• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem musi jeszcze poczekać

Piotr Weltrowski
28 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tunel tranzytowy pod Sopotem ma być alternatywą dla wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości. Tunel tranzytowy pod Sopotem ma być alternatywą dla wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości.

Budowa 3,5 km tunelu pod Sopotem na pewno nie rozpocznie się przed 2013 rokiem. Mimo wcześniejszych zapowiedzi, urzędnicy zrezygnowali też z przeprowadzenia analizy, mającej określić możliwe sposoby finansowania wycenianej na 2,3 mld zł inwestycji.



Wizualizacja, przedstawiająca jeden z możliwych wariantów przebiegu tunelu. Wizualizacja, przedstawiająca jeden z możliwych wariantów przebiegu tunelu.
O konieczności budowy tunelu tranzytowego władze Sopotu przekonują od lat. Dziś, z wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości, którą tunel miałby zastąpić, korzysta dziennie około 60 tys. aut. Trudno się więc dziwić, że również mieszkańcy kurortu, którzy wzięli udział w konsultacjach społecznych, dotyczących inwestycji, byli w tej sprawie niemal jednogłośni - blisko 95 proc. z nich uznało, że tunel powstać musi.

Pod koniec 2006 roku w Sopocie przeprowadzono nawet specjalne odwierty, mające dać odpowiedź na pytanie, czy budowa tunelu jest w ogóle możliwa. Ich wyniki do tego stopnia zdopingowały urzędników, że rok później uwzględnili projekt w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.

Łącznie na przygotowania do budowy wydano już około 2,5 mln zł - głównie na studium wykonalności inwestycji. Kolejny milion wydany miał być w roku ubiegłym na analizę finansową projektu. Mimo urzędniczych zapowiedzi, nic jednak w tej sprawie nie zrobiono.

Czy wierzysz w to, że tunel pod Sopotem powstanie?

Dlaczego? Władze miasta chciały się skupić na inwestycjach, wspartych przez unijne pieniądze. Tunelu na pewno nie udałoby skończyć przed rokiem 2013, więc Sopot nie zdążyłby rozliczyć środków unijnych do końca obecnego okresu programowania, co przekreśliłoby szanse na dotację.

- Nie znaczy to, że w sprawie tunelu nic się nie działo. Zweryfikowane zostało studium wykonalności inwestycji, tłumaczone były dokumenty, trwały też rozmowy z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju - wylicza Paweł Orłowski, wiceprezydent Sopotu.

Jak udało się nam dowiedzieć, bank zasugerował miastu, aby prywatny inwestor mógł po zakończeniu budowy pobierać opłaty za przejazd tranzytowy tunelem. Zwolnieni z nich byliby jednak mieszkańcy Sopotu. Takie rozwiązanie byłoby możliwe w wypadku inwestycji w ramach formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.

Urzędnicy przyznają, że to jeden z kilku rozpatrywanych scenariuszy. Jedno jest pewne - inwestycji na pewno nie udźwignie samodzielnie budżet miasta. 2,3 mld zł (dla porównania stadion piłkarski w Gdańsku ma kosztować około 650 mln zł) to tyle, ile Sopot wydaje na wszystkie sprawy bieżące i inwestycje w ciągu pięciu lat, a nie 12 miesięcy.

- Na pewno pomogłoby nam przyjęcie w końcu regulacji, dotyczących metropolii. Myślę, że akurat ta inwestycja powinna być traktowana jako metropolitalna. Szukać będziemy więc zarówno środków unijnych, jak i centralnych i regionalnych - dodaje Paweł Orłowski.

W wypadku, gdyby inwestycja realizowana była w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, możliwe byłoby również zaoferowanie ewentualnemu inwestorowi gruntów.

Nie jest też wykluczona emisja przez gminę obligacji. W ich dystrybucji pomógłby z kolei Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju - tego tematu także dotyczyły rozmowy z bankiem.

To jednak wciąż melodia przyszłości. Urzędnicy zapowiadają, że do 2013 roku powstanie analiza finansowa inwestycji, dopiero później rozpoczną się kolejne przygotowania do realizacji inwestycji.

Opinie (249) 8 zablokowanych

  • skoto tunel 100 pod monciakiem budowali dwa lata to łatwo policzyć, że ten

    będą budowali 70 lat. Hmmmm to chyba się nie opłaca zaczynać :)))

    • 2 1

  • Tunel TAK

    Opłaty NIE.
    Polacy nie lubią wydawać pieniędzy niepotrzebnie, wiec będą jechać górą. Chyba że tam będzie korek i będą się śpieszyć. Ale tunel ma zlikwidować korki u góry, a nie być alternatywą jak się korki pojawią.

    • 1 1

  • Sopot nie dał zbudować Łokietka, a teraz chce tunel. Ja bym na miejscu Adamowicza zamiast wydawać kasę na przygotowania do tej budowy wydał te pieniądze na gigantyczny balon w kształcie gestu Kozakiewicza żeby sobie polatał nad Sopotem :)

    • 1 1

  • Tak to jest jak PiS dojdzie do władzy

    • 0 2

  • już dawno temu o tym myślałem, żeby zrobić drogę pod torami skm-ki (1)

    prowadziła by przez całe Trójmiasto

    • 2 1

    • skm-ce potrzebna modernizacja

      a nie konkurencja w postaci nieprzytomnie drogich inwestycji drogowych

      tego samo potrzeba mieszkańcom trójmiasta

      a jego włodarzom wyobraźni. kopf an, motor aus

      wyłącz silnik ,włącz myślenie

      • 0 0

  • tunel

    to powinien byc w taim wypadku przez całe trójmiasto

    • 0 0

  • Wystarczy odkleić dupy od samochodów i po problemie.

    • 2 0

  • estakada (2)

    Najprostrzym rozwiązaniem wydaje się być estakada nad torami kolejowymi biegnąca przez całe Trójmiasto, z węzłami w Gdyni, Sopocie i Gdańsku. Cały ruch tranzytowyodbywałby sie estakadą a lokalny istniejacą drogą.
    Takie rozwiązanie są powszechne w Japonii bo estakady szybko się buduje.Istniejace torowisko (4 tory) to akurat tyle ile potrzeba na 2 pasma ruchu w kazdą strone. Ruch na estakadzie jest zawsze bezpieczniejszy anizeli w tunelu. Ale włodarze Sopotu chyba chca projektu prywatno-publicznego aby wprowaedzic myto za przejazd przez miasto.

    • 2 3

    • (1)

      Czy bezpieczniejszy to wątpię. Warunki zależne od pogody, można wpaść w poślizg, przebić barierkę. W tunelu nie spadniesz.

      • 1 0

      • Poślizg zalezy również od kierowcy, czy zachowa bezpieczna szybkość w zależności od warunków ale woda i nie daj Boże pożar w tunelu to naprawdę katastrofa dla wszystkich w tej 3,5 km rurze.

        • 0 0

  • Droga nad torami SKM (1)

    Nie wiem czy wątek był już poruszany, ale moim zdaniem tańszym rozwiązaniem było by wybudowanie drogi nad torami SKM, no i była by możliwość zrobienia większej ilości zjazdów. myślę że jest więcej zalet tego rozwiązania niż dla tunelu.

    • 2 3

    • wyobraź sobie mapę akustyczną Sopotu po realizacji tego "genialnego" pomysłu

      wyłącz silnik, włącz myślenie

      • 1 0

  • sopot

    juz dawno temu byla koncepcja budowy drogi szybkiego ruchu nad torami , lub odwrotnie , na dole jezdnia u gory kolej , Gdansk - Gdynia , Sopot tez by przy tym zyskal , gdyz 90 % przejezdza tylko przez miasto, ,,, no ale to musialaby byc japonia , bo tam kolejka jest wlasnie nad jezdniami /Tokyo/ , czyli mozna jak sie chce i sa na to pieniadze, ,,, wiec moze nasze wnuki doczekaja takiej trasy.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane