego zabierać (w co nie wierzę), to znów trzeba będzie przygotować te dokumenty "ze względu na kompletną zmianę warunków ekonomicznych"...

    czyli swojaki zarobili, szuflady puste a winnych nie ma

    • 14 5

    • I to jest meritm sprawy,czyli latwe pieniądze dla "kolesi"

      • 3 0

  • tunel

    uważam ,że budowa powinna ruszyć jak najszybciej . a jeżeli chodzi o opłaty za przejazd to jest to do przyjęcia takie opłaty pobierane są np za przejazd tunelem
    pod Oslo w Norwegii.
    ale na razie władze Sopotu maja inne priorytety np. jak wygnać rzeźbę Jasia Rybaka, etc.

    • 7 9

  • Aleja Niepodległości wcale nie jest zakorkowana! Jadę nią codziennie do pracy (2)

    i jedynym mankamentem są światła. Kto jedzie do Gdańska z większej odległości, używa Obwodnicy.

    • 11 6

    • (1)

      nie! wcale nie jest zakorkowana! tylko czasem przejazd przez Sopot zajmuje 30 minut! no ale parafrazując słowa warszawskich urzędników - w Sopocie nie ma korków, są tylko spowolnienia ruchu.

      • 1 3

      • rowerem przez Sopot przejedziesz w 10 minut

        bez wysiłku.

        SKM-ką - 4-5 minut

        wyłącz silnik włącz myślenie: kopf an, motor aus

        • 1 0

  • Co za cynizm.

    Władze Sopotu doskonale wiedzą że taka inwestycja to kilkudziesięcioletnia przyszłość,podobnie jak bzdurna kolejka linowa.Zwyczajnie,jak jest potrzeba to się obiecuje "cuda" (bardzo modne w PO) aby zostać przy korycie.Ale to nie problem dla Miasta.Problemem są ci co w to wierzą i idąc na wybory popierają te kity.

    • 6 4

  • Ja tam

    bym wolal zamiast tumelu bilbordy z lechem i jaroslawem kaczynskim rozwieszone po calym sopocie

    • 10 7

  • (1)

    Lepiej wybudować porządne dwupasmowe , bezkolizyjne połączenia z obwodnicą i zlikwidować trochę świateł i korków nie będzie. I z pewnością taniej.

    • 6 6

    • oczywiscie podziemne polaczenie.

      • 1 1

  • ani przed 2023 rokiem ani 2033 r (1)

    zobaczycie.

    • 8 5

    • Ja już nie.

      • 1 0

  • a co z przedwojennymi drogami? (1)

    mało kto wie,ale od ulicy Sopockiej, przez Reja, aż do Spacerowej leciala lasem szosa. Jej odtworzenie odciążyłoby Niepodległości. Poza tym zjazd na obwodnicę przez Reja-to powinien być priorytet, bo Sopot potrzebuje szybkiego zjazdu na obwodową.

    • 13 11

    • przed wojną nie było samochodów

      Jak nie pamiętasz to nie pisz

      • 5 2

  • Przedwyborczy bełkot.

    • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane