• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ulga handlowa: SKM-ce się opłaca, Gdańskowi i Gdyni już nie?

Maciej Naskręt
31 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Z wypowiedzi urzędników wynika, że pasażerowie komunikacji miejskiej w Gdańsku i Gdyni nie mają co liczyć na wprowadzenie ulgi, która doskonale sprawdza się w SKM. Z wypowiedzi urzędników wynika, że pasażerowie komunikacji miejskiej w Gdańsku i Gdyni nie mają co liczyć na wprowadzenie ulgi, która doskonale sprawdza się w SKM.

Czy wykupowana przez firmy ulga na bilety SKM nie mogłaby obowiązywać także w miejskiej komunikacji w Gdańsku i Gdyni? - Dzięki niej przybywa nam pasażerów - mówią kolejarze. - Nie chcemy mnożyć ulg - ripostują miejscy urzędnicy.



Co mogłoby cię skłonić do tego, by przesiąść się z samochodu do komunikacji miejskiej?

Trójmiejska SKM-ka już od wielu lat oferuje swoim pasażerom, podróżującym do pracy, bilety z tzw. ulgą handlową.

- Dzięki niej można kupować bilety okresowe SKM ze zniżką 33 proc. - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM. - Pomysł zrodził się z dawnych tego typu uprawnień, jakie miały zakłady pracy z tak zwanej "budżetówki" - dodaje.

Na czym to polega? Z początkiem każdego roku pracodawcy mogą zwracać się, w imieniu pracowników, do SKM o wydanie legitymacji, uprawniającej do ulgi handlowej w ciągu jednego roku. Cena legitymacji wynosi 105 zł. Tymczasem osoba, która podróżuje kolejką SKM z legitymacją na trasie Gdańsk Główny - Sopot, zapłaci za bilety ok. 200 zł mniej, a więc zyska ok. 100 zł rocznie. Przy dłuższej trasie oszczędności są większe.

- Ta oferta jest coraz bardziej popularna. Dziś przeciętny pracodawca wykupuje zniżkę dla 13 osób - dodaje rzecznik SKM.

Takiego rozwiązania nie mogą jednak skopiować przewoźnicy komunalni w Gdańsku i Gdyni. Przynajmniej nie tak łatwo. - ZKM Gdynia jest jednostką budżetową miasta. Nie możemy wprowadzać samodzielnie ulgi handlowej. W naszym przypadku jedynie radni mogą podjąć decyzję o jej wprowadzeniu - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia. Dokładnie tak samo odpowiada Alina Żarnoch-Garnik z gdańskiego ZTM.

Sprawdziliśmy, co o wprowadzeniu ulgi handlowej sądzą gdańscy rajcy, odpowiedzialni za ceny biletów w Gdańsku.

- Pierwsze słyszę, ale pomysł jest godny uwagi. Problem w tym, że miasto musiałoby wysupłać kolejne pieniądze na pokrycie deficytu, który powstanie po wprowadzenia ulgi. Przy dzisiejszych inwestycjach miejskich będzie trudno tego dokonać - wyjaśnia Kazimierz Koralewski, radny Prawa i Sprawiedliwości.

Równie zaskoczony pomysłem wprowadzenia ulgi handlowej jest zastępca prezydenta Gdańska. - Idea ciekawa, ale jej wprowadzenie nie rozładuje korków. Kierowcy nie przesiądą się z aut do tramwajów i autobusów. Będzie to kolejne uprawnienie, z którego skorzystają dotychczasowi pasażerowie. Nie chcemy mnożyć ulg. Zależy nam na wzbogacaniu oferty biletów okresowych. To one mają skusić zmotoryzowanych do przesiadki - mówi Maciej Lisicki.

Ulga handlowa ma szansę spotkać się z aprobatą zmotoryzowanych. - Do przesiadki z auta do miejskiego autobusu bądź tramwaju coraz bardziej zachęcają rosnące ceny paliw i wydłużający się czas dojazdu do miejsca pracy. Ulga zachęciłaby pewnie tych, którzy aktualnie myślą nad przesiadką - mówi pan Janusz, kierowca z gdańskiej Osowy.

Opinie (158) 9 zablokowanych

  • Komunikacja miejska w Gdańsku :
    - Wicia wierzchem jedzie.
    - Nie może być na kłocie ?

    • 0 0

  • Szczurek i Karnowski zawsze byli lepsi od Adamowicza

    i dlatego ich miasta tak znakomicie rozkwitają a Gdańsk nawet nie ma na sprzątanie ulic.

    • 2 0

  • Nie rozumiem filozofii "opłacalności" komunikacji miejskiej. KM jest układem krwionośnym dla miasta, a sprawnie działająca bardzo przyspiesza jego rozwój. Nie załatwią tego szersze drogi! W USA są korki na drogach z 5 pasami w jedną stronę - dlaczego nie możemy czerpać korzyści z błędów krajów lepiej rozwiniętych. Ciągle brak jest dobrych połączeń autobus/tramwaj/SKM i atrakcyjnych cenowo biletów miesięcznych. Nie ma połączenia obwodnicą, przez co zawsze trzeba jechać przez centrum.
    Obwodnica południowa i trasa Sucharskiego to dobry pomysł, ale w "mieście" priorytetem powinna być komunikacja publiczna kosztem prywatnej.

    • 6 0

  • Jak chcecie żeby się przesiąść do komunikacji miejskiej to wprowadźcie ulgę z ważnym dowodem rejestracyjnym, na właściciela!!

    W takim przypadku sam się przesiąde od razu!

    • 2 0

  • Ulga handlowa (2)

    Dzięki niej można kupować bilety okresowe SKM ze zniżką 33 proc. - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM. Dziwne,bo mój zakład od lat wykupuje ulgę handlową ,ale 51%.Oj co to za dyrektor marketingu.

    • 0 1

    • (1)

      Może to jakaś inna? Sprawdzałeś? Ja mam ulgę 33%. Taką, jaka jest zapisana w taryfie SKM

      • 0 0

      • Ulga handlowa

        Jest to legitymacja H-1096

        • 0 0

  • Dlaczego ulgę ma kupować zakład pracy w imieniu pracowników? (1)

    Mój zakład pracy - Politechnika Gdańska - w ramach oszczędności najpierw kazał pracownikom płacić połowę ceny ulgi PKP (nie tylko na SKM, ale na wszystkie pociągi), a w tym roku całkowicie z niej zrezygnował (pozostała tylko ulga ustawowa, na którą chyba nie ma wpływu). Dlaczego ja jako ja nie mogę sobie takiej ulgi wykupić? Tak można w innych krajach. Przecież to działa na podobnej zasadzie jak bilet okresowy: zobowiązuję się jeździć dostatecznie często, żeby przewoźnikowi opłacała się niższa taryfa za pojedynczy przejazd.

    • 0 0

    • w moim zakładzie pracy zorganizowałem grupę ludzi chętnych na zniżkę skm, zebrałem pieniądze, dostałem pozwolenie z góry na załatwianie spraw i pojechałem do skm załatwiać. Po dwóch wizytach mieliśmy już legitymacje w kieszeni. Mam 30 zł miesięcznie oszczędności.

      • 0 0

  • zawsze odkrywaja ameryke

    to co juz jest w innych krajach to wy odkrywacie po 50 latach i przez kolejne 20 lat dyskutujecie tak by nic nie zrobic

    • 2 0

  • a ja to chciałabym żeby chociaż były podjazdy dla wózkow na schodach do peronu. ciekawe jak niepełnosprawny wjedzie na peron.

    • 0 0

  • pitu pitu... "ci kierowcy" to chyba gadają byle gadać.. i tak zawsze pozostaną w swoich

    blaszakach, nawet jakby bilet miesięczny był po 19,99 dalej by się tłukli w autach...wygoda, nie ceny paliw moi drodzy

    • 0 0

  • Oprócz tej tradycyjnej komunikacji miejskiej

    brakuje jeszcze tylko metra w 3city. Nie ma to żadnego związku z zamachami w Moskwie lub wcześniej w Londynie, ale metro i kolejki kursujące co 3 minuty (w godzinach szczytu co 1,5 minuty) to super sprawa. I rozwiązanie jesli chodzi o płatnośc za bilet bardzo proste. Obojetnie czy jedziesz 1 przystanek, czy 20, czy całą linię - płacisz taką samą cenę. Wszyscy. Emeryci, studenci, żołnierze, wszyscy. Możesz jedzić w kółko do upojenia - tylko zapłać. Inaczej nie wejdziesz na peron. No i nie ma tej głupawej Renomy i jej baranów. Prawda, że lepiej?
    No ale jasne, nie ma kasy na takie pierdoły jak usprawnienie ruchu. Na ECS jest...

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane