- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (169 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Tunel pod Sopotem musi jeszcze poczekać
Budowa 3,5 km tunelu pod Sopotem na pewno nie rozpocznie się przed 2013 rokiem. Mimo wcześniejszych zapowiedzi, urzędnicy zrezygnowali też z przeprowadzenia analizy, mającej określić możliwe sposoby finansowania wycenianej na 2,3 mld zł inwestycji.
O konieczności budowy tunelu tranzytowego władze Sopotu przekonują od lat. Dziś, z wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości, którą tunel miałby zastąpić, korzysta dziennie około 60 tys. aut. Trudno się więc dziwić, że również mieszkańcy kurortu, którzy wzięli udział w konsultacjach społecznych, dotyczących inwestycji, byli w tej sprawie niemal jednogłośni - blisko 95 proc. z nich uznało, że tunel powstać musi.
Pod koniec 2006 roku w Sopocie przeprowadzono nawet specjalne odwierty, mające dać odpowiedź na pytanie, czy budowa tunelu jest w ogóle możliwa. Ich wyniki do tego stopnia zdopingowały urzędników, że rok później uwzględnili projekt w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.
Łącznie na przygotowania do budowy wydano już około 2,5 mln zł - głównie na studium wykonalności inwestycji. Kolejny milion wydany miał być w roku ubiegłym na analizę finansową projektu. Mimo urzędniczych zapowiedzi, nic jednak w tej sprawie nie zrobiono.
- Nie znaczy to, że w sprawie tunelu nic się nie działo. Zweryfikowane zostało studium wykonalności inwestycji, tłumaczone były dokumenty, trwały też rozmowy z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju - wylicza Paweł Orłowski, wiceprezydent Sopotu.
Jak udało się nam dowiedzieć, bank zasugerował miastu, aby prywatny inwestor mógł po zakończeniu budowy pobierać opłaty za przejazd tranzytowy tunelem. Zwolnieni z nich byliby jednak mieszkańcy Sopotu. Takie rozwiązanie byłoby możliwe w wypadku inwestycji w ramach formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.
Urzędnicy przyznają, że to jeden z kilku rozpatrywanych scenariuszy. Jedno jest pewne - inwestycji na pewno nie udźwignie samodzielnie budżet miasta. 2,3 mld zł (dla porównania stadion piłkarski w Gdańsku ma kosztować około 650 mln zł) to tyle, ile Sopot wydaje na wszystkie sprawy bieżące i inwestycje w ciągu pięciu lat, a nie 12 miesięcy.
- Na pewno pomogłoby nam przyjęcie w końcu regulacji, dotyczących metropolii. Myślę, że akurat ta inwestycja powinna być traktowana jako metropolitalna. Szukać będziemy więc zarówno środków unijnych, jak i centralnych i regionalnych - dodaje Paweł Orłowski.
W wypadku, gdyby inwestycja realizowana była w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, możliwe byłoby również zaoferowanie ewentualnemu inwestorowi gruntów.
Nie jest też wykluczona emisja przez gminę obligacji. W ich dystrybucji pomógłby z kolei Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju - tego tematu także dotyczyły rozmowy z bankiem.
To jednak wciąż melodia przyszłości. Urzędnicy zapowiadają, że do 2013 roku powstanie analiza finansowa inwestycji, dopiero później rozpoczną się kolejne przygotowania do realizacji inwestycji.
Opinie (249) 8 zablokowanych
-
2010-01-28 14:01
skoto tunel 100 pod monciakiem budowali dwa lata to łatwo policzyć, że ten
będą budowali 70 lat. Hmmmm to chyba się nie opłaca zaczynać :)))
- 2 1
-
2010-01-28 14:06
Tunel TAK
Opłaty NIE.
Polacy nie lubią wydawać pieniędzy niepotrzebnie, wiec będą jechać górą. Chyba że tam będzie korek i będą się śpieszyć. Ale tunel ma zlikwidować korki u góry, a nie być alternatywą jak się korki pojawią.- 1 1
-
2010-01-28 15:00
Sopot nie dał zbudować Łokietka, a teraz chce tunel. Ja bym na miejscu Adamowicza zamiast wydawać kasę na przygotowania do tej budowy wydał te pieniądze na gigantyczny balon w kształcie gestu Kozakiewicza żeby sobie polatał nad Sopotem :)
- 1 1
-
2010-01-28 15:03
Tak to jest jak PiS dojdzie do władzy
- 0 2
-
2010-01-28 15:07
już dawno temu o tym myślałem, żeby zrobić drogę pod torami skm-ki (1)
prowadziła by przez całe Trójmiasto
- 2 1
-
2010-01-29 10:50
skm-ce potrzebna modernizacja
a nie konkurencja w postaci nieprzytomnie drogich inwestycji drogowych
tego samo potrzeba mieszkańcom trójmiasta
a jego włodarzom wyobraźni. kopf an, motor aus
wyłącz silnik ,włącz myślenie- 0 0
-
2010-01-28 16:18
tunel
to powinien byc w taim wypadku przez całe trójmiasto
- 0 0
-
2010-01-28 16:42
Wystarczy odkleić dupy od samochodów i po problemie.
- 2 0
-
2010-01-28 16:43
estakada (2)
Najprostrzym rozwiązaniem wydaje się być estakada nad torami kolejowymi biegnąca przez całe Trójmiasto, z węzłami w Gdyni, Sopocie i Gdańsku. Cały ruch tranzytowyodbywałby sie estakadą a lokalny istniejacą drogą.
Takie rozwiązanie są powszechne w Japonii bo estakady szybko się buduje.Istniejace torowisko (4 tory) to akurat tyle ile potrzeba na 2 pasma ruchu w kazdą strone. Ruch na estakadzie jest zawsze bezpieczniejszy anizeli w tunelu. Ale włodarze Sopotu chyba chca projektu prywatno-publicznego aby wprowaedzic myto za przejazd przez miasto.- 2 3
-
2010-01-28 18:57
(1)
Czy bezpieczniejszy to wątpię. Warunki zależne od pogody, można wpaść w poślizg, przebić barierkę. W tunelu nie spadniesz.
- 1 0
-
2010-01-29 11:52
Poślizg zalezy również od kierowcy, czy zachowa bezpieczna szybkość w zależności od warunków ale woda i nie daj Boże pożar w tunelu to naprawdę katastrofa dla wszystkich w tej 3,5 km rurze.
- 0 0
-
2010-01-28 17:09
Droga nad torami SKM (1)
Nie wiem czy wątek był już poruszany, ale moim zdaniem tańszym rozwiązaniem było by wybudowanie drogi nad torami SKM, no i była by możliwość zrobienia większej ilości zjazdów. myślę że jest więcej zalet tego rozwiązania niż dla tunelu.
- 2 3
-
2010-01-29 10:51
wyobraź sobie mapę akustyczną Sopotu po realizacji tego "genialnego" pomysłu
wyłącz silnik, włącz myślenie
- 1 0
-
2010-01-28 17:12
sopot
juz dawno temu byla koncepcja budowy drogi szybkiego ruchu nad torami , lub odwrotnie , na dole jezdnia u gory kolej , Gdansk - Gdynia , Sopot tez by przy tym zyskal , gdyz 90 % przejezdza tylko przez miasto, ,,, no ale to musialaby byc japonia , bo tam kolejka jest wlasnie nad jezdniami /Tokyo/ , czyli mozna jak sie chce i sa na to pieniadze, ,,, wiec moze nasze wnuki doczekaja takiej trasy.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.