• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem musi jeszcze poczekać

Piotr Weltrowski
28 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tunel tranzytowy pod Sopotem ma być alternatywą dla wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości. Tunel tranzytowy pod Sopotem ma być alternatywą dla wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości.

Budowa 3,5 km tunelu pod Sopotem na pewno nie rozpocznie się przed 2013 rokiem. Mimo wcześniejszych zapowiedzi, urzędnicy zrezygnowali też z przeprowadzenia analizy, mającej określić możliwe sposoby finansowania wycenianej na 2,3 mld zł inwestycji.



Wizualizacja, przedstawiająca jeden z możliwych wariantów przebiegu tunelu. Wizualizacja, przedstawiająca jeden z możliwych wariantów przebiegu tunelu.
O konieczności budowy tunelu tranzytowego władze Sopotu przekonują od lat. Dziś, z wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości, którą tunel miałby zastąpić, korzysta dziennie około 60 tys. aut. Trudno się więc dziwić, że również mieszkańcy kurortu, którzy wzięli udział w konsultacjach społecznych, dotyczących inwestycji, byli w tej sprawie niemal jednogłośni - blisko 95 proc. z nich uznało, że tunel powstać musi.

Pod koniec 2006 roku w Sopocie przeprowadzono nawet specjalne odwierty, mające dać odpowiedź na pytanie, czy budowa tunelu jest w ogóle możliwa. Ich wyniki do tego stopnia zdopingowały urzędników, że rok później uwzględnili projekt w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.

Łącznie na przygotowania do budowy wydano już około 2,5 mln zł - głównie na studium wykonalności inwestycji. Kolejny milion wydany miał być w roku ubiegłym na analizę finansową projektu. Mimo urzędniczych zapowiedzi, nic jednak w tej sprawie nie zrobiono.

Czy wierzysz w to, że tunel pod Sopotem powstanie?

Dlaczego? Władze miasta chciały się skupić na inwestycjach, wspartych przez unijne pieniądze. Tunelu na pewno nie udałoby skończyć przed rokiem 2013, więc Sopot nie zdążyłby rozliczyć środków unijnych do końca obecnego okresu programowania, co przekreśliłoby szanse na dotację.

- Nie znaczy to, że w sprawie tunelu nic się nie działo. Zweryfikowane zostało studium wykonalności inwestycji, tłumaczone były dokumenty, trwały też rozmowy z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju - wylicza Paweł Orłowski, wiceprezydent Sopotu.

Jak udało się nam dowiedzieć, bank zasugerował miastu, aby prywatny inwestor mógł po zakończeniu budowy pobierać opłaty za przejazd tranzytowy tunelem. Zwolnieni z nich byliby jednak mieszkańcy Sopotu. Takie rozwiązanie byłoby możliwe w wypadku inwestycji w ramach formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.

Urzędnicy przyznają, że to jeden z kilku rozpatrywanych scenariuszy. Jedno jest pewne - inwestycji na pewno nie udźwignie samodzielnie budżet miasta. 2,3 mld zł (dla porównania stadion piłkarski w Gdańsku ma kosztować około 650 mln zł) to tyle, ile Sopot wydaje na wszystkie sprawy bieżące i inwestycje w ciągu pięciu lat, a nie 12 miesięcy.

- Na pewno pomogłoby nam przyjęcie w końcu regulacji, dotyczących metropolii. Myślę, że akurat ta inwestycja powinna być traktowana jako metropolitalna. Szukać będziemy więc zarówno środków unijnych, jak i centralnych i regionalnych - dodaje Paweł Orłowski.

W wypadku, gdyby inwestycja realizowana była w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, możliwe byłoby również zaoferowanie ewentualnemu inwestorowi gruntów.

Nie jest też wykluczona emisja przez gminę obligacji. W ich dystrybucji pomógłby z kolei Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju - tego tematu także dotyczyły rozmowy z bankiem.

To jednak wciąż melodia przyszłości. Urzędnicy zapowiadają, że do 2013 roku powstanie analiza finansowa inwestycji, dopiero później rozpoczną się kolejne przygotowania do realizacji inwestycji.

Opinie (249) 8 zablokowanych

  • Jak zawsze... (1)

    Ogromne nagłaśnianie sprawy by swojaków pod byle pretekstem nakarmić kasą.

    • 2 3

    • A jak!

      • 1 0

  • ten cały tunel to jedno wielkie science fiction

    wierzycie w te bzdury? poza tym co da tunel z poborem opłat gdzie będą bramki przed którymi będą się tworzyć korki więc wyjdzie na to samo

    • 3 3

  • jeszcze 2 lata temu byla mowa, ze tunel bedzie kosztowac 1 mld zl (2)

    a teraz tylko ponad 2 mld zl?

    no no, widze, ze juz kreatywnie zaczynaja zwiekszac koszty.

    CIekawe tez, ile by budowali ten tunel. Biorac pod uwage czas budowy tunelu pod monciakiem (100m - 1 rok) to wychodzi na to, ze 3,5 km zrobia w 35 lat :)

    A nie mozna budowac szybko i sprawnie jak w CHorwacji? tam tuneli nawet 9 km jest pelno. Budowa tez trwala w ekspresowym tempie.

    Pozdrawiam

    • 3 4

    • tunele buduje się tam gdzie są potrzebne. nie tam gdzie ma się ochote.

      • 1 0

    • Robota i materiały kosztowałyby 100 milionów. A reszta?

      Myślisz, że kilka tysięcy urzędasów wyżywi się samemu?

      • 0 0

  • 60 tys aut na dobę.

    Szlaban do pobierania opłat. Tak, to na pewno zmniejszy korki :)

    • 3 0

  • "Jedno jest pewne - inwestycji na pewno nie udźwignie samodzielnie budżet miasta"

    Czyli w Sopocie po staremu: będzie wszystko, tylko Gdańsk i Gdynia muszą za to zapłacić.
    -----------------------------------------------------------------------------------------------
    Swoją drogą: skoro już są gotowi wydać 2,3 mld na 3km odcinek... to nie mogliby już tych 0,1-0,2mld wydać i zrobić raz, a dobrze, porządną infrastrukturę rowerową w Trójmieście? Tunel i tak nie powstanie w ciągu najbliższych lat, a tak przynajmniej rowerzyści mieliby coś z życia. A tak, to nikt nic nie ma...

    • 4 2

  • Płatny tunel (1)

    Rozumiem, że mieszkańcy sopockiego grajdołu zapłacą w zamian myto przejeżdżając przez Gdynię lub Gdańsk w kierunku Obwodnicy i Kaszub? No chyba, że zbudują sobie drogę przez Gołębiewo...
    A korki na Niepodległości - efekt decyzji władz grajdołu dotyczących przebudowy Armii Krajowej i Bitwy pod Płowcami/Grunwaldzkiej. Ronda, zwężenia, ruch jednokierunkowy, progi zwalniające itp.

    • 4 3

    • zawsze możesz jechać na skróty oliwskimi lasami

      • 1 2

  • Tunel, marina na wyspie, drugi tunel do obwodnicy... (1)

    Sopoccy sprzedawcy bajek dla emerytów; co robić aby nic nie robić. 3,5 mld zł na tunel- lekarza pilnie potrzeba. Karnowski sprzedał działki (drogi różowej) kumplom pod salony samochodowe i teraz za miliardy musi tunel budować. A połączenia z Gdańkiem; Łokietka - Gospody dalej nie ma.

    • 10 4

    • bo pewnie koszt budowy ul. Łokietka to nie kilkanascie milionow dla kolesi, nie bedzie mozna tak kreatywnie sobie dodac pare milionow.

      Pamietacie tekst z filmu "MIŚ"?
      Hochwander: To znaczy nie chcesz zarobić?
      Miś: Powiedz mi po co jest ten miś?
      Hochwander: Właśnie, po co?
      Miś: Otóż to! Nikt nie wie po co, więc nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji, który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu i co się wtedy zrobi?
      Hochwander: Protokół zniszczenia...
      Miś: Prawdziwe pieniądze zarabia się tylko na drogich, słomianych inwestycjach.

      • 1 0

  • Tunel?

    Tunel pod MC robiono ponad rok, to pod Sopotem będzie robiony ze 130

    • 2 2

  • To skandal- władze Sopotu chronią kilka nieruchomości kolesiów

    Aby nie burzyć kilku nieruchomości krewnych i znajomych promuje się niemądry, nieracjonalny i kosmicznie drogi projekt tunelu. To marnotrawstwo publicznych pieniędzy za które karnowski wraz ze świtą powinien być odsunięty od jakichkolwiek urzedów.

    • 4 3

  • Tak, Tak, wierzcie naiwniacy w projekty, obietnice, wizualizacje. (2)

    Tu macie te same obietnice w roku wyborczym 2006: http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Tunel-pod-Sopotem-coraz-bardziej-realny-n20991.html
    I dziś znowu temat się porusza, bo trzeba zrobić wrażenie, że coś się w tej sprawie robi. A że wybory blisko? To tylko zbieg okoliczności.

    • 5 2

    • prawda AM...
      kielbasa wyborcza jak nic..
      ja jeszcze mam pytanie o ta marine na wyspie, czy dalej maja takie plany, czy wyspa juz zatonela jak ich inne "wielkie" projekty?

      • 2 0

    • Cena

      Z tego artykułu:
      "Łączny koszt tunelu to 600-800 mln zł"
      A pisał to pan Tusk.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane