• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem musi jeszcze poczekać

Piotr Weltrowski
28 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tunel tranzytowy pod Sopotem ma być alternatywą dla wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości. Tunel tranzytowy pod Sopotem ma być alternatywą dla wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości.

Budowa 3,5 km tunelu pod Sopotem na pewno nie rozpocznie się przed 2013 rokiem. Mimo wcześniejszych zapowiedzi, urzędnicy zrezygnowali też z przeprowadzenia analizy, mającej określić możliwe sposoby finansowania wycenianej na 2,3 mld zł inwestycji.



Wizualizacja, przedstawiająca jeden z możliwych wariantów przebiegu tunelu. Wizualizacja, przedstawiająca jeden z możliwych wariantów przebiegu tunelu.
O konieczności budowy tunelu tranzytowego władze Sopotu przekonują od lat. Dziś, z wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości, którą tunel miałby zastąpić, korzysta dziennie około 60 tys. aut. Trudno się więc dziwić, że również mieszkańcy kurortu, którzy wzięli udział w konsultacjach społecznych, dotyczących inwestycji, byli w tej sprawie niemal jednogłośni - blisko 95 proc. z nich uznało, że tunel powstać musi.

Pod koniec 2006 roku w Sopocie przeprowadzono nawet specjalne odwierty, mające dać odpowiedź na pytanie, czy budowa tunelu jest w ogóle możliwa. Ich wyniki do tego stopnia zdopingowały urzędników, że rok później uwzględnili projekt w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.

Łącznie na przygotowania do budowy wydano już około 2,5 mln zł - głównie na studium wykonalności inwestycji. Kolejny milion wydany miał być w roku ubiegłym na analizę finansową projektu. Mimo urzędniczych zapowiedzi, nic jednak w tej sprawie nie zrobiono.

Czy wierzysz w to, że tunel pod Sopotem powstanie?

Dlaczego? Władze miasta chciały się skupić na inwestycjach, wspartych przez unijne pieniądze. Tunelu na pewno nie udałoby skończyć przed rokiem 2013, więc Sopot nie zdążyłby rozliczyć środków unijnych do końca obecnego okresu programowania, co przekreśliłoby szanse na dotację.

- Nie znaczy to, że w sprawie tunelu nic się nie działo. Zweryfikowane zostało studium wykonalności inwestycji, tłumaczone były dokumenty, trwały też rozmowy z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju - wylicza Paweł Orłowski, wiceprezydent Sopotu.

Jak udało się nam dowiedzieć, bank zasugerował miastu, aby prywatny inwestor mógł po zakończeniu budowy pobierać opłaty za przejazd tranzytowy tunelem. Zwolnieni z nich byliby jednak mieszkańcy Sopotu. Takie rozwiązanie byłoby możliwe w wypadku inwestycji w ramach formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.

Urzędnicy przyznają, że to jeden z kilku rozpatrywanych scenariuszy. Jedno jest pewne - inwestycji na pewno nie udźwignie samodzielnie budżet miasta. 2,3 mld zł (dla porównania stadion piłkarski w Gdańsku ma kosztować około 650 mln zł) to tyle, ile Sopot wydaje na wszystkie sprawy bieżące i inwestycje w ciągu pięciu lat, a nie 12 miesięcy.

- Na pewno pomogłoby nam przyjęcie w końcu regulacji, dotyczących metropolii. Myślę, że akurat ta inwestycja powinna być traktowana jako metropolitalna. Szukać będziemy więc zarówno środków unijnych, jak i centralnych i regionalnych - dodaje Paweł Orłowski.

W wypadku, gdyby inwestycja realizowana była w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, możliwe byłoby również zaoferowanie ewentualnemu inwestorowi gruntów.

Nie jest też wykluczona emisja przez gminę obligacji. W ich dystrybucji pomógłby z kolei Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju - tego tematu także dotyczyły rozmowy z bankiem.

To jednak wciąż melodia przyszłości. Urzędnicy zapowiadają, że do 2013 roku powstanie analiza finansowa inwestycji, dopiero później rozpoczną się kolejne przygotowania do realizacji inwestycji.

Opinie (249) 8 zablokowanych

  • opłaty, ze zwolnieniem dla mieszkańców Sopotu

    bo oni i tak nie będą jeźdźić tym tunlem, skoro bedzie tranzytowy....

    • 6 2

  • NIE budować! (2)

    Wiem, że to zabrzmi jak herezja, ale moim zdaniem tunelu NIE należy budować.

    Dlaczego?
    2,3 miliarda złotych to bardzo dużo pieniędzy. Za nie powstanie tunel, który nie rozwiąże problemów trójmiasta - jasne, tunelem przejedzie się szybciej, ale tylko po to żeby stać w ogromnych korkach przy wjazdach i wyjazdach do niego. Poza tym pozostała cześć głównej arterii trójmiasta jest tak samo zapchana jak Sopot. Nie mówiąc już o tym, że działania prowadzące do tego aby więcej samochodów mogło wjechać do centrum to samobójstwo - i tak nie ma gdzie zaparkować (a będzie gorzej bo ludzi zaczynają mieć dość rozjechanych trawników i zastawionych chodników).

    Zamiast tego za takie ogromne pieniądze można by zrobić ogromnie wiele dobre dla transportu publicznego: porządna kolej metropolitarna, dziesiątki autobusów i składów SKM, liczne parkingi przy pętlach i przystankach. Innymi słowy zrobić co się da żeby przez Sopot przejeżdżało mniej samochodów. Bo powiedzmy sobie szczerze: skutkiem większej przepustowości będzie to, że tysiące ludzi zamiast SKM zaczną jeździć samochodami. Ktoś ma pomysł gdzie zaparkują?

    W mojej opinie to będzie spektakularna porażka na skalę światową.

    • 16 8

    • Racja! Podziemia tylko dla parkingów! O to najlepszy sposób na wydanie

      dużych pieniędzy.

      • 1 0

    • wreszcie słowo mądrości :)

      • 1 0

  • a jam mam wrażenie, że masz kupę czasu, który tracisz na publikacje nędznych komentarzy

    ... a ludzie, ktorzy maja nadmiar czasu, mają też czas na stanie w korkach więc nie narzekaj kolego bo łatwo cię rozpisać na czynniki pierwsze.

    PS nie dopisuj się sam do grona myślących - żałosne

    • 2 2

  • dogęścić tkankę miejską, dofinansować transport publiczny, tunelem puścić kolejkę i pociągi, rzucać kłody pod nogi deweloperom budującym na peryferiach Gdańska - ZMNIEJSZYĆ ILOŚĆ SAMOCHODÓW ZAMIAST PRZEPIEPRZAĆ TE ASTRONOMICZNE SUMY DROGI

    • 4 3

  • (1)

    "Myślę, że akurat ta inwestycja powinna być traktowana jako metropolitalna."

    W rzeczy samej, tylko co z tak szumnie zapowiadana ustawa?

    W styczniu 2008 media donosily:
    "Platforma Obywatelska zapowiada szybkie uchwalenie ustawy metropolitalnej - pisze dziennik "Polska". Umożliwi ona łączenie się miast i przyległych do nich gmin w wielkie aglomeracje - "supermiasta". Dzięki temu mają łatwiej wspólnie inwestować i walczyć o unijne pieniądze. "Polska", opierając się na zapowiedziach MSWiA, pisze, że założenia ustawy metropolitalnej mają powstać do końca miesiąca, a sama ustawa miałaby być uchwalona do końca tego roku (2008)."

    Mamy koniec stycznia 2010, a ustawy jak nie bylo, tak nie ma. Trzeba sie chyba przejsc po cmentarzach i stacjach benzynowych w poszukiwaniu jej "konsultantow".

    • 5 1

    • Jak PO jak coś obieca,

      to obieca. Pamiętaj o tym.

      • 0 0

  • Gdynia Chylonia chce tunel na ulicy Puckiej!!!!!!! Kto za niech się wpisze!!!

    !!!!

    • 8 2

  • Tunel za 2,3 miliarda dokładnie pod SKM, gdzie za ułamek tej kwoty można by znacznie zwiększyć przepustowość linii kolejowej.

    Wiecie co, strasznie chciałbym znać odpowiedź na następujące pytanie: ilu z tych 60 tysięcy kierowców jadących każdego dnia przez Sopot mieszka i pracuje w odległości 10minut od przystanku SKM, lub innego środka komunikacji z powiedzmy góra jedną przesiadką.

    • 8 1

  • a może metro? (1)

    Skoro tunel wg przedstawionego planu i tak ma być w większosci kopany pod SKM-ką to lepiej zróbmy metro z odgałęzieniami do wszelkich dzielnic koło obwodnicy. Kilka prężnych decyzji i byśmy mieli całą sieć szybkiej podziemnej komunikacji wczesniej niż Warszawa drugą linię ;)

    • 6 2

    • buhahaha, metro w Trójmieście, ekonomiczno-inżynieryjna fantazja

      • 0 0

  • Kamienice przy al. Niepodległości pękają od drgań

    Uciążliwości od intensywnego ruchu samochodowego są przytłaczające.
    Spaliny, hałas ( pozdrawiamy niewyżytych motocyklistów ścigających się z rozsądkiem w letnie noce) i dragania zwłaszcza od tirów. Wystarczy teraz w zimie pooglądać elewacje parterów budynków z zachlapanymi oknami do połowy wysokości. Ochlapywanie ludzi na chodniku to normalka. Mieszkanie przy al. Niepodległości w centrum to lekcja surwiwalu. Starsi mieszkańcy nie protestują bo "małymi kroczkami" przyzwyczajali się do zmian w złą stronę. Ten rejon się degraduje .... za 30 lat rozsypie. Zwykły proces urbanistycznego rozwoju, w każdym bądź razie nie zrównoważonego.

    • 7 1

  • A co z tunelem przez Wrzeszcz?

    Brak odwagi?

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane