• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uchwała krajobrazowa: znika bilbord z Wrzeszcza, urzędnicy sami łamią jej zapisy

Krzysztof Koprowski
10 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Przesuń aby
porównać

Z dachu budynku we Wrzeszczu znika nielegalny bilbord, na którym w przeszłości zamieszczona była reklama wyborcza Rafała Trzaskowskiego. Ten nośnik był wielokrotnie przywołany w kontekście łamania zapisów uchwały krajobrazowej - ostatni raz przy okazji komentowania sporu dot. banerów "Solidarności". Jednocześnie urzędnicy przyznają, że kilka tygodni temu sami złamali uchwałę, wieszając baner ze zdjęciem Pawła Adamowicza na gmachu Urzędu Miejskiego.



Jak oceniasz zapisy uchwały krajobrazowej w Gdańsku?

Bilbord umieszczony na dachu budynku przy al. Grunwaldzkiej 40Mapka tuż przy skrzyżowaniu z ul. Do Studzienki i Miszewskiego wielokrotnie pojawiał się w dyskusji na temat uchwały krajobrazowej jako przykład rzekomego "przymykania oka" przez urzędników ze względu na umieszczony na nim plakat komitetu wyborczego Rafała Trzaskowskiego, kandydata na prezydenta kraju popieranego oficjalnie przez prezydent Gdańska Aleksandrę Dulkiewicz.

Dodajmy, że identyczne plakaty z wizerunkiem Trzaskowskiego pojawiły się na innych, także niezgodnych z uchwałą nośnikach - m.in. przy ul. PotokowejMapka czy WyzwoleniaMapka, jednak nie budziły aż takich kontrowersji.

Reklama była doskonale widoczna z okolicznych ulic. Nz. widok z ul. Miszewskiego. Reklama była doskonale widoczna z okolicznych ulic. Nz. widok z ul. Miszewskiego.

Reklama znika z budynku po wielomiesięcznym postępowaniu



W ostatnich dniach rozpoczęto demontaż reklamy przy al. Grunwaldzkiej. Obecnie na budynku znajduje się już tylko szkielet podtrzymujący nośnik, który zgodnie z treścią uchwały także musi zostać usunięty.

Jak informują urzędnicy, postępowanie administracyjne celem nałożenia kary finansowej wszczęto jeszcze w trakcie prowadzenia kampanii wyborczej - w czerwcu 2020 r. (I tura wyborów odbyła się 28 czerwca, II tura - 12 lipca).

- To postępowanie administracyjne poprzedzone zostało postępowaniem wyjaśniającym, mającym na celu ustalenie podmiotu, który umieścił nośnik reklamowy niezgodnie z zasadami i warunkami uchwały krajobrazowej. Firma reklamowa, wobec której postępowanie zostało wszczęte, twierdzi, że nie jest już właścicielem wymienionej reklamy i jako właściciela wskazuje firmę z siedzibą poza granicami Polski - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
W związku z próbą przerzucenia odpowiedzialności za nośnik na firmę zagraniczną urzędnicy ponownie wszczęli postępowanie, które nadal jest w toku.

- Ostatecznie karą obciążony zostanie ten podmiot, który zgodnie z postępowaniem administracyjnym umieścił nośnik reklamowy, lub właściciel nieruchomości - zapowiada rzecznik GZDiZ.
Urzędnicy nie podali wysokości naliczonej kary za nielegalny nośnik reklamowy we Wrzeszczu. W skali całego miasta wysłali natomiast ponad 2,6 tys. wezwań do usunięcia lub dostosowania nośników reklamowych oraz wszczęli 255 postępowań administracyjnych.

  • Reklama komitetu Rafała Trzaskowskiego przy ul. Potokowej. Zdjęcie z czerwca 2020 r.
  • Po zakończonych wyborach prezydenckich na nośniku we Wrzeszczu promowano m.in. wydarzenie Tour de Pologne. Zdjęcie z sierpnia 2020 r.
  • Przykład dozwolonej reklamy we Wrzeszczu - tzw. citylight. W tle kontrowersyjny nośnik.

Uchwała krajobrazowa dotyczy każdego rodzaju reklamy



Warto nadmienić, że uchwała krajobrazowa obejmuje każdą formę reklamy - również wyborczą, co próbował bezskutecznie oprotestować wojewoda pomorski Dariusz Drelich.

W centrum Wrzeszcza jako dopuszczalny format reklamy wskazuje się m.in. murale na ścianach kamienic pozbawionych okien lub z oknami klatek schodowych, wiatach przystankowych czy gablotach tzw. citylightach - jeden z takich nośników znajduje się niemal naprzeciwko spornego bilbordu.

Czytaj więcej:

Kontrowersyjne reklamy zgodne z uchwałą krajobrazową



Banery zawieszone na siedzibie Solidarności przy ul. Wały Piastowskie w sierpniu 2020 r. Banery zawieszone na siedzibie Solidarności przy ul. Wały Piastowskie w sierpniu 2020 r.

Urzędnicy naliczają wielotysięczne kary "Solidarności"...



I to właśnie brak podziału na treść reklam, a jedynie ich format i sposób montażu, był niedawno przedmiotem sporu między miastem Gdańsk a Komisją Krajową NSZZ Solidarność.

"Solidarność" na swoim gmachu przy ul. Wały PiastowskieMapka umieściła banery dot. 40-lecia powstania związku, sprzeczne w wielu punktach z treścią uchwały krajobrazowej. Związek tłumaczył, że nie można ich utożsamiać z typowymi reklamami, ponieważ posiadają "charakter społeczny".

GZDiZ pozostał jednak nieugięty i naliczył karę finansową w łącznej wysokości prawie 47 tys. zł. "Solidarność" zapowiedziała już skierowanie sprawy do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, choć dotychczas jeszcze nikomu nie udało się podważyć zapisów gdańskiego dokumentu.

Miasto niezgodnym z uchwałą banerem na Urzędzie Miejskim chwaliło się m.in. na portalu gdansk.pl Miasto niezgodnym z uchwałą banerem na Urzędzie Miejskim chwaliło się m.in. na portalu gdansk.pl

... łamiąc zapisy uchwały krajobrazowej na Urzędzie Miejskim



W podobny sposób jak "Solidarność" informowano o trwających obchodach drugiej rocznicy śmierci Pawła Adamowicza. Na budynku Urzędu Miejskiego w styczniu br. zawieszono baner ze zdjęciem byłego prezydenta miasta, który również nie spełniał co najmniej kilku obostrzeń uchwały krajobrazowej.

- Postępowanie w tym przypadku było analogiczne jak z każdym innym podmiotem. Najpierw podjęta została próba polubownego zakończenia sprawy. Po stwierdzeniu niezgodności nośnika z warunkami i zasadami uchwały krajobrazowej nasi inspektorzy zwrócili się telefonicznie w tej sprawie do osób odpowiedzialnych za budynek Urzędu Miejskiego. Ponieważ niemal od razu baner został usunięty, sprawa została zakończona - wyjaśnia rzecznik GZDiZ.
Urzędnicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni nie naliczyli żadnych kar finansowych wobec Urzędu Miejskiego.

Czytaj też artykuł z 2017 r.:

Nielegalna miejska reklama naprzeciwko Galerii Bałtyckiej

Miejsca

Opinie (249) ponad 10 zablokowanych

  • Plech (1)

    ZDiZ jest oddziałem UM w Gdańsku. W pismach powołują się, że działają w imieniu Urzędu Miasta i są urzędnikami - to jak mogą karać siebie.

    • 13 1

    • Mogą i musza, ale nie wiem czy doczytałeś do końca...

      • 1 0

  • Przepisy uhwały ani nie są zbyt restrykcyje ani zbyt liberalne. Są niedopracowane. (4)

    Traktują wszystko co wisi na płocie identycznie. Reklama szynki po 9,99 za kilogram i logo firmy czy pylon McDonalds to nie to samo. Jedno jest reklama a drugie nie. Teraz szukając jakiegoś sklepu czy firmy mozna tylko zdać się na Google Maps i nawigacje. Moim zdaniem chciano dobrze ale wylano dziecko z kąpielą.

    • 14 4

    • (3)

      Nie jesteś w stanie trafić do Makdonalda, jak nie masz pylonu na 10 pięter? Nie rozmieszaj.

      • 0 4

      • McDonald na całym świecie wygląda identycznie. (2)

        I smakuje (niemal) identycznie. Tak samo jak Ikea. A tak szczerze to nie jadam w McDonalds. Ani w KFC. Chyba że jadę A1 na południe. I tylko dlatego, ze przy drodze nie ma nic innego a zapomniałem kanapek.

        • 2 0

        • (1)

          Nie wygląda identycznie, bo w cywilizowanych krajach Makdonald jest w parterze budynków z małym logo. W Polandzie Makdonald musi być otoczony wielkim parkingiem, słupem ze złotymi łukami i jeszcze szmatami na ogrodzeniu ze zdjęciami kanapek.

          • 1 3

          • To zobacz ten lokal na dworcu w Gdyni.

            Ale te budowane przez nich, wolnostojace McDrivy są identyczne.

            • 1 0

  • nareszcie !!!!!!!!!

    nareszcie !!!!!!!!!!!!!

    • 3 3

  • A w takim Starogardzie czas się zatrzymał.

    Jest pięknie: kolorowo, pstrokato, pawiopędnie.

    • 7 2

  • No i mamy sposób

    Jak ktoś chce coś zareklamować za pomocą nielegalnego nośnika to wystarczy powiesić taki baner, poczekać aż jakiś inspektor się zgłosi i potem go zdjąć. Kilka dni powisi, kto ma zobaczyć - zobaczy. Żadnej kary nie dostanie.

    • 7 2

  • Trójmiasto.pl jak widzę o kobietach 8go marca pamiętało (1)

    ale o mężczyznach 10go marca to już zero ,nawet najmniejszej wzmianki nie ma.

    • 12 1

    • są równi i równiejsi ;)

      • 3 1

  • Ustawa jest zbyt restrykcyjna (1)

    O ile przyznam , że w mieście było dużo chaosu i samowolki to sytuacja w której no IKEA i podobne nie mogą mieć napisu na ścianie własnego sklepu uważam za absurdalną

    • 14 1

    • Przecież Ikea ma już nowy napis zgodny z uchwałą. Poza tym bez tego napisu nie mogłeś już trafić?

      • 0 2

  • To skandal są równi i równiejsi w tym mieście

    • 9 0

  • Dulkiewicz nie ogarnia co się dzieje i ma mieszkańców za nic. Zapomniała po co mieszkańcy ją wybrali na ten urząd w Gdańsku (1)

    • 12 2

    • ale ty za to ogarniasz Dulkiewicz, zawsze i wszędzie

      • 1 1

  • Dodawanie furtek w przepisach, to miejsce na robienie walkow

    Jesli solidarnosc nie jest w stanie prowadzic dzialalnosci w takich warunkach, to znaczy, ze sie do niej nie nadaje

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane