• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem musi jeszcze poczekać

Piotr Weltrowski
28 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tunel tranzytowy pod Sopotem ma być alternatywą dla wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości. Tunel tranzytowy pod Sopotem ma być alternatywą dla wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości.

Budowa 3,5 km tunelu pod Sopotem na pewno nie rozpocznie się przed 2013 rokiem. Mimo wcześniejszych zapowiedzi, urzędnicy zrezygnowali też z przeprowadzenia analizy, mającej określić możliwe sposoby finansowania wycenianej na 2,3 mld zł inwestycji.



Wizualizacja, przedstawiająca jeden z możliwych wariantów przebiegu tunelu. Wizualizacja, przedstawiająca jeden z możliwych wariantów przebiegu tunelu.
O konieczności budowy tunelu tranzytowego władze Sopotu przekonują od lat. Dziś, z wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości, którą tunel miałby zastąpić, korzysta dziennie około 60 tys. aut. Trudno się więc dziwić, że również mieszkańcy kurortu, którzy wzięli udział w konsultacjach społecznych, dotyczących inwestycji, byli w tej sprawie niemal jednogłośni - blisko 95 proc. z nich uznało, że tunel powstać musi.

Pod koniec 2006 roku w Sopocie przeprowadzono nawet specjalne odwierty, mające dać odpowiedź na pytanie, czy budowa tunelu jest w ogóle możliwa. Ich wyniki do tego stopnia zdopingowały urzędników, że rok później uwzględnili projekt w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.

Łącznie na przygotowania do budowy wydano już około 2,5 mln zł - głównie na studium wykonalności inwestycji. Kolejny milion wydany miał być w roku ubiegłym na analizę finansową projektu. Mimo urzędniczych zapowiedzi, nic jednak w tej sprawie nie zrobiono.

Czy wierzysz w to, że tunel pod Sopotem powstanie?

Dlaczego? Władze miasta chciały się skupić na inwestycjach, wspartych przez unijne pieniądze. Tunelu na pewno nie udałoby skończyć przed rokiem 2013, więc Sopot nie zdążyłby rozliczyć środków unijnych do końca obecnego okresu programowania, co przekreśliłoby szanse na dotację.

- Nie znaczy to, że w sprawie tunelu nic się nie działo. Zweryfikowane zostało studium wykonalności inwestycji, tłumaczone były dokumenty, trwały też rozmowy z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju - wylicza Paweł Orłowski, wiceprezydent Sopotu.

Jak udało się nam dowiedzieć, bank zasugerował miastu, aby prywatny inwestor mógł po zakończeniu budowy pobierać opłaty za przejazd tranzytowy tunelem. Zwolnieni z nich byliby jednak mieszkańcy Sopotu. Takie rozwiązanie byłoby możliwe w wypadku inwestycji w ramach formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.

Urzędnicy przyznają, że to jeden z kilku rozpatrywanych scenariuszy. Jedno jest pewne - inwestycji na pewno nie udźwignie samodzielnie budżet miasta. 2,3 mld zł (dla porównania stadion piłkarski w Gdańsku ma kosztować około 650 mln zł) to tyle, ile Sopot wydaje na wszystkie sprawy bieżące i inwestycje w ciągu pięciu lat, a nie 12 miesięcy.

- Na pewno pomogłoby nam przyjęcie w końcu regulacji, dotyczących metropolii. Myślę, że akurat ta inwestycja powinna być traktowana jako metropolitalna. Szukać będziemy więc zarówno środków unijnych, jak i centralnych i regionalnych - dodaje Paweł Orłowski.

W wypadku, gdyby inwestycja realizowana była w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, możliwe byłoby również zaoferowanie ewentualnemu inwestorowi gruntów.

Nie jest też wykluczona emisja przez gminę obligacji. W ich dystrybucji pomógłby z kolei Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju - tego tematu także dotyczyły rozmowy z bankiem.

To jednak wciąż melodia przyszłości. Urzędnicy zapowiadają, że do 2013 roku powstanie analiza finansowa inwestycji, dopiero później rozpoczną się kolejne przygotowania do realizacji inwestycji.

Opinie (249) 8 zablokowanych

  • PŁAĆMY WSZYSCY

    a mieszkańcy Sopotu niech płacą za przejazd przez Gdynię i Gdańsk !

    • 3 1

  • ..opłaty stukpuk

    jestam kto? czy sianko, sianko we łbach.

    • 0 2

  • Płatny?!?!?!?! :)

    "Jak udało się nam dowiedzieć, bank zasugerował miastu, aby prywatny inwestor mógł po zakończeniu budowy pobierać opłaty za przejazd tranzytowy tunelem."
    Gdyby tak się stało, zaproponowałbym wprowadzenie opłat za przejazd Sopocian przez Gdańsk i Gdynię.

    • 0 2

  • No to koledzy zarobili 2,5 mln zł.

    No i żyje się lepiej. Nowe domy, nowe bryki a papiery do szuflady....

    • 2 1

  • czemu w PL nie buduje sie 8 pasmowych drog????? 4/4 za pare lat bedzie CONGO! (1)

    ZLOMU PRZYBYWA CO ROK A I TAK JEST ZAGLADA!!!!

    • 2 2

    • wyłącz silnik, włącz myślenie

      chyba że ironizujesz

      medice, cura te ipsum

      • 0 0

  • a miałą być normalna droga

    Jeśli się mylę, to niech mnie ktoś poprawi. Przecież w planach była zwykłą dwupasmowa droga idąca OBOK Al.Niepodległości - równoległe drugie pasmo ruchu, przedłużenie Dr. Różowej z Gdyni do tzw Traktu Końskiego (przy PG) we Wrzeszczu. O ile pamiętam, to pomysł na zrobienie z Sopotu uzdrowiska zablokował tę decyzję - Gdynia swoją część zbudowała, a Sopot zaczął marzyć o tunelu. Który albo nie powstanie, albo... będzie PŁATNY. To jest paranoja, przecież to jest TRANZYT między Gdynią i Gdańskiem. Jeśli nei powstanie druga niepłatna droga - to budowanie tunelu nie ma żadnego sensu. Może jednak zrobimy z tego jedno miasto i zaczniemy tym zarządzać bez takich odjazdów???

    • 1 2

  • ...

    Taaa. Już widzę jak lokalni kierowcy płacą za przejazd. Połowa by się awanturowała na bramkach, że "nie wiedziała", a reszta nawet podwórkami by jeździła byle zaoszczędzić parę groszy.

    • 0 1

  • kiełbacha wyborcza!!

    nie dają sobie rady z kupami psów a chcą jakies kosmiczne inwestycje realizować. Dajcie pokój! Sopot to pijalnia alkoholu i nic wiecej niestety. Pozdrawiam

    • 0 1

  • jeszcze trzy lata temu tunel miał kosztować 800 mln, teraz już 2,3 mld (1)

    alternatywą tunelu jest SKM

    Budowa tunelu nie zlikwiduje korków, tylko je przesunie gdzie indziej.

    W Grazu w Austrii burmistrz proponujący budowę tunelu pod miastem przegrał wybory i miasto wprowadziło zintegrowaną politykę transportową preferującą transport publiczny i rowerowy.

    Tunel to zmarnowane pieniądze. Zamiast tego zmodernizować SKM i jej tabor, oraz wprowadzić bramki na wejściu - jak w metrze.

    • 4 1

    • ...

      I zaświadczenia, że pasażer najpierw się umył zanim wsiadł do takiego zmodernizowanego taboru. W przeciwnym wypadku modernizacje nie pomogą

      • 0 0

  • Zbudują ten tunek i się okaże, że jest za niski, a w czasie deszczu zalewa go woda. Skąd to znamy?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane