• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na Tristar podpisana. Prace ruszają

Michał Sielski
20 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po wprowadzeniu systemu Tristar nie będzie już czasu na robienie zdjęć z samochodu. Po wprowadzeniu systemu Tristar nie będzie już czasu na robienie zdjęć z samochodu.

W 2014 roku przekonamy się czy Zintegrowany System Sterowania Ruchem w Trójmieście rzeczywiście ograniczył korki. W poniedziałek podpisano umowę z wykonawcą - firmą Qumak-Sekom. To największa w historii wspólna umowa samorządów z Trójmiasta.



Wizualizacja systemu Tristar.

Przetarg wygrała firma Qumak-Sekom, która wdroży system za nieco ponad 133 mln zł. Odwołań nie było - mimo że rozbieżność cen sięgnęła ponad 100 mln zł - więc umowę można było podpisać. Prace zakończą się za dwa lata, na koniec 2013 roku Tristar ma już być całkowicie sprawny.

- Za kilkanaście miesięcy zobaczymy, że komunikacja funkcjonuje w Trójmieście lepiej, a po Trójmieście podróżuje się łatwiej - mówi Paweł Jaguś, prezes realizującej inwestycję firmy Qumak-Sekom.

System Tristar będzie działać na podstawie tysięcy czujników umieszczonych w okolicach skrzyżowań i na głównych drogach. Przekażą one informacje do komputerów, które zdecydują, w którym miejscu dłużej ma się świecić zielone światło. Nie oznacza to jednak tak lubianej przez kierowców "zielonej fali", ale i tak skróci czas przejazdu przez Trójmiasto. Według szacunków projektantów - nawet o 30 proc.

Jak oceniasz płynność ruchu w Trójmieście?

- Na każdym skrzyżowaniu będzie wiele urządzeń: kamery, czujniki, sterowniki itd, Korzyści odczujemy już po modernizacji pojedynczych skrzyżowań. Nie będzie to jednak lokalne rozwiązanie problemu, a całościowy projekt - podkreśla prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Tristar obejmie 141 skrzyżowań, z tego 67 w Gdańsku, 60 w Gdyni i 14 w Sopocie. W przyszłości będzie można go rozbudować. Nawet na całą metropolię. Oparty jest na technologii stosowanej we francuskich miastach - Paryżu czy Lyonie - ale będzie ona adaptowana do naszych warunków.

- Część efektów będzie widoczna już przed Euro 2012. Centrala w Gdańsku będzie zarządzała ruchem podczas piłkarskich mistrzostw Europy. Przy przebudowach al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska czy ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska infrastruktura już została pod system przygotowana - dodaje wiceprezydent Gdańska Andrzej Bojanowski.

Na początku systemem objęta będzie trasa średnicowa Trójmiasta i najważniejsze skrzyżowania na drodze przelotowej, czyli od Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku po granicę Gdyni z Rumią zobacz na mapie Gdyni. Potem czujniki pojawią się w głównych ulicach dojazdowych do trasy średnicowej, a na koniec obwodnicy. W ramach systemu pojawią się też znaki zmiennej treści, które będą informowały kierowców np. o wypadkach, robotach drogowych i objazdach oraz prawie 60 fotoradarów. To wszystko spowoduje nie tylko skrócenie czasów przejazdu, ale też realne oszczędności. Każdy mieszkaniec Gdańska traci bowiem ponad 2 tys. zł rocznie przez stanie w korkach.

- To największe przedsięwzięcie w historii współpracy Trójmiasta. Zarówno pod względem obszaru, bo obejmuje 30 km, także pod względem finansów. nigdy razem nie realizowaliśmy kontraktu za ponad 130 mln zł - podkreśla Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

System obejmie także komunikację publiczną. Na przystankach na bieżąco będzie można poznać informację o rzeczywistym czasie odjazdu autobusu, tramwaju czy trolejbusu. Powstanie też portal internetowy, dzięki któremu będzie można zaplanować optymalną podróż.

Opinie (308) ponad 10 zablokowanych

  • I co z tego?

    • 0 1

  • Nadal beemki z trzema karkami beda sie rozbijac. (3)

    i tyle...

    • 16 3

    • (2)

      Karki jeżdżą również innymi markami aut. A zresztą sam weź się za ćwiczenia a nie z d*pą przy kompie siedzisz i guano z pod siebie wybierasz

      • 2 4

      • (1)

        "Spod." -- metanabol na ortografię nie pomaga? :)

        • 2 2

        • z pod = spod wróć do szkoły matole!!!!!

          • 0 4

  • (2)

    Może jakaś umowa na remonty dróg bo wyjazd z Gdańska w stronę Pruszcza to slalom między kraterami bez końca.

    • 16 0

    • tfórcy trystara nie jeżdżą do Pruszcza tylko na Malediwy wypoczywać zapewne (1)

      • 4 1

      • To się zatrudnij w Kumaku, lol

        • 1 1

  • mityczny system, po to zeby zyskać na czasie i obiecać lemingom kolejne cuda-niewidy

    oporność ZDiZ w wielu kwestiach i sugestiach, które już dzisiaj mogą usprawnić ruch drogowy, zasłanianie się przepisami, rzecznikami, koniecznościami przeprowadzenia analizy itp. każe mi wątpić w system cud.

    • 15 1

  • To teraz pajace z Gdańska musimy się nauczyć jeździć ;]

    Nie gaz z pod świateł żeby stać zaraz na czerwonym, tylko z głową, płynnie.

    • 15 5

  • i znowu wyrzucone pieniądze na system, który nie będzie działał (2)

    • 17 4

    • Jakoś działąć będzie, ale mieszkańcy nic na tym nie zyskają (1)

      ale mieszkańcy nic na tym nie zyskają. Może szybsze dostarczanie mandatów za jazdę o 5 km za szybko. Kolejny raz pieniądze wyrzucone w błoto.

      System Informacji Pasażerskiej - system jakoś działa, korzyść z niego taka że nie trzeba patrzeć na papierowy rozkład jazdy tylko na monitor. Czy za taką przyjemność płacić, aż tak tyle ? Moim zdaniem nie warto, innych korzyści nie widzę dla zwykłych ludzi.

      TRISTAR - to duży wielowymiarowy system, aby zarządzać miastem. Zwykły Kowalski czy Nowak nic z tego nie będzie miał. Nikt u nas nie sprawdzi efektywności działania tego czegoś. A znacie jakieś organizacje które mogły by to zrobić ? 133mln to kupa kasy nawet jak na warunki całego kraju.

      • 7 2

      • OK, skoro nikt na tym nie zyska (oprócz tych co go będą instalować) tzn że jego działanie można o d.pę rozbić

        • 3 2

  • KORKI I TAK BĘDĄ (3)

    No chyba, że paliwo będzie po 10zł . Wtedy 50% osób przesiądzie się na rower. Ja czekam aż śnieg stopnieje będzie trochę cieplej. Wtedy rower z piwnicy dwie bułki w łapę i do roboty 12km :-)

    • 16 1

    • Pech że ja mam 40 km.....

      • 3 1

    • i gitara

      mam takie same plany, tylko trochę cieplej będzie i rowerem do roboty i gdzieś mam te korki

      • 1 1

    • Ja mam 23km :)

      Jeżdżę z Gdyni centrum do Gdańska, w Sopocie zjeżdżam na trasę nadmorską, ale przejechać przez Gdynię na rowerze to horror. Zwłaszcza jak wracam z pracy.

      • 2 0

  • Kolejny bubel

    Kolejny bubel a kasa idzie w błoto. ciekawe kto posmarował w miescie zeby wdrozyć taki projekt

    • 9 4

  • po 7 latach (1)

    Bravo za powolne realizowanie obietnic przedwyborczych przez budynia! Po 7 latach od pierwszej zapowiedzi powstanie tristar.

    • 11 0

    • pomyliłem się

      Muszę poprawić swój błąd pierwszy raz trojmiasto pisało o tym 8 lat przed obecnym planowanym wprowadzeniem systemu.

      • 5 0

  • A czemu autor nie napisał, że zysk czasowy to 4% szybciej niż teraz (1)

    na głównym ciągu: Zwycięstwa-Niepodległości-Grunwaldzka?

    • 13 4

    • Buahahahahahahah 4 %

      BRAWO O.S.L.Y

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane