• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem musi jeszcze poczekać

Piotr Weltrowski
28 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tunel tranzytowy pod Sopotem ma być alternatywą dla wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości. Tunel tranzytowy pod Sopotem ma być alternatywą dla wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości.

Budowa 3,5 km tunelu pod Sopotem na pewno nie rozpocznie się przed 2013 rokiem. Mimo wcześniejszych zapowiedzi, urzędnicy zrezygnowali też z przeprowadzenia analizy, mającej określić możliwe sposoby finansowania wycenianej na 2,3 mld zł inwestycji.



Wizualizacja, przedstawiająca jeden z możliwych wariantów przebiegu tunelu. Wizualizacja, przedstawiająca jeden z możliwych wariantów przebiegu tunelu.
O konieczności budowy tunelu tranzytowego władze Sopotu przekonują od lat. Dziś, z wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości, którą tunel miałby zastąpić, korzysta dziennie około 60 tys. aut. Trudno się więc dziwić, że również mieszkańcy kurortu, którzy wzięli udział w konsultacjach społecznych, dotyczących inwestycji, byli w tej sprawie niemal jednogłośni - blisko 95 proc. z nich uznało, że tunel powstać musi.

Pod koniec 2006 roku w Sopocie przeprowadzono nawet specjalne odwierty, mające dać odpowiedź na pytanie, czy budowa tunelu jest w ogóle możliwa. Ich wyniki do tego stopnia zdopingowały urzędników, że rok później uwzględnili projekt w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.

Łącznie na przygotowania do budowy wydano już około 2,5 mln zł - głównie na studium wykonalności inwestycji. Kolejny milion wydany miał być w roku ubiegłym na analizę finansową projektu. Mimo urzędniczych zapowiedzi, nic jednak w tej sprawie nie zrobiono.

Czy wierzysz w to, że tunel pod Sopotem powstanie?

Dlaczego? Władze miasta chciały się skupić na inwestycjach, wspartych przez unijne pieniądze. Tunelu na pewno nie udałoby skończyć przed rokiem 2013, więc Sopot nie zdążyłby rozliczyć środków unijnych do końca obecnego okresu programowania, co przekreśliłoby szanse na dotację.

- Nie znaczy to, że w sprawie tunelu nic się nie działo. Zweryfikowane zostało studium wykonalności inwestycji, tłumaczone były dokumenty, trwały też rozmowy z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju - wylicza Paweł Orłowski, wiceprezydent Sopotu.

Jak udało się nam dowiedzieć, bank zasugerował miastu, aby prywatny inwestor mógł po zakończeniu budowy pobierać opłaty za przejazd tranzytowy tunelem. Zwolnieni z nich byliby jednak mieszkańcy Sopotu. Takie rozwiązanie byłoby możliwe w wypadku inwestycji w ramach formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.

Urzędnicy przyznają, że to jeden z kilku rozpatrywanych scenariuszy. Jedno jest pewne - inwestycji na pewno nie udźwignie samodzielnie budżet miasta. 2,3 mld zł (dla porównania stadion piłkarski w Gdańsku ma kosztować około 650 mln zł) to tyle, ile Sopot wydaje na wszystkie sprawy bieżące i inwestycje w ciągu pięciu lat, a nie 12 miesięcy.

- Na pewno pomogłoby nam przyjęcie w końcu regulacji, dotyczących metropolii. Myślę, że akurat ta inwestycja powinna być traktowana jako metropolitalna. Szukać będziemy więc zarówno środków unijnych, jak i centralnych i regionalnych - dodaje Paweł Orłowski.

W wypadku, gdyby inwestycja realizowana była w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, możliwe byłoby również zaoferowanie ewentualnemu inwestorowi gruntów.

Nie jest też wykluczona emisja przez gminę obligacji. W ich dystrybucji pomógłby z kolei Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju - tego tematu także dotyczyły rozmowy z bankiem.

To jednak wciąż melodia przyszłości. Urzędnicy zapowiadają, że do 2013 roku powstanie analiza finansowa inwestycji, dopiero później rozpoczną się kolejne przygotowania do realizacji inwestycji.

Opinie (249) 8 zablokowanych

  • tunel jest jak "MIŚ" (1)

    Hochwander: To znaczy nie chcesz zarobić?
    Miś: Powiedz mi po co jest ten miś?
    Hochwander: Właśnie, po co?
    Miś: Otóż to! Nikt nie wie po co, więc nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji, który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu i co się wtedy zrobi?
    Hochwander: Protokół zniszczenia...
    Miś: Prawdziwe pieniądze zarabia się tylko na drogich, słomianych inwestycjach.

    • 4 2

    • 2,5 mln

      i dajemy kumplom na przeróżne ekspertyzy 2,5 mln

      • 0 2

  • 2,5 mln

    Panie Prokuratorze,
    Proszę sprawdzić celowość wydanych dotychczas na projekt 2,5 mln złotych. To może być 9 zarzut dla Jacka "el dwa mieszkania" Prezydenta...

    • 2 4

  • a ja słyszalem...

    że niejaki Gallux sopocki chodzi z czapką po Monciaku i zbiera na TBM...
    i ponoć dobrze mu idzie
    i właśnie dzięki ogólnosopockiej ściapie budowa tunelu może być przyspieszona o circa 1,5 dnia i ma realną szansę rozpocząć się 27 kwietnia 2019 roku
    wspomóżmy Galluxa sopockiego w jego szlachetnej misji,
    ja dam 6 zeta

    • 4 3

  • Nie może być tak, że w Sopocie nie ma tunelu. (1)

    • 0 0

    • Już jest.

      • 2 0

  • (1)

    Za takie pieniądze można by kupić 380 nowiutkich składów tramwajowych.

    • 1 0

    • na co nam w sopocie tramwaj;P

      • 0 0

  • a moze estakade (1)

    Czemu tunel wzdłuż torów jak widzę.
    A może w tym samy miejscu, ale estakada nad torami ??
    Czy takie rozwiązanie nie byłoby tańsze niż budowa tunelu który i tak pewnie przy opadach będzie zalewany ??
    Z takiej estakady też chyba łatwiej zjazdy zrobić z dołączeniem do istniejącej infrastruktury...

    • 1 2

    • estakada to rozsadnik hałasu drogowego i innego syfu

      • 1 0

  • Może metro

    Lepszym rozwiązaniem jest poprowadzenie SKM-ki i pozostałych torów tunelem i zrobienie stacji podziemnej.

    • 1 1

  • no i GIT majonez! po co wam tunel ? wybudujcie obok 8 pasmowa droge 4/4 bo bedzie ZAGLADO-MASAKRA!

    co roku przybywa zlomu coraz wiecej pseudo-aut syf, co2 ,traffiki! myslcie z przyszloscia budujcie szerokie drogi !

    • 0 1

  • kolejny przekręt?

    Cena tego tunelu jest ciekawa..a pewnie wzrosłaby jeszcze gdyby udało się dopiąć ten absurdalny plan.Panowie..połączyć Gdynię z Gdańskiem poprzez wycięcie paru drzewek wokół Sopotu i to wszystko!!!!A nie kombinować kolejne przekręty za miejskie ,państwowe i nie daj Boże prywatne/bo jak każą płacić za przejazd to będzie tam puściutko/.Pozdrawiam

    • 2 1

  • niech ktos mi powie dlaczego w usa sa 16 pasmowe drogi???WHY?? a czemu w PL nie moze byc 4 pasmowych?? (4)

    czy polacy musza sie meczyc w korkach??? i po co?? wiecie ile wdychacie syfu??

    • 2 3

    • po co Polacy mają się męczyć w korkach

      jak Amerykanie na 16 pasmowych autostradach? no po co?

      • 1 0

    • ale oni sie nie mecza oni jada po 160 km i sie smieja! (1)

      • 1 0

      • to ja się smieję oglądając w googlach zakorkowane sześciopasmowe autostrady w LA

        niedługo od otyłości Amerykanie wymrą

        obejrzyj choćby www.streetfilms.org

        tam się dopiero śmieją

        • 0 0

    • chocby z tego powodu, ze nie mozna wysiedlic bezkarnie mieszkancow domow

      co jest mozliwe w duzej czesci stanow (dobro publiczne wazniejsze od dobra jednostki)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane